تاریخ انتشار : ۲۰ بهمن ۱۳۹۲ - ۰۴:۲۵  ، 
کد خبر : ۲۶۴۷۰۱
چرا صهیونیست‌ها از قدرت موشکی مقاومت نگرانند؟

حزب‌الله کابوس اسرائیل


فریده شریفی

موشک‌های حزب‌الله لبنان به یکی از نگرانی‌های اساسی رژیم صهیونیستی تبدیل شده است.

برخلاف تصور قبلی تل‌آویو حضور حزب‌الله در بحران سوریه به فرسایش این جنبش نینجامید بلکه با پیروزی‌های اخیر ارتش سوریه در جبهه‌های مختلف علیه تروریست‌ها، رژیم صهیونیستی وادار شد تا در سیاست‌های قبلی خود تجدیدنظر کند.

جنگ در سوریه واقعیت‌های محور مقاومت را برای صهیونیست‌ها به اثبات رساند.

بدون تردید توانمندی نظامی حزب‌الله و اثرگذاری بر معادلات منطقه‌ای و بین‌المللی این جنبش را به یک قدرت فرامنطقه‌ای تبدیل کرده است.

حزب‌الله لبنان با اینکه درگیر بحران سوریه شده است اما همزمان قادر است با توان موشکی خود اسرائیل را تهدید کند.

حزب‌الله با این زرادخانه موشکی عظیم و بی‌مانند خود می‌تواند هر منطقه‌ای را در عمق اسرائیل هدف قرار دهد و تأسیسات زیربنایی حساس این رژیم مانند بنادر، فرودگاه‌ها، نیروگاه‌های تولید برق و مراکز مهم ارتش از تیررس موشک‌های دوربرد و میان‌برد در امان نخواهد بود.

همچنین حزب‌الله سامانه موشک‌های زمین به هوای پیشرفته‌ای برای مقابله با نیروی هوایی اسرائیل و هدف قرار دادن نیروی دریایی آن دارد.

از سوی دیگر حزب‌الله در یگان 8200 ارتش رژیم صهیونیستی که چشم و گوش این رژیم به شمار می‌آید نفوذ کرده است. یگانی که تماس‌های تمام شهروندان جهان عرب را شنود می‌کند و همین مسئله وحشت تل‌آویو را دوچندان کرده است.

این یگان بزرگ ترین و مهم‌ترین یگان ارتش رژیم صهیونیستی به شمار می‌آید که اقدام به جاسوسی الکترونیکی و سایبری می‌کند و بازوی اصلی تجسس ارتش رژیم صهیونیستی را تشکیل می‌دهد.

یگان 8200 در سال 1996 با همکاری آمریکا، انگلیس، کانادا، استرالیا و نیوزلند با هدف شنود مکالمات در تمام کشورهای جهان تأسیس شد و هم‌اکنون این یگان مأموریت خود را در شکلی بسیار گسترده انجام می‌دهد.

در این یگان اطلاعات جمع‌آوری شده پس از پردازش در اختیار موساد و سازمان ارتباطات مرکزی انگلیس و امنیت ملی آمریکا و آژانس اطلاعات و جاسوسی انگلیس قرار می‌گیرد.

مرکز مطالعات «بگین، سادات» در سرزمین‌های اشغالی ضمن اعتراف به توانمندی‌های نظامی حزب‌الله اعلام کرد اسرائیل برای مقابله با توانمندی‌های حزب‌الله طرح‌های متعددی را به مرحله اجرا گذاشته است که یکی از آنها یگان 8200 ارتش اسرائیل است.

طبق مطالعات این مرکز عملیات نظامی زمینی، دریایی و هوایی گسترده برای مقابله با پیشرفت‌های نظامی حزب‌الله درنظر گرفته شده است.

در مقابل این نگرانی‌ها و عقب‌نشینی تل‌آویو از حملات تهاجمی و بازدارنده، محور مقاومت در منطقه تقویت شده و همین موضوع باعث شده مؤسسات امنیتی اسرائیل ارزیابی‌های راهبردی خود را تغییر دهند.

نگرانی دیگر صهیونیست‌ها این است که حزب‌الله لبنان براساس مقتضیات زمان، خود را تغییر می‌دهد، تا سال 2006 این جنبش برای تولید موشک‌هایی برای پرتاب به عمق اسرائیل تلاش می‌کرد اما اکنون قادر است تعداد زیادی موشک به سمت اسرائیل شلیک کند بدون اینکه هیچ ردپایی از خود به جا بگذارد.

اسرائیلی‌ها تغییر توانمندی محور مقاومت در مقابل خود را درک کرده‌اند.

در شرایط کنونی شلیک موشک به اسرائیل خسارت‌های سنگینی را به تل‌آویو وارد می‌کند و تل‌آویو در پی آن است که تبعات این خسارات را کاهش دهد.

به این ترتیب در صورت آغاز جنگ، همه چیز متفاوت خواهد بود و رفتار حزب‌الله قابل پیش‌بینی نخواهد بود، قطعا شرایط با سال 2006 کاملا متفاوت خواهد بود.

اکنون حزب‌الله دست کم 80هزار موشک خود را به سوی اسرائیل نشانه رفته است و ارتش اسرائیل در مقابل افزایش توانمندی حزب‌الله نسبت به جنگ 33 روزه درمانده شده است.

نگرانی دیگری که در ارتش اسرائیل مطرح است، رسیدن به راهی برای مهار موشک‌های حزب‌الله لبنان در صورت بروز جنگ است. رژیم صهیونیستی مدعی است حزب‌الله لبنان از حضور خود در سوریه استفاده می‌کند تا با ورود سلاح‌های راهبردی به لبنان آنها را برای مقابله آینده با اسرائیل به کار گیرد، این در حالی است که حزب‌الله بارها ثابت کرده پیروزی در میدان‌های نبرد با اسرائیل نه به دلیل اتکا به کشورهای دیگر یا سلاح‌های وارداتی بلکه به دلیل شجاعت رزمندگان حزب‌الله و روحیه بالای آنان برای مقابله با رژیم متجاوز و زورگویی است که جز زبان زور، زبان دیگری را نمی‌فهمد.

به همین دلیل است که حزب الله به عناوین مختلف مورد هجمه دشمنان مقاومت قرار می‌گیرد از جمله اینکه یکی از فرماندهان جبهه تروریستی «النصره» در سوریه، حزب‌الله لبنان را به حمله تهدید کرده است.

«ابورائد» مدعی شده که پشت کوه‌های القلمون، مرزهای لبنان است و در آن جا گروهی قرار دارند که هر وقت بخواهیم می‌توانیم به آنها حمله کنیم.

این عضو جبهه النصره تاکید کرد، اگر جنگی در بگیرد، فجایع غیرقابل پیش‌بینی رخ خواهد داد و اگر به آنها دستور داده شود وارد خاک لبنان می‌شوند تا با حزب‌الله بجنگند.

مخالفان سوری در همسویی با سران رژیم صهیونیستی تاکید می‌کنند که اسرائیل دشمن ملت سوریه نیست، بلکه شریکی در نبرد علیه بشاراسد، ایران و حزب‌الله است، اما دشمنان حزب‌الله غافلند که اگر حزب‌الله در سال 2006 میلادی قادر به شلیک صدها فروند موشک به وزن 300کیلوگرم به تل‌آویو و حومه آن بود امروز قادر است 10 برابر این تعداد شلیک کند.

به علاوه حزب‌الله، 65هزار نیروی سازماندهی شده در اختیار دارد که 15هزار نفر از آنان دوره‌های آموزش نظامی عالی را پشت سرگذاشتند. بقیه این نیروها نیز در واقع یک ارتش مردمی آموزش دیده هستند.

لذا می‌توان گفت که فرق زیادی میان نیروهای نظامی و مردمی حزب الله وجود ندارد.

یک وابسته نظامی اروپایی در این باره می‌گوید: ناتو می‌داند که هیچ کس توان مقابله با 65 هزار نیروی مبارز حزب‌الله را ندارد لذا هرگونه ورود نظامی به لبنان نیز در واقع ریختن نفت روی آتش خواهد بود و سوریه، فلسطین، لبنان، اردن، عراق و... وارد یک نابسامانی بزرگ خواهند شد که هیچ کس از پایان آن خبر نخواهد داشت.

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
پربیننده ترین
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات