صفحه نخست >>  عمومی >> آخرین اخبار
تاریخ انتشار : ۱۷ بهمن ۱۳۹۲ - ۰۲:۳۹  ، 
کد خبر : ۲۶۴۵۹۶

آذر متفاوت با اهداف متمایز


حسین عبداللهی‌فر
مراسم 16آذر امسال متفاوت از سال‌های گذشته برگزار شد؛ تفاوتی که نه‌تنها ارتباطی با تغییر در فعالیت‌های دانشجویی نداشت، بلکه حکایتگر نگاه ابزاری به دانشجو و دانشگاه از سوی کسانی بود که اوضاع جدید و فضای اعتدال را بهترین فرصت برای باز کردن مسیر خود به قدرت ارزیابی می‌کنند. این درحالی است که در همین روز رئیس‌جمهور در مراسم گرامی‌داشت روز دانشجو در دانشگاه شهید بهشتی از تبدیل دانشگاه به خانه احزاب ابراز نگرانی کرد.
با این وجود در مراسماتی که به مناسبت روز دانشجو در چندین دانشگاه‌ برگزار شد، پای افراطیون اصلاح‌طلب به دانشگاه باز شد. در برخی از این مراسم‌ها افراطیون تلاش کردند تا با هیاهو و سردادن شعارهای انحرافی از رسیدن پیام سخنران به مخاطبان جلوگیری کنند و در برخی دیگر سران حزب منحله مشارکت به ایراد سخن پیرامون هر آنچه که خواستند، پرداختند. آنچه در روزنامه‌های روز یک‌شنبه (17 آذر) بازتاب یافت، انعکاس بخش‌هایی از این واقعیت است.
روزنامه «شرق» در تیتر اول خود «هویت دانشگاه و دانشجو، نقد امور است» را از قول خاتمی تیتر کرد و روی تصویر اول خود که به مراسم 16 آذر دانشگاه بهشتی اختصاص داشت، از قول روحانی نوشت: «به وعده‌هایم پایبندم.»
این روزنامه همچنین به مراسم 16 آذر دانشگاه صنعتی شریف هم اشاره کرد و از قول سخنران این مراسم نوشت: «حسین شریعتمداری روز گذشته سخنران 16 آذر دانشگاه شریف بود. سخنرانی‌ای که همواره با اعتراض شدید دانشجویان مواجه می‌شد. او در صحبت‌های خود اصلاح‌طلبان را از تیر و طایفه صدام خواند و مشخصاًً اعلام کرد که اصلاح‌طلبان به دنبال براندازی نظام هستند. مانند همیشه هم تکرار می‌کرد که اسنادی برای اثبات صحبت‌هایش دارد. مدیر مسئول کیهان اصلاح‌طلبان را قاتلان ندا آقاسلطان معرفی کرد و هشدار داد که اگر موسوی و کروبی از حصر آزاد شوند مانند ندا آقاسلطان، اصلاح‌طلبان آنها را خواهند کشت.»
«اعتماد» هم که تیتر و تصویر اول خود را به پایبندی رئیس‌جمهور به همه شعارهایش در واکنش به شعارهای تند دانشجویان اختصاص داده بود به سایر مراسمات دانشجویی در این روز اشاره کردو از قول صفار هرندی تیتر زد: «چرا روحانی به ضد اعتدال‌ها پست می‌دهد؟»
این روزنامه در ادامه تیتر درشت «روز شلوغ دانشگاه» به مراسم صنعتی شریف هم اشاره کرد و در جملات پایانی این گزارش نوشت: «شریعتمداری در واکنش به فریاد دانشجویان درباره زندانی سیاسی آزاد باید گردد، گفت؛ جناب آقای روحانی نیز به آزادی این افراد راضی نیست چون نمی‌خواهد دولتش تحت فشار و همراهی اسرائیل قرار گیرد و من از آقای روحانی تشکر می‌کنم که می‌داند صرفاًً آنها با آمدن‌شان باعث آشوب و کانونی برای اسرائیل می‌شوند. اگر فتنه‌گران و سران فتنه را هم آزاد کنند همین اصلاح‌طلبان آنها را می‌کشند.»
«آفتاب یزد» نیز همین جمله «به همه شعارهایم پایبندم» را با حروف درشتی روی تصویر بزرگی از روحانی قرار داد و در سرمقاله خود تحت عنوان «چشم‌انداز مثبت جنبش دانشجویی» نوشت: «در چند سال گذشته در دولت آقای احمدی‌نژاد فعالیت جنبش دانشجویی با رکود مواجه شد و در واقع جنبش دانشجویی تحت‌تأثیر فضای موجود قرار گرفت. متأسفانه دولت قبل اجازه حرکت‌های مستقل به جنبش‌های دانشجویی نمی‌داد. البته با روی کار آمدن دولت آقای روحانی، فضای دانشگاه به نفع جنبش‌های مستقل دانشجویی در حال تغییر و تحول است و دانشگاه‌ها به لحاظ سیاسی مجدداًً در حال فعال شدن هستند.»
«مردم‌سالاری» نیز تصویر اول خود را به روحانی در مراسم 16 آذر اختصاص داد، اما این جمله از سخنان وی را برجسته کرد که گفته بود: «فقط سه مورد از بدهی‌های مانده از دولت قبل را گفته‌ام.»
«وطن امروز» با تیتر «روز پرسخنران» به انعکاس مراسم روز دانشجو پرداخت و از قول صفار هرندی نوشت: «مکارم اخلاق در بچه‌های حزب‌اللهی چنان است که 250 هزار رأی بیشتر را قبول کردند، اما طرف مقابل 11 میلیون رأی بیشتر را قبول نداشت.»
«رسالت» تصویر اول خود را به این مراسم اختصاص داد و از قول رئیس‌جمهور نوشت: «ویران کردن ساختار تحریم‌ها حق ماست.»
این روزنامه همچنین در سرمقاله همین روزش نسبت به صدای فتنه جدید از دانشگاه هشدار داد و نوشت: «این صدا هنوز در دانشگاه شنیده می‌شود. در همین سخنرانی رئیس‌جمهور این صدا شنیده شد این صدا اکنون دنبال تأمین امنیت خود است، می‌خواهد به خرج دولت امنیت این صدا را تضمین کند. دانشجویان باید هوشیار باشند اگر دولت اعتدال همانند دولت سازندگی غفلت کرد و این صدا را تا مرز فتنه همراهی کرد آنها با حضور در صحنه نگذارند این صدا به صدای مرگ بر آمریکا و مرگ بر اسرائیل غلبه کند.»
«کیهان» و «جوان» هم تیترهای اول خود را به مراسم 16 آذر اختصاص دادند. اولی از قول شریعتمداری طالبان و مدعیان اصلاحات را دو لبه قیچی آمریکا خواند و دومی با اشاره به این سخن رئیس‌جمهور که دانشگاه خانه احزاب نیست، زیر تیتر درشت «حزب منحله دانشگاه را خانه احزاب کرد»، نوشت: «16 آذر امسال عبور از روحانی به صورت رسمی کلید خورد، چراکه روحانی صبح روز 16 آذر در دانشگاه شهید بهشتی اعلام کرد که دانشگاه خانه احزاب نیست، اما عصر همان روز سران حزب منحله مشارکت در دانشگاه تهران جولان دادند. گویی روحانی می‌دانست چه خبر است و تذکر را برای همین امروز می‌داد! منصفانه باید گفت که مراسم دیروز انجمن اسلامی دانشگاه تهران، مراسم شاخه دانشجویی نهضت آزادی و حزب منحله مشارکت بود. هر سه سخنران مراسم اعضای حزب مشارکت بودند. محمدرضا خاتمی، علی شکوری‌راد و داود سلیمانی متعلق به کدام جریان و حزب هستند؟ آیا حضور آنان دهن‌کجی به صحبت‌های دیروز روحانی نبود؟»

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات