تاریخ انتشار : ۲۴ مهر ۱۳۹۱ - ۰۹:۲۸  ، 
کد خبر : ۲۴۷۲۴۴

راه‌های مقابله با جنگ نرم (بخش سوم و پایانی)


نویسنده: سیدعلی قدمگاهی
13) وحدت گروه‌های سیاسی در پرتو اصول انقلاب اسلامی:
چگونگی فعالیت‌های احزاب و گروه‌های سیاسی و سازماندهی این فعالیت‌ها نقش مهمی در تحکیم انقلاب اسلامی دارد. دشمن تلاش می‌کند تا از فضای باز سیاسی کشور در جهت فعالیت گروه‌هایی بهره ببرد که اساساً با نظام اسلامی مخالف بوده و اصول آن را قبول ندارد. تلاشهایی که در سالهای گذشته توسط بخشهایی از مدعیان اصلاح طلبی به انجام رسید در حقیقت جلوه‌ای از فعالیت‌های گروه‌ها و احزاب ضد نظام در فضای آزاد جمهوری اسلامی بود. اما با روشن شدن ماهیت این گروه‌ها و تجربیاتی که از وجود چنین فضایی در کشور بدست آمد مردم را به این اندیشه وا داشت که نباید از فضای آزاد کشور سوء استفاده شده و از این فضا بر علیه نظام اسلامی بهره‌برداری شود.
نباید اجازه داد گروه‌هایی که با مبانی این نظام ضدیت دارند به فعالیت بپردازند. لذا برای خنثی سازی عملیات دشمن در حوزه فعالیت‌های حزبی و گروهی باید مبانی و سیاستهای فعالیت گروهها مشخص شود. تنها گروه‌هایی می‌توانند در نظام جمهوری اسلامی فعالیت کنند که اولاً به مکتب اسلام و ارزشهای اسلامی معتقد و پایبند باشند ثانیاً تدابیر رهبر انقلاب را فصل الخطاب دانسته به ولایت فقیه اعتقاد داشته و عملاً به آنچه از سوی رهبر انقلاب به عنوان فصل الخطاب بیان می‌شود التزام داشته باشند. اعتقاد به قانون اساسی و اندیشه‌های حضرت امام (ره) دو رکن دیگر معیارهای فعالیت‌های حزبی است. باید در این چهارچوب احزاب فعالیت نموده و سلایق گوناگون نیز در چارچوب این اصول، آزادانه به طرح سلایق خویش بپردازند.
14) پاسخ به شبهات اعتقادی و سیاسی:
شبهه افکنی به نوعی ایجاد تردید و دودلی نسبت به اعتقادات است. از آنجائیکه اعتقادات مستحکم و مستدل منشأ اقدام مسئولانه و با انگیزه و مؤثر است دشمن در جنگ نرم سعی می‌نماید ضمن شناسایی نقاط مهم و اصول اعتقادات موج شبهات خود را به آن حوزه روانه ساخته و فرد را دچار نوعی سردرگمی و تردید نموده و در نهایت مخاطبین را دچار انحراف اعتقادی نماید. این اقدام خود نوعی پیروزی بدون گلوله است که اذهان را از حالت اعتقاد جزمی و مستحکم به وادی تردید و انحراف بکشاند. لذا برای جلوگیری از این اقدام دشمن باید تیم‌های کارشناسی و عالمان زبردست در حوزه‌های گوناگون این شبهات را جمع آوری و به آنها پاسخ قانع‌کننده بدهند. تشکیل مرکزی به عنوان مرکز ملی پاسخگویی به شبهات با امکانات لازم و امکان دسترسی عموم مردم به این مرکز از طریق سیستم‌های تلفنی و اینترنتی و حتی ایجاد شبکه‌ای رادیو و تلویریونی به نام پاسخگویی به شبهات نقش بسیار مهمی در خنثی سازی جنگ نرم دشمن ایفا می‌نماید.
15) فعال‌سازی مراکز مذهبی:
وجود مراکز مذهبی مثل مساجد و حسینیه‌ها و هیئت‌های مذهبی و بقاع متبرکه ائمه و امام زادگان فرصتی برای تأثیرگذاری فرهنگی بر مخاطبین است. با عنایت به اینکه این مراکز از پشتیبانی مالی مردمی برخوردارند و امکانات مناسبی را فراهم آورده‌اند. ایجاد جاذبه محتوایی برنامه‌های ارائه شده می‌تواند زمینه جذب بیشتر مردم را فراهم آورد. مساجد که از مهمترین و در دسترس‌ترین این مراکز مذهبی هستند میتوانند نقش مهمی در تأثیرگذاری فرهنگی و خنثی سازی تهاجم فرهنگی دشمن داشته باشند. البته شرط چنین کاری وجود عناصر توانمند در مدیریت این مراکز مذهبی است.
ائمه جماعات فاضل و توانا، آشنا به مسائل روز، جوان و فعال و دارای قدرت خلاقیت و ابتکار می‌توانند با ایجاد ارتباط با مخاطبان و ارائه خدمات متنوع در مساجد زمینه جذب مردم را به این مراکز فراهم آورند. مساجدی که فقط به اقامه نماز جماعت می‌پردازند و هیچگونه فعالیت فرهنگی و اجتماعی ندارد نمی‌توانند این نقش را ایفا کنند. باید با تقویت نیروی انسانی بکارگرفته شده در مساجد و با طراحی برنامه‌های جذاب، مردم را به سوی این مراکز هدایت نموده، تا تأثیرگذاری خود را داشته باشند. اگر چنین امری اتفاق بیفتد بخش عظیمی از مردم در معرض تعلیمات اثربخش فرهنگی قرار گرفته و در مقابل تهاجم فرهنگی دشمن واکسینه می‌شوند.
16) وحدت مذاهب اسلامی حول مشترکات:
دستیابی به وحدت و پرهیز از تفرقه و تقابل مستلزم وجود راهکارهایی مؤثر و عملی است. برای تحقق وحدت، باید به مشترکات مذاهب اسلامی پرداخته شده و نقاط اشتراک مورد توجه قرار گیرد.
باید مذاهب اسلامی ضمن توجه به مشترکات و تقویت آنها آزادی عمل پیروان مذاهب را به رسمیت بشناسند. موارد اختلافی را نیز در مباحث علمی تخصصی به بحث گذاشته و در یک روش اغنایی سعی در کاستن این موارد کنند. از ورود این مباحثات تخصصی به فضای عمومی جلوگیری شده و هیچیک از مذاهب اسلامی دیگری را به تکفیر متهم ننمایند. جمع شدن حول محور قرآن و اهل بیت می‌تواند بهترین شیوه جهت گسترش اتحاد اسلامی باشد.
17) مقابله با مبانی اندیشه سیاسی در غرب:
یکی از مهمترین محورهای جنگ نرم، حوزه فرهنگ، عقاید و باورهاست. بطوری که با تغییر عقاید و باورها دشمن به هدف تغییر رفتار دست خواهد یافت. اگر دشمن بتواند در جبهه خودی نفوذ فرهنگی داشته و عقاید و باورها را خصوصاً در حوزه سیاست تغییر دهد، بنیان اصلی تخریب جامعه خودی بنا گذاشته شده و در نهایت منجر به سقوط جامعه و گرایش به سوی هنجارهای دشمن خواهد شد.
لذا یکی از راههای مقابله با جنگ نرم دشمن شناخت مبانی فکری اندیشه سیاسی نظام استکباری و مقابله با این مبانی فکری است. تفکراتی از قبیل سکولاریسم، فمینیسم، لیبرالسیم، دموکراسی و اومانیسم از مهمترین مبانی تفکر غرب است که براحتی با مراجعه به تفکر سیاسی فرهنگی اسلام زیر سوال رفته و آنان در مقابل منطق قوی مبانی مردم سالاری دینی به زانو در خواهند آمد.
مهم این است که افراد توانمند وارد این حوزه شده و به طور جدی ضمن نقد مبانی اندیشه سیاسی در غرب، به تحکیم مبانی اندیشه اسلامی در حوزه سیاست و حکومت بپردازند.
18) مقابله با فساد اداری و اقتصادی:
ایجاد نارضایتی و جداساختن مردم از نظام اسلامی یکی از ترفندهای دشمن در جنگ نرم است. هرگونه اقدامی که منجر به نارضایتی عمومی مردم شود، به فاصله مردم با نظام منجر خواهد شد. دشمنان انقلاب اسلامی در راستای اقدمات گوناگون بر علیه نظام اسلامی گسترش فساد اداری و اقتصادی در کشور را هدف قرار داده‌اند. کمک به ورود عناصر غیر هماهنگ با نظام به بدنه حکومت و نفوذ دادن عناصر فاقد صلاحیت و توانمندی در حوزه مدیریت و کارآمدی موجب اختلال در نظام مدیریت کشور شده و با اختلال در سیستم اقتصادی کشور از طریق تحریم‌های گوناگون، هدایت سیستم تولیدی کشور به سمت بازار دلالی و غیر تولیدی جلوگیری از انتقال تکنولوژی در صنایع مختلف، جلوگیری از صادرات کالاهای ایرانی و عدم بهره‌برداری از خطوط ترانزیتی کشور، اختلاس در سیستم‌های مالی، عدم سوق دادن سرمایه‌ها به سمت فعالیت‌های تولیدی و خدماتی از جمله این اقدامات است که با هوشیاری سیستم اطلاعاتی کشور و شناسایی عوامل دشمن در این دو حوزه می‌توان این بخش از جنگ نرم را خنثی کرد.
19) تعمیق اعتقاد به ولایت فقیه:
نظام جمهوری اسلامی ایران مبتنی بر اندیشه ولایت فقیه است. هرگونه شبهه مؤثر در این حوزه و انتقال آن به سطح افکار عمومی می‌تواند بنیاد این نظام را با خطر مواجه گرداند. لذا دشمن در رأس برنامه‌های فرهنگی جنگ نرم، تضعیف اعتقاد به ولایت فقیه را در برنامه خود قرار داده است. در صورتیکه عموم مردم با این تفکر به طور مبنایی آشنایی نداشته باشند می‌توانند در معرض تأثیر این شبهات قرار گیرند. لذا لازم و ضروری است تا اندیشه ولایت فقیه در سطوح و لایه‌های مختلف جامعه تبیین و توضیح داده شود. شرح اندیشه ولایت فقیه باید در دستور کار آموزش و پرورش، آموزش عالی، ادارات دولتی و وزارت خانه‌ها و سازمانهای عقیدتی سیاسی در نهادهای نظامی قرار گیرد. تا به طور مبنایی عموم مردم با این اندیشه آشنا شوند و بتوانند خود به شبهات پاسخ دهند. برنامه‌های صدا و سیما در شرح این اندیشه و همکاری رسانه‌های مکتوب و تدوین کتب در سطوح مختلف مخاطبین از جمله اقداماتی است که این بعد از جنگ نرم دشمن را خنثی خواهد نمود.
20) مقابله با عوامل نفوذی تفرقه‌افکن:
وحدت امت اسلامی از سیاستهای اساسی انقلاب اسلامی و مبتنی بر یک تفکر استراتژیک شکل گیری قطب جهان اسلام در مقابل نظام استکباری است. بنابراین هرگونه اقدامی که منجر به خدشه‌دار شدن این وحدت شود کاملاً مردود و بخشی از جنگ نرم دشمن بر علیه انقلاب اسلامی است. دشمن در جنگ نرم خود برای خدشه‌دار کردن وحدت امت اسلامی از عناصر نفوذی خود در پوشش سخنرانان و مداحان نیز استفاده می‌کند.
بعضی مداحان و سخنرانان مطالبی را بیان می‌کنند که خوراک لازم برای تبلیغات مخالفان وحدت را فراهم می‌آورند. باید با کسانی که در این حوزه وارد می‌شوند و بر اثر جهالت این کار را انجام می‌دهند اقدام ارشادی و توجیهی انجام و با آنان که خواسته و ناخواسته در دام دشمن قرار گرفته و یا عامل دشمنند برخورد و آنان را از صحنه تبلیغات کشور حذف نمایند.
21) تقویت همگرایی در منطقه:
همگرایی و همسویی کشورهای منطقه نقش مهمی در کاهش حضور بیگانگان و استقرار نظام امنیتی منطقه‌ای خواهد داشت. انقلاب اسلامی از ابتدای پیروزی سعی نموده است تا این همگرایی محقق شود اما متأسفانه بعضی کشورهای عربی منطقه بدون توجه به مصالح امت اسلامی با همسویی با نظام سلطه و موضع گیری خصمانه در مقابل انقلاب اسلامی مانع این همگرایی شده‌اند. اکنون که موج بیداری اسلامی در کشورهای منطقه زمینه تغییر نظامهای وابسته غرب را فراهم آورده است. بهترین فرصت برای تحقق این همگرایی بوجود آمده است. باید با کمک معنوی و سیاسی به ملتهای منطقه زمینه حقیقی این همگرایی را فراهم آورد.
اگر ملتهای منطقه بتوانند بدون دخالت بیگانگان و نظام استکباری، رژیمهای سیاسی مورد نظر خود را بوجود آورند در این فضا همگرایی کامل منطقه‌ای محقق خواهد شد. باید ملتهای منطقه مورد حمایت معنوی و سیاسی قرار گیرند تا این تحول به نحو شایسته‌ای محقق شود.
22) تطابق قول و عمل و کارآمدی مسئولین:
نوع عملکرد مسئولان و ویژگیهای رفتاری، اخلاقی و کارآمدی آنان بخشی از مشروعیت عوامل اجرایی نظام اسلامی را تشکیل می‌دهد و در صورت عدم تطابق رفتارها با ارزشهای دینی و از دست دادن صلاحیتهای رفتاری و مدیریتی مشروعیت چنین کارگزارانی زیر سوال می‌رود. تأکید اسلام بر حفظ صلاحیتهای اخلاقی و رفتاری و مدیریتی مسئولین اجرایی کشور از دو جهت است ؛ یکی از جهت اینکه چنین صلاحیتهایی در افزایش راندمان و کارآمدی و درست انجام دادن وظایف آنان مؤثر بوده و دیگر اینکه با داشتن چنین صلاحیتهایی نقش الگویی آنان در تأثیرگذاری بر رفتار مردم افزایش یافته و موجب اعتماد عمومی به کارگزاران نظام می‌شود. به همین علت است که اسلام تأکید فراوان دارد مسئولین کشور در تطابق قول و عمل بر همگان پیشی گرفته و در کارآمدی و مدیریت، الگو و نمونه باشند.
امام صادق (ع) می‌فرمایند: کونوُا دعاه الناس بغیر السنتکم ؛ با این مفهوم که برای هدایت مردم باید از ارائه عملکرد درست و ظهور و بروز صلاحیتهای رفتاری استفاده کرد و با عمل خویش مردم را به اهدف فرهنگی هدایت نموده و با ارائه مدیریت کارآمد مبلغ توانمندی نظام اسلامی باشند. یکی از مواردی که جنگ در جنگ نرم به خوبی مورد بهره‌برداری دشمن قرار می‌گیرد، نوع رفتار و عملکرد مدیریتی مسئولین کشور است. آنها بدقت این عملکردها را زیر نظر داشته تا کوچکترین موردی از عدم تطابق قول و فعل و یا سوء مدیریت مسئولین را بیابند و از عدم صلاحیت رفتاری یا اخلاقی و مدیریتی آنان به نفع خود بهره‌برداری نمایند.
در صورتی که مسئولین عملاً پای بند ارزشها نبوده و با تدبیر عمل نکنند دشمنان ما با بزرگ نمایی این ناهنجاریها، و تسری دادن آن به تمام مسئولین کشور اعتماد عمومی به مسئولین را هدف قرار داده و مشروعیت آنان را زیر سوال می‌برند. اعتماد عمومی که بزرگترین سرمایه کشور و نظام سیاسی است می‌تواند با انحراف اخلاقی و رفتاری و عدم تطابق قول و عمل و سوء مدیریت مسئولین زیر سوال رود. بنابراین یکی از راههای مقابله با جنگ نرم دشمن، انتخاب بهترینها و بکارگیری صالح‌ترین افراد برای مسئولیتهای کشور و نظارت بر تداوم صلاحیتهای آنان است. همه مسئولین وظیفه دارند با تداوم بخشیدن به صلاحیتها و تطابق قول و عمل و ارائه مدیریت کارآمد، زمینه تداوم اعتماد عمومی را فراهم آورده و اجازه ندهند دشمن از عدم تطابق قول و عمل و ضعف مدیریت مسئولان در اعتماد زدایی از جامعه موفق شود.

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
پربیننده ترین
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات