تاریخ انتشار : ۱۸ فروردين ۱۳۹۴ - ۱۵:۳۸  ، 
کد خبر : ۲۷۴۱۸۵

توصیه‌های قادری برای شورش در دانشگاه ها


در رابطه با انجمن اسلامی تهران غرب، تهران شمال دانشگاه آزاد هم نقل است، این انجمن اسلامی‌ها فعال شده و انجمن اسلامی دانشگاه‌ها هفتادمین سالگرد تأسیس خودشان را جشن گرفتند. در این جلسه آقای حاتم قادری(اساتید علوم سیاسی) گفته است: کارهای غیردینی انجام بدهید و نیازی نیست تمام کارهاتان اسلامی باشد. برخی از اساتید که سخنران این جلسه بودند جمهوری اسلامی را با زمان شاه مقایسه کرده‌اند و گفته‌اند: الآن هرکسی که نزدیک‌تر به نظام باشد پُست می‌گیرد و نماینده مجلس می‌شود و زمان شاه هم این‌گونه بود.

هفتاد و دومین سالگرد تأسیس انجمن اسلامی دانشگاه تهران و علوم پزشکی تهران با حضور حاتم قادری استاد علوم سیاسی دانشگاه تربیت مدرس و داود سلیمانی فعال سیاسی اصلاح‌طلب به محلی برای تخریب گزاره‌های اسلامی و نهادهای انقلابی نظام با سرپوش آزاداندیشی بدل شد.

هفتادودومین سالگرد تأسیس انجمن اسلامی دانشگاه تهران و علوم پزشکی تهران عصر امروز در سالن شهید دهشور دانشگاه تهران برگزار شد.
در این مراسم حاتم قادری استاد علوم سیاسی دانشگاه تربیت مدرس  و داود سلیمانی فعال سیاسی اصلاح‌طلب به سخنرانی پرداختند و از فرصت به وجود آمده برای تاختن به گزاره‌های اسلامی و نهادهای انقلابی نظام استفاده کردند.
* زمانی باید از دین ریاکارانه جدا شویم/ باید از تابوهای سنت و تاریخ عبور کنیم
حاتم قادری در ابتدای سخنان خود در واکنش به پخش سرود ملی جمهوری اسلامی و ایستادن دانشجویان حاضر در این مراسم به نشانه احترام گفت: بنده یادم نمی‌آید در زمان پخش هیچ سرودی بلند شده باشم اما در این سرود (سرود ملی جمهوری اسلامی) بلند شدم تا دوستان انجمن اسلامی دچار مشکل نشوند.
وی در ادامه سخنان خود با بیان اینکه من شما دانشجویان را به بی‌دینی دعوت نمی‌کنم، گفت: اما شما باید از فضای وهم‌ناک دینی در جامعه و دانشگاه فاصله بگیرید. امروز فقر خلاقیت در انجمن اسلامی مشاهده می‌شود.
این استاد علوم سیاسی با بیان اینکه یکجا باید از دین ریاکارانه جدا شویم، افزود: دین ریاکارانه یعنی اگر ما سخن را با بسم‌الله شروع نکنیم دچار مشکل می‌شویم. ما حتی اگر دینی هم داریم باید دین آزادگی باشد تا اینکه بشود با خدا دوستی کرد.
قادری تصریح کرد: وقتی جامعه دچار سرکوب می‌شود و هراس از گذشته دینی وجود داشته باشد ناخودآگاه «افق شهرستانی»بر افراد حاکم می‌شود که همین معضل در انجمن اسلامی نیز وجود دارد. شما نباید بگذارید دانشجویانی که وارد دانشگاه می‌شوند با افق شهرستانی وارد و با همان افق خارج شوند شما نمی‌توانید آزادیخواه باشید و از جامعه مدنی سخن بگویید اما از افق شهرستانی جدا نباشید.
این استاد علوم سیاسی دانشگاه تربیت مدرس در واکنش به شعار انجمن اسلامی با عنوان «ریشه در خاک داریم و سبز می‌مانیم» گفت: آیا این شعار شما وعده میلاد و آینده روشن می‌دهد؟ اما بنده معتقدم این شعار نوعی مرثیه است مگر اینکه به پارادایم جدید منتج شود. شما باید جرأت کنید تابوهای خود را پشت‌سر بگذارید شما در کنار کار سیاسی رو به انجمن‌های علمی صنفی بیاورید.
وی در ادامه سخنان خود با تعیین رسالت جدید برای دانشجویان علیه گزاره‌های اسلامی گفت: شما رسالت تبلیغ دین ندارید بلکه رسالت نقد تبلیغ دینی را دارید شما نباید در کاوشگری در دین بهراسید چرا که اگر خدایی باشد! به شما اخم نخواهد کرد. شما رسالت تبلیغ گزاره‌های اسلامی در دانشگاه را ندارید.
قادری در ادامه انجمن‌های اسلامی را به آدم‌های معلول تشبیه کرد که کشان‌کشان خود را جلو می‌برند.
وی مدعی شد: مشکلات انقلاب اسلامی این بود که افق شهرستانی بر آن حاکم شد و این افق رهبران خود را تولید کرد.
قادری خطاب به دانشجویان گفت: من به شما می‌گویم اجازه دهید یخ‌های سنت تاریخ‌تان آب شود کار ما فتوا دادن نیست کار ما جرأت اندیشه کردن و از مرزها عبور کردن است.
این استاد دانشگاه در پایان سخنان خود خاطرنشان کرد: سیاست را همه وجود جنبش دانشجویی نکنید البته مشارکت انتقادی داشته باشید اما مانند گروه‌های عزاداری نباشید که با اندک جمعیتی تابوت را حمل می‌کنند.
* یکسان دانستن عملکرد شورای نگهبان با عملکرد محمدرضا شاه
در ادامه این مراسم داود سلیمانی فعال سیاسی اصلاح‌طلب در ادامه این مراسم با بیان اینکه قرائت‌های متفاوتی از دین وجود دارد، گفت: دین‌گرا بودن و سنت گذشته را پاس داشتن به معنی دُگم بودن نیست دعوا اینجا است که قرائت‌های مختلفی از دین وجود دارد و هر کسی از ظن خود یار دین می‌شود.
وی افزود: یک قرائت از دین اینگونه است که به نام دین ربا می‌خورند و افراد را به زندان می‌اندازند و حصر می‌کنند یک نگاه دیگر نگاه رحمانی به دین است از اینکه در افق جهانی می‌اندیشد.سلیمانی با بیان اینکه هیچ جامعه‌ای بدون ایدئولوژی نیست، گفت: کدام جامعه وجود دارد که خط قرمزها را در نوع نگرش خود نداشته باشد اما در لیبرالیسم باید و نبایدی وجود ندارد.
این فعال سیاسی اصلاح‌طلب ادامه داد: انجمن اسلامی رسالت صنفی خود را فراموش کرده است اما این بدان معنا نیست که بخواهیم نام اسلامی را از این انجمن برداریم.
وی با بیان اینکه نقطه مرکزی گفتمان اصلاح‌طلبی مردم است، گفت: در گفتمان اصلاح‌طلبی مردم با دموکراسی و آزادی مفصل‌بندی می‌شوند و قانون اساسی نیز در رابطه با مردم تفسیر می‌شود اما در گفتمانی که نقطه مرکزی آن ولایت است قانون اساسی با ولایت تفسیر می‌شود و تفسیر غلطی که از ولایت وجود دارد باعث شده دیگر مفاهیم وابسته به ولایت کار را به استبداد برساند.
سلیمانی تفسیر خود را از شکل‌گیری شورای نگهبان از نظر امام خمینی (ره) اینگونه بیان کرد: امام خمینی وقتی مشاهده می‌کرد در دوره رضاشاه و محمدرضا شاه لیست نمایندگان مجلس به آنها داده می‌شد و بعد وی می‌گفت چه کسانی نماینده شوند بیان داشت که باید دست دولت را در اینکه افراد خودش را به مجلس بیاورد ببنیدیم و باید شورایی تشکیل دهیم که از دخالت دولت در رأی مردم جلوگیری کنیم امروز نظارت استصوابی شورای نگهبان نیز می‌گوید اول من فیلتر می‌کنم و بعد تأیید می‌کنم چه کسی به مجلس برود.

این فعال سیاسی اصلاح‌طلب با بیان اینکه چند قرائت نسبت به ولایت فقیه وجود دارد، گفت: یک قرائت و تفسیر مربوط به مصباح است که می‌گوید ولی فقیه کشفی است و عزل آن ممکن نیست بلکه اگر صفات ولی فقیه از بین برود خود به خود عزل می‌شود.
وی در ادامه سخنان خود افزود: ما می‌گوییم باید بر رهبری نظارت صورت گیرد چرا که نهادهای زیادی زیر نظر ولی فقیه کار می‌کنند.
سلیمانی در خصوص وظایف انجمن‌ اسلامی گفت: گفتمان انجمن اسلامی پیشتاز بوده و هست و این انجمن باید مردم‌محوری را حفظ کند و نقطه مرکزی آن نیز بر دموکراسی باشد و در نوع نگاه به دین نیز نگاه رحمانی داشته باشد.
وی با ادعای این موضوع که نگاه به بیت‌المال علی‌وار نیست، بیان داشت:‌ اگر اینگونه بود این همه غارت از بیت‌المال نمی‌شد. دین در بیشتر کسانی که اندیشه دین‌ابزاری دارند، وسیله‌ای برای کسب دنیا است.
این فعال سیاسی اصلاح‌طلب در پایان سخنان خود خاطرنشان کرد:‌ بیشتر بلاها و غارت‌ها از بیت‌المال در 10 سال گذشته صورت گرفت آن هم به دلیل عدم نظارت.

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات