تاریخ انتشار : ۲۱ خرداد ۱۳۹۳ - ۰۸:۳۳  ، 
کد خبر : ۲۶۷۳۷۸
فعاليت‌هايي به سبك احمدي‌نژاد

ديپلماسي پستويي همسر رئيس‌جمهور


فرزانه آئيني

گروه سياسي: اعظم‌السادات فرحي همسر محمود احمدي‌نژاد با فعاليت‌هاي گاه و بي‌گاهش در عرصه اجتماعي ـ سياسي كشور نه به زنان روساي جمهور ديگر كشورهاي مي‌ماند و نه به همسران روساي جمهور سابق كشور.

هنوز نقش وي به عنوان همسر محمود احمدي‌نژاد پس از هفت سال از سكان‌داري شوهرش بر قوه مجريه در داخل كشور مشخص نيست و مردم حتي چهره او را به عنوان همسر رئيس دولت نمي‌شناسند اما او انگار در سال پاياني عمر دولت دهم سوداي ديگر در سر دارد. البته باز هم مشخص نيست سوداي اوست يا مشاوران و برنامه‌ريزان كابينه در آستانه انتخابات.

چهار سال پس از اولين اقدامش به عنوان همسر محمود احمدي‌نژاد كه در گرماگرم رقابت‌هاي انتخاباتي دهمين دوره رياست جمهوري دست به قلم برد و نامه‌اي به سوزان مبارك همسر حسني مبارك نوشت، جمعه شب هم با همين عنوان به ميزباني زنان روسي جمهوري رفت كه براي شركت در شانزدهمين اجلاس عدم تعهد به تهران آمده بودند.

انگار مي‌خواهد هم به روز باشد هم در پستوي حصارهايي كه همواره همراهش بوده است. بماند همچنان كه مي‌خواهد هم مثل مدعوان اخير جمهوري اسلامي همگام همسرش باشد، هم فرهنگ اسلامي ـ ايراني كه كابينه همسرش سر مي‌دهند را رعايت كند. به همين خاطر هم معاشرت اجتماعي ـ سياسي‌اش را به ميهمني زنانه محدود مي‌كند و ترجيح مي‌دهد ميزبان زنان مهمانان باشد تا همراه همسرش ميزبان ضيافتي كه در آن هم روساي جمهور با همسرانشان دعوت شده باشند.

اين داعيه حتي در سخنان او با ميهمانانش در تالار آينه وزارت امور خارجه هويداست چرا كه وي حتي سخنرانيش را هم به نقش زنان در جنبش عدم تعهدها محدود و مختصر كرده بود، اعظم‌السادات فرحي در اين ضيافت شام ابراز اميدواري كرد همسران كشورهاي عضو عدم تعهد در آينده نزديك با برگزاري نشست‌ها تخصصي به برنامه جامع‌اي براي ارتقا سطح فعاليت‌هاي زنان و جوانان در كشورهاي عضو اين جنبش برسند.

فرجي همواره سعي داشته نقشش را از همراه و همگام هميشگي محمود احمدي‌نژاد به زن وي تقليل دهد همچنان كه حضورش را همچون ميهماني مذكور به جمع‌هاي زنانه يا نشست‌هايي كه به نوعي ردپاي زنانه و زنانگي در آنها محسوس‌تر است تقليل دهد مثل همراهي‌اش با احمدي‌نژاد در نشست يا سفرش در راس هيئتي به ايتاليا براي شركت در كنفرانس سه روزه امنيت غذا در رم يا همراهي‌اش با احمدي‌نژاد در برخي سفرهاي چند روزه خارجي و داخلي. حتي نامه به همسر حسني مبارك هم كه براي اولين بار نام او را مطرح كرد، از اين قاعده مستثني نيست.

او در نامه‌اش به «سوزان مبارك» تلويحا به «آسيه» همسر شايسته و صالح فرعون اشاره كرده و آورده بود «از سر كار علي‌ انتظار دارم هر چه توان داريد در كمك به مردم غزه به كار ببنيديد و آنها را از ظلم مضاعفي كه به آنان مي‌شود، نجات دهيد تا نام شما در رديف شايسته و صالح قرار گيرد». به زعم منتقدان اين اقدام فرحي در فصل رقابت‌هاي انتخاباتي سال 88 الگوبرداري بود از رفتار همسران چهرهاي اصلاح‌طلب. چرا كه نامه‌نگاري او به فاصله 10 روز بعد از نامه زهره صادقي، (همسر سيدمحمد خاتمي)، به شيخه موزه بنت ناصر المسند، همسر پادشاه قطر، روي داد. البته محدود شدن فعاليت‌هاي وي به عنوان همسر احمدي‌نژاد به مباحث زنانه انگار خواسته احمدي‌نژاد هم هست چرا كه وي به عنوان رئيس دولت تنها جايي كه رسما از همسرش نام برد در زمان تبليغات انتخابات گذشته رياست جمهوري و در جمع زنان حامي‌اش بود كه گفت: «همسرم را به اندازه تمام دنيا دوست دارم» و «من مديون سه زن هستم: مادر عزيزم، معلم كلاس اولم و همسر عزيزم»، نگاه‌هاي زيادي معطوف بانوي بزرگي شد كه حامي مردي بزرگ است. رئيس‌جمهور گفت: «من و همسرم در انجمن اسلامي دانشگاه علم و صنعت در زمان دانشجويي آشنا شديم و ايشان كه يك خانم مهندس موفق و يك مدرس توانا هستند با حمايت‌هاي خود بزرگ‌ترين پشتگرمي زندگي من بوده‌اند و سه فرزند خوب كه هر سه مهندس هستند تربيت كرده‌اند.» پيش‌تر رسم بر اين بود كه در فصل انتخابات هميشه رقباي ميدان انتخابات براي جلب آرا هم كه شده دست به اقداماتي مي‌زنند كه كم‌سابقه و بعضا حتي بي‌سابقه‌اند يكي از اين امور هم رفع محدوديت‌ها از فعاليت زنان است كه همواره در رقابت‌هاي انتخاباتي بيشتر از ديگر امور برجسته مي‌شود و مورد توجه قرار مي‌گيرد مسائل و مشكلاتي كه از نوع برخورد با پوشش زنان گرفته، حضور زنان در استاديوم‌هاي ورزشي گرفته شده تا وعده افزايش تعداد زنان وزرا در كابينه آتي و... را دربرمي‌گيرد.

حال اين احتمال دور ذهن نيست كه اعظم‌السادات فرحي زمينه‌سازي براي برخي تحركات تبليغاتي براي رئيس‌جمهور آينده كه مورد توجه احمدي‌نژاد است انجام دهد.

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
پربیننده ترین
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات