تاریخ انتشار : ۱۵ مرداد ۱۳۹۴ - ۰۸:۲۱  ، 
کد خبر : ۲۷۷۹۳۴

باید نگران تأثیر لابی صهیونیسم بر آمریکا بود

محمد کرباسی / خبرنگار اعزامی همشهری به وین – اشاره: در میان سیل اخبار در وین و در حالی که تحولات حکایت از دردسترس بودن توافق هسته‌ای داشت، با پل ریختر که روزنامه‌نگار قدیمی و کارکشته روزنامه لس‌آنجلس تایمز و کارشناس خبره حوزه سیاست خارجی این روزنامه است، گفت‌وگو کردیم. ریختر خبرنگار حوزه سیاست خارجی روزنامه لس‌آنجلس تایمز است و به همین‌خاطر همراه وزرای امور خارجه آمریکا در همه سفرهایشان حضور داشته است.

* در کشور شما بعضی از سناتورها مانند مک‌کین، کورکر یا جمهوریخواهان دیگر هنوز در حال فشار برای کنار گذاشتن راه‌حل مذاکره و توافق هستند. حتی این فشارها باعث شده تا رفتار اوباما هم تغییر کند و به همین‌خاطر تیم مذاکره‌کننده آمریکا مواضعش را عوض کرده است. چرا آنها اینقدر از رسیدن به یک توافق ناراحت هستند؟

** این را باید قبول کنیم که آمریکایی‌ها به‌دنبال توافقی با موضع سخت‌تر و دادن امتیازهای کمتر به ایران هستند. مقاله هفته گذشته توماس فریدمن را حتماً خوانده‌اید. او در مطلب خودش گفته است که رهبر ایران بسیار باهوش است و به همین‌خاطر آمریکایی‌ها بیشتر نگران توافق هستند. در آمریکا آدم‌هایی هستند که فکر می‌کنند اوباما و کری امتیازهای زیادی به ایران داده‌اند و باید با تهران از موضع‌ سخت‌تری برخورد کنند. یکی از مشکلات دولت آمریکا همین است. افراد زیادی در آمریکا روند مذاکرت را قبول ندارند و گروه دیگری هم هستند که حامی راه اوباما هستند.

* وزیر امور خارجه ایران در مقاله اخیرش که فایننشیال تایمز آن را منتشر کرد، از توافق با ایران و پس از آن امکان همکاری با تهران برای مقابله با تروریسم حرف زد. فکر می‌کنید پس از توافق همکاری‌های دوطرف در منطقه افزایش پیدا می‌کند؟

** به‌نظرم این حرف درستی است و امکان آن وجود دارد. اوباما اکنون داعش را بزرگ‌ترین تهدید علیه آمریکا می‌داند و او بیشتر از هر خطر دیگری نگران تروریست‌های داعش است. به‌نظرم درصورت توافق همکاری‌های مهمی می‌تواند میان دوطرف برای حل برخی مشکلات صورت بگیرد. این مسئله را هم البته درنظر داشته باشید که در کنار این همکاری‌ها و توافق احتمالی، ایران و آمریکا همچنان اختلاف‌های زیادی درباره بسیاری از مسائل خواهند داشت. حتی درصورت توافق با توجه به اینکه دولت آمریکا مدتی دیگر تغییر می‌کند، احتمال همکاری‌های همه‌جانبه را در مسائل مهم زیاد نمی‌دانم. با مرور زمان پس از توافق اما ممکن است که شرایط به سمت همکاری‌های بیشتر پیش‌برود. همه این موارد اما نیازمند گذشت زمان است.

* کشورهای عربی مانند عربستان و رژیم صهیونیستی چرا در یک راستا از توافق هسته‌ای ایران و 1+5 نگران هستند؟

** به‌نظرم آنها نگران هستند که یک تغییر بزرگ در جهت‌گیری و روابط سیاسی آمریکا صورت بگیرد. اینکه ممکن است آنها دیگر به بازی گرفته نشوند و مثلاً توافق با ایران روی رابطه سعودی‌ها با آمریکا تأثیر بگذارد. مسئله ایران برای نتانیاهو تبدیل به مورد مرگ و زندگی شده است. توافق هسته‌ای ایران برای او تبدیل به مهم‌ترین مورد دوران نخست‌وزیری‌‌اش شده و بدون‌شک توافق هسته‌ای برای نتانیاهو ضربه سختی خواهد بود. به‌نظرم هرکس دیگری نخست‌وزیر این رژیم بود، بسیار کمتر روی مسئله ایران مانور می‌داد. نتانیاهو هم نگران منزوی‌شدن بیشتر اسرائیل است و هم می‌ترسد که نزدیکی ایران با قدرت‌های بزرگ جهان به ضرر این رژیم تمام شود.

* درباره نگرانی لابی رژیم صهیونیستی از توافق چه نظری دارید؟

** همیشه باید فشار لابی اسرائیل در آمریکا را درنظر داشت. لابی اسرائیل در واشنگتن بسیار قدرتمند است و می‌تواند فشار زیادی را بر سیاستمداران وارد کند. باید درنظر داشته باشید که شاید خیلی‌ها به‌ویژه در میان دمکرات‌ها حامی توافق باشند اما آنها کسانی نیستند که پول‌های اصلی را برای کمپین‌های انتخاباتی می‌دهند. به‌نظرم آمریکایی‌ها در انتخابات به مسائل داخلی آمریکا بیشتر توجه دارند. مسائل سیاست خارجی آمریکا به‌صورت کلی آنقدر در انتخابات آمریکا به اندازه مسائل داخلی مانند اقتصاد و تحصیل و دیگر چیزها تأثیر‌گذار نیست. اما باید درنظر داشت که نمی‌توان هیچ وقت تأثیر لابی اسرائیل در آمریکا در سیاست این کشور را فراموش کرد.

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات