تاریخ انتشار : ۰۷ مرداد ۱۳۹۴ - ۰۷:۳۴  ، 
کد خبر : ۲۷۷۶۴۲
دیدار پوتین و کرزای در مسکو

نگرانی‌ از ‌افزایش نفوذ‌ داعش در‌ افغانستان


رئیس‌جمهوری سابق افغانستان در جریان سفر به مسکو گفت که روسیه، چین و هند باید برای مبارزه با تروریسم همکاری نزدیکی داشته باشند. در مقابل، ولادیمیر پوتین به شدت از افزایش نفوذ داعش و طالبان در افغانستان ابراز نگرانی کرد. به گزارش (ایسنا)، به نقل از خبرگزاری اسپوتنیک، حامد کرزای، رئیس‌جمهوری سابق افغانستان که به مسکو سفر کرده‌ است، روز پنج‌شنبه با ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهوری روسیه دیدار و گفت‌وگو کرد. کرزای با تاکید بر اینکه سه کشور روسیه، چین و هند باید در زمینه مبارزه با تروریسم همکاری مشترک و نزدیکی داشته باشند، از واشنگتن خواست تا نام مسکو و پکن را به عنوان کشورهای مهم در مقابله با داعش درج کند. در ادامه رئیس‌جمهوری سابق افغانستان درباره راه‌های مقابله با داعش بحث‌ و تبادل نظر کرد. اخیرا گزارش‌های بسیاری مبنی بر تاسیس پایگاه گروه تروریستی داعش در افغانستان و همکاری آنها با گروه شبه‌نظامی طالبان منتشر شده است.

به گفته کرزای، چنین شرایطی تاثیری مستقیم بر روی افغانستان و همین‌طور روسیه دارد. کرزای در جریان سفر خود به مسکو همچنین با سرگئی لاوروف، وزیر امور خارجه روسیه دیدار کرد. حامد کرزای در دیدار با لاوروف و پوتین گفت که وی خواهان تلاش‌های مشترک روسیه و افغانستان در زمینه مقابله با افراطگری است. رئیس‌جمهوری سابق افغانستان با تاکید بر اینکه که روسیه، افغانستان و هند نقش مهمی در این منطقه ایفا می‌کنند، گفت همکاری دوجانبه میان مسکو و کابل، بسیار رضایت‌بخش خواهد بود اگر چین و هند نیز در راستای مبارزه با افراطگری در افغانستان فعالانه عمل کنند. کرزای در ادامه تایید کرد که اشرف غنی، رئیس‌جمهوری کنونی افغانستان ژوئیه 2015 برای شرکت در نشست سازمان همکاری شانگها�� به روسیه سفر خواهد کرد. غنی در طول سفر خود با ولادیمیر پوتین در زمینه راه‌های ارتقای مناسبات مشترک دیدار خواهد کرد. ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهوری روسیه گفت که روسیه به شدت نگران شرایط کنونی افغانستان است؛ جایی که شبه‌نظامیان طالبان کنترل بخش چشمگیری از این کشور را در دست دارد.

کرزای همچنین با اشاره به کمک‌های آمریکا گفت که کابل قدردان حمایت اجتماعی-اقتصادی ایالات متحده آمریکاست اما این کشور جنگ‌زده از نتایج حمله نظامی آمریکا به افغانستان ناراضی است. وی افزود: آمریکا در مبارزه با تروریسم در افغانستان به عقب‌گردهایی روبه‌رو شده است و باید برای کمک گرفتن به سمت روسیه و چین متمایل شود. رئیس‌جمهوری روسیه همچنین در جریان سخنرانی خود خطاب به فارغ‌التحصیلان مدارس نظامی روسیه اعلام کرد، در شرایط کنونی ارتشی قدرتمند که مجهز به تسلیحات مدرن باشد تضمین‌کننده یکپارچگی و تمامیت ارضی روسیه است. پوتین همچنین متعهد شد تا تلاش‌ها برای مدرن کردن ارتش روسیه که شامل خرید تسلیحات جدید می‌شود، ادامه یابد. وی خاطرنشان کرد: روسیه هیچ قصدی برای تجاوزگری ندارد و در پی آن است که مناقشات را تنها از طریق ابزارهای سیاسی و در پرتو قوانین بین‌المللی و منافع سایر کشورها حل و فصل کند.

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
پربیننده ترین
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات