تاریخ انتشار : ۰۸ مرداد ۱۳۹۴ - ۰۹:۲۹  ، 
کد خبر : ۲۷۷۶۸۴
دکتر محمدرضا عارف در جمع مردم رباط کریم و بهارستان:

دولت قبل فقط «پُز» کلنگ‌زنی می‌داد!


عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام گفت: اگر برخی منتقدان و رقبای دولت اندک انصافی داشتند باید از تیم مذاکره کننده هسته‌ای قدردانی می‌کردند. محمدرضا عارف در جمع مردم پرشور شهرستان‌های رباط کریم و بهارستان گفت: خوب است در ایام ماه مبارک رمضان و شب‌های قدر در مسیر اخلاق‌گرایی بیشتر تلاش کنیم و در این روزهای حساسی که برای کشورمان در جریان است، برای کشور، برای عاقبت به خیری و توفیق آینده سازان کشورمان و برای توفیق دولت و سرداران دیپلماسی دعا کنیم. وی در ادامه با بیان اینکه حضور مردم در همه صحنه‌ها اعم از دستاوردهای انقلاب در طول چهار دهه گذشته بی بدیل بوده است،گفت: نقش مردم در صحنه ها و اصول مختلف قانون اساسی به طور برجسته بیان شده، زیرا صاحبان اصلی انقلاب مردم هستند و مردم در همه عرصه‌ها حرف آخر را می‌زنند.

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی با اشاره به اینکه مردم همواره علیرغم برخی مشکلات در صحنه‌های حساس ، وفاداری خودشان را به آرمان‌های انقلاب ثابت کردند گفت: مردم باید یک بار دیگر در روز جهانی قدس همبستگی‌شان را با آرمان های انقلاب به اثبات برسانند.

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام با اشاره به انتخابات ریاست جمهوری سال 92 یادآور شد: در روز 24 خرداد 94 مردم با حضورشان حماسه ماندگاری را خلق کردند و سرمایه اجتماعی ارزشمندی را ایجاد کردند نتایج آن امروز در مذاکرات هسته‌ای به وضوح به نمایش گذاشته شده است.

وی در ادامه تصریح کرد: به پشتوانه سرمایه اجتماعی ، فرزندان این ملت و سرداران صحنه دیپلماسی در پی احقاق حقوق مردم هستند قدرت های بزرگ و کشورهای غربی مجاب شده‌اند تا به خواسته های مشروع و قانونی ما تمکین کنند.

نقش مهم جریان اصلاحات

عارف اظهار داشت: جریان اصلاحات نقش مهمی در 24 خرداد 92 داشت و اگر فضای سیاسی کشور را در سال های 90 و 91 به یاد بیاوریم و همچنین حماسه ای که در 24 خرداد خلق شد، می توان به راحتی نقش مهم اصلاحات را در خلق این حماسه دید. به گزارش ایلنا ، عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام با تاکید بر این که همواره جریان اصلاح طلبی نشان داده که منافع ملی را به منفعت خود و منافع کوتاه مدت ترجیح می‌دهد، گفت: امروز باید جبهه اصلاحات با همه توان حامی دولت برآمده از 24 خرداد باشد چراکه می‌دانیم دولت تدبیر و امید با چه مشکلاتی در زمینه‌های مختلف روبه‌رو بود و همچنین با خیلی از مطالبات بحق مردم مواجه است.

وی با بیان این که ما امروز پیش از هر زمان اعتقاد به حمایت از دولت داریم، افزود: جریان اصلاح طلبی امروز باید نسبت به آینده کشور و جامعه احساس مسئولیت مضاعف کند. باید با تلاش مستمر مسیری را که در خرداد 92 آغاز شد را به سمت توسعه و پیشرفت کشور هدایت کنیم البته به طور طبیعی این مسیر از اسفند 94 می‌گذرد.

تفکر اصلاحات در اسفند 92

عارف تاکید کرد: پیروزی تفکر اصلاحات در سال 92 نقطه شروع مسیری است که از اسفند 94 می گذرد. برای استمرار این مسیر در برگزاری انتخابات با مشارکت حداکثری مردم و رسیدن به نتیجه‌ای که بتواند مسیر 24 خرداد 92 را ادامه دهد، تلاش می‌کنیم.

وی با اشاره به این که تفکر اصلاحات ریشه در انقلاب دارد، ادامه داد: گفتمان اصلاح طلبان برآمده از گفتمان انقلاب است و اصلاح‌طلبان به عنوان یک جریان سیاسی فعال، موثر و تاثیرگذار حق دارند و باید در همه صحنه‌های سیاسی، اجتماعی و فرهنگی کشور حضور داشته باشند. وی اظهار داشت: یکی از مهم‌ترین رویدادهای کشور، انتخابات اسفند 94 است که باید با مشارکت جدی و با راهبردهای شفاف مسیر حرکت کشور را به سمت تعالی و پیشرفت هدایت و کمک کنیم دولت تدبیر و امید برنامه‌هایش را به مرحله اجرا برساند.

عارف با تاکید بر این که می‌خواهیم مجلس کارآمدی تشکیل شود، خاطرنشان کرد: مجلس باید همراه با مردم و همگام با دولت باشند. مجلس باید رفیق دولت باشد و نه رقیب دولت، ما چنین مجلسی را در برنامه‌هایمان پیش بینی کرده‌ایم و باید برای رسیدن به این مجلس خودمان را آماده کنیم.

لیست واحد اصلاح‌طلبان

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام با بیان این که رویکردهای مشخصی در برنامه هایمان در نظر گرفته شده است تصریح کرد: یکی از مهم ترین رویکرد و راهبرد اصلاحات کسب اکثریت مجلس است و برای دستیابی به این راهبرد اصلی هیچ راهی جز اجماع برای جبهه اصلاحات وجود ندارد.

وی در ادامه گفت: باید در سراسر کشور اصلاح طلبان یک لیست داشته باشند زیرا نمی‌خواهیم برخی از تجربه‌های گذشته را که با گفتمان اصلاحات سازگاری ندارد، تکرار کنیم. وی با اشاره به این که شعار اصلاحات دستیابی به اجماع کامل است، ادامه داد: باید وحدت را دنبال کنیم البته تکثر در جبهه اصلاحات، گردهمایی ها و حزب های مختلف سرمایه‌های معنوی این جبهه هستند البته اگر به درستی استفاده شود و این تکثر زمانی ارزشمند است که در نهایت به وحدت منجر شود.

عارف تاکید کرد: گروه‌ها باید در این برهه حساس مبنای حرکت را مشترکات بگذارند و قطعاً مشترکات اصلاح طلبان بیش از 80 درصد است و نباید به خاطر 20 درصد مابقی قربانی داد. عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام با اشاره به این که امروز در پی وحدت هستیم زیرا فردا دیر است و ممکن است اسفند 94 اتفاقی بیفتد که موجب پشیمانی ما در سال‌های بعد شود گفت: الزاماتی برای رسیدن به وحدت وجود دارد که اولین الزام تامین الگوی رفتار انتخاباتی 92 است.

فرصتی برای وزن‌کشی نداریم

وی با تاکید بر این که مهم ترین کار مجلس آینده حرکت در چارچوب برنامه ششم توسعه است، ادامه داد: ما فرصتی برای وزن‌کشی نداریم وانتظار داریم افراد وزن‌کشی را کنار بگذارند و پیروزی تفکر اصلاحات را در دستور کارشان قرار دهند. رئیس بنیاد امید ایرانیان در ادامه الزامات رسیدن به وحدت را حرکت مبتنی بر اخلاق، عقلانیت و خرد جمعی، حرکت در چارچوب قانون و تشویق همه دست‌اندرکاران انتخابات برای حرکت در چارچوب قانون ، حرکت برنامه‌ای و دادن وعده‌هایی در شان مردم و مجلس دانست. وی با تاکید بر این که مهم ترین کار مجلس آینده حرکت در چارچوب برنامه ششم توسعه است، ادامه داد: ما فرصتی برای وزن کشی نداریم وانتظار داریم افراد وزن‌کشی را کنار بگذارند و پیروزی تفکر اصلاحات را در دستور کارشان قرار دهند.

عارف با اشاره به این که نباید گروهی در مرکز به بهانه‌های مختلف برای کوچک‌ترین یا بزرگترین شهر کاندیدا مشخص کنند و باید استان و سطح ملی به این رویکرد کمک کند، ادامه داد: یکی دیگر از مهم‌ترین رویکردهای جبهه اصلاحات شناسایی نامزدهای شایسته است؛ البته خیلی از نیروها در حال حاضر در مجلس حضور دارند که باید آنها را تشویق کرد تا بتوانیم مجلس متخصصی تشکیل دهیم البته در مجلس کنونی در کمیسیون‌های مختلف متخصصان کمی حضور دارند.

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام اظهار داشت: حضور جوانان و بانوان در عرصه‌های مختلف یکی دیگر از شعارهای اصلاحات است خاطر نشان کرد: شرایط در حال حاضر به گونه‌ای است که باید تعصب جبهه‌ای داشت و باید«ما» ی تشکیلاتی را دنبال کرد و باید اخلاق و خرد جمعی را مبنای حرکتشان قرار دهند. وی توجه به نقش آفرینی نخبگان اصلاح‌طلب و گروه‌های مرجع را در ایجاد همگرایی و وحدت مهم ارزیابی کرد و بر ضرورت اولویت دادن به زنان و جوانان در مجلس آینده تاکید کرد.

جلسه هم‌اندیشی اصلاح‌طلبان و اعتدالگرایان

عارف همچنین در جلسه هم اندیشی اصلاح‌طلبان و اعتدالگرایان شهرستان‌های رباط کریم و بهارستان با اشاره به وضعیت کشور در سال‌های گذشته و برخوردهایی که با اصلاح طلبان انجام شد، خاطرنشان کرد: در جو امنیتی که در سال‌های گذشته ایجاد شده بود و هزینه‌های غیر منطقی که بر اصلاح طلبان وارد شد عافیت‌طلبی حکم می‌کرد جریان اصلاحات دیگر خود را درگیر مسائلی همچون انتخابات نکند؛ حتی برای اصلاح‌طلبان به خاطر وضعیتی که پیش آمده بود عدم حضور قابل توجیه بود به همین دلیل شخصا با گروه‌های مختلف؛ اعم از جوانان و نسل اولی‌ها جلسات متعددی داشتم و تاکید کردم که باید برای تغییر در درون نظام و با ابزارهای قانونی تلاش کنیم که خوشبختانه با همگرایی ایجاد شده حماسه 24 خرداد 92 خلق شد.

وی با بیان اینکه هزینه دادن یک پیش فرض برای گفتمان اصلاحات است، یادآور شد: در گذشته برخی هزینه‌های غیر منطقی بر اصلاحات تحمیل شد ولی نمی‌توان به بهانه‌های مختلف عدم حضور خود در صحنه‌های مختلف را توجیه کنیم. عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام با بیان اینکه همه اتفاقات را نمی‌توان با یک انتخابات حل کرد بر ضرورت تغییرات گام به گام تاکید کرد. وی ادامه داد: خدا را شاکر هستیم که علیرغم برخی بدبینی‌ها و بی‌انگیزگی‌ها و فضای امنیتی غیر منطقی که بر کشور حاکم شده بود اصلاح طلبان در انتخابات 24 خرداد 92 به اهداف اولیه خود دست پیدا کردند و پیروز انتخابات شدند.

در اصلاحات حرکت برخرد جمعی است

عارف با اشاره به وضعیت دولت تدبیر و امید، بدهی‌های برجامانده از دولت گذشته را حیرت انگیز دانست و گفت: دولت فعلی باید بدهی‌های پروژه‌های دولت گذشته که فقط پز کلنگ زنی و افتتاح آن را به نمایش می‌گذاشت پرداخت کند. وی با اشاره به مذاکرات هسته‌ای و با قدردانی از حمایت‌های رهبر معظم انقلاب از تیم مذاکره کننده ،خاطرنشان کرد: اگر برخی منتقدان و رقبای دولت اندک انصافی داشتند باید از تیم مذاکره کننده هسته‌ای قدردانی می‌کردند چون همگان می دانند رویارویی با قدرت‌های بزرگ جهانی آن هم در موضوعی مانند مسائل پیچیده هسته‌ای کاری بس دشوار و طاقت فرساست.

محمدرضا عارف، رئیس بنیاد امید ایرانیان همچنین با اشاره به انتخابات مجلس با بیان اینکه اصلاح طلبان با برنامه راهبردی در انتخابات حاضر خواهند شد، گفت: در جبهه اصلاحات فرد اصالت ندارد و حرکت بر مدار خرد جمعی مورد توجه است.

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
پربیننده ترین
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات