صفحه نخست >>  عمومی >> آخرین اخبار
تاریخ انتشار : ۲۶ بهمن ۱۳۹۱ - ۰۸:۳۲  ، 
کد خبر : ۲۵۴۵۰۱

ناتوانی آمریکا در تغییر موازنه استراتژیک


دکتر یدالله جوانى
با پیروزی انقلاب اسلامی و ناتوانی غرب با محوریت آمریکا در شکست جمهوری اسلامی، روند قدرت یابی ایران در منطقه راهبردی غرب آسیا(خاورمیانه) آغاز شد. شتاب گرفتن این روند، نظام سلطه و متحدان منطقه ای آن را به شدت به وحشت انداخت و آنان برای متوقف ساختن روند قدرت یابی ایران از هیچ کوششی دریغ نکردند.
تبدیل شدن ایران به یک قدرت منطقه ای و تغییر موازنه استراتژیک به نفع جمهوری اسلامی واقعیتی است که همگان بر آن مهر تأیید می زنند. آنچه که اکنون نظام سلطه را به وحشت انداخته، افق پیش رو با روند تحولات موجود است. سه واقعیت پیشرفت های شگفت انگیز ایران، بیداری اسلامی و باز شدن ژئوپلیتیک ایران در جهان اسلام و بحران در نظام سرمایه داری، نشان از آینده ای دارد که پیش از این حضرت امام خمینی(ره) مختصات آن را با جملاتی قصار ترسیم کرده بودند.
حضرت امام(ره) با پیش بینی بیداری اسلامی، از فرو ریختن قدرت های شیطانی و خصوصاً ابرقدرت ها خبر داده و بر این نکته تصریح فرمودند که اسلام سنگرهای کلیدی جهان را فتح خواهد کرد. رهبر کبیر انقلاب اسلامی بر این باور بودند که تا موازنه قدرت در جهان به نفع مسلمانان تغییر نکند، دشمنان دست از توطئه برنخواهند داشت. روند تحولات نشان می دهد پس از تغییر موازنه قدرت در منطقه به نفع ایران، با بیداری اسلامی شرایط برای تغییر موازنه در سطح جهان به نفع مسلمانان در حال فراهم شدن است. اکنون دغدغه و نگرانی اصلی غرب و خصوصاً آمریکا، وقوع چنین دگرگونی در عرصه نظام بین الملل است. غربی ها تنها راه رفع این نگرانی را، تغییر موازنه استراتژیک در غرب آسیا به ضرر جمهوری اسلامی و در راستای منافع خود می دانند. استکبار در سه حوزه مجموعه ای از اقدامات را برای تحقق هدف مذکور، دنبال می کند. حوزه های اقدام آن عبارت است از:
1- آتش‌افروزی در جهان اسلام با دامن زدن به اختلافات مذهبی
بیداری اسلامی خواب را از چشمان سردمداران نظام سلطه ربوده و از آنجا که این بیداری، محصول انقلاب اسلامی است، آنان نگران هم افزا شدن قدرت ملت های مسلمان با جمهوری اسلامی هستند. دشمنان از وحدت اسلامی نگرانند و یکی از بهترین راه های جلوگیری از هم افزایی مسلمانان را، دامن زدن به اختلافات مذهبی و به راه انداختن جنگ های شیعه و سنی می دانند، آنچه در سوریه طی دو سال اخیر به وقوع پیوست، نشانگر تلاش دشمنان برای اجرای چنین توطئه خطرناک در جهان اسلام است.
2- ایجاد کانون‌های فشار و چالش‌ساز در اطراف ایران
تلاش روزافزون غربی ها طی سال های اخیر، ایجاد اختلاف و تنش بین کشورهای منطقه با جمهوری اسلامی ایران است. پروژه ایران هراسی با همین هدف طراحی و اجرا شده است. بازی ترکیه و کشورهای حاشیه جنوبی خلیج فارس در پازل(جورچین) آمریکا، چنین مقصدی را دنبال می کند.
3- فشارهای مستقیم بر جمهوری اسلامی ایران
فشارهای غرب و خصوصاً آمریکا علیه جمهوری اسلامی ایران، روندی رو به افزایش دارد. آمریکا بر فشارهای اقتصادی به ایران تمرکز کرده و امیدوار است که این فشارها، به نارضایتی عمومی در ایران دامن زده و مردم ایران را در مقابل جمهوری اسلامی قرار دهد.
شواهد بسیاری در دست است که نشان می دهد به رغم تلاش آمریکا و متحدانش برای ایجاد تغییر در روندهای موجود و تغییر موازنه قوا در خاورمیانه به نفع خود، جز ناکامی چیز دیگری نصیب آنان نشده و این جمهوری اسلامی ایران است که روز به روز بر توانمندی ها و موقعیت منطقه ای اش افزوده می شود. یکی از شواهد و نشانه ها، برآورد راهبردی 16 مرکز مطالعاتی و اطلاعاتی آمریکا از روند تحولات غرب آسیا (خاورمیانه) و آینده رژیم صهیونیستی است. بر اساس این برآورد، رژیم های متحد آمریکا و رژیم صهیونیستی در خاورمیانه، یکی پس از دیگری فرو خواهند ریخت و حیات اسرائیل در سال 2022 م پایان خواهد یافت.

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات