تاریخ انتشار : ۰۸ بهمن ۱۳۹۱ - ۰۸:۱۴  ، 
کد خبر : ۲۵۲۶۲۲

ائتلاف با جبهه متحد در دستور کار نیست


«ائتلاف با جبهه متحد در دستور کار ما نیست» این اظهارنظر یکی از اعضای موثر جبهه پایداری است که حالا با این سخن او باید منتظر شفاف شدن آرایش سیاسی اصولگرایان باشیم. قاسم روانبخش که راوی این سخن است، البته این را هم گفته است که در جلساتی که جبهه پایداری برگزار می‌کند هیچ سخنی درباره ائتلاف با جبهه متحد مطرح نمی‌شود.
ماجرای یک ائتلاف
تشکیل گروه 7+8 که البته هنوز اضلاع آن به صورت کامل تشکیل نشده به دیدار سال گذشته بیش از 30 چهره اصولگرا با محمود احمدی‌نژاد بازمی‌گردد؛ دیداری بی‌سابقه و البته انتخاباتی که منجر به تشکیل شاکله این ائتلاف شد.
پس از ماجرای دوری 11 روزه احمدی‌نژاد از پاستور، شرایط و نحوه آرایش سیاسی اصولگرایان تغییرات فراوانی کرده است؛ تغییراتی که تاکنون احتمال ارائه سه فهرست از میان اصولگرایان را ایجاد کرده است؛ فهرست جبهه متحد، فهرست جبهه پایداری و فهرست حامیان.
ابهامات را برطرف نکردند
روانبخش با بیان اینکه «جبهه پایداری گام‌هایی را به سمت وحدت برداشت، ولی از طرف دوستان جبهه متحد در این ارتباط گامی مشاهده نشد» گفته است:‌ »ما همه تلاش خود را برای وحدت به کار بردیم ولی این اتفاق رخ نداد.»
او همچون سایر اعضای جبهه پایداری، همچنان بر سر یک مساله پافشاری می‌کند؛ لزوم خروج نمایندگان برخی چهره‌های سیاسی از گروه 15 نفره. روانبخش می‌گوید: «ما ابهاماتی داشتیم و نه تنها این ابهامات از طرف جبهه متحد اصولگرایان برطرف نشد، بلکه بر مقدار آن نیز افزوده شد. از جمله ابهامات ما در مورد حضور برخی از اشخاص یعنی آقایان قالیباف و لاریجانی و نمایندگان آنها در جبهه بود که اکنون نیز مشاهد می‌کنیم این حضور پررنگ‌تر شده است.»
او با بیان اینکه «جبهه پایداری مشغول کارهای گفتمانی خود است و سازوکارهایی را برای فعالیت‌های خود در استان‌ها و شهرستان‌ها تدوین کرده» تصریح کرده است: «همایشی در استان گلستان برگزار شد و هفته‌های آینده نیز همایش‌های استانی‌مان در دیگر استان‌ها و شهرستان‌ها برگزار خواهد شد. ما تلاش داریم تا زمان برگزاری انتخابات مجلس در تمام مراکز کشور، همایش‌ها را برگزار کنیم.»
این عضو جبهه پایداری با بیان اینکه «اگر در روند فعالیت‌هایمان گامی جهت ابهام‌زدایی از سوی جبهه متحد مشاهده کردیم ما نیز گام دیگری در این ارتباط برمی‌داریم»، گفته است: «ما بنای تعارض و دعوا با کسی نداریم، ولی معتقدیم جبهه پایداری بر اساس گفتمان تشکیل شده و نمی‌تواند بدون رفع ابهاماتی که دارد با جبهه متحد وحدت کند.»
روانبخش البته به یک مساله مهم هم اشاره کرده و گفته است:‌ «ما هنوز در مورد لیست دادن در تهران و شهرستان‌ها تصمیمی در جلسات جبهه نگرفته‌ایم و باید جلوتر برویم تا در این زمینه تصمیم‌گیری شود.»
لیست جبهه متحد و جبهه پایداری توافقی خواهد بود
اظهارات روانبخش بازتاب‌های فراوان و البته متفاوتی در عرصه رسانه‌ای داشت. اسماعیل کوثری که عضو جبهه متحد اصولگرایان مجلس است، در این خصوص می‌گوید: «این موضوع مشکلی را در فعالیت‌های اصولگرایان ایجاد نمی‌کند و احتمالا جبهه پایداری توافقی خواهد بود. جبهه پایداری در چند مورد ایراداتی را به جبهه متحد اصولگرایان وارد کرد که به دلایلی این موارد حل نشد و مورد رسیدگی قرار نگرفت؛ اما به نظر می‌رسد حتی در صورت عدم حضور اعضای جبهه پایداری در جلسات جبهه متحد، این دو گروه در توافق لیست انشاءالله با هم به نتیجه می‌رسند.»
کوثری درباره تاثیر عدم پیوستن جبهه پایداری به جبهه متحد اصولگرایان نیز می‌گوید: «شاید عده‌ای بخواهند این موضوع را بزرگ جلوه دهند، اما چون این دو گروه در اصول و اساس کار مشکلی ندارند و اختلاف آنها در جزئیات و فرعیات است، قابل حل خواهد بود. اصل مهم این است که جبهه پایداری و جبهه متحد با هم به توافق برسند تا در تهران و سایر حوزه‌های انتخابیه لیست مشترک ارائه کنند. البته اگر این امکان وجود داشت که اعضای جبهه پایداری به صورت فیزیکی در کنار سایر اصولگرایان قرار می‌گرفتند، مسلما بهتر بود اما به نظر می‌رسد این موضوع آنچنان خدشه‌ای به فعالیت‌های اصولگرایان وارد نمی‌کند.»
تصمیم‌گیری جبهه پایداری به آرایش سیاسی انتخابات وابسته است
آیا اظهارات روانبخش از تصمیم قطعی جبهه پایداری حکایت می‌کند؟
روح‌الله حسینیان، عضو موسس جبهه پایداری اما روایتی متفاوت از روانبخش دارد. او می‌گوید: «تصمیم‌گیری جبهه پایداری به آرایش سیاسی انتخابات وابسته است.» این سخنان حسینیان البته حرف جدیدی نیست. او پیش از این نیز نحوه آرایش نیروهای اصولگرا را منوط به حضور یا عدم‌حضور اصلاح‌طلبان دانسته بود.
او با بیان اینکه دو سلیقه و نظر در جبهه اصولگرایی وجود دارد، می‌گوید: «یک سلیقه تحت‌عنوان جبهه متحد و یک سلیقه تحت عنوان جبهه پایداری مطرح است و موضع‌گیری درباره این سلیقه‌ها به موقعیت‌های زمانی بستگی دارد. ما اصلا قبول نداریم انشقاق در جبهه اصولگرایی از استراتژی‌های دشمن برای انتخابات آتی باشد.»
حسینیان می‌گوید: «اگر اصلاح‌طلبان سازماندهی شده در انتخابات نیایند آیا این صحیح است که یک گروه لیستی را ارائه کند و همه مردم موظف به تبعیت از این لیست باشند؟ این به نظر ما مصلحت نیست و حتما باید رقابتی بین اصولگرایان در شرایطی که اصلاح‌طلبان نباشند، وجود داشته باشد.»
رئیس فراکسیون انقلاب اسلامی با بیان اینکه انتخابات آتی مجلس باید با مشارکت بالا و قوی برگزار شود، خاطرنشان می‌کند: «ما تلاش می‌کنیم شرایطی پیش نیاید تا در صورت عدم حضور اصلاح‌طلبان انتخاب برای مردم راحت‌تر باشد. ما مدعی نیستیم که وکیل یا قیم مردم هستیم، بلکه معتقدیم باید خود را در معرض رای مردم قرار بدهیم و هر کسی که بیشتر مورد اقبال مردم قرار گرفت نماینده مردم شود.» رئیس فراکسیون انقلاب اسلامی در پاسخ به این سوال که اگر اصلاح‌طلبان به صورت سازماندهی شده در انتخابات حاضر شوند تاکتیک جبهه پایداری چه خواهد بود نیز چنین می‌گوید: «اگر این اتفاق بیفتد باید بنشینیم و صحبت کنیم و تصمیمات جدیدتری اتخاذ کنیم.» حسینیان با بیان اینکه جبهه پایداری هنوز در رابطه با نحوه حضور در انتخابات آتی مجلس تاکتیکش را اعلام نکرده، گفت: «جبهه پایداری منتظر آرایش انتخابات آتی خواهد بود و در آینده بر مبنای نحوه آرایش انتخابات تصمیم‌گیری خواهد کرد.»
جبهه پایداری اگر به اصولگرایان نمی‌پیوندد تخریب هم نکند
در این میان و در تحولی دیگر اسدالله بادامچیان می‌گوید: «در صورت پیوستن جبهه پایداری به جمع اصولگرایان در ظرفیت وحدت خلائی ایجاد نمی‌شود.»
قائم‌مقام دبیرکل حزب موتلفه اسلامی از اعضای جبهه پایداری خواسته است که اگر به جمع اصولگرایان نمی‌پیوندند، دست به تخریب آنها هم نزنند. اسدالله بادامچیان اظهار داشته است:‌«من معتقدم وحدت بین اصولگرایان حاصل شده و عمده اصولگرایان در سراسر کشور به آیت‌الله مهدوی‌کنی و آیت‌الله یزدی به عنوان دو آیت حق و همچنین جبهه متحد اصولگرایان احترام می‌گذارند.»
او در مورد عدم حضور جبهه پایداری در ائتلاف جبهه متحد می‌گوید: «آنها اگر مایل باشند به این ترکیب وارد می‌شوند و اگر مایل نباشند هم این موضوع مساله چندانی ایجاد نمی‌کند، چرا که آنها گروهی هستند که می‌توانند برای خودشان فهرست بدهند و احتمالا این فهرست مشترکات فراوانی با فهرست اصولگرایان خواهد داشت.»
این نماینده اصولگرای مجلس با بیان اینکه افتراق و جدایی بین اصولگرایان، آب ریختن به آسیاب دشمن است، افزود: «اینکه اعضای جبهه پایداری بخواهند عده‌ای از اصولگرایان عمده را تقسیم‌بندی کنند و بگویند آنها مردودین ساکت و چنین چیزهایی هستند، نه تنها به وحدت کمک نمی‌کند بلکه به فعالیت‌های اصولگرایان آسیب می‌زند. تذکر من به دوستان جبهه پایداری این است که تنها بگویند چه کسانی را می‌پسندند نه اینکه برای اعلام موضع خودشان دست به تخریب دیگران بزنند، آنها نباید اجبار کنند که چه افرادی در ترکیب باشند و چه افرادی نباشند؛ به هر حال مجموعه‌ای از عقلای اصولگرا دور هم نشسته‌اند و این مجموعه را با عقلانیت و منطق اداره می‌کنند، بنابراین اینکه کسی بخواهد آنها را تخریب کند غلط است. ما نگران این نیستیم که شخصیت‌های موثر با این گونه اظهارات دچار خلل شوند بلکه معتقدیم کسانی که این‌گونه حرف‌ها را می‌زنند خودشان آسیب خواهند دید.»
اختلافی نیست
علی‌اصغر زارعی، عضو دیگر جبهه پایداری نیز انتقاداتی در مورد عدم اجرای منشور جامعتین دارد و این موضوع را دلیل اختلافات کنونی می‌داند. او می‌گوید: «ما که اکنون در حاشیه عمل می‌کنیم تا به حال نگفته‌ایم که لیست جداگانه می‌دهیم یا نمی‌دهیم، چون مهم برای ما این است که گفتمان سوم تیر در ترکیب کسانی که می‌خواهند نامزدها را انتخاب کنند یا نامزدهایی که می‌خواهند برای مجلس انتخاب بشوند، حاکم شود. بالاخره برخی از این افراد در دوره‌های قبلی هم مستقلا خودشان آمدند و به‌طور موازی لیست دادند، در مقابل جریان اصولگرایی و متاسفانه هرکدام از این جریان‌ها منافع خودشان را تعقیب می‌کنند و امیدواریم منشور اصولگرایی که محور کار کل جریان اصولگرایی قرار گرفته و ما هم آن را قبول داریم، ‌محور باشد. منشور اصولگرایی که توسط علمای عزیز ما تایید شده است اگر معیار قرار بگیرد نگرانی‌ها دیگر وجود ندارد؛ نگرانی از این است که در اجرای این منشور یک مقدار دچار مشکل شویم.»
زارعی همچنین می‌گوید: «در نظر بنده اختلافی بین نظرات آیت‌الله مهدوی‌کنی و علامه مصباح‌یزدی وجود ندارد و تاکید آیت‌الله مهدوی‌کنی که بر منشور اصولگرایی است، از منظر آیت‌الله مصباح‌یزدی هم همین است. یک مقدار اختلافات در ترکیبی است که می‌خواهد این را اجرا کند، می‌خواهد این را پیاده کند و از این منشور اصولگرایی می‌خواهند افرادی را انتخاب کند و مجلس را شکل بدهد؛ اختلاف‌نظرها در این زمینه وجود دارد و امیدواریم دوستانی که می‌خواهند بر این مبنا عمل کنند از هر جریانی، آن منشور را مبنا قرار دهند.» او افزوده است: «تجربه انقلاب اسلامی نشان می‌دهد که هر زمان بر اصول تاکید کردیم، اصولی کار کردیم و افراد را با حق سنجیدیم، نه حق را با افراد؛ توفیقات فراوانی را خداوند نصیب کشورمان کرده، ولی هر جایی که مصلحت‌سنجی کردیم، گروه‌گرایی کردیم و اشتباه افراد را مبنا قرار دادیم آسیب دیده‌ایم. امیدواریم در انتخابات هرگز دچار این اشتباهات نشویم.»

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
پربیننده ترین
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات