صفحه نخست >>  عمومی >> آخرین اخبار
تاریخ انتشار : ۳۱ مرداد ۱۳۹۱ - ۱۱:۵۲  ، 
کد خبر : ۲۴۶۰۱۳

گزارشی از امدادرسانی سپاه و بسیج به مصدومان زلزله آذربایجان شرقی


پایگاه بصیرت:زلزله ای که هفته گذشته در آذربایجان شرقی رخ داد، باعث شد تا بیش از 250 نفر از هم میهنان مان جان خود را از دست بدهند و بیش از 3000 نفر نیز راهی مراکز درمانی شوند. وقوع این حادثه موجب شد تا بار دیگر بسیجیان و پاسداران که همواره در صحنه های مختلف کمک رسانی به مردم جزو اولین ها بودند، این بار نیز بدون هیچ منتی، داوطلبانه پا در صحنه بگذارند و به یاری مردم آسیب دیده بشتابند. ما هم برای اینکه گوشه هایی از تلاش های خستگی ناپذیر این عزیزان را بازگو کنیم، گزارشی از برخی اقدامات انجام شده توسط سپاه و بسیج را برای این شماره تهیه کردیم که در ادامه آمده است.
¤اعزام 20 تیم پزشکی به مناطق زلزله زده
دکتر «محمد رئیس زاده» در گفت وگو با خبرنگار مادرباره مجموعه فعالیت های بسیج جامعه پزشکی در کمک به مصدومان زلزله تبریز و شهرستان های ورزقان و اهر، گفت: تیم های درمانی بسیج جامعه پزشکی پس از وقوع حادثه بلافاصله در محل حادثه حضور یافتند، به نحوی که این سازمان تاکنون توانسته 20 تیم پزشکی شامل پزشک متخصص و عمومی و پرستار که هر تیم شامل هفت نفر به همراه یک دستگاه آمبولانس است را به منطقه اعزام کند. رئیس سازمان بسیج جامعه پزشکی با اشاره به برپایی بیمارستان صحرایی در منطقه «ورزقان» با همکاری بهداری شمال غرب سپاه، افزود: این تیم ها از استان های آذربایجان غربی، زنجان، اردبیل و تهران که استان های معین هستند، اعزام شده اند.
¤ اعزام 1100 مجروح به مراکز درمانی
دکتر «رسول صادق» جانشین بسیج جامعه پزشکی آذربایجان شرقی هم در این گفت وگو عنوان داشت: از روز دوم حادثه، بیمارستان صحرایی 30 تخته شامل اتاق عمل، طب اورژانس، مغز و اعصاب، جراحی و ارتوپدی در شهرستان زلزله زده «ورزقان» برپا شد.وی با اشاره به پاک سازی کامل این شهرستان، بیان داشت: به علت شدت حادثه در این منطقه با هماهنگی هایی که صورت گرفت با 10 فروند بالگرد و 150 دستگاه آمبولانس 1100 مجروح و مصدومان حادثه دیده (تا لحظه تنظیم گزارش) را به مراکز درمانی پیش بینی شده منتقل کردند.
¤ تأمین و توزیع مواد غذایی زلزله زدگان
«سیدصفر قائمی» مسئول سازمان بسیج سازندگی آذربایجان شرقی با بیان اینکه این سازمان کلیه مسئولیت های تأمین و توزیع مواد غذایی زلزله زدگان این استان را بر عهده گرفته است، گفت: کمبود آب، مواد غذایی و چادر اصلی ترین مشکلات زلزله زدگان شهرستان های اهر، هریس و ورزقان است. به همین دلیل بسته های مواد غذایی بسیج سازندگی شامل آب معدنی، تن ماهی و نان در قالب کاروانی به منطقه ارسال می شود.وی با بیان اینکه تا کنون دو تیم از بسیج سازندگی آذربایجان شرقی عازم مناطق زلزله زده شده است، افزود: پنج تیم امدادی از بسیج سازندگی تا پایان روز دوشنبه جهت امدادرسانی به زلزله زدگان راهی این مناطق شدند. این در حالی است که توجه به حجم بالای تخریب ها، مراکز بسیج سازندگی سایر استان ها نیز جهت امدادرسانی به زلزله زدگان اعلام آمادگی کرده اند.
¤حضور بیش از 20 گردان از سپاه عاشورا در منطقه
سردار «علی اکبر پورجمشیدیان» فرمانده سپاه عاشورا نیز از حضور سپاه با تمام امکانات در مناطق زلزله زده خبر داد و گفت: بیش از 20 گردان از سپاه عاشورا در منطقه حضور دارند و از لحاظ امنیتی نیز همه چیز تحت کنترل است. از سوی دیگر گرچه مشکل اصلی، پراکندگی و گستردگی زلزله است، اما امدادرسانی مطلوب است. وی افزود: تمام امکانات سپاه عاشورا به کار گرفته شده و هماهنگی های لازم برای حضور چهار فروند بالگرد نیروی هوایی سپاه در منطقه نیز صورت گرفته است.
¤ارسال کمک های غیرنقدی
«رضا رضوانی» مسئول بسیج کارگری آذربایجان شرقی نیز اظهار کرد: یازدهمین کاروان کمک های غیرنقدی کارخانه ها و ادارات استان با مشارکت و همکاری پایگاه های مقاومت بسیج کارخانه ها پس از جمع آوری از تبریز به شهرهای ورزقان، اهر و هریس ارسال شد.وی ارزش کمک های غیرنقدی را 500 میلیون ریال اعلام کرد و بیان داشت: این کمک ها که توسط سه دستگاه کامیون به مناطق زلزله زده ارسال شد، شامل انواع مواد غذایی از جمله کنسرو، آب معدنی و برخی اقلام ضروری از جمله پتو و ... است.
¤تشکیل قرارگاه امام علی(ع)
سرهنگ پاسدار «داداش زاده» دبیر قرارگاه امام علی(ع) عنوان کرد: سپاه عاشورا برای مدیریت و ساماندهی هرچه بهتر عملیات امدادرسانی به مردم زلزله زده، قرارگاه امام علی(ع) را به فرماندهی سردار پورجمشیدیان تشکیل داده است. علاوه بر این به منظور کمک رسانی به هموطنان آسیب دیده گردان های عاشورا و الزهرا(س) برای آواربرداری، ارائه کمک های مردمی، پخش دارو و مواد غذایی به مجروحان و تدفین قربانیان حادثه دیده به مناطق زلزله زده اعزام شدند.وی همچنین از هماهنگی با اکیپ ها و ماشین آلات مهندسی و همچنین تجهیزات زنده یاب با حضور اقشار مختلف بسیج خبر داد.

 

نظرات بینندگان
پربیننده ترین
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات