تاریخ انتشار : ۲۶ مرداد ۱۳۹۴ - ۱۱:۲۹  ، 
کد خبر : ۲۷۸۳۰۷

نشریه اخبار و تحلیل‌ها شماره 4171- دوشنبه 26مرداد 1394

امام خامنه‌ای(مدظله‌العالی) امروز هم هر حرکتی ازسوی آمریکایی‌ها و هم‌پیمانان‌شان و همراهان‌شان انجام می‌گیرد، برای به زانو درآوردن ملت ایران است. (19/11/93)

 

سرمقاله

تقدیم به قهرمانان سرافراز

سال‌های طولانی سخت فراق آکنده از دردهای جسمی و روحی را به عشق دیدار دوباره رویش با شکیبایی بی‌نظیر تحمل کردند؛ اما وقتی آمدند جماران را از وجودش خالی یافتند و به یکباره تمام زخم‌های روح و پیکرشان سر باز کرد و این بار التیام پیدا نمی‌کرد، مگر با مرهم شنیدن صدا و دیدن سیمای خلف صالح امام راحل که محکم و با استقامت با پرچم برافراشته در راه امام از قفس تن رهیده گام برمی‌داشت؛ امام خامنه‌ای(مدظله‌العالی) همان‌گونه که جای امام عزیز را در دل مردم بی‌تاب از رحلت امام پر کرده بود، تصویر حقیقی از امام برای آزادگانی بود که به شوق دیدار امام‌شان رو به وطن نهاده بودند.

امروز مصادف با 26 مرداد، سالروز بازگشت آزادگان سرافراز به میهن اسلامی است. آزادگان عزیز، روز 26 مرداد 1369 دو هفته پس از اینکه ارتش بعث عراق کویت را اشغال کرد و دو روز پس از اینکه صدام معدوم و ملعون در نامه‌ای به هاشمی‌رفسنجانی، رئیس‌جمهور وقت ایران، دوباره به معاهده 1975 الجزایر تن داد و شرایط ایران برای پایان جنگ را پذیرفت و متعهد شد از مرزهای ایران عقب‌نشینی کند و آزادگان ایرانی را از اسارت آزاد سازد، آزاد شدند و سرافراز و سربلند پس از سال‌های طولانی و پرمشقت به ایران اسلامی بازگشتند. آنان پس از بازگشت وقتی این جملات را از زبان امام خامنه‌ای (مدظله‌العالی) شنیدند: «یکی از چیزهایی که شما را، دل‌های‌تان را زنده نگه می‌داشت، پرامید نگه می‌داشت، یاد آن چهره و روحیه پرصلابت امام عزیزمان بود، آن بزرگوار هم خیلی به یاد اسرا بودند. حال پدری را که فرزندانش به این شکل از او دور شده باشند، راحت می‌شود فهمید... شما در دوران اسارت، شرایط سختی را گذراندید؛ اما درعین‌حال، با حفظ دین و اعتقادات و دلبستگی خود به اسلام، ‌امام و انقلاب، موجب افتخار و آبرومندی ملت خود در برابر دشمن شدید.» به یاد این پاسخ حضرت امام(ره) به نامه یکی از خودشان افتادند که در اسارت صدامیان بود. امام در پاسخ چنین نوشتند: «فرزند بسیار عزیزم! از نامه دلسوزانه شما بسیار متأثر گردیدم. من ناراحتی شما عزیزان در بند را احساس می‌کنم، شما هم ناراحتی پدرتان را که فرزندان عزیزش دور از وطن هستند، احساس کنید. عزیزان من! سید و مولای همه ما حضرت موسی‌بن‌جعفر(ع) بیش از همه شماها و ماها در رنج و گوشه زندان به سر بردند. برای اسلام عزیزش صبر کنید. خداوند فرج را ان‌شاءالله نزدیک می‌نماید و پدر پیر شما را با دیدن شما شاد می‌فرماید. به همه عزیزان در بند اسلام سلام مرا برسانید. من از دعای خیر فراموش‌تان نمی‌کنم. خداحافظ شما باشد».

حق چنین امامی است که مریدانی، مانند این بسیجی پانزده ساله داشته باشد که وقتی افسر عراقی از او که تنی مجروح داشت، پرسید: چه‌اندازه پدر و مادرت را دوست داری؟ گفت: به اندازه چشمانم. پرسید خوب تو که بسیجی هستی، رهبرت خمینی را چقدر دوست داری؟ پاسخ داد: امام خمینی قلب من است، او را به اندازه قلبم دوست دارم. انسان بدون چشم می‌تواند زندگی کند، اما زندگی بدون قلب، ممکن نیست. شاید سخن این بسیجی جلوه‌ای درخشان از حقیقت این کلام امام خامنه‌ای (مدظله‌العالی) باشد که درباره آزادگان فرمودند: «سازندگی زندان و اسارت، سازندگی مخصوصی است، آن را در جای دیگر نمی شود پیدا کرد». امروز روزی است که باید به همراه همه آزادگان قهرمان از سید و مرشد آزادگان، مرحوم حجت‌الاسلام‌والمسلمین علی‌اکبر ابوترابی یاد کنیم که بزرگ‌ترین موهبت خداوند برای آزادگان در دوران حساسی بود که به همچون او نیاز مبرم و جدی داشتند. آزادگان سربلند آمدید، سربلند بمانید. ان‌شاءالله


ترجمه

رژیم تحریم‌ها فروپاشیده؛ دشواری بازگشت تحریم‌ها

گروه ترجمه- پایگاه اینترنتی بیزینس‌اینسایدر 17 آگوست 2015 (26 مرداد) در مقاله‌ای به چشم‌انداز اجرای توافق هسته‌ای ایران پرداخت و نوشت: با وجود این واقعیت که کنگره آمریکا هنوز توافق هسته‌ای ایران را امضا نکرده است، به نظر می‌رسد، اروپا آماده پیش‌بردن آن است. شرکت‌های اروپایی تاکنون برای فرصت‌های تجاری گسترده در ایران زمینه‌سازی کرده‌اند. مطابق گزارش وال‌استریت‌ژورنال، این ترس وجود دارد که درصورت فریبکاری ایران یا پایبندنبودن این کشور به توافق؛ به دلیل چنین سرمایه‌گذاری سریعی احتمال بازگشت تحریم‌های فلج‌کننده محدود شود. بند مربوط به بازگشت تحریم‌ها برای طرفداران توافق، کلیدی بوده است؛ از جمله برای باراک اوباما که همچنان برای قبولاندن توافق به کنگره مردد و مردم آمریکا تلاش جدی می‌کند.

در ادامه مقاله آمده است: اوباما در سخنرانی هفتگی اخیر خود در کاخ سفید، گفت: «ممکن است از منتقدان بشنوید که ایران در صورت نقض این توافق با هیچ پیامدی روبه‌رو نیست. این موضوع کاملاً اشتباه است... درصورتی‌که ایران این توافق را نقض کند، تحریم‌های فلج‌کننده‌ای که علیه اقتصاد ایران تحمیل کردیم، به‌سرعت به جای خود بازخواهند گشت؛ این تحریم‌ها تحقق این توافق را ممکن ساخت»؛ اما برای نمونه، سوئیس تاکنون تصمیم گرفته است به‌طور رسمی تمام تحریم‌های ضدایرانی را لغو کند. این تحریم‌ها که طی روند یک سال‌ونیم مذاکره به حالت تعلیق درآمده بود، از تجارت فلزات گرانبها و تبادل محدود نفت و محصولات نفتی جلوگیری می‌کرد. سوئیس در بیانیه‌ای اعلام کرد: «شورای فدرال (دولت) امیدوار است گام‌های امروز به‌عنوان نشانه حمایتش از اجرای توافق هسته‌ای و تمایل این کشور به تعمیق روابط دوجانبه با ایران دیده شود». سوئیس همچنین اعلام کرد: «در صورت شکست توافق تحریم‌ها را بازخواهد گرداند». ایتالیا برخلاف واکنش سنجیده‌تر سوئیس تاکنون توافق‌های اقتصادی مهمی با ایران به امضا رسانده است که می‌تواند بازگشت تحریم‌ها را در صورت شکست توافق دشوارتر کند. به گزارش وال‌استریت‌ژورنال، بانک سرمایه‌گذاری ایتالیا (مدیوبانکا) نیز یادداشت تفاهمی با وزارت اقتصاد ایران امضا کرده است.

در پایان مقاله آمده است: امانوئل اوتولنگی از بنیاد دفاع از دموکراسی‌ها می‌گوید: «توافق تجاری ایتالیا با ایران پیش از آغاز اجرای توافق هسته‌ای نشان می‌دهد، تحریم‌های آمریکا دیگر نمی‌تواند تجارت جهانی را از امضای قراردادهای عظیم با ایران منع کند». نشانه‌های مسئله‌سازی از زمان آغاز اجرای توافق وجود داشته است. سرلشکر قاسم سلیمانی، فرمانده نیروی قدس که نامش در فهرست تروریسم آمریکا قرار دارد، اواخر ماه ژوئیه به روسیه سفر کرد و تصور می‌شود با مقامات روسیه درباره جنگ سوریه گفت‌وگو کرده است. یک سخنگوی وزارت خارجه آمریکا، اوایل این هفته به شرکت‌های سوئیسی هشدار داد، آنها همچنان هدف تحریم‌های آمریکا علیه ایران هستند؛ اما وی پذیرفت که آمریکا با این اقدام (سوئیس) غافلگیر شده است. این سخنگوی وزارت خارجه آمریکا تشریح کرد: «ما تمایل داریم به‌طور جدی اجرای این تحریم‌ها را ادامه دهیم... اما به‌طور خاص درباره اینکه چه تحریم‌هایی برداشته شدند و تأثیر آنها چگونه خواهد بود، باید بررسی کرده و نتیجه آن را با جزئیات بیشتر اعلام کنیم». به‌طور کلی، اقدام سوئیس در لغو رسمی تحریم‌های ضدایرانی به‌طور مستند و مشهود نشان می‌دهد، آمریکا اهرم فشار کافی برای تداوم شرایط تحریمی کنونی علیه ایران ندارد.

 

اخبار

جیغ بنفش یک اصلاح‌طلب علیه سخنان خرازی!

 واکنش‌ها به اظهارنظر صادق خرازی درباره در اختیارداشتن فهرست وطن‌فروشان اصلاح‌طلبی که به دشمن گرا می‌دادند، هنوز ادامه دارد. پس از هجمه‌هایی که عبدالله رمضان‌زاده، محمدعلی ابطحی، احمد پورنجاتی و صادق زیباکلام به وی وارد کردند، این‌بار اکبر اعلمی، نماینده اسبق اصلاح‌طلبان در مجلس شورای اسلامی، مطلبی را علیه مؤسس حزب ندای ایرانیان منتشر کرده است.

اعلمی در این‌باره در صفحه شخصی فیس‌بوک خود نوشت: «این آقازاده که پس از سال‌ها سکوت در آستانه انتخابات مجلس دوباره فیلش یاد هندوستان کرده، با تأسیس حزب «ندای ایرانیان» و استفاده از همه ظرفیت‌ها و تریبون‌های ریز و درشت، چپ و راست تا صداوسیما، برای سهیم‌شدن بیشتر در قدرت، خود را آماده می‌کند. درصورت وجود چنین مصادیقی، وی موظف بوده است اسامی این افراد را به مقامات مسئول منعکس و یا منتشر نماید و اگر برای حفظ موقعیت خود و طردنشدن ازسوی دست‌اندرکاران وقت چنین نکرده است، باتوجه به اینکه وی نماینده جمهوری اسلامی در پاریس بوده، به موجب ماده ۵۵۴ قانون تعزیرات اسلامی و به خاطر سکوت چندساله‌اش در عدم معرفی کسانی که به دشمن گرا می‌داده‌اند، باید به‌عنوان معاونت در جرم جاسوسی تحت تعقیب و مجازات قرار گیرد»!

گفتنی است، دوشب پیش با پیوستن شخص صادق خرازی به یکی از کمپین‌ها در شبکه‌های اجتماعی، در پاسخ به این پرسش که آقاصادق، چرا فهرست وطن‌فروشان را افشا نمی‌کنید، اظهار داشت: ان‌شاءالله به موقعش این اقدام صورت می‌گیرد!

 

خبر کوتاه 

* «حامد عنقا» نویسنده سریال پرمخاطب «تنهایی لیلا» درزمینه واکنش شبکه‌های ماهواره‌ای ضدایرانی درباره سریالش گفت: «اتفاقاً من خوشحال می‌شوم شبکه‌هایی، مانند «من و تو» حدود ۱۰ دقیقه علیه سریال تنهایی لیلا و نوع روابط ارائه‌شده در آن، برنامه می‌گذارند! من سال پیش هم به‌طور مستقیم در سریال «انقلاب زیبا» داشتم آنها را می‌زدم و حالا دردشان گرفته و شکلی از زندگی را هدف گرفته‌اند که من در این سریال نشان می‌دهم».

* نماینده ولی فقیه در امور حج و زیارت و سرپرست حجاج ایرانی گفت: هنوز هیچ مذاکره‌ای با مقامات عربستانی برای راه‌اندازی مجدد حج عمره نشده است. قاضی عسگر تأکید کرد: هنوز مقامات عربستانی، خاطیان این جنایت را به مجازات اعمال‌شان نرسانده‌اند و تا این اقدام ازسوی عربستان انجام نشود، درزمینه حج عمره اقدامی نخواهد شد.

* پایگاه اطلاع‌رسانی آقای هاشمی‌رفسنجانی، گزیده پاسخ‌هایی از مرحوم توسلی را منتشر کرد که در بخشی از آن با اشاره به ناراحتی حضرت امام با شنیدن توهین به هاشمی! آمده است: «امام می‌فرمودند: من شب‌ها برای شیخ‌علی (تهرانی) دعا می‌کنم که خداوند او را از چنگال صدام و منافقین نجات دهد! تا اینکه یک وقتی به آقای هاشمی‌رفسنجانی توهین بدی کرده بود؛ لذا از آن به بعد، (امام) فرمودند: برای من هم دیگر جایز نیست گوش کنم»!

اخبار و تحلیل‌ها: هاشمی آن زمان شاید!

* «جویش پرس چاپ» از نشریات صهیونیستی مدعی شده، اطلاعات به‌دست‌آمده از اظهارات مقامات ایرانی نشان می‌دهد، باراک اوباما از سال ۲۰۱۱ به ایران وعده داده بود ایران می‌تواند چرخه کامل سوخت هسته‌ای خود را حفظ کند؛ امری که اوباما سال‌ها آن را پنهان کرده است. به نوشته این رسانه، توافق هسته‌ای با ایران یک نمایش دومرحله‌ای است. مرحله اول مذاکرات برای توافق و مرحله دوم برای متقاعدکردن افکار عمومی آمریکا. نویسنده این نشریه معتقد است، از نظر سیاسی برای اوباما فقط امضای توافق مهم بوده است؛ زیرا معلوم‌شدن نقاط ضعف آن سال‌ها طول خواهد کشید.

* روزنامه جمهوری اسلامی در واکنش به سخنان وزیر ارشاد و ادعای اینکه برخی مراجع تقلید درباره فیلم رستاخیز توجیه شده‌اند، نوشت: وزیر محترم ارشاد عوض آنکه با کارگردان و تهیه‌کننده فیلم مذاکره کند و آنها را متقاعد کند که به نظرات مراجع معظم تقلید احترام بگذارند، بلعکس درپی آن است که با مراجع معظم صحبت کند و نظر آنها را برگرداند. شما در این ماجرا به کارگردان و تهیه‌کننده فیلمی که با سماجت و پررویی مقابل ده مرجع تقلید ایستاده‌اند، چیزی نمی‌گویید و انتظار دارید مراجع تقلید از نظر خودشان برگردند!!

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات