تاریخ انتشار : ۲۱ اسفند ۱۳۹۳ - ۰۰:۱۹  ، 
کد خبر : ۲۷۳۶۲۱
در دیدار دبیرکل، دبیران استان‌ها و اعضای شورای مرکزی حزب مردم‌سالاری با علما و مراجع تقلید قم مطرح شد:

نظام اسلامی، بدون تحزب به اهدافش نخواهد رسید


کورش شرفشاهی

گروه سیاسی: دبیر کل و اعضای حزب مردم‌سالاری روز پنجشنبه به دیدار علما و مراجع تقلید رفتند و با آیات بیات زنجانی موسوی اردبیلی، یوسف صانعی، شهرستانی و موسوی تبریزی دیدار کردند.

در ادامه، همایش فصلی حزب برگزار شد که محوریت اصلی این جلسه به مباحث مرتبط با نحوه برگزاری کنگره سیزدهم حزب اختصاص داشت.

در ابتدای ورود اعضای حزب مردم‌سالاری به شهر قم، دیدار با آیت‌الله بیات‌زنجانی در دستور کار قرار داشت. دکتر مصطفی کواکبیان دبیر کل حزب مردم‌سالاری در این دیدار گفت: این چهارمین دیدار اعضای حزب با مراجع و علمای قم است ما هر 2 سال یک بار خدمت شما می‌رسیم و در حوادث سخت 88 که کنگره حزب برگزار شد، پیام آیت‌الله بیات راهگشا بود. البته همواره کنگره‌های حزب به موقع برگزار شده که به این امر افتخار می‌کنیم.

کواکبیان با تاکید بر اینکه در روز نهم ربیع‌الاول و همزمان با آغاز حکومت ولی عصر خدمت شما رسیدیم گفت: در تاریخ نهم بهمن سیزدهمین کنگره حزب مردم‌سالاری در تهران برگزار می‌شود و خدمت آیات عظام رسیدیم تا کسب رهنمود کنیم.

دبیرکل حزب مردم‌سالاری با اشاره به شرایط حساس داخلی و خارجی کشو‌ر بر ضرورت توجه به دیدگاه‌های احزاب افزود: بدون تحزب نظام اسلامی به اهدافش نخواهد رسید وی همچنین گفت: از یک سو در داخل کشور مسایل اقتصادی، سیاسی، فرهنگی و اجتماعی را داریم و در سیاست خارجی نیز خطر داعش منطقه را تهدید می‌کند. از سوی دیگر بحث مذاکرات هسته‌ای دغدغه دیگر ماست و مساله بعدی کاهش قیمت نفت است که به مدیریت کشور ضربه می‌زند. بنابراین تصمیم گرفتیم با علما دیدار داشته باشیم.

وی افزود: آیت‌الله بیات‌زنجانی در حوزه فقه و اندیشه سیاسی توان قابل ملاحظه‌ای دارند و سوابق درخشانی در مجلس شورای اسلامی که مرکز قانونگذاری کشور است، دارند و نیز در مباحث سیاسی نظرات پخته‌ای دارند که امیدواریم از توان سیاسی و عملی ایشان بهره بگیریم.

پس از آن آیت‌الله بیات‌زنجانی خطاب به اعضای حزب مردم‌سالاری گفت: اول اینکه به خانه خودتان آمدید و این دفتر مربوط به شماست و دوم اینکه می‌خواستم از نظرات شما بیشتر استفاده کنم.

وی با اعلام اینکه مباحثی که می‌خواهم برای شما عرضه کنم، جالب و در‌خور تعمق است گفت: همه شما را صاحب‌نظر می‌دانم. همه اعضای حزب مردم‌سالاری افرادی فرهیخته، صاحب تفکر و برنامه هستند.

ایشان با اعلام اینکه کتاب 14 سال سیاست صادقانه حزب مردم‌سالاری را که برایم فرستاده بودید، چندین بار خواندم گفت: مجموعه عملکرد شما بسیار خوب بوده است. آقای کواکبیان فردی علمی‌است و قبل از اینکه دبیرکل حزب باشد، عضو هیات علمی یک مرکز علمی در آموزش علمی کشور مانند دانشگاه علامه طباطبایی است.

وی با ابراز تاسف از اینکه در کشور ما کار به علما داده نمی‌شود گفت: منظور من از علما روحانیون نیست بلکه منظور من از علما این است که در مدت 8 سال دولت گذشته کار به متخصصان و کسانی که کاربلد بودند، داده نشد و این وضعیت اسفبار کشور ما در سال‌های اخیر بود.

بیات‌زنجانی با اعلام اینکه علما تفسیری دارند که گاهی کارها مجاز و گاهی حقیقی است گفت: متاسفانه در بسیاری از امور با روش مجازی کار می‌کنیم و با حقایق کاری نداریم.

وی با تاکید بر اینکه اگر کارها بر اساس حقایق بود، امروز وضعیت اخلاق و اقتصاد و بسیاری موارد دیگر اینگونه نبود گفت:نمی‌خواهم گذشته‌ها را نبش قبر کنم اما در دولت گذشته کسانی بر مسند کار بودند که هرگاه حرف می‌زدند برای کشور چالش درست می‌کردند. افرادی در آن دولت بودند که هر چند قسم خورده بودند تا از قانون دفاع کنند اما تا می‌توانستند قانون را زیر سوال می‌بردند. از این جهت خوشحال هستم که افرادی هم بودند که متعهدانه در برابر آن قانونگریزی‌ها می‌ایستادند.

این مرجع تقلید با اشاره به سوابق دبیرکل حزب مردم‌سالاری گفت: آقای کواکبیان در مجلس خوب عمل کرد و در زمینه حمایت از قانون همواره فرد موثق و ارزشمندی بوده و هستند. بنا بر این از خداوند می‌خواهیم که امثال این افراد زیاد شود.

وی با تاکید بر اینکه اینجا باید از کسانی که خودشان را وارد کار تشکیلاتی می‌کنند تشکر کنم که کار بزرگی است گفت: قبل از اینکه بخواهم به این جلسه بیایم دغدغه من این بود که از چه مقوله‌ای صحبت کنم تا آنکه به یک روایت از امام صادق(ع) برخورد کردم. عده‌ای خدمت امام صادق آمدند و ایشان خطاب به آنها فرمودند وقتی می‌خواهید اسلام را به دیگران معرفی کنید، اسلام محمدی(ص) و اسلام جعفری(ع) را معرفی کنید. مبادا کاری کنید که من و رسول خدا زیر سوال برویم.

امروز هم نگرانی ما همین است. سوالاتی که از ما می‌شود در مورد عملکرد گذشته انقلاب اسلامی‌است و مربوط به اسلام هم می‌شود. بیات‌زنجانی و امثال من کسی نیستیم، بلکه مهم این است که اسلام و آبروی اسلام و انقلاب حفظ شود.

بیات‌زنجانی با ذکر روایتی از امام صادق گفت: دونفر نزد امام صادق آمدند تا یکی از آنان مسلمان شود. پس از آنکه آن فرد به دین اسلام مشرف شد، فردی که وی را راهنمایی می‌کرد به او گفت که نماز صبح را بخوانیم و پس از آن مشغول عبادت‌های دیگر شدند تا آنکه نزدیک ظهر شد. سپس آن فرد به وی گفت که نماز ظهر را هم بخوانیم و پس از آن دیگر عبادت‌هایی که می‌توانستند انجام دادند. در این حالت روزه هم گرفته بودند.

کار به نماز مغرب و عشا کشید و خلاصه آنکه بالاخره وقت رفتن به خانه شد. اما فرد تازه مسلمان شده هنگام خداحافظی به دوستش گفت که برای همیشه خداحافظی کنیم زیرا دین شما دین آدم‌های بیکار است در حالی که من کار دارم و باید هزینه‌های زندگی‌ام را تامین کنم. آن فرد فردا صبح هم که به در خانه دوستش رفت، او حتی در را هم به رویش باز نکرد چون آن فرد اسلام را دین سختی معرفی کرده بود که به جای کار باید دایم ذکر گفت و دعا کرد.

وی با ذکر خاطره‌ای گفت: اوایل انقلاب به همراه آیت‌الله‌ هاشمی‌رفسنجانی خدمت امام رسیدیم و من به امام گفتم که باید قدری در انجام دعا و کارهای این چنینی دقت کنیم. دعای کمیل خوب است و مردم هم دوست دارند اما با دعای کمیل که نمی‌شود شکم مردم را سیر کرد. به امام گفتم که بهتر است ابتدا مشکل اقتصادی و امنیتی یعنی شغل، مسکن و درآمد و دیگر نیازهای مردم را حل کنیم پس از آن هر شب دعای کمیل بخوانیم.

بیات‌زنجانی با اشاره به جمله‌ای از امام معصوم(ع) گفت: ایشان فرمودند که نباید حکومت مانند دوره امویان باشد. در آن دوره اداره امور بر مبنای سه محور شمشیر، نگران نگه داشتن مردم که چگونه زندگی‌شان را باید بگذرانند و سوم زور می‌چرخید در حالی که با این روش نمی‌شود کشور را اداره کرد و این اقتدار نیست.

وی با تاکید بر اینکه من از دولت مقتدر آقای روحانی حمایت می‌کنم گفت: البته معنایش این نیست که در هر صورت حمایت کنیم بلکه مردم باید دولت را دوست داشته باشند. دولت مقتدر آن است که مردم قبولش داشته باشند.

ایشان به تشریح یک دولت خوب پرداخت و گفت: مبنای یک دولت خوب آن است که با مردم رفیق باشد، با الفت با مردم رفتار کند، به مردم شخصیت بدهد و مدارا کند و نسبت به مخالف حسن‌اخلاق داشته باشد. اگر اسلام این گونه معرفی شود، دیگر داعش وجود نخواهد داشت.

وی با تاکید بر اینکه نوع حاکمیت‌ها داعش را به وجود آورد گفت: باید در خودمان بررسی کنیم که اسلام را چگونه معرفی کردیم که نتیجه عکس داده است. باید بپذیریم که کسانی که در داعش هستند، جای دیگری تحت فشار بوده‌اند و حاکمیت آنجا مردم را تحقیر کرد و آنها هم جایی واکنش نشان دادند.

بیات‌زنجانی با تاکید بر اینکه ایران اسلامی‌دروغ و تحقیر را تحمل نمی‌کند گفت: وقتی مردمی دروغ و تحقیر را نپذیرند، از هیچکس دیگر هم نمی‌پذیرند. امام صادق(ع) می‌فرمایند مردم را به دین اسلام راغب کنید.

وی با تاکید بر اینکه امام جمعه باید امام جمع باشد گفت: متاسفانه برخی از ائمه جمعه امام تفرقه هستند. این امام جمعه با خطبه‌هایش تفرقه به وجود می‌آورد. من به این افراد می‌گویم این چه خطبه‌ای است که ایراد می‌کنید؟

وی با تاکید بر اینکه امروز جامعه ما به سیاست، ملاطفت و مدیریت علمی‌و همدلی نیاز دارد گفت: اگر با این مردم درست رفتار کنیم، حل‌المشکلات هستند.

وی با ذکر خاطره‌ای از شهید رجایی گفت: ایشان تازه نخست وزیر شده بود و من میهمانش بودم. یکی از مسوولان با وی تماس گرفت که عده‌ای در آذربایجان به بانک‌ها هجوم آورده‌اند و حساب‌هایشان را خالی می‌کنند و اگر این روند ادامه داشته باشد، بانکها ورشکسته می‌شوند و اقتصاد کشور به مشکل می‌خورد. شهید رجایی از من چاره خواست و من گفتم که بهتر است این را با امام مطرح کند.

ایشان هم به دیدار امام رفت. امام به رجایی گفته بودند چرا به من می‌گویید، این را به مردم بگویید. رجایی هم همان شب در تلویزیون ظاهر شد و به مردم گفت که این کشور و انقلاب مربوط به خودتان است و اگر این روند را ادامه بدهید، کشور به مشکل می‌خورد. ظرف 24 ساعت پس از اظهارات رجایی، نه تنها مردم پول‌هایشان را بازگرداندند بلکه بیش از آنچه برداشت کرده بودند، به بانک‌ها سپردند. اینها مردم هستند.

بیات‌زنجانی با تاکید بر اینکه اگر مردم تحقیر نشوند و تکریم شوند، ظرفیت بزرگی هستند گفت: یکی از فلسفه‌های حزب هم تکریم مردم است. آنهایی که می‌خواهند تحزب در این مملکت جا نیفتد بدانند که حزب نماینده مردم است و متعالی‌ترین روش انتقال نظرات مردم است. حزب حرف مردم است.

وی تاکید کرد: می‌خواهم با صراحت بگویم تجربه سال‌های گذشته به ما نشان داده که آنچه راهگشاست، صداقت، تکریم، کمک کردن به مردم و کمک گرفتن از مردم است. در حالی که رسانه‌ها به این مهم دقت نمی‌کنند.

ایشان مسوولان رسانه ملی را مخاطب قرار داد و گفت: بودجه رسانه ملی از دو وجه تامین می‌شود که یکی بودجه جاری کشور که مصوب مجلس و همان بیت‌المال است و دیگری تبلیغاتی است که از مردم گرفته می‌شود. سوال من از رسانه ملی این است که چرا بدون در نظر گرفتن خواست مردم کار می‌کنید؟

وی با ذکر خاطره‌ای گفت: یک روز با آیت‌الله ‌هاشمی‌رفسنجانی خدمت امام خمینی رسیدیم و ایشان فرمودند که چرا صداوسیما سیاه و سفید شده است؟ هر شبکه‌ای را که نگاه می‌کنیم، یا من صحبت می‌کنم که عمامه سیاه هستم یا شما صحبت می‌کنید که عمامه سفید هستید. امام فرمودند در این کشور کس دیگری نیست که متخصص و عالم باشد و فقط ما دو نفر هستیم؟

وی در خصوص آنهایی که دم از اعدام می‌زند گفت: داستان‌ هابیل و قابیل را در قرآن بخوانید. دوبرادر بودند که پدرشان پیامبر بود و مادرشان هم فاضله بود، اما یکی قاتل و دیگری صالح درآمدند. پیام این داستان این است که آنهایی که دنبال قتل هستند، در جهت قابیلیان گام برمی‌دارند. قتل چیز خوبی نیست، اگر خوب بود خداوند در قرآن خطاب به آنهایی که می‌خواهند قصاص کنند نمی‌فرمود که قصاص حق شماست اما بهتر است که عفو کنید. البته قصاص حکم خداوند است و نمی‌توان در مورد آن نظر داد اما بازهم خداوند بر عفو تاکید دارد.

بیات‌زنجانی به مسوولان گفت: روایت امام صادق در مورد مسلمان شدن آن فرد‌ و‌ گریزان شدن وی از اسلام را بخوانید و این روایت مبنای داوری‌هایتان، ردصلاحیت‌هایی که می‌کنید و تصمیماتی باشد که در مورد مردم می‌گیرید.

وی با تاکید بر اینکه حزب صدای حلقوم جمعی است که از امر به معروف و نهی از منکر، تدارک طرح و پروژه، هشدار، منع از کارهای بد و تشویق به کارهای خوب و خیر در می‌آید گفت: ما موظف هستیم از کارهای حزبی و تشکیلاتی حمایت کنیم و از شما که این همه در مراحل بی اعتنایی به اصل مصرح قانون اساسی، توانستید بار حزب را به دوش بکشید، قدردانی کنیم.

دیدار با آیت‌الله موسوی اردبیلی

پس از پایان این دیدار، اعضای حزب مردم‌سالاری به دیدار آیت‌الله موسوی‌اردبیلی رفتند. در ابتدای این دیدار نیز دکتر مصطفی کواکبیان با اشاره به نزدیک بودن سیزدهمین کنگره حزب مردم‌سالاری‌، از آیت‌الله موسوی‌اردبیلی درخواست کرد تا رهنمودی را برای این کنگره داشته باشند.

وی خطاب به آیت‌الله موسوی‌اردبیلی گفت: بنده کار تشکیلاتی و حزبی را از زمان حضور در حزب جمهوری اسلامی از امثال شهید بهشتی، مقام معظم رهبری و شهید باهنر، هاشمی رفسنجانی و شما یاد گرفتم و روال صداقت را در سیاست و اقتصاد و فرهنگ و جامعه در قالب کتابی تهیه کردیم که آن تقدیم شما شده است.

آیت‌الله موسوی‌اردبیلی نیز با تاکید بر اینکه حزب داری کار سختی است گفت: من تمایل داشتم در خدمت شما صحبت کنم اما به دلیل مشکلات جسمی نفس کم می‌آورم و نمی‌توانم صحبت کنم.

دیدار با آیت‌الله صانعی

پس از آن اعضای شورای مرکزی و دبیران استانهای حزب مردم‌سالاری به دیدار آیت‌الله یوسف صانعی رفتند. دکتر کواکبیان ضمن ارائه گزارشی از مجموع فعالیت‌های حزب در سال گذشته گفت: شما در همه عرصه‌ها به خصوص فقه پویای اسلامی مباحث جالب توجهی را مطرح می‌کنید و در بین علما مباحث را به روز و شرایط موجود مطرح می‌کنید. از این بابت روزنامه «مردم‌سالاری» خود را متعهد می‌داند که نظرات شما را منعکس کند.

کواکبیان با ابراز تاسف از اینکه امروز پس از گذشت 36 سال از انقلاب اسلامی، عده‌ای نمی‌خواهند حزب در ایران فعالیت کند گفت: متاسفانه عده‌ای ضرورت حزب را درک نمی‌کنند و نمی‌خواهند احزاب فعالیت کنند و کارویژه‌های خودش را داشته باشد.

وی با اشاره به نظرات و دیدگاه‌های حزب مردم‌سالاری در انتخابات ریاست جمهوری سال 92 گفت: شعار ما در آن سال، کابینه اخلاق بود. زیرا بد اخلاقی‌های زیادی را دیده بودیم. از سوی دیگر مشکلات بسیاری در عرصه سیاست داخلی و خارجی داریم که امیدواریم در این موارد از دیدگاه‌های شما بهره‌مند شویم.

پس از آن آیت‌الله صانعی با اشاره به اینکه عده‌ای خوب حرف می‌زنند و عده‌ای حرف خوب می‌زنند گفت: معلوم نیست که من بتوانم خوب حرف بزنم اما می‌توانم حرف‌های خوبی بزنم.

وی با تاکید بر اینکه تحزب یک امر اسلامی لازم است گفت: تحزب از اول هم در اسلام بوده است.

وی با یادآوری خاطره‌ای از امام گفت: به یاد دارم که در سفری با امام همراه بودم و ایشان از من خواست تا صحبتی کنم. من خدمت ایشان گفتم که طلاب قم می‌خواهند گذرنامه بگیرند و به حوزه نجف بروند، اما به آنها گذرنامه نمی‌دهند و این خوب است چون طلبه‌ها از ایران خارج نمی‌شوند و حوزه خالی نمی‌ماند. امام فرمودند دعوای اینها علمایی است.

این مرجع تقلید با تاکید بر اینکه تحزب یک امر واجب و از نظر اسلام است گفت: تحزب باید در قالب تعامل باشد و اینکه حزبی بخواهد خود را بر دیگری حاکم کند درست نیست زیرا به حاکمیت فرد به دیگران منجر می‌شود.

وی با اعلام اینکه حزب دارای اساسنامه است گفت: معنای اساسنامه این است که هر‌کس خواست می‌تواند به آن عمل کند و اگر هم نخواست اجباری بر آن نیست. اما اگر عضو حزب شد، الزام دارد به همه اساسنامه توجه داشته باشد و آنرا قبول و اجرا کند.

آیت‌الله صانعی گفت: حزب همیشه در مسیر خدمت به مردم و آیندگان و اطاعت از خداوند و امامت بوده حتی در مسجد هم تحزب بوده است اما اینکه عده‌ای بخواهند سلیقه خودشان را به دیگران تحمیل کنند، هرگز حاکم نبوده است. حتی اسلام به کسی اجازه نمی‌دهد که نظرات و تفکرات خودش را بر دیگران حاکم کند.

وی با اعلام اینکه در آیات قرآن بر اطاعت از پدر و مادر تاکید شده است گفت: هنگامی که آنها کافر یا مشرک باشند و قرار باشد فرزندشان را به کفر دعوت کنند، قرآن می‌فرماید که نباید از آنها اطاعت کرد. اما وقتی به حاکمیت معصومین می‌رسد، اطاعت از آنها واجب است و چون معصومیت دارند، نیاز به قیدی ندارند.

این مرجع تقلید با تاکید بر اینکه امروزه مشکلات بسیار اقتصادی، سیاسی و اجتماعی داریم گفت: این مشکلات کم هم نیست. اما مقداری از آنها را دشمن به وجود آورده و مقداری را هم برخی افراد ناآگاه ما به وجود آورده‌اند.

وی افزود: ما از عواقب این ناآگاهی‌ها اطلاع داریم اما به نقد بسنده کردیم و کاری به گذشته نداریم و اکنون به آینده توجه می‌کنیم.

آیت‌الله صانعی با تاکید بر اینکه مشکلات کشور باید کم شود گفت: راهکار رفع شدن مشکلات این است که با هم برادر باشیم. اگر قرار باشد یک حزب با حزب دیگر اختلاف سلیقه داشته باشد، اشکالی ندارد و منافاتی نیست و می‌توانند به حل مشکلات کمک کنند اما اگر قرار شد هر حزبی بر مرکب خودش سوار باشد و هر کدام حرف خودشان را بزنند، کار درستی نیست و به حل مشکلات هم کمک نمی‌شود.

وی با تاکید بر اینکه همگان باید به دنبال خیر باشیم گفت: فرهنگ ما فرهنگ خوبی‌هاست. کتاب اشعار پروین اعتصامی‌را بخوانید، اشعاری دارد که در باب توجه به خوبی‌هاست و بسیاری از راهکارهای خوبی را ارایه می‌کند.

آیت الله صانعی با تاکید بر اینکه راهکار حل مشکلات این است که با هوا و هوس بجنگیم گفت: عمر ما تمام می‌شود اما اعمال ما باقی می‌ماند. افراد باید دنبال افکار شایسته باشند و راهش این است که با کتب خوب آشنا شویم.

وی افزود: ما موظف هستیم برای رسیدن به خیر، کتاب‌هایی در رابطه با اخلاق از افراد شناخته شده را مطالعه کنیم.

وی با اعلام اینکه در روایتی نقل شده که پیامبر(ص) به امیرمومنان می‌فرمایند نماز شب بخوان و دروغ نگو گفت: حضرت علی(ع) که اهل دروغگویی نبوده‌اند اما پیامبر(ص) با این جمله به حضرت علی(ع) سفارش کرده که اهمیت راستگویی و فاصله گرفتن از دروغ چقدر زیاد است.

این مرجع تقلید با تاکید بر اینکه باید خیر همدیگر را بخواهیم گفت: راهش این است که کتاب‌های خوب مطالعه کنیم و در اجتماعات شرکت کنیم. اما امروز حضور در اجتماعات کمتر شده که دلیل آن اختلافات و دوگانگی‌هاست.

وی با تاکید بر اهمیت نقش مساجد در شکل‌گیری اجتماعات گفت: وقتی می‌گویند به مساجد بروید، برای این است که مسلمانان در آنجا با یکدیگر درد دل کنند و از مشکلات هم آگاه شوند. به همین دلیل اسلام مساجد را تعریف کرده است.

وی با تاکید بر اینکه قرار نیست فردی قدرت پیدا کند که جامعه را اداره کند گفت: فردی که قدرت پیدا می‌کند باید به جامعه خدمت کند. به همین دلیل است که می‌گویند یک ساعت تفکر بهتر از 70 سال عبادت است. زیرا فکر و اندیشه کردن مردم را اصلاح می‌کند.

وی با تاکید بر اینکه امروز اسلام نیاز به بازنگری دارد گفت: ما نمی‌توانیم اسلام را در دیروز پیدا کنیم. البته اسلام عوض نشده است و هرگز دو دو تا غیر از چهارتا نمی‌شود اما پیشرفتها و شرایط امروز فرق کرده است. اگر امروز عده‌ای بگویند زن حق ندارد از خانه بیرون بیاید، یا آنکه می‌گویند دیه زن کمتر از مرد است و یا موارد دیگری مطرح می‌شود، مربوط به شرایط گذشته بوده و امروزه جوابگو نیست به همین دلیل تاکید دارم اسلام نیاز به بازنگری دارد.

این مرجع تقلید با تاکید بر اینکه اسلام برای دعوت کردن آمده و فرقی بین مسلمان و غیر‌مسلمان نیست گفت: احکام اسلام قطعی است. دست دزد را باید برید خواه این دزدی از اموال شیعه باشد یا اموال یک غیر‌مسلمان باشد. عمل منافی عفت جرم است و فرقی بین مسلمان و غیر مسلمان نیست و مجرم باید مجازات شود.

وی با اشاره به اینکه عده‌ای تاکید دارند ازدواج باید بین زن و مرد مسلمان باشد و ازدواج با زن غیر‌مسلمان درست نیست گفت: یک دختر و پسر می‌خواهند زندگی سالمی را باهم در خارج از کشور شروع کنند و عده‌ای می‌گویند نمی‌شود. در حالی که قرآن می‌گوید ازدواج برای آرامش است و چه فرقی دارد در ایران یا خارج از کشور باشد؟ وی با ذکر خاطره‌ای از همسر سید احمد خمینی گفت: ایشان خدمت علما آمده بود و تعریف می‌کرد که روزی با فرزندش علی به خدمت امام خمینی رسیده بود.

ایشان از علی پرسیده بود که این چراغ چیست و علی پاسخ داده بود که این خداست. امام نیز فرموده بود که خدا را شکر توانستیم معنای وحدت وجود را بفهمانیم. این مرجع تقلید تاکید کرد: اگر جنگ را به کشور ما تحمیل نکرده بودند تا امروز اسلام را به دنیا معرفی کرده بودیم و در نتیجه آن بسیاری از اختلافات در جهان از بین رفته بود.

دیدار با آیت‌الله شهرستانی

پس از آن اعضای حزب مردم‌سالاری به دیدار آیت‌الله شهرستانی رفتند. اعضای حزب ابتدا از موزه‌ای که در جوار دفتر قرار داشت، بازدید کردند و در ابتدای این دیدار دکتر مصطفی کواکبیان در تشریح دلایل دیدار اعضای حزب با آیت الله شهرستانی گفت: آقای شهرستانی بیش از 30 موسسه را در قم اداره می‌کند. حتی برخی خبرگزاری و یک تلویزیون خارج از کشور تحت نظارت ایشان است.

دبیر کل حزب مردم‌سالاری آنگاه بر نقش بی‌بدیل آیت‌الله العظمی سیستانی در عراق و عقب راندن داعش جنایت کار تاکید کرد و با اشاره به مشکلاتی که حزب مردم‌سالاری در گذشته داشته است گفت: بعد از انتخابات 88 مشکلاتی بود اما مردم‌سالاری به هر حال کنگره خودش را برگزار کرد و امروز هم مسیر گذشته خود را بدون هیچگونه حاشیه‌ای ادامه می‌دهد و بر مبنای شفافیت و صداقت، پیگیر امور کشور است.

در ادامه این دیدار حجت‌الاسلام شهرستانی با تشکر از تعاریفی که کواکبیان از مدیریت و عملکرد وی در قم داشته است گفت: سال‌های سال است که دشمنان تشیع فعالیت مستمر خود را ادامه می‌دهند اما اوج عظمت تشیع در این مقطع است. در گذشته در یک مقطع از تاریخ، مشروعیت به شاه طهماسب داده شد، اما اینکه فقیهی بر اداره کشور حاکم باشد، هرگز نداشته‌ایم.

وی با اعلام اینکه اگر در گذشته نخست وزیر عراق شیعه می‌شد، خوشحال می‌شدیم گفت: شیعیان در لبنان، افغانستان و جاهای دیگر مشکل داشتند اما امروز قدرت آنان را می‌بینیم به نوعی که در افغانستان معاون نخست وزیر مسلمان شیعه داریم.

شهرستانی با یادآوری خاطره ای گفت: در سال 73 هنگامی که آیت‌الله خویی برای معالجه به لندن رفته بودند از من پرسیدند که اینجا مجلسی برای عزاداری امام حسین(ع) برگزار می‌شود و فقط یک مجلس برگزار می‌شد اما در سال 2014 وقتی به لندن رفته بودم در هر کوچه و پس‌کوچه‌ای عزاداری امام حسین (ع) برگزار می‌شد که عظمت سیطره امام حسین(ع) را دیدم.

وی با اعلام اینکه دشمن متوجه شده که شیعه تا این اندازه در جهان حضور نداشته است گفت: اکنون که دشمنان متوجه عظمت شیعیان شده‌اند، باید چشم باز کنیم که بهانه دست دشمن ندهیم، رفتار ما از روی آگاهی باشد و کاری نکنیم که علیه ما تحریک شوند. باید مراقب باشیم عده‌ای به نام مذهب، علیه مذهب به مذهب آسیب نرسانند.

شهرستانی با یادآوری فتوای تاریخی آیت‌الله سیستانی علیه داعش گفت: هنگامی‌که ایشان علیه داعش فتوا دادند، عده‌ای سعی کردن این فتوا را به جنگ سنی و شیعه بکشانند و تفرقه بیندازند اما تاکید کردیم که باید از ایشان حمایت کنیم و شیعه مخالفتی با اهل سنت ندارد بلکه هدف ما تروریسم جهانی در لباس داعش است. وی با تاکید بر اینکه هیچ مشکلی با اهل سنت نداریم گفت: ما با عشایر مختلف عراق که مذاهب گوناگون دارند، مشکلی نداریم و جنگ ما با سلفی‌گری، تکفیری‌ها و تروریست‌هاست. به نوعی که چند روز پیش سنی‌های عراق میهمان من بودند.

شهرستانی با انتقاد از رفتار رسانه‌های خارجی گفت: هنگامی که 1700 دانشجوی شیعه را سربریدند، هیچ رسانه گروهی آنرا اعلام نکرد اما به محض آنکه 6 مسیحی و 4 ایزدی را سربریدند، رسانه‌های جهانی واکنش نشان دادند و دنیا را شلوغ کردند. البته با مسیحیان و ایزدی‌ها همدرد هستیم و آنها مظلومانه کشته شدند اما چرا نسبت به کشته شدن 1700 مسلمان هیچ واکنشی نشان ندادند.

وی با ابراز تاسف از اینکه ابزاری برای تبلیغ و اطلاع رسانی در مورد مشکلات مسلمانان نداریم گفت: رسانه‌های عربی که در این زمینه فعالیت می‌کنند، علیه شیعه و اسلام و به نام اسلام هستند. در حالی که باید حرف، تحلیل و خبر را از ما بشنوند، از العربیه می‌گیرند.

شهرستانی با تاکید بر اینکه در تبلیغات و اطلاع‌رسانی بسیار ضعیف هستیم گفت: چند روز پیش میهمان ژاک شیراک بودیم و او می‌گفت که آیت‌الله سیستانی روبری ما ایستاده اما برخوردش خوب است و حرف ما را می‌زند. ما از صندوق رای و انتخابات می‌گوییم و سیستانی هم همین را می‌گوید. بنا‌بر‌این نمی‌توانیم اتهام تروریست را به ایشان بزنیم.

وی با بیان دیدگاه امثال شیراک و اوباما در مورد عظمت شخصیت آیت‌الله سیستانی گفت: اکنون جهان علیه شیعه و اسلام تبلیغات منفی دارد گفت: دشمن سعی می‌کند ضربه خودش را بزند اما امیدواریم فتوای تاریخی آیت‌الله سیستانی کار خودش را بکند و در آینده استوارتر با دشمنان برخورد کنیم. شهرستانی با تاکید بر اینکه همواره اختلاف نظر وجود دارد گفت: باید هوای همدیگر را داشته باشیم. چرا همیشه علیه همدیگر شمشیر برداشته ایم و می‌خواهیم رقیب را ساقط کنیم و متاسفانه یا به روش فیزیکی و یا به روش آبروبری رقیب را حذف می‌کنیم.

وی با اعلام اینکه مگر شما با فرزند، همکار یا همسرتان اختلاف نظر ندارید گفت: این اختلاف سبب درگیری نمی‌شود. باید بدانیم که اختلاف سلیقه رحمت است و سبب پیشرفت می‌شود اما برداشت ما از اختلاف بدترین برداشت یعنی حذف طرف مقابل است. شهرستانی با تاکید بر اینکه متاسفانه فرهنگ مشورت در بین ما غلط جا افتاده است گفت: از فلان آقا می‌پرسیم که چرا دیگر مشورت نمی‌کنید، پاسخ می‌دهد که دفعه قبل به او مشورت دادم اما عمل نکرد و چون به مشورت من عمل نکرده است، دیگر باید طرد شود. این چه روشی است؟ در حالی که امام می‌فرمایند مشورت تبعات خوبی دارد حتی اگر به مشورت ما عمل نکنند.

وی با تاکید بر اینکه مشورت به معنای آن است که راه‌های مختلفی ارایه شده است گفت: در مشورت راهی اضافه می‌شود که تاثیر خودش را می‌گذارد بنابراین نباید ارزش مشورت را از بین ببریم. شهرستانی مشورت را با کار حزبی مقایسه کرد و گفت: در کار حزبی مشورت می‌شود، نظرات را ساماندهی می‌کنیم تا به کار تشکیلاتی برسیم، اما انسان همیشه باید افکارش را به مرحله عمل برساند.وی تاکید کرد: کار شخصی خوب است و خیلی از کارها قائم به شخص است. اما اگر کار گروهی صورت بگیرد، تاثیراتش بسیار بیشتر و تاثیرگذار‌تر است.

پس از این دیدار، جلسه همایش فصلی اعضای شورای مرکزی و دبیران استان‌های حزب مردم‌سالاری برگزار شد. دراین جلسه دکتر مصطفی کواکبیان به تشریح آنچه تاکنون گذشته و آنچه که می‌بایست در سیزدهیمن کنگره حزب مردم‌سالاری صورت گیرد و یا پیگیری شود، بحث کرد و پس از آن اعضای حاضر در جلسه نیز نقطه نظرات خود را مطرح کردند.

شایان ذکر است پس از پایان همایش جمعی از اعضای دفتر سیاسی و همچنین اعضای شورای هماهنگی جبهه اصلاحات استان قم در محل این مجمع با آیت‌الله موسوی تبریزی دبیر کل مجمع محققین و مدرسین حوزه علمیه قم دیدار و گفت‌وگو کردند.

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
پربیننده ترین
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات