صفحه نخست >>  عمومی >> آخرین اخبار
تاریخ انتشار : ۱۲ اسفند ۱۳۹۲ - ۱۱:۰۰  ، 
کد خبر : ۲۶۵۱۹۱

نشریه اخبا رو تحلیل‌ها شماره 3833 دوشنبه 12 اسفند ماه 1392

امام خامنه‌ای(مدظله‌العالی) راز ماندگارى نظام جمهورى اسلامى بر ریل انقلاب و بر خطوط اصلى امام بزرگوار، صراحت بوده است؛ هیچ نبایستى این شفافیت را، این صراحت را از دست داد.(۱۳۹۲/۱۱/۱۹)

سرمقاله

شروع آمریکایی‌ پایان روسیایی!

درست در زمانی که غربی‌ها گمان می‌کردند با حذف یانوکوویچ از قدرت، توانسته‌اند اوکراین را از دست روسیه خارج کنند، روس‌ها با حضور در کریمه و قدرت‌نمایی نشان دادند که با حذف غیرقانونی رئیس‌جمهور منتخب اوکراین، قضیه این کشور خاتمه نیافته و این رخداد با نقش‌آفرینی روسیه ادامه پیدا می‌کند و رفته‌رفته به بحرانی بین‌المللی تبدیل می‌شود. روسیه برای نقش‌آفرینی در قضیه اوکراین، بهانه‌های قابل‌اعتنایی مانند قرارداد امنیتی با دولت اوکراین و حضور میلیون‌ها روس‌تبار و روس‌زبان در بخش‌های شرقی و جنوبی اوکراین دارد و پس از حضور نظامی در کریمه که در پی رخدادهای اخیر انجام گرفت، در گفت‌وگو با مقامات سایر کشورها مانند آمریکا، آلمان و فرانسه و رئیس سازمان ملل، با همین بهانه‌ها اقدام خود را توجیه کرد. واکنش سریع روسیه به تحولات اوکراین با حضور نظامی در کریمه، تصمیم‌گیری را برای غرب با مشکل جدی مواجه کرد و آن‌ها در حال حاضر در انتظار واکنش قطعی آمریکا هستند. گفت‌وگوی تلفنی باراک اوباما با پوتین هم چیزی را تغییر نداد و پس از آن بود که پوتین از دوما مجوز اقدام نظامی علیه اوکراین را گرفت. در حال حاضر در بین کشورهای غربی، بیشترین فشار برروی اوباما است؛ زیرا منتقدان وی معتقدند سیاست‌های وی که منجر به کاهش قدرت جهانی آمریکا شده، با بحران اوکراین در نقطه‌ای قرار گرفته که اگر اوباما نتواند در اوکراین در مقابل روسیه بایستد، ضربه‌نهایی به اقتدار بین‌المللی آمریکا وارد می‌شود. اوباما که برخلاف ادعای منتقدانش معتقد است با دور شدن از نظامی‌گری که تنفرآفرین است، توانسته بر قدرت دیپلماسی آمریکا بیفزاید، در آزمون جدی راهبرد دیپلماسی‌اش قرار گرفته که آیا قادر است با این راهبرد، قضیه بحران را به‌گونه‌ای حل‌وفصل کند که منتقدان و متحدان غربی‌اش راضی شوند و یا مجبور است به گزینه‌ نظامی توسل شود که به هیچ‌ وجه آمادگی آن را ندارد و به صلاح غرب هم نیست. به نظر می‌رسد امتیازات روسیه برای سرانجام دادن به بحران اوکراین، بسیار بیشتر از غرب است و احتمالاً غرب ناچار می‌شود با به رسمیت شناختن منافع روسیه در اوکراین، با این کشور به تفاهم برسد که در این صورت، برد با روسیه خواهد بود.

ترجمه

بحران اوکراین و تشدید ضعف آمریکا در برابر ایران

گروه ترجمه - پایگاه اینترنتی بلومبرگ 3 مارس 2014 (12 اسفند) در مقاله‌ای به تحولات اوکراین و اولویت‌های سیاست خارجی دولت اوباما پرداخت و نوشت: بحران اوکراین تلاش‌های اوباما برای همکاری با روسیه در مسائل مختلف از جمله پایان جنگ داخلی سوریه، توقف بلندپروازی‌های هسته‌ای ایران و تسهیل خروج آمریکا و نیروهای متحد از افغانستان را به خطر می‌اندازد. در صورتی که ناتوانی اوباما در توقف بحران و چالش‌های خارجی مشخص شود، می‌تواند مسائل مختلفی را تحت تأثیر قرار دهد؛ از جمله گفت‌وگوهای صلح اسرائیل[رژیم صهیونیستی] و فلسطین، تسلیحات هسته‌ای کره‌شمالی و جایگاه رو به رشد منطقه‌ای چین. اوضاع بحرانی اوکراین که ابعادی همانند جنگ سرد به خود گرفته، اوباما را در نقطه حساس بحران قرار داده و رهبران اروپایی نیز بر روسیه فشار می‌آورند تهدیدات نظامی را متوقف کند و نیروهای خود را از منطقه کریمه اوکراین خارج کند.

در ادامه مقاله آمده است: نیکلاس برنز، وزیر خارجه سابق آمریکا، می‌گوید: «باراک اوباما با دشوارترین بحران بین‌المللی دوران ریاست‌جمهوری خود روبه‌روست.» اوباما علاوه بر تنش فزاینده با روسیه، با تهدید چین و افزایش ملی‌گرایی در ژاپن و کره‌جنوبی روبه‌روست. افراط‌گرایی اسلامی در سوریه، عراق و شمال آفریقا، گفت‌وگوهای هسته‌ای با ایران و ناآرامی در کشورهایی مانند مصر، ونزوئلا و تایلند روبه‌روست. قرار است فردا اوباما با نتانیاهو دیدار کند. دیداری که محور بحث آن، برنامه هسته‌ای ایران و گفت‌وگو با فلسطینی‌ها خواهد بود که البته آمریکا و اسرائیل در این دو مورد، اختلاف نظرهایی دارند. ریچارد اندرس، استاد راهبرد امنیت ملی در دانشکده ملی جنگ آمریکا می‌گوید: «اوباما در حالی که بر روسیه فشار دیپلماتیک می‌آورد، محدودیت‌های آمریکا در این بحران و دیگر موارد مانند سوریه و چین را تشخیص می‌دهد... این یک نمونه از محدودیت‌های قدرت ژئوپلیتیک ماست... به‌تازگی ما شاهد شماری از این شرایط از جمله در سوریه بوده‌ایم که در واقع تصمیم گرفتیم مداخله نظامی نکنیم؛ اقدامی که در سال‌های گذشته صورت نداده بودیم. طی 20 یا 25 سال گذشته، ما چنین بحرانی را که برای مداخله در آن تلاش نکنیم، شاهد نبوده‌ایم... این بحران نیاز آمریکا به اتخاذ سیاستی واقع‌گرایانه در مقابل روسیه را مطابق محدودیت‌های قدرت آمریکا برجسته می‌کند.»

در پایان مقاله آمده است: اوباما گفت‌وگوی تلفنی نود دقیقه‌ای با ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهور روسیه، داشت. در عین حال، متحدان خارجی علناً ابراز نگرانی کردند که آمریکا از نقش رهبری بین‌المللی خود عقب‌نشینی کرده است. جان کری، وزیر خارجه آمریکا، در شبکه سی‌بی‌اس گفت: «رئیس‌جمهور در این نکته که روسیه باید از حمله اجتناب کند، جدی بود... وی کاملاً شفاف‌سازی کرد که این موضوع غیرقابل قبول است و پیامدهای جدی در پی خواهد داشت.» جک متلاک، سفیر سابق آمریکا در شوروی، می‌گوید که این رویکرد، ضعیف و نسنجیده است؛ زیرا روان‌شناسی رهبر روسیه را مد نظر قرار نداده است.» نیکلاس برنز نیز معتقد است که این مهم بود که آمریکا شفاف‌سازی کند که حمله نظامی روسیه به اوکراین، به منافع آمریکا یعنی اروپای آزاد و باثبات ضربه می‌زند. وخیم شدن روابط آمریکا با روسیه، سایر اولویت‌های سیاست خارجی آمریکا را به خطر می‌اندازد. تلاش‌های اوباما برای پایان جنگ‌های عراق و افغانستان، کاهش بودجه نظامی آمریکا و کاهش کسری فدران و تمرکز بر مسائل داخلی مورد توجه کشورهای خارجی بوده است. نظرسنجی‌ها نشان می‌دهد که آمریکایی‌ها خواهان عقب‌نشینی‌ از تعهدات خارجی هستند. منتقدان اوباما مانند سناتور جمهوری‌خواه، لیندسی گراهام، گفته‌اند که اعتبار اندک اوباما در خارج، ممکن است پوتین را به استفاده از ابزارهای نظامی به‌منظور حفظ اوکراین در مدار سیاسی و اقتصادی روسیه ترغیب و تحریک کند.

اخبار 

سهل‌انگاری دولت‌ها در بحث مفاسد اقتصادی!

 «حمیدرضا ترقی» در مصاحبه‌ای با روزنامه شرق گفت: «مسائل اقتصادی هیچ ارتباطی با تحریم‌ها ندارد. مفاسد اقتصادی زمانی که دولت موسوی سر کار بود و سیاست پوپولیسم و بازار سیاه را هم دنبال می‌کرد، وجود داشت. عده‌ای سود بردند و به مال و منال فراوانی رسیدند. دولت سازندگی سیاست اقتصاد بازار آزاد را شکل داد. باز هم عده‌ای نوکیسه شکل گرفتند. انواع و اقسام فساد در این سی سال بوده ‌است. آن زمان روزنامه‌ها جرئت نمی‌کردند. زمان هاشمی اگر روزنامه‌ها می‌نوشتند پدرشان را درمی‌آوردند. بر اساس افزایش حجم کار مالی یک دولت، طبیعتاً حجم فساد هم بالا‌تر می‌رود.» عضو شورای مرکزی حزب مؤتلفه اضافه کرده است: «اهمال وقتی رخ داد که رهبری فرمان ۸ ماده‌ای مبارزه با فساد را ابلاغ کرد؛ اما دولت‌ها توجه نکردند. اگر دولت‌ها آن را مبنای کار خود قرار می‌دادند، مشکلی پیش نمی‌آمد. دولت‌ها سهل‌انگاری کردند و کسانی را در رأس مبارزه با فساد قرار دادند که خودشان آلوده بودند و ده‌ها اشکال داشتند.»!

صدای آمریکا به‌دنبال توجیه جنایات تروریست‌ها!

 شبکه دولتی صدای آمریکا در جدیدترین اقدام خود در حمایت از تروریست‌ها، بلندگوی گروهک تروریستی موسوم به «جیش العدل» (عامل به شهادت رسیدن چهارده مرزبان مظلوم جمهوری اسلامی در استان سیستان و بلوچستان و گروگان‌گیری پنج مرزبان نیروی انتظامی) شده است. این شبکه با دعوت از یک به‌اصطلاح تحلیل‌گر امور نظامی و سیاسی کوشید گروگان‌گیری پنج سرباز ایرانی از سوی جیش العدل را توجیه کند. کارشناس صدای آمریکا در برنامه یادشده ادعا کرد: «با نگاهی به تاریخ شورش‌های بلوچ‌ها در منطقه که عمر آن به هفتاد سال می‌رسد، درمی‌یابیم که آن‌ها به‌دنبال حقوق بشر هستند!  و همیشه یا از سوی گروه‌های چپ حمایت شدند یا از سوی ملی‌گراها... ما هیچ‌گاه شاهد نبوده‌ایم که این گروه‌ها بگویند ما با شما می‌جنگیم، یا اینکه همین پنج سرباز را گروگان گرفته‌ایم به دلیل اینکه شیعه هستند. حتی عبدالمالک ریگی هم هیچ‌گاه دلیل اقدامات خود را شیعه بودن افرادی که او با آن‌ها مقابله می‌کرد، نمی‌دانست و هرگز به دنبال ضربه زدن به شیعه نبود.» این دروغ کارشناس صدای آمریکا در حالی است که تروریست مورد حمایت این شبکه، یعنی عبدالمالک ریگی به‌صراحت در یکی از ویدئوهای منتشره خود اعلام کرد که: «بر هیچ مسلمان آگاهی جای شک نیست که شیعیان، کافر و از دایره اسلام خارج هستند و دوستی و همکاری با آن‌ها موجب ارتداد است! و هرکسی که شیعیان را مسلمان بداند، او نیز کافر است و در ارتدادش هیچ شکی نیست.»

اخبار کوتاه    

* این روزها اصلاح‌طلبان به‌شدت دچار انشقاق شده‌اند. از یک سو عده‌ای از آن‌ها اعتقاد دارند که محمدرضا عارف باید در انتخابات آینده محور قرار گیرد و برخی دیگر نیز به‌دنبال افرادی همچون ناطق نوری و هاشمی هستند. همچنین تعداد دیگری از اصلاح‌طلبان، گزینه‌های ذکر شده را قبول ندارند و معتقدند که سیدحسن خمینی باید سکان‌دار حرکت اصلاح‌طلبان در انتخابات آینده باشد؛ اما طیف دیگری از اصلاح‌طلبان نیز این روزها تلاش مضاعفی را برای ورود خاتمی به عرصه سیاسی کشور آغاز کردند و در صدد متقاعد کردن وی برای ورود دوباره‌اش به سیاست هستند؛ اما ظاهراً خاتمی به‌دلیل اطلاع از عدم اقبال عمومی به خود، از این موضوع امتناع می‌کند.

* گفته می‌شود سعید حجاریان در نامه‌ای به حسن روحانی به سیاست‌های اقتصادی دولت به‌شدت اعتراض کرده و گفته است که اقداماتی مثل توزیع سبد کالا، پوپولیستی است. وی در بخش دیگری از این نامه، اطرافیان رئیس‌جمهور را ترسو معرفی کرده و گفته است: «متأسفانه اطرافیان، مشکلات را برای رئیس‌جمهور بازگو نمی‌کنند.»!

* بر اساس گزارش‌های رسیده، نیروهای مزدور رژیم آل‌خلیفه به‌تازگی منزل روحانی شیعه «شیخ غازی السماک» در منامه را آتش زدند. البته در هنگام آتش‌سوزی، کسی در آن حضور نداشت و اهل خانه در صحت هستند. همچنین مأموران این رژیم به یک مراسم دینی که زنان در منطقه «العکر» برگزار کرده بودند، هجوم بردند و سه تن از زنان را بازداشت و منطقه را محاصره کردند.

* به‌تازگی تعدادی از جوانان حزب منحله مشارکت با همکاری «ش.ط» چند «‌NGO» راه‌اندازی کرده‌‌اند. اعضای این تشکل‌ها هماهنگی‌هایی را با «سعید الله‌بداشتی»، دستیار جوان دولت، دارند و قرار شده اقداماتی در جهت تأمین منابع مالی آن‌ها صورت گیرد. یکی از مصوبات این گروه، تشکیل حزب و فعال شدن برای انتخابات آینده بود که ظاهراً این مصوبه در جلسه اخیر اعضای سازمان منحله مجاهدین مورد اعتراض قرار گرفته است. استدلال سازمان مجاهدینی‌ها برای اعتراض به این موضوع، امنیتی دانستن این مسئله عنوان شده است.

* به‌تازگی یکی از بخشداران استان مازندران، با خودروی دولتی در یک پارتی شبانه به همراه پنج نفر دیگر دستگیر شد. این بخشدار که چندماه بیشتر از زمان تصدی‌اش در بخشداری نمی‌گذرد، در یک اقدام غیر‌اخلاقی در یک پارتی مختلط شبانه دستگیر شده است. شنیده‌ها حاکی از آن است که استاندار مازندران دستور عزل وی و معرفی هرچه سریع‌تر بخشدار جدید برای این بخش را صادر کرده است.      

نظرات بینندگان
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات