تاریخ انتشار : ۱۴ شهريور ۱۳۹۴ - ۱۲:۰۰  ، 
کد خبر : ۲۷۸۸۲۶
واكنش سيدمهدي طباطبايي به هجمه‌هاي اخير به آيت‌الله:

می‌خواهند به‌ خاطر شکست‌شان به هاشمی‌ ضربه‌ بزنند


يك خطيب برجسته مذهبي گفت: كساني در مبارزات و دشواري‌ها نبودند، اما امروز آمده‌اند و ادعاهايشان هم خيلي زياد است و اين ادعاهاي زياد الان مشكل ساز شده است. حجت‌الاسلام والمسلمين سيد مهدي طباطبايي در پاسخ به سوالي درباره هجمه‌هاي اخير به آيت‌ا... هاشمي‌رفسنجاني به بهانه يكي از سخنان اخير وي، اظهار كرد: از آنچه كه امروز در رسانه‌ها تحت عنوان «توهين هاشمي به روستاييان» مطرح است كدام عاقل دين باور، انقلاب شناس و دلسوز نظام مي‌پذيرد كه منظور آيت‌ا... هاشمي توهين به روستاييان است و چه كسي قبول مي‌كند كه اين هجمه‌ها شروع شود؟ من محال مي‌دانم اين عبارت منظور توهين آميز و حتي تحقيرآميزي داشته است، بلكه آقاي هاشمي اشاره به برخي افراد داشته است و نه هويت روستايي. وي افزود: اگر بر فرض محال همچنين به نظر برسد كه آقاي هاشمي چنين قصدي داشته‌اند، آيا بايد اين جو را ساخت؟ تحريك روستاييان عليه يك مقام رسمي جمهوري اسلامي و يك فرد زجر كشيده در انقلاب و القاي اين معنا كه وي به آنها توهين كرده در راستاي اهداف كيست؟ آيا به مصلحت نظام است؟ آيا منافع ملي را در نظر مي‌گيرند؟

هرچند عقلا جلوي اين حركت را خواهند گرفت و همه مي‌دانند به قول علما يك اشتباه «ملّالغتي» و بچه گانه است. البته مردم بايد بدانند كساني كه اين كارها را انجام مي‌دهند يك ريشه فساد در ذهن دارند. طباطبايي تصريح كرد: اين انقلاب متعلق به همه است و كسي نمي‌تواند بگويد مال چه كسي بوده يا نبوده است. البته نكته بسيار مهمي كه به آن بايد توجه شود اين است كه در ادوار مختلف تاريخ و از جمله در جريان انقلاب اسلامي، در مقابل كساني كه مبارزه كردند كساني هم بودند كه آسوده زيستند و در جريان مبارزه قرار نداشتند. اين افراد بعدها ادعاهاي بزرگي كردند؛ گرچه اكنون از آنها اسمي نمي‌بريم تا بي‌احترامي نشود. وي با اشاره به تعابير امام درباره تحجر و تهتّك، گفت: اينكه افراد همواره ادعاهاي بيشتري نسبت به ديگران دارند، امام درباره آنها مي‌گفت اين افراد سر سفره آماده نشسته‌اند. الان هم ما نمي‌گوييم اين افراد سر سفره انقلاب ننشينند، اما بعضي از آنها ادعاهاي زيادي دارند.

نماينده مردم تهران در مجلس هفتم افزود: همه در انقلاب بودند و هستند، اما بپذيرند كه كساني هستند كه در مبارزات و دشواري‌ها نبودند، اما امروز آمده‌اند و ادعاهايشان هم خيلي زياد است و اين ادعاهاي زياد الان مشكل ساز شده است. اگر ما نسل اول انقلاب اين مطالب را نگوييم از كجا معلوم مي‌شود چه كساني باعث خرابي‌ها در نظام شدند. وي تاكید كرد: اينها حوادثي است كه افراد منظوري از آن دارند، زيرا قطعا آقاي هاشمي قصد توهين و تحقير روستاييان را نداشته است، به ويژه آنكه ايشان خودش اهل دهات است و به آن افتخار مي‌كند. اين استاد اخلاق و عضو ارشد جامعه روحانيت مبارز با اشاره به يك خاطره تاريخي مشابه حادثه اخير گفت: اوايل نهضت امام كه من مشهد بودم، در منزل آيت‌ا... سيد حسن قمي در روز 25 شوال (2 فروردين 42) براي شهادت امام صادق(ع) منبر رفتم و طي آن سخنراني تاكيد كردم كه دل علما براي اسلام مي‌سوزد و اگر كسي حامي دين و مستضعفان باشد همين علما هستند و سپس اشاره كردم كه آيت‌ا... سبزواري و قمي و... چه احسان‌هايي به مردم مي‌كنند.

روز بعد فردي به نام حسن اردكاني با تعدادي فرد شال پيچيده (مردم روستايي اطراف مشهد شال‌هاي سفيد و زرد دور سرشان مي‌پيچند و تحت الحنك هم دارند) با بيل و كلنگ جلوي خانه آيت‌ا... قمي ريختند و به عنوان توهين به دهاتي‌ها سر و صدا به پا كردند و گفتند آيت‌ا... قمي مخالف كشاورزان و دهاتي‌هاست. مي‌گفتند شاه مي‌خواهد به روستاييان زمين بدهد، ولي اين آقايان نمي‌گذارند. آقا يحيي برادر آيت‌ا... قمي كه فردي سياسي بود گفت كمونيست‌ها اين كارها را مي‌كنند و شاه هم براي عقب نماندن از آنها، اين افراد را تحريك كرده است. در همان حال من به بيرون پنجره نگاه مي‌كردم و ديدم تجمع‌كنندگان پوتين به پا دارند، در حالي كه روستايي‌ها پوتين به پا نمي‌كنند! چند وقت بعد به قم رفتم. اوايل ذيقعده كه ميلاد حضرت معصومه(س) است در آنجا بودم. منزل عمه من مقابل منزل امام خميني (س) بود. آنجا ديدم پسر عمه‌ام آيت‌ا... مرعشي مي‌گويد عده‌اي به نام دهاتي اينجا ريخته و به امام و علما توهين مي‌كنند.

ما خدمت امام رسيديم و ايشان فرمودند بيچاره دهاتي‌ها كه از عنوانشان استفاده مي‌شود. سپس گفتند اين تحريك انگليس و آمريكاست كه اينها بدين وسيله مي‌خواهند دهاتي‌هاي زحمت كش را عليه روحانيون تحريك كنند. آيت‌ا... سيد عبدالرحيم شيرازي، آيت‌ا... منتظري و در آن ملاقات بودند و اكنون هم افرادي چون آيت‌ا... شيخ حسن صانعي و آيت‌ا... مسعودي شاهد هستند. آنها (تجمع‌كنندگان) دهاتي نبودند، بلكه به اسم دهاتي اهدافي را دنبال مي‌كردند. وي تصريح كرد: بر اساس اين بيان امام، توهين به آقاي هاشمي هم تقريبا يك خط آمريكايي است و روستاييان هيچ‌وقت وسيله و فريب خورده يك جريان خاص نخواهند شد و من مطمئنم مردم بعد از انقلاب آگاه شده و تحت تاثير اين حرف‌ها قرار نمي‌گيرند. طباطبايي گفت: اين كارها مي‌تواند آغاز حركت‌هاي اعتراض گونه عليه نظام باشد. همانطور كه در دولت گذشته به خاطر عدم خريد ميوه‌هايشان يا آفت زدن و سرمازدگي مطالبات و تجمعاتي داشتند، اما رسانه‌اي نشد، امروز چگونه است كه چنين اظهارنظري بزرگنمايي مي‌شود؟اين خطيب برجسته ديني اظهار كرد: ‌اي كاش در كشور سر و صدا به پا نمي‌شد، زيرا تحريك نارواي روستاييان براي نظام بسيار خطرناك است و جاي سوال است كه چه كسي روستاييان را تحريك مي‌كند؟

من به روستاييان مي‌گويم اين جو‌سازي‌ها مانند همان نمونه تاريخي است كه شاه در زمان تصويب لوايح شش گانه روستاييان را عليه روحانيت و علما شوراند و مردم شهيد پرور ايران فراموش نكنند كه اين حركت ريشه در همان سياست گذشته تحريك در مقابل علما دارد. وي هشدار داد: من مي‌ترسم امروز با چند واسطه در اين قضيه هم دست مغرضان در كار باشد تا شكست خود در مذاكرات را با اختلافات داخلي جبران كنند و بخواهند به يك مرد بزرگ انقلاب ضربه بزند؛ گرچه ايشان بزرگوارتر از اينهاست اما در عين حال ما وظيفه داريم به عنوان يك نكته سياسي عنوان كنيم كه تجمع افرادي با عنوان دهاتي همان كاري است كه شاه در مقابل منزل آيت‌ا... قمي و امام خميني انجام داد، زيرا من با چشم خود ديدم كه آنها پوتين به پا داشتند و اصلا روستايي نبودند. طباطبايي در پايان خاطرنشان كرد: بعضي‌ها شعار مرگ بر آمريكا مي‌دهند، اما عملا طرفداري از آمريكا را مي‌كنند. روستاييان بدانند نه توهيني شده و نه تحقيري صورت گرفته است، بلكه عزيزترين افراد در كشور ما آنها هستند و اين روستاييان هستند كه كشاورزي مي‌كنند و زحمت مي‌كشند.

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
پربیننده ترین
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات