تاریخ انتشار : ۰۷ ارديبهشت ۱۳۹۴ - ۱۰:۴۰  ، 
کد خبر : ۲۷۴۸۱۴

نشریه اخبار و تحلیل‌ها- شماره 4098 - دوشنبه 7 اردیبهشت 1394

امام خامنه‌ای(مدظله‌العالی) دشمنىِ دشمنان ما به‌خاطر این است که نظام جمهورى اسلامى در مقابل نظام سلطه ایستاده است. (31/2/93)

سرمقاله

اولویت در انواع امنیت

امام خامنه‌ای (مدظله‌العالی) فرمانده معظم کل قوا، روز گذشته در دیدار فرماندهان، مدیران و رؤسای عقیدتی – سیاسی نیروی انتظامی با تأکید بر اینکه ایجاد امنیت فردی، اجتماعی، اخلاقی و روحی- روانی در جامعه از مهم‌ترین مسئولیت‌های نیروی انتظامی است، به‌سبب اهمیت ویژه امنیت روانی بیان داشتند: «مقابله با ناامنی‌های روانی در جامعه، همچون نگرانی خانواده‌ها از حضور فرزندان‌شان در خیابان‌ها و بوستان‌ها به‌دلیل احتمال کشیده‌شدن آنها به‌سمت مواد مخدر و یا نگرانی از کشانده‌شدن جوانان به‌سمت فحشا و منکرات، بسیار بااهمیت‌تر از مقابله با ناامنی‌های فیزیکی است و باید با چنین ناامنی‌هایی به‌طور جدی مقابله شود».

شاید تأکید امام خامنه‌ای (مدظله‌العالی) از میان بخش‌های مختلف امنیت، بر امنیت روحی- روانی بیشتر به این سبب است که وضعیت این امنیت تأثیر مستقیم و محسوسی بر سایر بخش‌های امنیت دارد. در تشریح این مسئله باید گفت: روح و روان منشأ شکل‌گیری و جهت‌دهی به رفتار انسان در عرصه‌های مختلف است و طبیعتاً امنیت روحی- روانی و نبود آن، بر تمام شئون رفتاری انسان‌ها تأثیر می‌گذارد. به‌عبارت ملموس و عملیاتی، نبود امنیت روحی- روانی امنیت فردی، اجتماعی، اخلاقی و... را کاملاً مخدوش می‌کند و مرزهای هنجارها و ناهنجاری‌های اجتماعی را برهم می‌ریزد و سازمان منطقی تضمین‌کننده حیات اجتماعی سالم را فرو می‌پاشاند.

یقیناً همه مصداق‌هایی که امام خامنه‌ای (مدظله‌العالی) اشاره داشتند، در حوزه مسئولیت نیروی انتظامی در بحث «امنیت روحی- روانی» قرار دارد؛ اما «ایجاد امنیت روحی- روانی» تنها منحصر به حوزه مسئولیت نیروی انتظامی نیست. در نگاه جامع به بحث مشخص می‌شود که مراکز بسیاری در نظام، در «ایجاد امنیت روحی- روانی» سهم مسئولیتی دارند که باید به وظیفه‌شان عمل کنند؛ اما چون بخش مهم تحقق این امر خطیر در حوزه مسئولان نیروی انتظامی است و به‌نظر می‌آید، بستر انجام درست آن برای سایر مراکز است؛ ضروری است که نیروی انتظامی موشکافانه و علمی به موضوع بپردازد تا پس از مشخص‌شدن ابعاد موضوع، آن را اجرا کند. اجرای دقیق و درست این مأموریت، سهم اصلی در تبدیل نیروی انتظامی به «مظهر حاکمیت و امنیت» نظام را دارد که امام خامنه‌ای (مدظله‌العالی) افتخار آن را نصیب نیروی انتظامی کردند.

 

ترجمه

ایران به این زودی‌ها اصول انقلابی خود را رها نمی‌کند

گروه ترجمه- روزنامه نیویورک‌تایمز 27 آوریل 2015 (7 اردیبهشت) در مقاله‌ای به سیاست خارجی ایران در پرتو توافق احتمالی هسته‌ای پرداخت و نوشت: باتوجه به توافق اولیه هسته‌ای میان آمریکا و ایران، برخی معتقدند، ایران در نتیجه این شرایط وارد نظام بین‌الملل خواهد شد؛ اما چنین خوش‌بینی این واقعیت را نادیده می‌گیرد که دولت کنونی ایران رگه‌هایی از تاریخ طولانی امپراتوری و بلندپروازی‌های منطقه‌ای را دارد. در حال حاضر، ایران قدرتی انقلابی با بلندپروازی‌های سلطه‌طلبانه است. به عبارت دیگر، ایران کشوری است که به‌دنبال اعمال سلطه خود بر منطقه است و مطابق قواعد و قوانین عمل نمی‌کند. باوجوداین، دولت اوباما امیدوار است که توافق هسته‌ای «تأثیری متعالی» بر ایران بگذارد و این کشور را متقاعد کند، بلندپروازی‌های امپراتوری خود را در ازای عادی‌شدن شرایط رها کند.

در ادامه مقاله آمده است: جهان در گذشته با قدرت‌های سلطه‌جو زیسته است. روسیه، فرانسه، آلمان، ژاپن و بریتانیا همگی پیش از جنگ جهانی اول، بلندپروازی‌های مشابهی داشتند. چنین قدرت‌هایی سال‌های 1914 و 1939جهان را به سوی جنگ‌های جهانی اول و دوم کشاندند. آلمان نازی به‌دنبال تسلط بر اروپا از اقیانوس اطلس تا رود ولگا بود. باوجوداین، ایران تاکنون آشکارا از نظام بین‌الملل سرپیچی کرده و به گسترش تسلط خود ادامه داده است؛ این کشور از تروریسم، تکثیر تسلیحات، جنگ‌های نیابتی و گاهی دیپلماسی به سبک قدیم به‌منظور گسترش این تسلط استفاده می‌کند. اگرچه انقلاب اسلامی 1979 آغاز دیدگاه امپراتوری ایران بود؛ اما این بلندپروازی‌های ایران عملاً به دوره صفویه در قرن 16 بازمی‌گردد. صفوی‌های شیعه به‌دنبال فاصله‌گذاری میان خود با امپراتوری سنی عثمانی بودند. در قرون بعد، ایران کنترل خود بر افغانستان، خلیج‌فارس، عراق و قفقاز جنوبی را گسترش داد. طی جنگ سرد نیز شاه ایران از حمایت آمریکا به‌منظور ارتقای قدرت امپراتوری خود بهره‌برداری کرد. شاه نیز از حمایت نظامی و اقتصادی خود از شیعیان و گروه‌های دست‌نشانده خود در سراسر خاورمیانه[غرب آسیا و شمال آفریقا] استفاده کرد. برای نمونه، اوایل دهه 1970 ایران از کردهای عراق به‌منظور نفوذ در این کشور استفاده کرد.

در پایان مقاله آمده است: سال 1979 رهبران ضدآمریکایی انقلاب ایران از آمیزه ادعاهای ملی‌گرایانه و اندیشه‌های اسلامی استفاده کردند. باوجوداین، پس از جنگ خونین ایران و عراق به این نتیجه رسیدند که دکترین نظامی متعارف دیگر کافی نیست. البته ایران تا جایی‌که منافعش ایجاب کند، از مسلمانان یا حتی شیعیان حمایت می‌کند. برای نمونه، ایران در قفقاز جنوبی با ارمنستان علیه جمهوری آذربایجان با اکثریت شیعه متحد شد. درواقع، این مذهب نیست که سیاست خارجی ایران را پیش می‌برد، بلکه بلندپروازی‌های امپراتوری است که همچنان انگیزه و محرک اصلی این کشور است. فوریه 2013 رهبر ایران که در حوزه سیاست خارجی و نظامی تصمیم‌گیر نهایی است، گفت‌وگو با غرب را ترفندی فریبنده خواند و با غرور افزود: «من دیپلمات نیستم. من انقلابی‌ام». در چنین شرایطی و با توجه به ماهیت جمهوری اسلامی باید گفت، نباید انتظار داشته باشیم که ایران به این زودی‌ها اصول انقلابی خود را رها کند.

اخبار و تحلیل‌ها: نویسنده یادداشت فوق که در راستای دامن‌زدن به ایران‌هراسی و در بحبوحه مذاکرات هسته‌ای، آن را به نگارش درآورده، در زمینه‌سازی برای اثبات ادعای واهی‌اش به کشورهایی اشاره می‌کند که خصوصیت بارز آنها در دوره‌ای که به آنها مربوط است، خوی تهاجمی و سلطه‌طلبی بود که در یورش نظامی به سرزمین‌های دیگر آشکار می‌شد، حال آنکه دقیقاً برخلاف آنها، ایران نه‌تنها دست به کشورگشایی نزد؛ بلکه با توطئه استکبار مجبور به هشت‌سال دفاع در برابر حمله‌ای شد که طراحانش استکباری بودند و همچنین باز برخلاف آن کشورها، ایران نه‌تنها هیچ‌گاه کشوری را تهدید نکرده؛ بلکه پیوسته بر رعایت حقوق حاکمیتی کشورها تأکید داشته و در برابر متعرضان به آنها موضع گرفته است. بنابراین، برخلاف مقدمه‌سازی نویسنده میان ایران و کشورهایی که وی از آنها یاد کرده، هیچ نسبت جاه‌طلبانه و فزون‌خواهانه‌ای وجود ندارد و این موارد امروز یکجا در نزد شیطان بزرگ است.

 

اخبار

تحلیل متوهمانه نشریات زنجیره‌ای درباره سوریه

 «عباس عبدی» درباره موضع اصلاح‌طلبان در ماجرای سوریه به هفته‌نامه صدا می‌گوید: «یک نمونه کوچک آن تحلیلی است که بسیاری از آنان (اصلاح‌طلبان) پس از حوادث سوریه نسبت به مسائل این کشور و مواضع ایران در آنجا داشتند و بدون درنظرگرفتن واقعیت‌های سوریه و نیز منافع ملی کشور در کنار عربستان و ترکیه قرار گرفتند، بدون آنکه نقدی جدی بر آن رفتارها داشته باشند، درحالی‌که اکنون چیز دیگری را می‌گویند». وی در ادامه بیان می‌کند: «حبّ و بغض نسبت به دیگران موجب شده که قدرت تحلیل از میان برود و به‌جای آن رفتار و تحلیل متوهمانه جانشین شود. بغض موجب شده که هیچ نقطه مثبت و مفیدی در طرف مغضوب دیده نشود، ضرر این دیده‌نشدن بیش از همه متوجه ناظر می‌شود که خود را از فهم واقعیت مغضوب محروم کرده است. حبّ بیش از حد موجب می‌شود که نقاط منفی و نادرست افراد محبوب دیده نشود و دود این اشتباه نیز به چشم خودمان خواهد رفت و بدتر از همه آن فرد محبوب متضرر می‌شود که کسی ایراداتش را به او گوشزد نمی‌کند و حتی بدترین رفتارها را که انجام می‌دهد، با تشویق و به‌به و هوراکشیدن دیگران مواجه می‌شود!»

 

اخبار کوتاه

* «جان کری» وزیر امور خارجه آمریکا در تماس با محمدجواد ظریف، همتای ایرانی خود پرونده‌های مختلف، از جمله یمن را بررسی کرد. ظریف در این تماس تلفنی تأکید کرد، تهران با اینکه متحد جنبش انصارالله است؛ اما نمی‌تواند مانع پاسخ‌دادن آنها به حملات هوایی عربستان شود. المیادین نوشت: مسئولان جنبش انصارالله هشدار می‌دهند، ادامه حملات هوایی عربستان به یمن سبب خواهد شد، این جنبش پاسخ قاطعی به این حملات بدهد.

* یک باند موتورسوار ملی‌گرای افراطی می‌خواهد تمام مسیر حرکت «ارتش سرخ» در جنگ جهانی دوم را از مسکو به‌سمت برلین طی کند. این حرکت تبلیغاتی سبب نگرانی کشورهای اروپایی شده و لهستان گفته است، اجازه نخواهد داد که این باند به خاک کشورش وارد شود. «گرگ‌های شب» نام این باند است که به ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهور روسیه نزدیکند، بیشتر جنجال بر سر این است که این موتورسواران پس از بحران کریمه در سال ۲۰۱۴ و تشکیل «جمهوری خودمختار کریمه» به جدایی‌طلبان روسیه پیوستند و با در دست‌داشتن پرچم روسیه، با موتورهای خود در خیابان‌های کریمه رژه رفتند.

* گروه تروریستی داعش، اولین کانال تلویزیونی‌اش را در شهر موصل عراق راه‌اندازی کرد. تلویزیون آنالوگ داعش «خلافت اسلامی در نینوا» نام دارد. پایگاه خبری کردی «رووداو» نیز به نقل از ساکنان محلی اعلام کرد، عناصر داعش در خیابان‌ها با بلندگو از مردم موصل خواستند برنامه‌های این تلویزیون را تماشا کنند.

* هواپیماهای ائتلاف عربی- آمریکایی این‌بار به‌جای بمباران مناطق مسکونی و زیرساخت‌ها، با پخش اعلامیه‌هایی در شهرهای مختلف یمن، سعی در ایجاد ایران‌هراسی دارند. در این اعلامیه‌ها نوشته شده است: «هدف ما محافظت از مردم یمن در برابر نفوذ فارسی است».

* «مارک دوبوویتز» مدیر اجرایی «بنیاد دفاع از دموکراسی» آمریکا که طراح اصلی پروژه تحریم‌ها علیه ایران بود، در نشستی درباره تحلیل تفاهم لوزان گفته است: اگر توافق نهایی حاصل شود، اشتباه اساسی دیگری نیز رخ خواهد داد و آن اینکه آمریکا می‌خواهد به بازگشت سریع تحریم‌ها به موقعیت اولیه‌اش، دلگرم باشد. استدلال اصلی دولت اوباما درباره بازگشت تحریم‌ها نیز همین سریع و خودکاربودن بازگشت تحریم‌هاست...؛ اما این تفکر و نگرش، همراه با توهم و خیال است. بی‌تردید، اگر طرح بازگشت تحریم‌ها در شورای امنیت سازمان ملل متحد مطرح باشد، روسیه در مقابل آن خواهد ایستاد و با لجاجت خود مانع این کار خواهد شد؛ در نتیجه فعالان اقتصادی در این حوزه، با بازگشت مجدد تحریم‌ها مخالفت خواهند کرد. گفتنی است، سال‌ها طول می‌کشد تا تحریم‌ها اعمال شود.

* بنابر اطلاعات منتشرشده ازسوی منابع دیپلماتیک اروپایی، فرار چهارهزار نظامی سعودی از پادگان‌های مرزی، دلیل اصلی اعلام توقف حملات سعودی‌ها به یمن بوده است! پایگاه خبری عراقی «نهرین‌نت» در این ارتباط نوشت: منابع دیپلماتیک اروپایی در بروکسل اعلام کردند، یکی از دلایلی که ریاض به اعلام دروغین آتش‌بس مجبور شد، فرار دسته‌جمعی چهارهزار سرباز سعودی از پادگان‌ها و مراکز نظامی این کشور بود. به گفته این منابع، این اطلاعات با ردگیری تماس‌ها میان فرماندهان نظامی سعودی و وزیر دفاع و فرمانده عملیات توفان قاطعیت به‌دست آمده است. گزارش‌های دیگر حاکی از فرار بیش از ده هزار سرباز از واحدهای نظامی از گردان‌های ارتش و گارد ملی است.

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
پربیننده ترین
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات