صفحه نخست >>  عمومی >> آخرین اخبار
تاریخ انتشار : ۰۶ مهر ۱۳۹۳ - ۱۷:۰۱  ، 
کد خبر : ۲۶۹۸۳۴

رصدشبکه‌های تلویزیونی ماهواره‌ای همسو 93/7/6


این گزارش حاوی اخبار و گزارش‌های خبری شبکه‌های تلویزیونی ماهواره‌ای است که در تاریخ 6/7/93 با محوریت “رویدادهای جمهوری اسلامی ایران و تحولات غرب آسیا و شمال افریقا در عراق، سوریه، مصر، عربستان سعودی، یمن، افغانستان و پاکستان” تنظیم گردیده است. در این گزارش 8 شبکة همسو شامل المیادین، العهد، بلادی، الاتجاه انگلیسی، آفاق، الفرات، تمدن و نور مورد رصد قرار گرفته است.
تحولات ایران
1.    تأکید رئیس‌جمهور بر لزوم تسریع در روند مذاکرات هسته‌ای و حق غنی‌سازی جمهوری اسلامی
حجت‌الاسلام والمسلمین حسن روحانی، رئیس‌جمهور ایران، در نیویورک با بیان اینکه وضعیت حقوق بشر در ایران مناسب‌تر شده، هشدار داد زمان برای توافق بر سر مذاکرات هسته‌ای از دست می‌رود. وی تأکید کرد توافقی که در آن حق غنی‌سازی اورانیوم در داخل خاک ایران لحاظ نشده باشد از نظر کشورش مشروع نخواهد بود و جمهوری اسلامی هیچ‌گاه دست از فعالیت صلح‌آمیز قانونی خود برنخواهد داشت. آقای روحانی خواستار لغو همة تحریم‌ها نیز شد. (نور، الاتجاه انگلیسی)
رئیس‌جمهور ایران همچنین نسبت به عملیات ائتلاف به رهبری آمریکا در سوریه ابراز تردید کرد و گفت این عملیات طی سال‌های اخیر در نقاط مختلف جهان باعث تقویت و گسترش گروه‌های تروریستی شده است. (تمدن)
2.    آمادگی کامل ایران برای دفاع از مرزهای خود
جمهوری اسلامی ایران هشدار داد اگر داعش به مرزهای این کشور نزدیک شود، آمادة مقابله با هر گونه تهدید احتمالی از سوی این گروه خواهد بود. امیرسرتیپ پوردستان، فرماندة نیروهای زمینی ارتش، گفت اگر این گروه تروریستی پیشروی کند، نیروهای ایران آمادة حملة سخت برای راندن آنان به سمت عراق خواهند بود. (الاتجاه انگلیسی)
تحولات عراق
1.    قدردانی رئیس‌جمهوری عراق از کمک‌های ایران
فؤاد معصوم، رئیس‌جمهور عراق، در دیدار با حسن روحانی، رئیس‌جمهور ایران، در نیویورک از حمایت‌های بشر دوستانه و نظامی ایران از عراق در مقابله با تروریست‌‌های داعش تقدیر و تشکر کرد. روحانی نیز بار دیگر بر حمایت ایران از عراق در رویارویی با گروهک داعش تأکید نمود. (آفاق)
2.    دستاوردهای مثبت سفر نخست‌وزیر به نیویورک
دفتر نخست‌وزیری عراق طی بیانیه‌ای اعلام کرد سفر حیدر عبادی به نیویورک زمینه را برای دستیابی به تعهدات بین‌المللی در زمینۀ تجهیز ارتش و فعالیت بهتر آن هموارتر خواهد کرد. در این بیانیه آمده است سفر عبادی به نیویورک دارای نتایجی است که به نفع کشور،  مردم و متحد کردن کشورهای جهان برای مبارزه با گروه‌‌های تروریستی است. (بلادی)
3.    استقبال امریکا از پیوستن کشورهای جدید به ائتلاف علیه تروریسم
واشنگتن از پیوستن کشورهای جدید به ائتلاف امریکا ضد گروهک تروریستی داعش استقبال کرد. سخنگوی کاخ سفید اظهار داشت گسترش ائتلاف بین‌المللی علیه تروریسم باعث خرسندی امریکاست. (آفاق)
4.    اولین عملیات هوایی بریتانیا بر فراز خاک عراق
جت‌های جنگندة انگلیس، پس از انجام اولین مأموریت خود با هدف نابود ساختن مواضع داعش، بعدازظهر روز گذشته عراق را ترک کردند. در این میان ائتلاف مبارزه با داعش به رهبری آمریکا عملیات هوایی خود را علیه مواضع داعش در عراق و سوریه افزایش داده است. (الاتجاه انگلیسی، المیادین)
5.    هشدار جنبش اهل الحق نسبت به افزایش دخالت نظامی امریکا در عراق
نعیم عبودی، سخنگوی دفتر سیاسی جنبش مقاومت اسلامی اهل الحق، دربارۀ حضور نظامی آمریکا با هدف تجزیۀ عراق و دیگر کشورهای منطقه هشدار داد. وی گفت: اظهارات اخیر مقامات آمریکایی، مبنی بر اینکه حملات هوایی به تنهایی پاسخگوی نابودی کامل تروریست‌ها نخواهد بود، جز بهانه‎ای برای پیشبرد پروژۀ تجزیۀ عراق و دیگر کشورهای منطقه نیست. عبودی خاطر نشان کرد: اظهارات غربی‌ها مبنی بر لزوم استفاده از نیروی‌های زمینی خارجی در عراق، نوعی تحقیر و دست‌کم گرفتن نیروی زمینی عراق و جان‌فشانی نیروهای مقاومت اسلامی و مردمی است که میزان توانمندی خود را درمقابله با گروه تکفیری داعش به اثبات رسانیده‌اند. سخنگوی دفتر سیاسی جنبش مقاومت اسلامی عراق افزود: هدف آمریکا از ورود به عراق، بیش از آنکه نابودی گروه تروریستی تکفیری داعش باشد، استعمار اقتصادی عراق است. (العهد)
6.    درخواست خانواده‌های قربانیان اسپایگر برای معرفی عاملان این جنایت
اهالی استان دیوانیه مراسم بزرگ‌داشتی برای قربانیان جنایت اسپایکر برگزار کردند و خواستار پیگیری هر چه سریع‌تر عاملان و مجازات آنان شدند. خانواده‌های قربانیان از دولت خواستند با عملیات نظامی نسبت به باز پس‌گیری پیکر قربانیان اقدام کند. (الفرات)
7.    پاک‌سازی شمال دیاله از عناصر تروریستی
نیروهای امنیتی و مقاومت اسلامی عراق 24 روستای واقع در شمال دیاله را از لوث وجود عناصر تروریستی- تکفیری داعش پاک‌سازی کردند. سرلشگر ستاد عبدالامیر زیدی، فرماندۀ عملیات دجله، اعلام کرد: این پیروزی‌ها در خلال برگزاری عملیات نظامی در مناطق الصدور، مقدادیه و حمرین به دست آمد. وی افزود: در این عملیات همچنین 70 تن از اعضای داعش به هلاکت رسیده و بسیاری از خودروها و تجهیزات نظامی آنان منهدم گردید. (العهد)
8.    انتقادها از اقدامات اسامه نجیفی
محمود مشهدانی، رئیس تشکّل ملّی پارلمان عراق، تأکید کرد: اسامه نجیفی، معاون رئیس‌جمهور عراق، با کاندیداتوری رافع العیساوی برای وزارت دفاع سعی در باج‌خواهی از گروه‌های سیاسی عراق دارد. (العهد)
        تحولات سوریه
1.    تلاش امریکا برای انجام عملیات زمینی در سوریه و عراق و مخالفت روسیه با این امر
مارتین دمپسی، رئیس ستاد مشترک ارتش آمریکا، گفت در عملیات هوایی علیه داعش در سوریه ضربات سنگینی بر این گروه وارد شده است. در عین حال یکی دیگر از مقامات ارشد نظامی آمریکا گفت برای مبارزه با داعش به عملیات زمینی و راه‌حل سیاسی نیز نیاز است. با این وجود سرگئی لاوروف، وزیر امور خارجة روسیه، این عملیات را مغایر قوانین بین‌المللی دانست. (تمدن، الاتجاه انگلیسی، بلادی)
سرگئی لاوروف در خلال سخنرانی در مجمع عمومی سازمان ملل متحد، آمریکا و هم‌پیمانانش را به دیکته کردن سیاست‌های خود به جهان متهم کرد و گفت: ائتلاف به وجود آمده بر خلاف روند جامعۀ بین‌الملل حرکت می‌کند و استانداردهای دوگانه‌ای را در مبارزه با تروریسم در پیش گرفته است. وزیر امور خارجۀ روسیه همچنین بر لزوم هماهنگی با دولت سوریه برای مبارزه با گروه داعش تأکید کرد. در همین راستا یک منبع خبری روسی در واشنگتن اعلام کرد روسیه هرگز به طور مستقیم وارد جنگ نظامی در خاک سوریه نخواهد شد؛ اما امکانات نظامی این کشور را در مدیترانه تقویت خواهد کرد. این منبع گفت: در صورت مورد هدف واقع شدن مواضع ارتش سوریه، مسکو با ارسال جنگنده و بالگرد نظامی به حمایت از دولت دمشق برخواهد آمد. تسریع در ارسال تسلیحات پیشرفته از جمله سامانۀ موشکی اس300 از دیگر کمک‌های نظامی مسکو به دمشق خواهد بود. گفتنی است روسیه به مقامات آنکارا گوشزد نموده که فکر دخالت نظامی درخاک سوریه را از سر بیرون کنند. (المیادین)
2.    دیدار مقامات سوری با بان کی‌مون
ولید معلم، وزیر امور خارجۀ سوریه، فیصل مقداد، معاون وی، و بشار جعفری، نمایندۀ دائم سوریه در سازمان ملل متحد، نشست مشترکی را با بان کی‌مون، دبیرکل سازمان ملل متحد، برگزار کردند. در این نشست که برخی شخصیت‌های عالی‌رتبۀ سازمان ملل نیز حضور داشتند آخرین تحولات سوریه و راهکار حل‌وفصل سیاسی بحران حاکم بر این کشور و نیز نابودی تروریسم مورد بحث و بررسی قرار گرفت. گفتنی است بان کی مون با هادی بحرا، رئیس ائتلاف مخالفان سوریه، نیز دیدار کرد. (المیادین)
3.    درگیری شدید میان داعش و ساکنین مناطق کردنشین
هم‌زمان با تداوم حملات ائتلاف به رهبری آمریکا جنگجویان کُرد نیز در درگیری‌های سنگین با عناصر تروریستی چند تن از آنان در شمال سوریه را به هلاکت رساندند. این در حالی است که با تنگ‌تر کردن حلقة محاصرة عین‌العرب در مرز سوریه توسط عناصر داعش ده‌ها هزار تن از کُردهای این کشور به مهاجرت خود به سمت ترکیه ادامه می‌دهند. (الاتجاه انگلیسی)
تحولات مصر
1.    احتمال صدور حکم مبارک از سوی دادگاه جنایی قاهره
دادگاه جنایی قاهره حکم تجدید نظر در مورد پروندة حسنی مبارک، رئیس‌جمهور اسبق مصر، دو پسرش به همراه حسین سالم، سرمایه‌دار و حبیب العادلی، وزیر کشور اسبق مصر، و شش نفر از معاونان ارشد وی را صادر خواهد کرد. (آفاق، تمدن)
2.    عملیات ارتش علیه عناصر مسلح در سینا
در حملۀ بالگردهای ارتش مصر به منطقۀ شیخ زوید، در صحرای سینا، 10 تن از عناصر مسلح کشته و 10 تن دیگر زخمی شدند. (العهد)
تحولات عربستان سعودی
•    برخورد خشن پلیس با معترضان
در حملة پلیس عربستان به معترضان در شرق این کشور دست کم پنج نفر زخمی شدند. پلیس عربستان با استفاده از خودروهای غیرنظامی به گروهی از جوانان، که شب گذشته در شهر قطیف عربستان درصدد برپایی تظاهرات بودند، یورش برد و با گلوله‌های جنگی معترضان را به رگبار بست و برخی را بازداشت کردند. معترضان عربستان می‌گویند خواستار حقوق اساسی و آزادی بیان هستند. (تمدن، المیادین)
تحولات یمن
•    درخواست رئیس‌جمهور یمن از حوثی‌ها
عبدربه منصور هادی، رئیس‌جمهور یمن، از حوثی‌هایی که کنترل صنعا را به دست گرفته‌اند خواست از این شهر عقب‌نشینی کنند و به توافق اعلام شده گردن نهند. (آفاق)
این در حالی است که جنبش انصارالله یمن، چند ساعت پس از آن‌که انقلابیون صنعا متعهد شدند تظاهرات خود را تا زمان تأسیس دولتی تکنوکرات ادامه ‌دهند، از امضای توافق‌نامة امنیتی و همکاری ملی با دولت خبر داد. (الاتجاه انگلیسی)
تحولات افغانستان
1.    انتقاد مشاور امنیت ملّی افغانستان نسبت به برخورد دوگانۀ  غرب با تروریسم
دادفر رنگین اسپنتا، مشاور امنیت ملّی افغانستان، گفت استراتژی مبارزه با تروریسم در این کشور شکست خورده است. وی با انتقاد از رفتار دوگانة غرب در مقابل تروریسم حمله به پایگاه‌های داعش در سوریه و عراق و بی‌تفاوتی در مقابل القاعده و طالبان افغانستان و پاکستان را مایة وحشت‌آفرینی در منطقه عنوان کرد. (تمدن)
2.    احتمال امضای قرارداد امنیتی کابل-واشنگتن طی روزهای آتی
سخنگوی کاخ سفید اعلام کرد اشرف‌غنی احمدزی پس از مراسم تحلیف خود پیمان امنیتی با آمریکا را امضا خواهد کرد. (تمدن)
3.    انتقاد تیم اصلاحات و هم‌گرایی نسبت به اعلام آمار و ارقام انتخاباتی
تیم اصلاحات و هم‌گرایی انتشار آمار و ارقام دور دوم انتخابات ریاست جمهوری را خلاف توافق صورت گرفته میان دو کاندیدای ریاست جمهوری خواند. در همین حال شماری از آگاهان سیاسی افغانستان گفتند تقلب گستردة مسئولان کمیسیون انتخابات سبب خیانت به ارادة شهروندان این کشور شده است. آنان گفتند مسئولان کمیسیون‌های انتخاباتی می‌بایست به ارگان‌های قضایی معرفی شوند. (نور)
تحولات پاکستان
•    درخواست نخست‌وزیر پاکستان برای مداخلۀ جامعۀ جهانی در مورد مناقشۀ کشمیر
نواز شریف، نخست‌وزیر پاکستان، خواهان مداخلة جامعة جهانی برای حل مناقشة کشمیر شد. شریف در سخنرانی‌اش در مجمع عمومی سازمان ملل متحد گفت دهلی‌نو با لغو دیدار معاونان وزارت خارجة هند و پاکستان فرصت دیگری را برای مذاکره و گفتگو از دست داد. (تمدن)

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات