صفحه نخست >>  عمومی >> آخرین اخبار
تاریخ انتشار : ۰۴ تير ۱۳۹۳ - ۱۱:۲۱  ، 
کد خبر : ۲۶۷۵۹۳

نشریه اخبار و تحلیل‌ها شماره 3902چهارشنبه 4 تیر ماه 1393

امام خامنه‌ای(مدظله‌العالی) عوامل اصلی فتنه در عراق، با سنی‌های مؤمن و معتقد به استقلال عراق، همان اندازه خصومت دارند که با شیعه دشمن هستند. (۱۳۹۳/۰۴/۰۱)

سرمقاله

سفر مداخله‌جویانه و بی‌نتیجه کری به عراق

سفر دو روزه جان‌کری، وزیر امور خارجه آمریکا، به عراق و دیدار و گفت‌وگو با مقامات و برخی چهره‌های سیاسی این کشور، بیش از آنکه نشان‌دهنده پایبندی آمریکا به توافق امنیتی خود با عراق برای مقابله با تروریست‌های داعش باشد، بیشتر رویکردی مداخله‌جویانه و در راستای فشار بر دولت نوری مالکی برای کناره‌گیری از قدرت ارزیابی می‌شود. درباره مواضع آمریکایی‌ها در قبال گروه تروریستی داعش و بحران عراق، ذکر چند نکته حائز اهمیت است:

اول اینکه هر چند بنا بر شواهد و اسناد متقن، داعش و دیگر گروه‌های تروریستی منطقه، دست‌پرورده آمریکا هستند؛ اما جنایات گسترده و ددمنشانه آنان و از سویی، رفتارهای پیش‌بینی نشده و مهار نشدنی آن‌ها سبب شده که آمریکایی‌ها نیز این روزها از آنان وحشت داشته باشند؛ از این رو بی‌میل نیستند که این تروریست‌ها نیز سر به نیست شوند؛ اما در نگاه آنان، این کار باید در راستای ‌منافع آمریکا و البته با تضعیف جبهه مقاومت صورت گیرد. یعنی انرژی و توان این جبهه در رویارویی و مقابله با این تروریست‌ها تضعیف شود به‌گونه‌ای که دیگر خطری برای منافع غرب و رژیم صهیونیستی نداشته باشند!

نکته دوم اینکه پیروزی حزب مالکی در انتخابات عراق، برای آمریکا و برخی دول مرتجع منطقه،‌ بسیار گران تمام شد؛ از این رو آمریکایی‌ها می‌خواهند از اهرم داعش برای عقب‌نشینی دولت مالکی و پذیرش خواسته‌های غیرقانونی خود، استفاده ابزاری کنند. به همین دلیل، حتی کمک نظامی به عراق  و حمله به داعش را نیز به کناره‌گیری مالکی از قدرت منوط می‌کنند. در سفر اخیر هم، جان‌کری در اربیل، مرکز اقلیم کردستان، به‌صراحت اعلام کرد که آمریکا قصدی برای جلوگیری از پیشروی داعش ندارد.

نکته سوم هم اینکه علت تأکید این روزهای آمریکایی‌ها بر تشکیل دولت وحدت ملی‌ در عراق، به معنای درست و منطقی آن نیست، بلکه از نگاه آمریکایی‌ها، دولت وحدت‌ ملی یعنی؛ حضور حتی گروه‌های تروریستی‌ای چون داعش، بعثی‌ها و برخی تندروهای قومی و مذهبی و... در آن.

نکته آخر اینکه هر چند برخی جریانات شیعه و بزرگان آن در داخل عراق نیز گاه با دولت مالکی مخالفت‌هایی دارند؛ اما در حال حاضر، وضعیت عراق ایجاب می‌کند که این گروه‌ها و دیگر مردم و جریانات سیاسی و مذهبی عراق، پشت سر دولت مالکی برای مقابله با تروریست‌های داعش بایستند و نگذارند آمریکایی‌ها از انتقاد برخی از آن‌ها علیه مالکی به نفع منافع خود و رژیم صهیونیستی استفاده ابزاری کنند. به نظر می‌رسد سفر کری به عراق، هیچ مشکلی از بحران عراق را کم نخواهد کرد و فقط، همکاری و اتحاد و همبستگی مردم و دولت عراق می‌تواند این کشور را از این بحران به سلامت عبور دهد که البته ظواهر امر نیز دلالت بر همین موضوع دارد.

ترجمه  

   صهیونیست‌ها: اتحاد ایران و آمریکا خطرناک‌تر از داعش

گروه ترجمه ـ پایگاه اینترنتی بیزینس‌ویک 25 ژوئن 2014 (۴ تیر) در مقاله‌ای به دیدگاه‌های رژیم صهیونیستی در قبال همکاری ایران و آمریکا در عراق علیه داعش پرداخت و نوشت: اسرائیل [رژیم صهیونیستی] نگران است که آمریکا احتمالاً مواضع خود در قبال برنامه هسته‌ای ایران را به‌منظور جلب همکاری ایران شیعه در مقابله با شورشیان سنی عراق، منعطف کند. نتانیاهو در برنامه شبکه ان‌بی‌سی گفت: «هنگامی که دشمنان شما با یکدیگر می‌جنگند، هیچ یک از آن‌ها را تقویت نکن. هر دو را ضعیف کن... بدترین نتیجه این وضعیت را تصور می‌کنم که یکی از طرف‌ها یعنی ایران به توانمندی تسلیحات هسته‌ای دست یابد. این یک اشتباه غمبار خواهد بود. اسرائیل از آمریکا و متحدان خود مصرانه درخواست کرده است که فشار بر ایران را از طریق تحریم‌ها تداوم ببخشند.

در ادامه مقاله آمده است: جان کری، وزیر خارجه آمریکا، که برای دیدار با رهبران عراقی به این کشور سفر کرده، گفت که «ماه جاری آمریکا از بحث‌هایی که با کمک ایران سازنده باشد، استقبال می‌کند.» موشه مائوز، استاد بازنشسته مطالعات خاورمیانه در دانشگاه عبری اورشلیم، به تمرکز نتانیاهو بر دستاوردهای احتمالی ایران از اوضاع عراق پرداخت و گفت: «منابع اطلاعات نظامی تا آنجا که می‌دانم، داعش را تهدیدی جدی برای تمام منطقه از جمله اسرائیل می‌دانند.

در پایان مقاله آمده است: موردخالی کدار، افسر سابق اطلاعات ارتش اسرائیل، می‌گوید تردید دارم که داعش بتواند حتی یک دولت را اداره کند یا تهدید راهبردی واقعی علیه کشورهای باثبات ایجاد کند؛ چه اردن و چه اسرائیل.» پرفسور کدار می‌گوید: «اسرائیل بی‌تردید یکی از اهداف داعش است... آن‌ها در مورد این موضوع به‌طور شفاف و صریح صحبت کرده‌اند و باید تهدید آن‌ها را جدی بگیریم.» جرالد استینبرگ، استاد علوم سیاسی در دانشگاه بار- ایلان، می‌گوید: «اگرچه خطرات سرریز موفقیت داعش و بی‌ثباتی منطقه‌ای، بسیار جدی است، اما آن‌ها تهدیداتی جدی نیستند... اتحاد آمریکا و ایران علیه داعش مادامی که ایران به‌دنبال تسلیحات هسته‌ای است، بسیار خطرناک‌تر است. »

اخبار و تحلیل‌ها: برخلاف ادعای این پایگاه خبری آمریکایی از قول صهیونیست‌ها مبنی بر القای اتحاد ایران و آمریکا، ایرانی‌ها هر گونه اتحاد با آمریکا علیه داعش را رد می‌کنند، چرا که داعش را دست‌پرورده آمریکا و کشورهای دست‌نشانده آمریکا در منطقه‌ می‌دانند!‌ اما این ادعای این پایگاه خبری که داعش خطری برای اسرائیل است، به جوک و طنز بیشتر می‌ماند، چرا که اسناد و شواهد بسیاری از کمک‌های اطلاعاتی و مالی و تسلیحاتی رژیم صهیونیستی از این گروهک‌های تروریستی وجود دارد که نشان‌دهنده حمایت این رژیم از این گروهک تروریستی است. اصولاً همین ادعای صهیونیست‌ها که اتحاد ایران و آمریکا از خطر داعش خطرناک‌تر است، مؤید این گفته ماست.

اخبار

دانشگاه آزاد، آزادتر شد؟!

 رئیس مرکز حراست دانشگاه آزاد در نامه‌ای به مدیران و رؤسای دفاتر حراست واحدهای دانشگاه آزاد، دستورالعمل تعجب‌برانگیزی را ابلاغ کرد. در این نامه از حراست واحدهای دانشگاه آزاد خواسته شده است از هرگونه مداخله در موضوع حجاب و عفاف (حتی در صورت مشاهده تخلفات) خودداری کنند. علت این درخواست تأمل‌برانگیز رئیس حراست دانشگاه آزاد، این است که مقوله حجاب و عفاف موضوع فرهنگی است و نیاز به برنامه‌ها و راهکارهای خاص و تخصصی فرهنگی دارد! این نامه می‌افزاید: در صورت مشاهده هرگونه دخالت بی‌مورد دفاتر حراست در موضوع صدرالاشاره، طبق مقررات با افراد خاطی برخورد انضباطی خواهد شد. جالب اینکه در این دستورالعمل تأمل‌برانگیز، خطاب به حراست واحدهای دانشگاهی آمده است در صورت تمایل ریاست واحد یا شورای فرهنگی برای مداخله و یا مشارکت حراست در اجرای برنامه‌های مرتبط با مسئله حجاب و عفاف، باید موضوع به‌صورت مکتوب با ذکر حدود اختیارات و شرح وظایف خاص به حراست واحد ابلاغ شود و حراست نیز پس از انجام هرگونه اقدامی گزارش عملکرد خود را برای این مرکز ارسال کند.

اخبار کوتاه     

 * اعضای شورای مرکزی حزب منحله مشارکت در چندین جلسه، موضوع چگونگی ادامه فعالیت سیاسی و حزبی خود را مورد بررسی قرار داده‌اند. در این باره، دو دیدگاه متفاوت مطرح شده است. یکی اینکه، با پا فشاری بر مواضع و نام حزب منحله مشارکت، برای احیای این حزب منحل شده تلاش شود. نظر دوم این بوده است که با تغییراتی در کادر رهبری و شورای مرکزی و تغییر نام، با مجوز یک تشکل سیاسی جدید که ایجاد حساسیت کمتری بکند، فعالیت خود را سامان دهند. هر دو دیدگاه، طرفداران خود را داشته؛ اما بالاخره دیدگاه دوم رأی آورده است.

 * آقای بهزاد نبوی که به‌تازگی آزاد شده، این روزها به‌شدت فعال شده است تا جریان اصلاحات را مدیریت کند. وی جلسات متعددی با رسانه‌های اصلاح‌طلب و احزاب و چهره‌های اصلاح‌طلب برگزار می‌کند.  وی در همین راستا، با همسر تاج‌زاده دیدار داشته و گفته است: شما حداقل شش ماه دندان روی جگر بگذارید به همسرتان هم پیغام بدهید که ایشان هم فعلاً آرام باشند، وظیفه ما الآن آرام کردن اصلاح‌طلبان است، به هیچ وجه نباید با دولت روحانی سرشاخ بشویم، وضعیت فعلی برای ما یک فرصت است. ما اگر می‌خواهیم از این وضعیت نجات پیدا کنیم، باید از آقای روحانی حمایت کنیم.

 * منابع آگاه در مصاحبه با روزنامه المنار فلسطین فاش کردند: جناح حامی «رئیس سابق سرویس اطلاعاتی عربستان سعودی در داخل نظام آل‌سعود توانستند با کمک «سعود الفیصل» وزیر امورخارجه این کشور، «عبدالله بن‌عبدالعزیز» را در مورد بازگشت «بندر بن‌سلطان» به خدمات امنیتی و تعیین او به‌عنوان مشاور امنیتی پادشاه در امور تروریسم، متقاعد کنند. این منابع اظهار داشتند: پادشاه عربستان «بندر بن‌سلطان» را به‌عنوان مسئول پرونده عراق و پیگیری آن و همچنین حمایت از باندهای تروریستی که در استان‌های عراق به کارهای تروریستی دست می‌زنند، برگزیده است.

* مفتی اعظم سوریه در دیداری که به‌تازگی با نمایندگان ایران در سوریه داشته، با ذکر روایتی گفته است: اینکه عمر گفت حضرت علی(ع) اگر نبود من هلاک می‌شدم، به این دلیل بود که عمر و ابوبکر و عثمان، این‌ها خلیفه بودند، ولی حضرت علی(ع) امام بود. در کشور ایران هم آقایان هاشمی، روحانی، احمدی‌نژاد، خاتمی و حتی بشار اسد هم خلیفه هستند و امام، آقای خامنه‌ای است.

* وکیل صدام، دیکتاتور معدوم عراق، مدعی شده است که حوادث این کشور، انقلاب مردمی است! «خلیل الدلیمی» که هم‌اکنون در امان پایتخت اردن به سر می‌برد، در گفت‌وگو با خبرگزاری آناتولی مدعی شد کسانی که بر مرزهای اردن و عراق تسلط دارند، عشایری هستند که تهدید امنیتی علیه اردن و هیچ‌کدام از کشورهای عربی را نمی‌پذیرند. وی گفت: آنچه که درباره سیطره داعش و حضور آن در میان «انقلاب مردمی عراق»(!) منتشر می‌شود، از سوی ایران برای کسب حمایت بین‌المللی و آمریکا برای نابودی این انقلاب مردمی است!

* روزنامه انگلیسی دیلی‌تلگراف مدعی شد لندن می‌خواهد به‌دلیل آسیب دیدن برخی آثار هنری در جریان حمله دانشجویان معترض به سفارت این کشور، از ایران غرامت بگیرد! این روزنامه نوشت: دولت انگلیس برای نخستین‌بار فهرستی را منتشر کرده که حاوی مشخصات نقاشی‌هایی است که در جریان حمله به سفارت این کشور در تهران نابود شد. این روزنامه ادعا کرد: تابلوی نقاشی به ارزش یک میلیون پوند، فقط یکی از شش آثر هنری است که انگلیس، سه سال پیش، هنگام زیر و رو شدن سفارت خود در تهران، آن‌ها را از دست داد.»

اخبار و تحلیل‌ها: این در حالی است که جدا از خسارات مادی بیش از دو قرن دخالت‌های انگلیس در ایران و اعمال قردادهای تحمیلی تجاری علیه ایران، در فتنه 88 نیز که سفارت انگلیس نقش مهمی در سازماندهی و کمک به فتنه‌گران داشت، خسارات مادی زیادی به کشور وارد شد که به‌نظر می‌رسد ایران هم باید از این کشور مطالبه خسارت کند.

* «رابرت گرنییر» مأمور سابق سیا  گفت: هیئت حاکمه عراق (به‌دلیل نزدیکی به ایران) باید عوض شود و به جای آن باید دولتی سرکار بیاید که تحت نفوذ آمریکا باشد. به نظر من جایگزین کردن نوری‌ مالکی در این میان بسیار اهمیت دارد.

 

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات