تاریخ انتشار : ۳۱ مرداد ۱۳۹۲ - ۱۰:۲۸  ، 
کد خبر : ۲۶۰۰۹۴

پیامدهای منفی حمایت عربستان از کودتای ارتش مصر


 

گروه ترجمه- روزنامه گاردین ۲۱ آگوست ۲۰۱۳ (۳۰ مرداد) در مقاله‌ای به پیامدهای منفی حمایت عربستان از کودتای نظامی در مصر پرداخت و نوشت: ملک عبدالله از اخوان‌المسلمین وحشت دارد، زیرا این سازمان ادعای پادشاهی عربستان مبنی بر حفاظت از اسلام را به چالش می‌کشاند. تقریباً ۶۰ سال طول کشید که سازمان سیا نقش‌آفرینی خود را در کودتای مورد حمایت انگلیس علیه دولت دکتر محمد مصدق، نخست‌وزیر ایران در آگوست ۱۹۵۳ بپذیرد. اما حمایت عربستان سعودی از کودتای اخیر مصر که شاهزاده بندربن‌سلطان، وزیر اطلاعات سعودی‌ها در آن نقش‌آفرینی کرد، فوری و بلادرنگ بود. هنگامی که عدلی منصور، رئیس پیشین دادگاه عالی مصر به‌عنوان رئیس‌جمهور موقت سوگند خورد، ملک عبدالله به وی و در ستایش ارتش مصر به دلیل نجات کشور از تونلی تاریک، پیام فرستاد.  

در ادامه مقاله آمده است: عربستان سعودی اعلام کرد که دولت و ملت پادشاهی عربستان در کنار برادران خود در مصر علیه تروریسم، افراط‌گرایی و فتنه ایستاده و خواهد ایستاد. این موضوع غیرمعمول نبود، نه‌تنها به این دلیل که روی سخن عبدالله، آمریکا و قطر (رقیب منطقه‌ای عربستان) بود، بلکه به این دلیل که تاکنون پادشاهی عربستان ترجیح داده پشت صحنه دیپلماسی عمل کند و این اقدام کم‌سابقه و صریح بود. عربستان با آغاز حمایت مالی خود از دولت موقت مصر به حمایت خود روندی عمل‌گرایانه داد. عربستان به همراه امارات متحده عربی و کویت بسته کمکی ۱۲ میلیارد دلاری را ارائه کرده که تقریباً چهار برابر کمک‌های نظامی و اقتصادی آمریکا و اتحادیه اروپاست (کمک‌های آمریکا و اروپا به ترتیب ۵/۱ و ۳/۱ میلیارد دلار است). سعود الفیصل، وزیر خارجه عربستان در بازگشت از دیدار خود با رئیس‌جمهور فرانسه، متعهد شد که فقدان کمک‌های اتحادیه اروپا یا آمریکا را جبران می‌کند. ناتوانی باراک اوباما، رئیس‌جمهور آمریکا در خاورمیانه [غرب آسیا] با عرض‌اندام عربستان، نزدیک‌ترین متحد عربی آمریکا همراه بوده است. شاهزاده بندربن‌سلطان با حفظ موضع خود در برابر روسیه در مورد سوریه سبب شد دیدار سازنده‌ای از روسیه نداشته باشد. عربستان و روسیه توافق کردند که بهای نفت را بالا نگه دارند و بر دیدگاه مشترک خود علیه اخوان‌المسلمین تأکید کردند. روسیه دلایل بسیاری دارد که از اسلام سیاسی در هراس است، زیرا درصد مهمی از جمعیت قفقاز مسلمان هستند و روند جمعیتی آن‌ها رو به افزایش است.

در پایان مقاله آمده است: دکتر مها اعظم، کارشناس خاورمیانه و شمال آفریقا در مؤسسه چاتم هاوس می‌گوید که «حمایت جدی پادشاهی عربستان از کودتا جای تعجب ندارد... آن‌ها به خوبی می‌دانند که خواهان دموکراسی نیستند، اما در عین حال کودتایی دیگر نشان‌دهنده این است که اسلام غیرقابل تحمل است... برای آمریکا و اتحادیه اروپا اوضاع اندکی مبهم است. یا باید رژیم‌های اقتدارگرا مانند اسد را تحمل کنند یا اینکه شاهد شکوفایی بهار عربی باشند.» از نظر آمریکا این شرایط به گونه‌ای است که بازیگری منطقه‌ای وجود ندارد که در حال حاضر بتواند نقش میانجی با ارتش مصر ایفا کند. کسی نمی‌تواند نقش پلیس خوب را ایفا کند. ملک عبدالله در وحشت از اخوان‌المسلمین منطقی عمل می‌کند، زیرا از زمان کودتای ۳ ژوئیه، ‌اخوان‌المسلمین در عربستان مورد حمایت بی‌سابقه مردمی قرار گرفته است. همدلی با آقای مرسی در شبکه توئیتر برای بیشتر مردم عربستان هویداست. حمایت از مرسی در رسانه‌های اجتماعی گسترده است.

بصیرت: دشمنی عربستان با اخوان‌المسلمین و یا هر گروه دیگری که پرچم اسلام‌خواهی برافرازد قطعی است، زیرا آن را تهدید خود می‌داند، بنابراین دخالت در امور داخلی این گروه‌ها و کشورها مانند مصر و ولخرجی‌های گزاف، هزینه‌هایی است که عربستان برای حفظ حکومت خود می‌کند. دربار عربستان متوجه شده در دریای توفانی تحولات مردمی منطقه، در زورق کاغذی نشسته و هر لحظه بیم غرق شدن این زورق می‌رود.

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
پربیننده ترین
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات