تاریخ انتشار : ۰۲ شهريور ۱۳۹۳ - ۰۰:۵۵  ، 
کد خبر : ۲۶۸۹۴۶
سیداحمد خاتمی: حمایت ناصحانه از دولت یک اصل است

اعلام جزییات بیشتر از «نامه محرمانه» جامعه مدرسین


نامه‌های محرمانه خطاب به دولت که هفته گذشته مطرح شد هنوز برای بسیاری موضوعی جالب تلقی می‌شود و افکار عمومی می‌خواهد بداند که در این نامه‌ها چه نوشته شده است و محتوای آنها چیست. اگرچه خبرهایی در روزهای گذشته درباره این نامه‌ها منتشر شده بود، اما خبر رسمی را دیروز یک عضو جامعه مدرسین اعلام کرد و با تأیید ارسال نامه‌ محرمانه این تشکل روحانی به رئیس‌جمهور و تأکید بر این‌که این نامه دلسوزانه و ناصحانه بوده است، گفت: این نامه‌نگاری فقط اختصاص به دولت روحانی نداشته و در دولت‌های قبل نیز چنین نامه‌نگاری‌هایی از سوی جامعه مدرسین صورت گرفته است.

سیداحمد خاتمی با اعلام این خبر، اظهارداشت: جامعه مدرسین در نیم قرن حضور سیاسی خود آنچه که محور حرکتش بوده عمل به تکلیف و وظیفه بوده است. قبل از انقلاب در راستای انجام وظیفه در جهت سقوط نظام ستمشاهی تلاش کرده و در این عرصه اعضای برجسته جامعه مدرسین از جان خود مایه گذاشته، زندانی و تبعید شده‌اند. وی ادامه داد: بعد از پیروزی انقلاب اسلامی نیز جامعه مدرسین تثبیت، تقویت و تحکیم نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران را وظیفه خود دانسته و در این راستا به صورت ناصحانه و دلسوزانه عمل کرده و در کتبی که مرکز اسناد انقلاب اسلامی در چند جلد منتشر کرده مجموعه‌ این موضع‌گیری‌ها و دلسوزی‌ها وجود دارد. این عضو جامعه مدرسین گفت:

در رابطه با دولت‌های اخیر از جمله دولت‌های آقایان هاشمی، خاتمی، احمدی‌نژاد و دولت آقای روحانی موضع جامعه مدرسین همان موضع بوده است، چرا که این تشکل روحانی وظیفه خود را تقویت و تحکیم نظام قرار داده و حمایت ناصحانه از دولت‌ها در نظام اسلامی برایش یک اصل است. خاتمی در تعریف حمایت ناصحانه اظهار کرد: یعنی این‌که کارهای خوبی که توسط دولت‌ها انجام می‌شود مورد تجلیل قرار بگیرد و نارسایی‌ها نیز تذکر داده شود. وی با تأکید بر این‌که جامعه مدرسین یک حزب سیاسی نیست، بلکه یک نهاد فرهنگی در حوزه‌های علمیه است که در عرصه سیاسی نیز به وظایف خود عمل می‌کند، ادامه داد :

بر همین اساس جامعه مدرسین هیچ‌گاه در پی آن نبوده که نیروهای خود را در جاهای مختلف به کار بگیرد و قابلیت‌های شخصی اعضای جامعه مدرسین بوده که آنها در جایگاه‌های مختلف قرار داده شده‌اند. خاتمی گفت: جامعه مدرسین به‌دنبال اصلاح امور است و نه جار و جنجال به پا کردن به همین دلیل تذکرهای خصوصی به دولت‌های مختلف داده است؛ چراکه بنا ندارد کار سیاسی کند و این تذکر فقط اختصاص به دولت آقای روحانی ندارد. این عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم با اشاره به اهمیت امر به معروف و نهی از منکر تصریح کرد: جامعه مدرسین به دولت‌های مختلف در مقاطعی که لازم بوده تذکرات و نامه‌های دلسوزانه‌ و ناصحانه‌‌ای داشته و خواهد داشت و این اقدام را در راستای انجام وظیفه خود می‌داند.

افشای نامه محرمانه اخلاقی نیست

پس از اظهارات خاتمی بود که عضو دیگر جامعه مدرسین به افشای جزییات بیشتری پرداخت و با انتقاد از انتشار خبر نامه جامعه مدرسین حوزه علمیه قم به رئیس جمهور، تأکید کرد: این نامه نه برای امروز که برای حدود یک ماه و نیم پیش است. آیت ا... سیدمحمد غروی با انتقاد از اعلام خبر نامه جامعه مدرسین حوزه علمیه قم به رئیس‌‌جمهور در رسانه‌ها، اظهار داشت: یک نامه‌ای را جامعه مدرسین به رئیس‌جمهور نوشت و اگر کسی آن را منتشر کند کار درستی نکرده است. عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم، در پاسخ به این سوال که محتوای این نامه بیشتر پیرامون چه موضوعاتی است؟ تصریح کرد: اگر بنا بود نامه سرگشاده باشد، سرگشاده فرستاده می‌شد، اما نامه به صورت غیرعلنی و محرمانه برای رئیس‌جمهور فرستاده شد و از این رو این کار اصلا اخلاقی نیست که نامه‌های محرمانه را علنی کنند.

آیت ا... غروی خاطرنشان کرد: اجمال نامه جامعه مدرسین حوزه علمیه قم به رئیس جمهور این است که نامه خطاب به شخص ایشان بوده است؛ اصولا بنای جامعه مدرسین حوزه علمیه قم بر این است که در آغاز کار هر دولتی، اگر در کار کشور مشکلات و اشکالاتی ببیند، نامه سربسته، محرمانه و غیرعلنی رد و بدل می‌کند و وقتی که اگر احیانا ببیند آن نامه‌ها اثر گذار نبوده، جور دیگری برخورد می‌کند. عضو شورای عالی حوزه‌های علمیه سراسر کشور، تأکید کرد: البته بنای جامعه مدرسین حوزه علمیه قم بر این نیست که خدای ناکرده دولت تضعیف شود، بلکه احیانا اگر مشکلات، خلأها و نواقصی وجود دارد، آن نواقص و خلأها را با نسخ و نامه یا به این صورت که شخص یا اشخاصی را بفرستند تا با رئیس جمهور ملاقات داشته باشند، بگویند و منتقل کنند.

نظرات بینندگان
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات