صفحه نخست >>  عمومی >> آخرین اخبار
تاریخ انتشار : ۰۴ دی ۱۳۹۳ - ۰۷:۵۵  ، 
کد خبر : ۲۷۱۵۶۰

چرا ایران تعیین کننده است؟/حمزه عالمی

شناخت صحیح ایران از مسائل منطقه، تلاش برای ساماندهی رخدادها در جهت خواسته ها و ارزش های مردم منطقه، مقابله با تهدیدات وارداتی به منطقه به ویژه تروریسم تکفیری و در مجموع حمایت از حقوق مسلمانان، جمهوری اسلامی ایران را به عامل تعیین کننده در خاورمیانه تبدیل کرده است

پایگاه بصیرت؛ گروه بین الملل: سفر چند روزه دکتر لاریجانی، رئیس مجلس شورای اسلامی به سوریه، لبنان و عراق، به روشنی از نقش تعیین کننده جمهوری اسلامی در منطقه خبر می دهد. آقای لاریجانی در این سفر مواضع جمهوری اسلامی ایران در تحولات منطقه را به خوبی تبیین کرد و مقامات کشورهای سوریه، لبنان و عراق با استقبال از مواضع جمهوری اسلامی ایران، این حقیقت را که سیاست خارجی ایران توان تحلیل دقیق واقعیت های منطقه و ساماندهی اوضاع را دارد، تأیید کردند.

 رئیس مجلس در دیدار با مقامات سوری، لبنانی و عراقی بر این نکات تصریح کرد:

تلاش جمهوری اسلامی ایران جهت حفظ وحدت شیعه و سنی در منطقه؛ حمایت رژیم صهیونیستی از گروه های تکفیری؛ عبور سوریه از گردنه مشکلات و توانایی حفظ دستاوردهای خود؛ ظاهری بودن ائتلاف آمریکایی علیه داعش؛ استقبال ایران از راه حل های سیاسی در سوریه که مانع از کشتار مردم می شود؛ واگذاری تصمیم گیری درباره اوضاع سوریه به مردم این کشور؛ امیدواری به نتیجه رسیدن طرح ایران و روسیه برای سوریه؛ حمایت ایران از گفتگو های سیاسی داخلی لبنان و برقراری آرامش سیاسی در این کشور؛ حمایت ایران از گروه های مقاومت فلسطین؛ عدم توافق ایران با آمریکا در ائتلاف آمریکایی علیه داعش به سبب ظاهری بودن این ائتلاف؛ ضرورت همکاری بین کشورهای اسلامی جهت مقابله با تروریسم تکفیری؛ گسترش روابط تجاری با عراق؛ توطئه بودن کاهش قیمت نفت؛ ضرورت همکاری ایران و عراق در زمینه حل معضل گرد و غبار؛ دسیسه برخی کشورها  برای جلوگیری از پیشرفت عراق؛ اشتباه بودن تفکیک تروریست ها به معتدل و تندرو؛ حمایت از مطالبه بغداد از کشورهایی که بحران تروریسم را در عراق ایجاد کرده اند و ...

در همین جهت، تمامی شخصیت هایی که رئیس مجلس شورای اسلامی با آنان دیدار داشت از  همکاری و نقش ایران در ایجاد صلح و ثبات در منطقه و پشتیبانی از مبارزه با تروریست ها و کمک به حل این بحران، حمایت و تشکر کردند. محمد جهاد اللحام رئیس مجلس سوریه، بشار اسد رئیس جمهور سوریه، نبیه بری رئیس مجلس لبنان، تمام سلام نخست وزیر لبنان، سیدحسن نصرالله دبیرکل حزب الله لبنان، سمیر المقبل وزیر دفاع لبنان، علماء عراق به ویژه آیت الله سیستانی، فؤاد معصوم رئیس جمهور عراق، ابراهیم جعفری وزیر امور خارجه عراق، اسامه نجیفی معاون رئیس جمهور عراق، و... بر این مواضع تأکید کردند. به عنوان مثال حیدر العبادی در دیدار با آقای لاریجانی از ایران به خاطر حمایت‌هایی که در تمام مراحل سخت و دشواری که در کنار ملت عراق بوده، تشکر کرد و با اشاره به وضعیت اخیر عراق گفت: در این جریان هم باز دیدم ایران خالصانه وارد میدان شد و ما این ایثار ایران را فراموش نمی‌کنیم و این از خودگذشتگی و پشتیبانی ملت ایران را به یاد خواهیم داشت.

مجموعه دیدارهای رئیس مجلس شورای اسلامی با مقامات سوریه، لبنان و عراق، یک حقیقت بسیار مهم را آشکار می کند و آن آگاهی و تسلط درست جمهوری اسلامی ایران بر مسائل منطقه و مرجع بودن صالح ایران جهت ارائه راهکار حل مشکلات منطقه ای است. همین موضوع ایر��ن را به عامل تعیین کننده ای در منطقه تبدیل کرده است.

این در حالی است که امروزه آمریکائی ها به دلیل عدم درک صحیح تحولات منطقه و از سویی تلاش برای مهندسی اوضاع به نفع خویش، دچار سردرگمی شده و جایگاهی در افکار عمومی منطقه ندارند. ترکیه و عربستان نیز اولا با واقعیت های منطقه ارتباطی ندارند و مبتنی بر یک نگاه اقتدارطلبانه و ایدئولوژی متصل به اهدافی تخیلی سعی دارند، از توان آمریکا و غرب جهت تغییر اوضاع منطقه به نفع خود سود جویند. عربستان و دیگر کشورهای مرتجع عربی از موضع حفظ نظام های استبدادی خود و ترکیه از موضع توهمات نوعثمان گرایی. در حالی که هیچ یک از این اهداف، خواست مردم منطقه و بلکه خواست مردم ترکیه و عربستان نیز نمی باشد.

در مقابل جمهوری اسلامی ایران واقعیت های منطقه را در جهت منافع خود تغییر نداده است، بلکه در جهت حمایت از خواسته ها، اهداف و ارزش های مردم منطقه، سعی کرده وقایع تهدیدآمیز ناشی از عوامل ساخته بیگانگان و یا عوامل وارداتی به منطقه را خنثی کند. مطمئنا پدیده داعش و تروریسم تکفیری، بومی این منطقه نیست، بلکه برآمده از برنامه ریزی، تبلیغات، پشتیبانی، تجهیز و جابجایی جمعیتی توسط وهابیت تکفیری، صهیونیسم، آمریکا و ترکیه است. این جریان آمریکایی- صهیونیستی و همراهان منطقه ای آنان است که می خواهند وقایع منطقه را نادیده گرفته و طرح های توهم آلود خود را بر سرنوشت مردم تحمیل کنند. جمهوری اسلامی ایران به دنبال تحمیل نیست، بلکه به دنبال حمایت از خواسته های واقعی مردم منطقه است و همین موضوع ایران را به عامل تعیین کننده در منطقه خاورمیانه تبدیل کرده است.

اولویت دادن به رابطه با کشورهای اسلامی منطقه و جلوگیری از ظلم بیگانگان به مسلمین،  حمایت از  ثبات سیاسی در لبنان و تقویت جریان مقاومت لبنان جهت جلوگیری از اشغالگری صهیونیسم، دفاع از حقوق فلسطینان و آرمان های آنان مبنی بر پایان دادن به اشغالگری، حمایت از تقسیم عادلانه و مردم سالارانه قدرت در عراق، دفاع از تمایمت ارضی عراق و تمام کشورهای منطقه، تلاش جهت وحدت شیعه، سنی و کردها در عراق، کمک ویژه به رفع بحران تروریسم در عراق، سوریه و لبنان، کمک به ثبات سیاسی سوریه و ارائه طرح هایی مبنی بر حل مشکل سوریه توسط سوری ها، حمایت ایران از توسعه روابط تجاری با کشورهای منطقه و بهره برداری این کشورها از ظرفیت های اقتصادی یکدیگر و از همه مهم تر تلاش ویژه و تاریخی ایران در جهت وحدت شیعه و سنی در منطقه و جهان اسلام از جمله اهداف سیاست خارجی جمهوری اسلامی ایران است که چون مبتنی بر خواسته ها و ارزش های مردم منطقه است، سبب حفظ صلح و ثبات شده و نقش تعیین کنندگی ایران را نیز نشان می دهد.

این موارد شناخت صحیح ایران از مسائل منطقه، تلاش برای ساماندهی رخدادهای منطقه در جهت خواسته ها و ارزش های مردم، مقابله با تهدیدات وارداتی و به منطقه به ویژه تروریسم تکفیری و در مجموع حمایت از حقوق مسلمانان منطقه، جمهوری اسلامی ایران را به عامل تعیین کننده در خاورمیانه تبدیل کرده است و این همان سیاست خارجی آرمان گرایی واقع بینانه است./

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات