صفحه نخست >>  عمومی >> آخرین اخبار
تاریخ انتشار : ۰۱ اسفند ۱۳۹۱ - ۱۰:۱۵  ، 
کد خبر : ۲۵۴۷۱۳
نگاهی به دومین سالگرد قیام بحرین

درخت بیداری اسلامی بحرینی‌ها به بار می‌نشیند

کیومرث شهبازى اشاره: مردم بحرین 14 فوریه سال 2011 قیامی سراسری را علیه آل خلیفه آغاز کردند. هرچند رژیم بحرین تلاش داشت تا این حرکت ها را معطوف به شیعیان نشان دهد؛ اما ملت بحرین از شیعه و سنی با اهدای شاخه های گل به یتدیگر در روزهای آغازین قیام، بر اصل وحدت و یکپارچگی و واهی بودن ادعاهای آل خلیفه تأکید کردند. مردم بحرین در حالی در روزهای اخیر، دومین سالگرد قیام خود را گرامی می دارند که ارزیابی دو سال قیام مردم این کشور، دگرگونی های گسترده ای را در نزدیک شدن ملت بحرین به حقوق شان نشان می دهد.

ادامه قیام خیابانی
آل خلیفه در دو سال گذشته با کشتار، بازداشت و محاکمه و حتی اخراج و تبعید انقلابی ها تلاش کرده است تا ضمن ایجاد شکاف میان صفوف ملت، سرکوب قیام آنها را اجرایی سازد. در این چارچوب، عربستان با حضور نظامی و کشورهای غربی با بایتوت یا سانسورهای خبری و حتی با حمایت های تسلیحاتی، به پشتیبانی از آل خلیفه پرداخته اند.
به رغم تمام این اقدامات، حضور گسترده مردم در مراسم سالگرد آغاز قیام 14 فوریه نشان داد که ملت بحرین همچنان با وحدت و قدرت به حرکت های انقلابی در برابر آل خلیفه ادامه می دهد.
دستاوردهای سیاسی
ابعاد دیگر تحولات بحرین را آغاز گفت وگو ها میان آل خلیفه و نمایندگان گروه های مردمی تشکیل می دهد. هرچند آل خلیفه تلاش دارد تا از این مسئله برای کاهش فشار نهادهای حقوق بشر و نیز نمایش چهره ای دموکراتیک از خود بهره برداری کند؛ اما رویکرد آل خلیفه به مذاکره با جریان های انقلابی، نشانگر تزلزل رژیم بحرین در برابر دو سال ایستادگی ملت بحرین است. به عبارتی دیگر می توان این رویکرد را نوعی عقبگرد آل خلیفه در برابر مردم دانست. موفقیت های ملت بحرین چنان بوده است که حتی کشورهای غربی نیز به آل خلیفه توصیه کرده اند که به مذاکره روی آورد، چراکه دامنه قیام مردمی چنان است که استمرار آن، برابر با سرنگونی رژیم بحرین خواهد بود.
موفقیت‌های بین‌المللی
از نکات مهم در تحولات بحرین، توجه جهانی به خواسته های انقلابی ها است. تا پیش از این، سانسورهای خبری شدید و حمایت های غرب از آل خلیفه موجب شده بود تا مطالبات مردم بحرین، بازتاب بین المللی نداشته باشد. آنچه در هفته های اخیر مشاهده می شود، توجه جهانی به خواسته های مردم بحرین است. برپایی تظاهرات حامیان مردم بحرین در ده ها کشور در سالگرد قیام 14فوریه، هشدارهای نهادهای حقوق بشر درباره وضعیت زندانیان در بند آل خلیفه و بازگشایی پرونده بحرین در شورای حقوق بشر، نمودی از این امر است.
نکته مهم دیگر، برگزاری نشست نمایندگان ملت بحرین با مقامات روسیه است. «علی سلمان» و تعدادی دیگر از نمایندگان ملت بحرین، در روسیه با مقامات مسکو دیدار داشته اند. دولتمردان روسیه در کنار حمایت از گفت وگوهای ملی، بر حمایت از مطالبات ملت بحرین تأکید کرده اند.
بازندگان تحولات بحرین
بررسی کارنامه دو سال قیام مردم بحرین، نشانگر مجموعه ای از بازندگان است که در آینده، ابعاد بیشتری از آن رو خواهد شد.
نخستین بازنده را باید آل خلیفه دانست که به رغم تمام تحرکات صورت داده و برخورداری از حمایت های خارجی، نتوانسته سرکوب مردم را اجرایی سازد. بازنده دیگر در تحولات بحرین را باید شورای همکاری خلیج فارس با محوریت عربستان دانست که با اعزام نیروهای سپر جزیره به دنبال سرکوب مردم بودند که آنها نیز به سرنوشت آل خلیفه دچار شده اند چنانکه گزارش های منتشرشده نشان می دهد آنها برای خروج آبرومندانه از بحرین تقلا می کنند تا رسوایی شکست در برابر ملت بحرین را پنهان سازند. بازنده دیگر در بحرین، کشورهای غربی نظیر آمریکا و عربستان هستند که در حمایت از آل خلیفه از هیچ اقدامی فروگذار نکرده اند؛ اما پس از دو سال نتوانستند به اهداف خود دست یابند چنان آنها نیز در نهایت، مذاکره میان آل خلیفه و نمایندگان ملت بحرین و پذیرش خواسته های آنها را تنها راهکار برای جلوگیری از فروپاشی رژیم بحرین دانسته اند.
رسوای دیگر تحولات بحرین، سازمان ملل و نهادهای حقوق بشر هستند. آنها که خود را مدعی حقوق بشر عنوان می کنند، دو سال است که در برابر درد و رنج و سرکوب مردم بحرین راه سکوت در پیش گرفته اند. البته ملت بحرین این سکوت را نیز شکستند چنانکه در هفته های اخیر نهادهای حقوق بشر و حتی سازمان ملل مواضعی در حمایت از ملت بحرین اتخاذ کرده اند هر چند که همچنان تحت تأثیر مطالبات غرب، از محکوم کردن آل خلیفه خودداری می کنند.
در نهایت در جمع بندی از تحولات بحرین می توان گفت که قیام ملت بحرین در سایه وحدت و بیداری اسلامی توانسته گام به گام به آرمان ها و خواسته های خود نزدیک تر گردد در حالی که روند تحولات از استمرار این روند در آینده حکایت دارد هرچند که آل خلیفه همچنان با ابزارهای مختلف به سرکوب مردم ادامه می دهد.

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات