صفحه نخست >>  عمومی >> آخرین اخبار
تاریخ انتشار : ۲۴ آبان ۱۳۹۳ - ۱۰:۳۹  ، 
کد خبر : ۲۷۰۷۶۶

نشریه اخبار و تحلیل‌ها شماره 3996 شنبه 24 آبان ماه 1393

امام خامنه‌ای(مدظله‌العالی) دشمنى دشمنان ما به‌خاطر این است که نظام جمهورى اسلامى در مقابل عادت بد تقسیم دنیا به سلطه‌گر و سلطه‌پذیر ایستاده است؛ بقیه‌ چیزها بهانه است.(31/2/93)

سرمقاله

تلاش سه‌جانبه برای فرونشاندن خشم فلسطینیان!

تشدید اعتراض فلسطینیان و افزایش درگیری‌ در سرزمین‌های اشغالی و ناکامی مقامات رژیم صهیونیستی در مهار آن و ترس از شکل‌گیری انتفاضه سوم، پای جان‌ کری، وزیر امور خارجه آمریکا را به موضوع باز کرد و وی پس از سفر به امان، پایتخت اردن و گفت‌وگو با عبدالله دوم، پادشاه اردن و بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر کودک‌کش رژیم صهیونیستی، اعلام کرد برای اتخاذ تدابیری برای کاستن از تنش‌ها بین فلسطینی‌ها و اسرائیلی‌ها [صهیونیست‌ها] در بیت‌المقدس توافقاتی صورت گرفته است. وی همچنین با محمود عباس، رئیس‌ تشکیلات خودگردان فلسطین، نیز گفت‌وگو کرد و از وی خواست اقدامات محسوسی انجام دهد که عباس هم با پذیرفتن این توصیه، تأکید کرد برای بازگشت آرامش به بیت‌المقدس و جلوگیری از تحریک برای خشونت‌ها، تلاش خواهد کرد.

طی چند ماه گذشته، تجاوز صهیونیست‌های افراطی به مسجدالاقصی و حمایت نیروهای نظامی - امنیتی از آن‌ها، شهادت چند تن از جوانان فلسطینی در مناطق مختلف سرزمین‌های اشغالی، مجروح و دستگیر شدن تعداد دیگری از این جوانان و... به اندازه کافی ظالمانه و غیرانسانی بود که فلسطینیان را برای مقابله با صهیونیست‌ها تحریک کند و آن‌ها را به خیابان‌ها بکشاند و رو در روی نیروهای آدمکش صهیونیست‌ و افراطی‌های جنایتکار قرار دهد. گسترش اعتراضات خشمگینانه فلسطینیان در بخش‌های مختلف فلسطین و به‌ویژه قدس، مقامات رژیم صهیونیستی را آنچنان به وحشت انداخت که آن‌ها مجبور شدند با اعلام قبلی، روز جمعه درهای مسجدالاقصی را بدون هرگونه محدودیت سنی بر روی نمازگزاران فلسطینی‌ بگشایند. واضح است که این اقدام از سر رضایت نبوده و با سفر کری به منطقه ارتباط داشته تا از رهگذر آن و قولی که محمود عباس به کری داده، روند اعتراضات کاهش یابد و این در حالی است که مشکل مسجدالاقصی به قوت خود باقی مانده و سایر مسائلی که فلسطینیان را به اعتراض واداشته، همچنان حل‌نشده است و تا پیش از حل آن و تحقق خواسته فلسطینی‌ها، لزومی ندارد اعتراضات فروکش کند و عباس هم به جای دعوت فلسطینیان به آرامش، باید در راستای تحقق خواسته‌های آن‌ها تلاش کند.

ترجمه

        بازی نهایی؛ توافق هسته‌ای و نوع نقش‌آفرینی روسیه

گروه ترجمه - پایگاه اینترنتی اکونومیست 15 نوامبر 2014 (۲۴ آبان) در مقاله‌ای به گفت‌وگوهای ایران و گروه 1+5 پرداخت و نوشت: روسیه در بازی نهایی گفت‌وگوهای هسته‌ای با ایران می‌تواند مؤثر باشد. آیا این کشور به توافق کمک می‌کند یا در برابر آن مانع‌آفرینی می‌کند؟ مذاکره‌کنندگان گروه 1+5 و ایران این هفته در وین برای برداشتن گام نهایی به منظور مهار برنامه هسته‌ای ایران پیش از ضرب‌الاجل 24 نوامبر حاضر می‌شوند. تحولات چند روز گذشته نشان می‌دهد که امکان تحولی تاریخی وجود دارد. هفته گذشته در عمان نشانه‌هایی از پیشرفت در گفت‌وگوها و چانه‌زنی‌های هسته‌ای میان ایران، آمریکا و اتحادیه اروپا وجود داشت؛ اما خبر توافق ایران و روسیه در 11 نوامبر به‌منظور ساخت چهار رآکتور جدید در بوشهر و چهار پایگاه دیگر، نشان‌دهنده میزان سود دو طرف است. ایران، برنامه هسته‌ای غیرنظامی را حفظ می‌کند و روسیه، نفوذ و پول به دست می‌آورد. غرب نیز تضمین به دست می‌آورد که ایران نمی‌تواند به ساخت تسلیحات هسته‌ای نزدیک شود.

در ادامه مقاله آمده است: جزئیات توافق ایران با روس‌اتم همچنان مبهم و در عین حال حیاتی است. از یک سو، این توافق می‌تواند به‌نوعی پیش‌داوری در مورد نتیجه گفت‌وگوها باشد؛ اما تفسیر مثبت این است که می‌تواند مصالحه در مورد مسئله محوری مربوط به تعداد سانتریفیوژهای ایران را تسهیل کند. توافق با روس‌اتم به این معناست که ایران تمایل دارد تقریباً تمام ذخایر اورانیوم با غنای کم خود را برای تبدیل به میله‌های سوخت به روسیه بفرستد و سپس احتمالاً می‌تواند بیشتر سانتریفیوژهای عملیاتی خود را در عین پایبندی به هدف غرب (افزایش زمان توانایی گریز هسته‌ای ایران به حدود یک سال) حفظ کند. به این دلیل که میله‌های سوخت را نمی‌توان به‌آسانی به مواد ساخت بمب هسته‌ای تبدیل کرد. دیدار آقای کری با سرگئی لاوروف، وزیر امور خارجه روسیه، در حاشیه نشست همکاری اقتصادی آسیا- اقیانوسیه نیز در راستای کسب تأییدیه روسیه در مورد انتقال ذخایر غنی‌‌شده ایران به این کشور بود.

در پایان مقاله آمده است: اما پیشرفت احتمالی در مورد تعداد سانتریفیوژها نتوانسته اختلاف‌ها در مورد نحوه کاهش تحریم‌ها پس از توافق را رفع کند. ایرانی‌ها خواهان لغو سریع تحریم‌های شورای امنیت هستند که عملاً نماد انزوای ایران به‌شمار می‌روند. آمریکا و اروپا در نظر دارند این تحریم‌ها در آخرین مرحله لغو شوند؛ زیرا معتقدند که در صورت فریبکاری ایران در آینده، تحمیل مجدد آن‌ها دشوارتر خواهد شد و قطعاً مستلزم رأی جدید در سازمان ملل است که روسیه توانایی وتوی آن را نیز دارد؛ اما تحریم‌های دوباره آمریکا و اروپا علیه ایران را آسان‌تر می‌توان اعمال کرد. همچنین ایرانی‌ها نگرانند پیروزی جمهوری‌خواهان در انتخابات میان‌دوره‌ای آمریکا، توانایی اوباما در تحقق واقعی توافق‌نامه را کاهش دهد. لیندسی گراهام که انتظار می‌رود موقعیت کلیدی در سنا خواهد داشت، 8 نوامبر به گروه طرفدار اسرائیل[رژیم صهیونیستی] گفت که در برابر هرگونه توافقی که «توافق بد» به نظر برسد، خواهد ایستاد.

اخبار و تحلیل‌ها: لحن کلی یادداشت، فوق بیانگر آن است که نویسنده به اطلاعات پشت‌پرده دسترسی دارد و روند گفت‌وگوها به سمت توافق تا پیش از سوم آذر پیش می‌رود؛ اگر چنین باشد که احتمال آن کم نیست، طرف ایرانی باید به دو مسئله توجه ویژه داشته باشد و در کوران فضای رسانه‌ای و فشارهای سنگین گفت‌وگوها، لحظه‌ای از آن غفلت نکند؛ این دو مسئله عبارتند از: خطوط قرمز ایران و رفع تحریم‌ها در حداقل زمان که باید همپا و همزمان با انجام تعهدات ایران باشد. اگر توافقی غیر از این، صورت گیرد، منافع اصلی ایران تأمین نشده است.

اخبار

پسرم عاشق نظام جمهوری اسلامی بود

 در پی درگذشت مرتضی پاشایی، خواننده جوان موسیقی پاپ، عده‌ای با برگزاری برخی تجمعات بدون مجوز، حاشیه‌هایی ایجاد کرده‌اند که باعث شد مدیر برنامه‌ها و خانواده مرتضی پاشایی با صدور بیانیه‌ای مواضع رسمی‌شان و توضیحاتی را درباره این حواشی ارائه کنند. در متنی که در اختیار رسانه‌ها قرار گرفته، آمده است: «از همه ملت ایران و طرفداران مرتضی پاشایی که در غم خانواده آن مرحوم سهیم هستند، تشکر می‌کنیم و بر خود لازم می‌دانیم چند نکته مهم را اعلام داریم:

1- طرفداران مرتضی پاشایی کسانی هستند که شفای وی را از طریق برگزاری زیارت عاشورا و دعای توسل می‌خواستند.

2- شخص مرتضی پاشایی عاشق اهل بیت[ع] و اسلام و معنویت و مردم بود.

3- خانواده و خاندان مرتضی پاشایی افرادی در خط انقلاب و نظام مقدس جمهوری اسلامی و از مریدان اهل بیت[ع] هستند.»

همچنین پدر مرتضی پاشایی به خبرنگار مهر گفت: ما از اینکه برخی افراد از ابراز احساسات مردم سوءاستفاده کرده و برخی اجتماعات را به حاشیه کشانده‌اند، بسیار متأسفیم و می‌دانیم که طرفداران واقعی پسرم خواستار ایجاد هیچ نوع حاشیه‌ای نیستند. وی همچنین از همه مردمی که پسرش را در دوران بیماری تنها نگذاشتند و از زمان درگذشت وی نیز دلسوزانه در غم آن‌ها شریک بودند، قدردانی کرد.

وی ادامه داد: من و خانواده‌ام همه تا پای جان برای انقلاب جانمان را می‌دهیم. از عده‌ای که در این شرایط سعی دارند سوءاستفاده کرده و پسر من را بدنام کنند، می‌گویم: نکنید. خواهش می‌کنم بگذارید روح مرتضی در آرامش باشد. وی با بیان اینکه تمام خانواده ما مداح بوده، ادامه داد: مرتضی از کودکی عاشق اسلام بود و روزی که در بیمارستان بستری شد، قرار بود به کربلا برود؛ اما نشد. پدر مرحوم پاشایی تصریح کرد: شما را به نمازهای شبی که مرتضی پسرم می‌خواند، قسم می‌دهم که با سوء‌استفاده، نام پسرم را لکه‌دار نکنید و روحش را عذاب ندهید. این خواننده جوان صبح جمعه 23 آبان‌ماه پس از یک دوره مبارزه با بیماری سرطان، دار فانی را وداع گفت.

اخبار و تحلیل‌ها: چندی است افراد معلوم‌الحال برای ایجاد  چالش سیاسی به برخی اتفاقات اجتماعی توسل می‌جویند. این حرکت جدید که جنبه تکرار پیدا کرده، حاکی از مشکوک بودن و ارتباط آن با گروه‌های مزدور داخلی و خارجی است که هوشیاری و دقت نیروهای امنیتی را می‌طلبد.

اخبار کوتاه   

* روزنامه صهیونیستی هاآرتص در مقاله‌ای با ادبیات تند به خبر نامه‌نگاری اوباما به ایران پرداخت و نوشت که این نامه «شاهدی بر عدم درک مقامات ارشد دولت آمریکا» از موضوع مبارزه با داعش است. هاآرتص در ادامه مقاله خود، رویکرد رئیس‌جمهور سابق آمریکا را در مقابله با تروریست‌های عراقی ستود و نوشت که بوش در سال ۲۰۰۸ با تسلیح قبایل سنی‌مذهب، گامی درست برای مقابله با القاعده برداشت. مقاله‌نویس هاآرتص همچنین با پررنگ‌ کردن حمایت ایران از «رژیم عراق» اظهار داشت: در راه مبارزه با داعش نباید با تهران همکاری کرد؛ زیرا در این موضوع، «ایران ریشه مشکلات است و نه بخشی از راه حل.»!

* یک منبع بلندپایه امنیتی اروپایی در گفت‌وگو با روزنامه تلگراف هلند فاش کرد که رژیم صهیونیستی نقشه ترور سید‌حسن نصرالله، دبیرکل حزب‌الله لبنان را طراحی کرده بود؛ اما در آخرین لحظات به دلایل مشکلات لجستیکی، این عملیات را متوقف کرد. این منبع یادآور شد که اسرائیل از پیش نقشه داشت که در صورت هرگونه حضور علنی سیدحسن نصرالله در بین مردم، او را ترور کند و یگان‌های ویژه این رژیم موسوم به «سیریات میتکال» نیز آموزش‌های خود را بر اساس اطلاعاتی که نصرالله روز عاشورا در بین مردم حضور می‌یابد، به اجرا درآوردند. این نقشه شامل حمله هوایی به محل حضور سیدنصرالله با استفاده از موشک با قابلیت ویرانگری اندک؛ اما کشنده بود تا این‌گونه القا شود که انفجار، حاصل از عملیات انتحاری است.

* فائزه هاشمی به‌تازگی در مصاحبه با برخی خبرنگاران، خواستار پایان حصر سران فتنه شده و گفته است: این‌ها کار خلاف قانونی انجام ندادند و از شخصیت‌های ارزشمند نظام هستند! وی همچنین آشوب‌های ۸۸ را کاملاً قانونی خواند و افزود: کارهای خلاف قانون را دیگران مرتکب شدند که با آن‌ها برخوردی نشد! دختر هاشمی رفسنجانی همچنین در بخشی از مصاحبه خود تأکید کرد: من لفظ فتنه را برای اعتراضات ۸۸ قبول ندارم و موافق نیستم!

* گزارش‌های منتشر شده از عملکرد فخرالدین دانش، فرد پیشنهادی برای تصدی وزارت علوم، نشان می‌دهد که وی پیش از این، در کمیته انتصابات رؤسای دانشگاه‌ها در وزارت علوم در کنار عبدالحسین فریدون و محمد‌حسین صادقی بوده و بسیاری از رؤسای فعلی دانشگاه‌های کشور که دارای گرایش‌های معارض یا فتنه هستند، با نظر مستقیم دانش و بدون دخالت فرجی‌دانا، وزیر وقت علوم، منصوب شده‌اند!

یادواره شهدای بیسیم‌چی و مخابراتی سپاه استان سیستان‌‌و‌بلوچستان

زمان: چهارشنبه 28/8/93ـ ساعت ۸:۳۰

مکان: زاهدان ـ بلوار شهید مطهری(ره) ـ جنب بیمارستان نبی‌اکرم(ص) ـ مرکز آموزش شهید عالی ـ درِ شرقی خیابان شهید چمران

 

 

 

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
پربیننده ترین
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات