صفحه نخست >>  عمومی >> آخرین اخبار
تاریخ انتشار : ۰۲ ارديبهشت ۱۳۹۳ - ۱۰:۳۶  ، 
کد خبر : ۲۶۶۱۳۸

بی بی سی به دنبال چرایی گسترش افزایش عرفانهای نوظهور


بی بی سی فارسی در برنامه موسوم به پرگار به عرفان ها و آیین های نوظهور در ایران پرداخت و از دلایل بروز و ظهور و نوع برخورد مقامات در ایران با این عرفان ها پرسید .
به گزارش مونیتورینگ اخبار خارجی واحد مرکزی خبر، تلویزیون بی بی سی فارسی با قرار دادن موضوع این برنامه یک ساعته به عرفان ها و آیین ها ظاله پرسید: عرفان ها و آیینهای جدیدی که در ایران رایج شده، مایع تنوع در ایمان دینی است یا نشانه سردرگمی و گمراهی؟ تنوع اشکال دینی و معنویت در ایران ناشی از چیست؟داریوش کریمی مجری برنامه اضافه کرد: یکی از روایت های شایع در جمهوری اسلامی این است که چون در غرب معنویت اصیل دینی کمیاب است انواع و اقسام عرفان ها و فرقه های کاذب امکان ظهور می یابند.وی سپس ادعا کرد: ولی بانیان روایت بالا در ایران اکنون با مشکلی مواجه شدند، چندی پیش در نشستی در تهران با عنوان « عرفان های نوظهور » یکی از متصدیان فرهنگی جمهوری اسلامی هشدار داد که پنجاه فرقه نوظهور را در کشور شناسایی کرده است. هدف این نشست بررسی راههای مقابله با عرفان های کاذب و فرقه های ظاله اعلام شد.مجری همچنین افزود: مقابله با این فرقه ها ظاهرا تنها محدود به اقدامات فرهنگی نیست، چندی پیش از آن فرمانده نیروی انتظامی گفته بود اگر می خواهیم امنیت رادر جامعه برقرار کنیم باید چهره های جدید تهدید از جمله عرفان های دروغی و کاذب و گروههای شیطان پرست را بشناسیم .
مجری برنامه پرگار قبل از طرح سئوال از میهمانان برنامه مجدید پرسید: چرا بعد از سی و چند سال حاکمیت دینی با رشد این عرفان ها و کیش های نوظهور مواجه هستیم؟ شیوع این آیین ها نشانه تنوع اندیشه و ایمان دینی و غیر دینی است و یا نشان سردرگمی و گمراهی؟ چرا در ایران دینداری و معنویت چنین اشکال متنوعی پیدا کرده است؟
در این برنامه عبدالمجید مهاجرانی، پژوهشگر فلسفه در دانشگاه کنیز کالج لندن که معتقد است شیطان همیشه در صدد ساختن نسخه های دروغین ایمان دینی و معنویت بوده و به این ترتیب ایشان از رشد این نوع عرفانها در ایران شگفت زده نیست و ربوار رموک، یکی از اعضای عرفان موسوم به کابالا در لندن است، رموک معتقد است که رشد چنین آیین هایی نیاز انسان به معنویت است و سعید پیوندی، جامعه شناس معقتد است که ر شد چنین عرفان هایی را باید به شخصی شدن معنویت و دینداری در جامعه نسبت داد به سئوالات مجری پاسخ گفتند.

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات