تاریخ انتشار : ۰۳ مرداد ۱۳۹۴ - ۱۱:۵۶  ، 
کد خبر : ۲۷۷۴۹۴

نشریه اخبار و تحلیل‌ها- شماره 4155- شنبه 3 مرداد 1394

امام خامنه‌ای(مدظله‌العالی) ما از هیچ جنگی استقبال نمی‌کنیم، اما اگر جنگی اتفاق بیفتد، آن کسی که سرشکسته از جنگ خارج خواهد شد، آمریکای متجاوز و جنایتکار است. (27/4/94)

 

سرمقاله

تلاش کری برای جلب‌نظر صهیونیست‌ها

جان کری، وزیر امور خارجه آمریکا روز گذشته با حضور در شورای روابط خارجی آمریکا و توضیح درباره توافقنامه هسته‌ای گروه 1+5 با ایران تلاش کرد، نظر موافق آنها را جلب کند. در ابتدای این نشست «ریچارد هاس» رئیس شورای روابط خارجی آمریکا از کری پرسید: «از نظر شما ما از توافق هسته‌ای با ایران چه به‌دست آورده‌ایم و ایران چه به‌دست آورده است؟» کری پاسخ داد: «ما درحال کسب ایمنی و امنیت برای اسرائیل[رژیم صهیونیستی] و منطقه هستیم که هیچ جایگزینی برای آن وجود ندارد». کری با این پاسخ خواست جواب مطمئنی به دغدغه صهیونیست‌هایی بدهد که پشت پرسش «ریچارد هاس» پنهان شده بودند؛ اما نشانه‌ای برای اثبات قانع‌شدن آنها وجود ندارد؛ حال آنکه در پاسخ کری، جای مردم آمریکا خالی است و گویا آنها به هیچ انگاشته شده‌اند. کری که گویا ناچار بود برای جلب‌نظر صهیونیست‌ها و حامیان آنها در نهاد قانون‌گذاری آمریکا بخشی از صحبت‌هایش را در این‌راستا تنظیم کند، ادامه داد: «اکنون ما این توانایی را خواهیم داشت که منطقه خلیج‌فارس و اسرائیل را برای عقب‌راندن و مقابله با ایران متحد کنیم». کری برای اطمینان‌بخشی بیشتر به کسانی که درصدد کشف امتیازهایی در «برجام» برای مصونیت و تقویت بیشتر رژیم کودک‌کش صهیونیستی بودند، افزود: «با این توافق، ایران آماده صحبت و مذاکره درباره موضوعات منطقه‌ای است». این ادعای بی‌مبنای کری درحالی مطرح شد که سیاست رسمی اعلام‌شده جمهوری اسلامی ایران درباره آمریکا تغییر نیافته و آمریکا در رأس استکبار جهانی قرار دارد و همچنان «شیطان بزرگ» است و ایران با آمریکا مذاکره نمی‌کند، مگر در موارد استثنایی که بحث هسته‌ای یکی از این استثناها بوده است. کری در خلال توضیحاتش در شورای روابط خارجی آمریکا به موارد ادعایی و غیرواقعی هم اشاره کرد که دکتر ظریف به آنها واکنش نشان داد که طرح و تحلیل آن به مجال دیگری موکول می‌شود.

 

ترجمه

بانک‌های آمریکایی غایب و بازنده بزرگ

گروه ترجمه- پایگاه اینترنتی آی‌بی‌ تایمز 25 ژوئیه 2015 (۳ مرداد) در مقاله‌ای به تأثیر لغو تحریم‌ها بر شکوفایی روابط اقتصادی ایران در سطح جهان پرداخت و نوشت: درحالی‌که قرار است تحریم‌ها علیه ایران لغو شود، شرکت‌های آمریکایی به‌ویژه بخش بانک‌داری بزرگ‌ترین بازنده هستند. متیو اورسمن، کارشناس سیاست عمومی تجارت بین‌المللی می‌گوید: «هرچند توافق حاصل شده؛ اما شرایط به‌ویژه برای شرکت‌های آمریکایی به‌کندی پیش می‌رود». وی تشریح می‌کند: «اتحادیه اروپا به لغو بسیاری از تحریم‌های محدودکننده تجارت و معامله‌های اقتصادی با ایران، از جمله بانکی و بیمه متعهد شده است... بانک‌های آمریکایی نخواهند توانست در بیشتر معامله‌های مربوط به ایران به استثنای شرایط بسیار محدود دخیل شوند. بانک‌های اروپایی آزادی عمل بیشتری خواهند داشت». اتحادیه اروپا به خارج‌کردن شرکت‌های دولتی ایران از فهرست سیاه نیز متعهد شده است.

در ادامه مقاله آمده است: توافق ایران که به‌طور رسمی با عنوان برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) مشهور است، به‌دلیل قانون تحریم‌های ایران (مصوب 1996)، که باراک اوباما، رئیس‌جمهور آمریکا آن را در سال ۲۰۱۳ تمدید کرد، با موانعی روبه‌روست. این قانون نهادهای اقتصادی آمریکا را از دادن وام یا اعتبار به ایران منع می‌کند. قانون تحریم‌های مصوب سال 2010 نیز بر میزان این پیچیدگی‌ها می‌افزاید. لغو این تحریم‌ها به تصمیم کنگره بستگی دارد. همچنین، این قوانین مانعی جدی برای بانک‌های اروپایی است که به آمریکا وابستگی دارند. اورسمن می‌گوید: «بانک‌های اروپایی که به آمریکا وابستگی‌هایی دارند، باید محتاطانه عمل کنند... اما این وضعیت سبب می‌شود شرکت‌های چینی، هندی و سایر شرکت‌های بزرگ غیرغربی و نیز بانک‌های کوچک‌تر اروپایی یا منطقه‌ای که به آمریکا وابستگی ندارند، پیشی بگیرند». بازارهای بورس ایران نیز رونق خواهد گرفت و تورم کاهش خواهد یافت. سال 2012 بانک‌های اچ‌اس‌بی‌سی و استاندارد چارترد به‌دلیل روابط تجاری با ایران جریمه شدند. گفته می‌شود، بانک اچ‌اس‌بی‌سی پادمان‌های آمریکا که برای جلوگیری‌ از معامله‌ها طراحی شده، دور زده است.

در پایان مقاله آمده است: بانک‌های بی‌ان‌پی پاریباس، کامرزبانک، دویچ‌بانک، سوشته جنرال و کردیت اگریکول، از جمله بانک‌های بزرگ اروپایی هستند که به‌دلیل روابط تجاری با ایران مشمول جریمه‌های پولشویی شده‌اند. از سوی دیگر، بیشتر بانک‌های ایرانی همچنان نمی‌توانند با بانک‌های آمریکایی و سایر نهادهای اقتصادی این کشور روابط تجاری داشته باشند. آقای اورسمن معتقد است، «این شرایط پیچیده، سبب می‌شود باراک اوباما، رئیس‌جمهور آمریکا در لغو تحریم‌ها با محدودیت‌هایی روبه‌رو شود».

اخبار و تحلیل‌ها: آثار اولیه توافق احتمالی ایران با 1+5 بیش از همه در عرصه اقتصاد جهانی بروز یافته است. جذابیت‌های واقعی ارزشمند ظرفیت‌های اقتصادی ایران، مراکز اقتصادی جهان را که به سبب تحریم‌های ظالمانه آمریکا، از حضور در اقتصاد ایران محروم شده بودند، بسیار هیجان‌زده کرده است. مسابقه بسیاری از این مراکز اقتصادی به‌ویژه بانک‌ها فرصتی است تا ایران ضمن برآورده‌ساختن نیازهایش با مداقه و هوشمندی، روند تحریم‌ها را علیه مجموعه‌های اقتصادی که با ایران رفتار مستکبرانه داشتند یا در تبعیت از استکبار با ایران رفتار کردند، وارونه و آنها را از حضور در بازار اقتصاد ایران محروم کند.

 

اخبار

یادداشت تأمل‌برانگیز پایگاه اینترنتی هاشمی

 پایگاه خبری آقای هاشمی‌رفسنجانی در یادداشتی جسورانه و توهین‌آمیز، نوشیدن جام زهر ازسوی امام را سبب شیرین‌شدن کام ملت نامید. در این مطلب به‌صورت تلویحی، پیشکسوتان جهاد و شهادت و رزمندگان دفاع مقدس، «کله‌شق» معرفی شده‌اند. در بخشی از این یادداشت آمده است: «شهر حال‌وهوایی دیگرگونه دارد و خوشحالی محسوسی در صورت مردم پیداست، درست مثل 27 تیر 67. همان روزها که به جام زهر امامی، کام ملّتی شیرین شد. همان روزهای معامله با خدا. روزهای معامله آبرو با مصلحت مردم. از 27 تیرماه 67 تا 23 تیر 94، فاصله 27 سال نیست؛ فاصله یک جمله است. همان جمله معروفی که هاشمی دو ماه پس از پذیرش قطعنامه به فرماندهان سپاه گفت. هاشمی آن روز گفت: انقلابی‌گری، کلّه‌شقی نیست. امروز هم از انقلابی‌های تقلبی می‌گوید؛ همان منحرف‌کنندگان خط امام».

اخبار و تحلیل‌ها: گویا نویسنده، این یادداشت را به مناسبت اعلام توافق احتمالی ایران با گروه 1+5 نوشته و به‌نحوی آن را از زاویه‌ای خاص با پذیرش قطعنامه 597 مقایسه کرده است. مقایسه یکی از روش‌های فهم و تفهیم رویدادهای مهم تاریخی است؛ اما نیازمند تخصص و هوشمندی ویژه است تا بحث گرفتار مقایسه کلی و خطا به شکلی که نویسنده فوق دچارش شده، نشود. نویسنده یادداشت فوق برای اثبات نگاه خطای مقایسه‌‌ای‌اش به جمله‌ای از آقای هاشمی متوسل شده است که در فضای دیروز و امروز، این نقد بر آن وارد است که انقلابی‌گری، کله‌شقی نیست؛ اما یادمان باشد که خفت هم نیست و در برابر انقلابی‌های تقلبی، انقلابی‌های بریده و واداده هم هستند که نباید آنها را همچنان همان انقلابی‌های اصیل گذشته دانست!

 

خبر کوتاه

* پایگاه اینترنتی العهد عراق اعلام کرد، نیروهای امنیتی این کشور «عباس العزاوی» تروریست عضو داعش، موسوم به والی شمال بغداد و همسرش را در شهرستان «بلد» واقع در جنوب تکریت دستگیر کردند.

* پس از شکست‌های سنگین آل‌سعود در عدن، عربستان به‌دنبال جنگ روانی و تضیعف روحیه رزمندگان الحوثی اقدام به نشر اکاذیب می‌کند؛ در همین خصوص رسانه‌های آل‌سعود تصاویری را در شبکه‌های خود منتشر کردند که هواپیمای C130 سعودی را در فرودگاه عدن نمایش می‌دهد، حال آنکه این تصاویر متعلق به فرودگاه عدن نیست و دستکاری شده است. واقعیت این است که عملیات نظامی عربستان و نیروهای منصورهادی در عدن شکست خورده و بقایای نیروهای این رژیم درحال فرار از شهر عدن هستند. گفته می‌شود، تلفات عوامل تروریستی طی روزهای گذشته، از 700 نفر بیشتر شده و حدود 200 نفر به اسارت نیروهای مردمی، ارتش و انصارالله درآمده‌اند.

* حسین طلا، نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی در پی انتشار اخبار متفاوتی از رقم پول‌های بلوکه‌شده ایران گفت: درحال حاضر، با یک سؤال چهارگزینه‌ای و به‌عبارتی کنکوری مواجه هستیم و آن این است که دولتمردان! میزان پول‌های بلوکه‌شده ایران چقدر است؟ گزینه صحیح را انتخاب کنید؟ 26 میلیارد دلار به گفته آقای سیف، رئیس بانک مرکزی؛ 180 میلیارد دلار به گفته آقای هاشمی، استاندار تهران؛ 100 میلیارد دلار به گفته آقای صافدل، معاون وزیر سابق صنعت؛ 150 میلیارد دلار به گفته اوباما!

* گفته می‌شود، دولت پس از گذشت یک سال، از تصمیم خود مبنی‌بر حذف بنزین پتروشیمی‌ها، عقب‌نشینی کرد! تصمیم جدید دولت درحالی عملیاتی می‌شود که مسئولان نفتی و محیط زیست بارها و بارها بر آلوده‌بودن بنزین تولید داخل تأکید کرده بودند. حال پس از گذشت بیش از یک سال از اعلام ممنوعیت استفاده از بنزین پتروشیمی به بهانه آلایندگی، به‌تازگی همزمان با واردات گسترده بنزین غیراستاندارد، بنزین پتروشیمی بندر امام به چرخه مصرف بازگشته است. این درحالی است که آلوده‌بودن بنزین تولید داخلی بارها ازسوی کارشناسان ذی‌ربط رد شده است.

* نیروهای امنیتی سپاه فجر استان فارس، یک باند قاچاق سلاح و مهمات غیرمجاز را شناسایی و منهدم کردند.

در این عملیات، تعداد 39 قبضه سلاح شکاری کشف و یک نفر از اعضای باند دستگیر و خودرو وی توقیف شد. گفتنی است، سلاح‌های کشف‌شده ساخت کشور ترکیه و به‌صورت کاملاً نو و مجزا بوده است. گفته می‌شود، وجود سلاح‌های غیرقانونی تأثیر زیادی در ایجاد ناامنی و درگیری‌های منجر به قتل و جرح در سطح این استان دارد.

*«فرید زکریا» در مطلبی در صفحه نظرات روزنامه «واشنگتن‌تایمز» به بررسی نقطه‌نظرات مخالفان مذاکرات هسته‌ای ایران و گروه 1+5 پرداخت و نوشت: تصور کنید که مخالفان توافق هسته‌ای با ایران بتوانند راه خود را پیدا کرده و کنگره آمریکا، توافق را از بین ببرد. محتمل‌ترین نتیجه چیست؟ ظرف یک سال، ایران بیش از ۲۵ هزار سانتریفیوژ خواهد داشت، زمان گریز به چند هفته کاهش خواهد یافت و تحریم‌ها هم متزلزل خواهد شد. چگونه است که این موضوع به نفع مصالح امنیت ملی آمریکا، اسرائیل[رژیم صهیونیستی] یا عربستان سعودی است؟ این نظریه‌پرداز روابط بین‌الملل ادامه داد: هیچ شکی نیست که ایران ظرفیت و قابلیت تولید سانتریفیوژ را حتی با وجود تحریم‌های فلج‌کننده دارد.

* رسانه‌های ترکیه گزارش دادند، ابوحنظله، یکی از فرماندهان داعش که در استانبول مستقر بوده است، به همراه همسرش در میان دستگیرشدگان اخیر است. هایلیس بایانجوک، یکی از فرماندهان ارشد داعش که با نام مستعار ابوحنظله شناخته می‌شود، صبح روز جمعه در عملیات ضدداعش پلیس ترکیه در استانبول، به همراه همسرش دستگیر شده است. پلیس مدارک زیادی از منزل او در ارتباط با داعش پیدا کرده است. او سال گذشته نیز در عملیات دستگیری عناصر مرتبط با القاعده دستگیر شده بود، ولی پس از مدتی آزاد شد.

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات