تاریخ انتشار : ۱۶ تير ۱۳۹۲ - ۰۸:۳۱  ، 
کد خبر : ۲۵۹۴۸۱

پیشنهاد رئیس جمهوری ونزوئلا برای اعطای پناهندگی به اسنودن

نیکولاس مادورو، رئیس جمهوری ونزوئلا، طرح اعطای پناهندگی بشردوستانه را برای ادوارد اسنودن افشاگر امریکایی مطرح کرده است.

به گزارش بصیرت به نقل از پرس تی وی، مادورو روز جمعه گفت: «من به عنوان رئیس دولت می‌گویم که جمهوری بولیواری ونزوئلا تصمیم گرفته است که به ادوراد اسنودن جوان امریکایی، پناهندگی بدهد و او می‌تواند در اینجا بدون آزار و اذیت از سوی امپراتوری امریکا زندگی کند.»


این رهبر سوسیالیست ۵۰ ساله، این پیشنهاد را طی یک سخنرانی به مناسبت سالگرد استقلال جمهوری بولیواری مطرح کرد. ونزوئلا در پنجم جولای سال ۱۸۱۱، استقلال خود از اسپانیا را اعلام کرد. 

چند دقیقه قبل از پیشنهاد مادورو، دانیل اورتگا، رئیس جمهوری نیکاراگوئه نیز گفت که اگر شرایط اجازه دهد، کشورش به اسنودن پناهندگی سیاسی خواهد داد.

اسنودن، کارمند سابق سازمان سیا، از ۲۳ ژوئن زمانی که برای جلوگیری از استرداد به امریکا از هنگ کنگ به روسیه سفر کرده بود، در فرودگاه شرمتیوی مسکو گرفتار شده است.

او در حال حاضر از ۲۰ کشور درخواست پناهندگی کرده است که شامل چین، هند، کوبا، برزیل، بولیوی، ونزوئلا، اکوادور، ایتالیا، ایرلند، هلند، نروژ، لهستان، روسیه، اسپانیا، سوئیس، استرالیا، فنلاند، فرانسه، آلمان و ایسلند می‌شود.

واشنگتن از این کشورها خواسته است که به اسنودن پناهندگی ندهند.

امریکا، گذرنامه اسنودن را لغو کرده است، ضمن این که جن پساکی، سخنگوی وزارت خارجه امریکا، گفته است که نباید به این خلاف‌کار اجازه داده شود بیشتر از این سفر بین‌المللی داشته باشد و ضروری است که هر چه سریع‌تر به امریکا بازگردانده شود.

اسنودن دو برنامه جاسوسی فوق سری و مخفی دولت امریکا را فاش کرده است که براساس آن، آژانس امنیت ملی امریکا ان‌اس‌ای و دفتر تحقیقات فدرال آف‌بی‌آی در مقیاس جهانی و بسیار وسیع از مردم جهان جاسوسی می‌کنند.

رسوایی آژانس امنیت ملی امریکا، زمانی ابعاد گسترده‌تری یافت که اسنودن اطلاعات بیشتری در مورد فعالیت‌های جاسوسی امریکا که کشورهای دارای روابط دوستانه با امریکا را هدف قرار داده بود، فاش کرد.

نظرات بینندگان
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات