تاریخ انتشار : ۱۱ شهريور ۱۳۹۱ - ۱۳:۱۳  ، 
کد خبر : ۲۴۴۷۵۷
نگاهی به رهنمودهای مقام معظم رهبری در خصوص عملیات روانی دشمنان علیه ایران اسلامی

هشدارها و راهکارهای مقابله با عملیات روانی


نظام جمهوری اسلامی ایران از ابتدای شکل‌گیری تاکنون همواره تحت آماج توطئه‌های بیگانگان و به ویژه لابی‌های صهیونیستی و غربی قرار داشته است که همواره این تهدیدات با دو هدف عمده صورت گرفته و می‌گیرد؛ نخست، دور کردن مردم از آرمان‌های انقلاب اسلامی و دوم؛ اسلام‌ستیزی.
در 30 سال گذشته مردم همیشه در صحنه ایران اسلامی تحت رهبری ولی‌فقیه خود توانسته‌اند توطئه دشمنان را شناسایی کرده و درصدد مقابله و برخورد با آنها برآیند. در این میان، دشمن نیز که با شکست در پروژه جنگ تحمیلی علیه ایران به خوبی دریافت که تهدیدات نظامی نمی‌تواند مردم را از حکومت اسلامی جدا کرده و انقلاب ایران را به انحراف بکشاند، درصدد برآمد با حربه‌های فرهنگی، تبلیغاتی و جنگ روانی اهداف خود را به پیش برد که البته واقعیت موجود به خوبی تأیید می‌کند که این پروژه نیز شکست خورده است.
حضرت آیت‌الله خامنه‌ای، رهبر معظم انقلاب اسلامی طی سال‌های گذشته بارها و بارها بر تهاجم‌های پنهانی و هنرمندانه علیه کشور سخن گفته‌اند و از مردم ایران اسلامی خواسته‌اند دسیسه‌های آنان را شناسایی کنند؛ دسیسه‌هایی که حتی در عرصه فرهنگی نیز شکل گرفته‌اند. ایشان فرموده‌اند: «ما با یک تهاجم و جنگ حقیقی و سازمان‌یافته مواجه هستیم که از راه‌های مختلف و بسیار هنرمندانه به اجرا گذاشته شده است و کسانی که نسبت به مسائل فرهنگی حساسیت داشته باشند، متوجه مسأله تهاجم فرهنگی خواهند شد و نشانه‌های بارز و بی‌شماری را در این زمینه مشاهده خواهند کرد؛ بنابراین کار فرهنگی در ایران اسلامی مسأله‌ای است که نمی‌توان لحظه‌ای از آن غفلت کرد.»
ایشان هشدار می‌دهند که دشمن به دنبال جنگ روانی علیه ایران است و برای انجام تبلیغات روانی، از مجراهای گوناگونی وارد عمل می‌شود و برای این کار به دنبال بهانه است. ایشان در این خصوص فرموده‌اند: «مقابله آمریکا با جمهوری اسلامی ایران عملاً در استمرار جنگ روانی با نظام و ملت ایران معنا پیدا می‌کند و جنگ روانی هم نیاز به بهانه دارد.»
آیت‌الله خامنه‌ای حتی موضوع جنگ روانی علیه کشورمان را بسیار پیچیده‌تر و حساس‌تر قلمداد کرده و فرموده‌اند: «همه جنگ، داخل جبهه‌ها نیست؛ بسیاری از مسائل جنگ، داخل خانه‌هاست؛ در راه‌هاست؛ داخل دل‌هاست؛ در مجموعه‌های تصمیم‌گیری است؛ در مجامع بین‌المللی است.»
مقام معظم رهبری در کنار هشدارهایی که در زمینه عملیات روانی بیگانگان می‌دهند، این نکته را نیز بارها گوشزد کرده‌اند که ملت ایران همواره توطئه‌های مختلف دشمنان را شناسایی کرده و آنها را در نیل به اهداف خود ناامید کرده است؛ «فشارهای آنها نتوانسته است ملت ایران را تضعیف کند یا به عقب‌نشینی وادار کند؛ نه تحریم اقتصادی‌شان، نه تهدید نظامی‌شان، نه فشار سیاسی‌شان، نه جنگ روانی‌شان. امروز ما از پانزده سال قبل، از بیست سال قبل، از بیست و هفت سال قبل، بسیار قوی‌تر هستیم. این نشان‌دهنده این است که دشمن در دشمنی با ملت ایران و نظام جمهوری اسلامی ناکام مانده است؛ اما این دشمنی هست».
معظم‌له حتی تهاجم غرب از طرق فرهنگی و روانی نسبت به اسلام ناب محمدی را نیز گوشزد کرده و فرموده‌اند: «دشمنان جمهوری اسلامی ایران باورهای سیاسی و دینی و نیز عادات حسنه ملت ما را با تکیه بر ابزارهای فرهنگی هدف‌گیری کرده‌اند و این کار را بسیار دقیق انجام می‌دهند و اکنون فرهنگ اسلام ناب که انقلاب اسلامی براساس آن بنیان نهاده شده است، دقیقاً هدف تهاجم دشمنان اسلام قرار دارد، بنابراین برای مقابله اصولی و برنامه‌ریزی‌شده با این تهاجم دشمن، لازم است مدیریت متمرکز و هدایت‌کننده‌ای در امور فرهنگی به وجود آید و با توسل به ابزار و نیروی فرهنگی، تهاجم دشمن را علاج و تأثیر آن را خنثی کند.»
ایشان دشمن‌شناسی را بسیار حائز اهمیت دانسته و هوشیاری بیشتر مردم را در مورد تهاجمات روانی بیگانگان درخواست کرده و فرموده‌اند: «دشمنانی وجود دارند که دین و استقلال ما و حتی ارزش‌های ملی و غیر دینی ما را با ابزارهای فرهنگی و تبلیغی مانند فیلم‌، سینما، خبرسازی و جریان‌سازی‌های جهانی مورد تهاجم قرار داده‌اند و برای سست کردن پایه‌های آن‌ها تلاش می‌کنند.» ایشان با این تذکر در واقع ذهن‌های روشن را نسبت به این موضوع آگاه می‌سازند که دشمن اهداف خود را از طرق مختلف دنبال می‌کند و نباید تحت تأثیر جوسازی‌های آنان در فیلم‌ها، رسانه‌ها و اخبار قرار گرفت؛ مسأله‌ای که دشمن در سال‌های اخیر بسیار بر روی آن سرمایه‌گذاری کرده است.
رهبر معظم انقلاب در خصوص تهدیداتی که گهگاه در راستای جنگ روانی علیه ایران صورت می‌گیرد، نیز بیان فرموده‌اند: «تهدید یکی از کارهای دشمن است؛ یکی از شیوه‌های دشمن، تهدید کردن است. ممکن است در یک مواردی تهدید خود را عملی هم کنند، اما آن ملتی در این میدان کشمکش خواهد توانست عظمت، عزت، هویت و منافع خود را حفظ کند که عقب‌نشینی نکند و بایستد. «فما استقاموا لکم فاستقیموا لهم» تا وقتی که دشمن در مقابل شماست و علیه شما ابزارهای تهدید و تخویف خود را مطرح می‌کند، باید ایستادگی کنید.»
ایشان مجموعه ابزارهای برخورد دشمنان با ایران اسلامی را در سه حوزه تقسیم‌بندی کرده و می‌فرمایند: «من برنامه‌های استکبار جهانی علیه ملت ایران را در سه جمله خلاصه می‌کنم؛ اول: جنگ روانی، دوم: جنگ اقتصادی و سوم: مقابله با پیشرفت و اقتدار علمی. دشمنی‌های استکبار با ملت ما در این سه قلم عمده خلاصه می‌شود. البته اینها را باید دستگاه‌های تبلیغاتی و رسانه‌ها و شخصیت‌های سیاسی بیشتر برای مردم توضیح بدهند.»
ایشان همواره با تأکید بر این که جنگ روانی دشمن نیز سیاستی شکست‌خورده است، در خصوص اهداف جنگ روانی دشمن نیز می‌فرمایند: «جنگ روانی یعنی چه؟ هدف جنگ روانی، مرعوب کردن است. کی را می‌خواهند مرعوب کنند؟ ملت که مرعوب نمی‌شود، توده عظیم مردم که مرعوب نمی‌شوند. چه کسی را می‌خواهند مرعوب کنند؟ مسئولان را، شخصیت‌های سیاسی را، به قول معروف خود ما نخبگان را؛ اینها را می‌خواهند مرعوب کنند. کسانی که قابل تطمیعند، آنها را می‌خواهند تطمیع کنند. اراده عمومی را می‌خواهند تضعیف کنند؛ درک مردم از واقعیت‌های جامعه خودشان را می‌خواهند تغییر دهند؛ هدف جنگ روانی این است.»
ایشان همچنین در تشریح ابعاد دیگر اهداف جنگ روانی استکبار علیه ملت ایران می‌فرمایند: «هدف از عملیات روانی دشمن، تضعیف روحیه ملت ایران و نشانه‌ای از استیصال دولتمردان آمریکایی است. تهدید و ترساندن شیوه قدیمی و همیشگی سلطه‌گران برای تضعیف اراده و عزم ملت‌ها و چپاول منابع کشورها بوده است.»
ایشان نمونه‌هایی از عملیات روانی دشمنان و سخنان آنان در تخریب وجهه حکومت و انقلاب را بیان می‌کنند و می‌فرمایند: «همیشه دشمنان بیرونی ملت ایران سعی کرده‌اند این میکروب‌ها را در درون جامعه ایرانی رسوخ دهند: «شما نمی‌توانید»، «شما قادر نیستید»، «آینده‌تان تاریک است»، «افق‌تان تیره است»، «بیچاره شدید»، «پدرتان درآمد». سعی این بوده است که ملت ما را ناامید، کسل، بی‌اعتماد به نفس، تنبل و چشم به دست بیگانه بار بیاورند. اینها دشمنان درونی است».
مقام معظم رهبری راهکار مقابله با تهدیدهای عملیات روانی دشمنان را نیز مشخص کرده‌اند که همان استقامت و پایداری کردن است: «دشمن تهدید می‌کند، وعید و وعده می‌دهد، دائم عظمت خود را به رخ جامعه اسلامی و پیشرو می‌کشد، با زبان زور صحبت می‌کند و احیاناً زبان زور را با برخی شیرینی‌های وعده‌های فریبنده در هم می‌آمیزد تا اینکه دل‌ها را گمراه کند. استقامت کردن در مقابل فریب‌ها و تهدیدهای دشمن، هنر بزرگی است که اگر یک ملت این هنر را داشته باشد، آن وقت به قله می‌رسد؛ به جایی که دیگر دشمن فایده‌ای در تهدید نمی‌بیند و مجبور است با او بسازد و یا در مقابل او تسلیم شود».

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
پربیننده ترین
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات