تاریخ انتشار : ۰۸ تير ۱۳۹۴ - ۱۲:۴۳  ، 
کد خبر : ۲۷۶۸۵۱

یادداشت:هداف و پیامدها عملیات سه گانه داعش

این حملات پرسروصدای داعش در خاک کشورهای دیگر، نه تنها باعث توجه بیشتر به این گروه در افکار بین‌المللی شده، بلکه امکان عضوگیری آن را هم افزایش داده است.

پایگاه بصیرت، محمدرضا فرهادی/ گروهک تروریستی داعش جمعه گذشته سلسله عملیات های را در کشورهای کویت، تونس و فرانسه انجام داد تا بار دیگر فعالیت های خود را به گونه ای جهانی اعلام دارد و گستره عملیات های خود را تنها در کشورهای خاورمیانه ندانسته و از گستردگی این عملیات ها در نقاط مختلف خبر دهد. حادثه اول در کویت در مسجد امام جعفر صادق(ع) شیعیان روی داد که نزدیک به 40 شهید و بیش از 200 زخمی برجای گذاشت. حادثه دوم در تونس و منطقه شهر ساحلی "السوسه" واقع در شرق این کشور اتفاق افتاد که در این حمله، چند تروریست خود را به محوطه ساحلی هتل امپریال این شهر رسانده و توریست‌های مستقر در کنار ساحل دریا را به گلوله بستند که در اثر این حمله تروریستی حداقل 37 نفر کشته و دهها نفر دیگر به شدت زخمی شده اند که برخی از آنها اتباع کشورهای خارجی (آلمان، ایرلند، انگلستان، بلژیک) هستند. حادثه سوم در شهر لیون فرانسه صورت گرفت که تعدای کشته و مجروح شده اند و فرد مظنون نیز خود را از اعضای داعش معرفی کرده است.

اهداف داعش از حملات مذکور

1.نشان دادن گستره عملیاتی این گروه: این سلسله عملیات داعش یادآور عملیات هایی است که گروه تروریستی القاعده (پدر معنوی داعش) در سال های 2002 و 2003م در کشورهای اروپایی(حادثه تروریستی در متروی لندن و اسپانیا) انجام می‌داد که هدف اصلی خود را نیز گستره عملیاتی و تهدید غرب می دانست. داعش نیز با چنین عملیات هایی سعی در نشان دادن وسعت عملیات های خود و همچنین قدرت سازماندهی و عملیات تخریبی خود در نقاط مختلف جهان را دارد و به نوعی درصدد  است که خود را بیشتر یک گروه بین المللی نشان دهد تا یک گروه منطقه ای.

2.جلب حمایت های بیشتر: داعش با انجام این گونه عملیات ها سعی در جذب نیرو و همچنین نشان دادن قدرت انجام عملیات های همزمان دارد.

پیامدها

 1.مهم ترین پیامد این حوادث را می توان در این امر مشاهده نمود که کشورهای اروپایی (مخصوصاً فرانسه) در سال های گذشته به انحاء مختلف حمایت خود را از تروریست ها درسوریه انجام دادند و در واقع این عملیات های تروریستی در  این کشورها (فرانسه و تونس برای سومین بار که داعش عملیات در این کشورها انجام می‌دهد)، زنگ خطر را به صدا درآورده که هرگونه پشتیبانی و حمایت از گروه‌های تروریستی می تواند پیامدهای منفی برای کشورهای مزبور داشته باشد.

2. پیامد دوم  در افزایش اسلام هراسی و اسلام ستیزی خلاصه می شود که شبیه این عملیات ها می تواند باعث سلب حقوق شهروندی مسلمانان کشورهای مختلف و همچنین فشارهای امنیتی علیه آنان شود، که شاهد مثال آن نیز عملیات "شارلی ابدو" بود که بعد از این حادثه تروریستی نزدیک به 114 عملیات و توهین علیه مسلمانان در نقاط مختلف جهان صورت گرفت.

بر خلاف تبلیغات صورت گرفته اسطوره شکست ناپذیری داعش صحت ندارد و شاهد مثال این امر نیز ناکامی ها و شکست‌های این گروه در عراق(آمرلی، جرف الصخرو...) می باشد. اما داعش با این سلسله عملیات‌ها به نوعی درصدد بازنمایی از قدرت خود می باشد. از سوی دیگر تا زمانی که اراده همگانی برای خشکاندن این گروه وجود نداشته باشد، باید همچنان منتظر این نوع عملیات ها در سطح وسیع باشیم.

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات