تاریخ انتشار : ۲۹ شهريور ۱۳۹۴ - ۰۶:۳۷  ، 
کد خبر : ۲۷۹۲۷۱

اخبار ویژه روزنامه‌ها 29 شهریور


روزنامه کیهان

هیجان رفت و آمد خارجی‌ها می‌خوابد دولت به دنبال تحول اقتصادی باشد

یک روزنامه زنجیره‌ای نوشت هیجان رفت و آمد هیئت‌های خارجی به پایان می‌رسد و باید به فکر واقعیت‌ها بود.

روزنامه اعتماد از قول رئیس اتاق بازرگانی صنایع و معادن و کشاورزی ایران نوشت: این دوران هیجانی آمد و شد هیئت‌های تجاری به زودی تمام می‌شود و باید برای دوران واقعی، فراهم‌سازی شرایط سرمایه‌گذاری مورد توجه قرار گیرد. محسن جلال‌پور گفت: در شرایط خاصی در کشور نسبت به 8 دهه گذشته قرار داریم، چرا که هیچگاه مثل امروز شرایط برای تغییر رویه‌های غلط در اقتصاد کشور مهیا نشده بود. می‌توانیم رویه‌های غلط در اقتصاد را اصلاح و ریل اقتصاد کشور را به سمت درست هدایت کنیم.

یادآور می‌شود بازارهای بورس، طلا و ارز برخلاف تبلیغات اولیه، واکنش معکوس و منفی به توافق هسته‌ای موسوم به برجام نشان دادند به این معنا که از یک سو شاخص‌های بورس به شدت سقوط کرد و از سوی دیگر قیمت طلا و ارز بالا رفت.

اعتماد همچنین از قول حسین راغفر اقتصاد‌دان نوشت: سرمایه‌گذاری خارجی در کشور باید ویژگی‌هایی داشته باشد. مهم‌ترین نکته‌ای که باید در این حوزه مورد توجه قرار گیرد، افزایش اشتغال، بالابردن تکنولوژی و افزایش صادرات و اشتغال در کشور است اما اگر کشوری بخواهد سرمایه‌ای با این ویژگی‌ها جذب کند، لازم است بستری برای بالا بردن بهره‌وری فراهم آورد. بررسی‌ها نشان می‌دهد چنین بستری متاسفانه در شرایط فعلی در داخل کشور وجود ندارد. یکی از مهم‌ترین مشکلاتی که در اقتصاد ما وجود دارد، نظام بانکی است. مادامی که نظام بانکی ما در وضعیت کنونی به سر می‌برد نمی‌توان توقع داشت که سرمایه‌گذاری اعم از داخلی و خارجی منجر به معجزه شود.... دلالی و سفته‌بازی بخش مهمی از منابع کشور را به خود اختصاص داده و تولیدکنندگان را از دسترسی به منابع مالی ناکام گذاشته است. به همین خاطر در قبال این افراد بهترین کاری که می‌تواند انجام شود، افزایش هزینه‌های دلالان است و این کار می‌تواند از طریق بالابردن مالیات چنین فعالیت‌های اجرایی شود.

 

روایت اصلاح‌طلب فراری از هم‌پوشانی افراطیون و شیطان بزرگ

یک اصلاح‌طلب فراری اذعان کرد افراطیون مدعی اصلاح‌طلبی در داخل جاده صاف‌کن دولت آمریکا در جهت تغییر سرشت جمهوری اسلامی هستند.

اکبر- گاف ضمن مقاله‌ای در وب ‌سایت رادیو فردا تصریح کرد: همان گونه که اوباما خواستار تغییر رفتار و سرشت جمهوری اسلامی است بی‌آن که تهدید نظامی را کنار بگذارد، سعید حجاریان نیز مسائلی نظیر حاکمیت دوگانه و نرمالیزاسیون (هماهنگ کردن دولت و نظام با سیاست‌های عرفی جهانی) را پیش‌ کشیده است. وی می‌نویسد: اخیراً سعید حجاریان گفته بود گفتمان اعتدال حسن روحانی و هاشمی رفسنجانی، نرمالیزاسیون است. او قبلاً حاکمیت دوگانه ]در دوره اصلاحات[ را مطرح کرد که مورد اعتراض قرار گرفت. این گفتمان در حال بازسازی است. بدون تردید هاشمی رفسنجانی، حسن روحانی و اصلاح‌طلبان موافق مذاکره همه‌جانبه با آمریکا و برقراری روابط میان دو کشور هستند.

وی ادامه می‌دهد: تردیدی وجود ندارد که هیچ یک از دو حزب آمریکا و رهبرانشان- از جمله باراک اوباما- موافق رژیم جمهوری اسلامی نبوده و نیستند. اگر می‌توانستند «تغییر رژیم» را عملی کنند، بدون تردید می‌کردند. جمهوری‌خواهان همچنان تهدید به حمله نظامی به ایران را به عنوان مهم‌ترین روش «تغییر رژیم» تعقیب می‌کنند، اما اوبامایی که بر موج جنبش ضد جنگ پایان دوران ریاست جمهوری جرج بوش سوار شد و بر سر کار آمد، از ابتدا به دنبال روش‌های دیپلماتیک برای «تغییر رفتار» و سرشت جمهوری اسلامی بود.

همکار سابق حجاریان در روزنامه صبح امروز می‌افزاید: اوباما هیچ‌گاه تهدید به حمله نظامی را کنار نگذارد. حتی پس از توافق هسته‌ای، بر تعداد دفعاتی که از روی میز بودن سناریوی حمله نظامی- و امکان‌پذیرتر شدن آن- سخن گفت، بسیار افزود. او با درست کردن اجماع جهانی علیه ایران و تصویب و اجرای شدیدترین تحریم‌های طول تاریخ که علیه کشوری وضع شده‌اند، سیاست خود را پیش برد. تصور او این است که توافق هسته‌ای و پیامدهای آن در بلندمدت، به «تغییر رفتار» جمهوری اسلامی منتهی خواهد شد.

وبسایت رادیو فردا همچنین در تحلیل دیگری به قلم علی افشاری (از آشوبگران فراری) نوشت: رهبر جمهوری اسلامی در جمع مردم روشن کرد جمهوری اسلامی بر تداوم ستیز با آمریکا اصرار دارد. او با آگاهی از اینکه ضدیت با آمریکا به عنوان یک کل اصلاح ناپذیر در جامعه ایرانی و نخبگان آن حامیانی فراتر از بنیادگرایان مذهبی دارد، دامنه استدلال‌هایش را از ارزش‌های مورد نظر نظام گسترش داده و از مضامین ایدئولوژیک و عرفی نیز استفاده می‌کند.

وی می‌افزاید: رهبر جمهوری اسلامی تصریح کرد برخلاف انتظارات و استدلال‌های دولت آمریکا و برخی از سران کشورهای اروپایی، توافق هسته‌ای باعث امن شدن اسرائیل نمی‌شود. توافق هسته‌ای اگر به شکل موفقیت‌آمیزی اجرا شود، از ناحیه منتفی شدن احتمال دستیابی جمهوری اسلامی ایران به فناوری نظامی هسته‌ای تهدیدهای امنیتی علیه اسرائیل را حداقل برای ده سال کاهش می‌دهد.]![ اما رویارویی جمهوری اسلامی با اسرائیل تنها در بعد هسته‌ای محدود نمی‌شود. برجام تأثیر تعیین‌کننده بر دیگر وجوه رفتاری حکومت در سیاست خارجی ندارد. از این‌رو سیاست‌های تهاجمی جمهوری اسلامی حتی ممکن است تشدید شود. طبیعی است رهبری به عنوان کسی که در چند ماه پیش خواستار حاکم شدن شرایطی مشابه غزه در نوار باختری شده بود، تحمل نمی‌کند توافق هسته‌ای به محملی برای تبلیغ امن‌تر شدن اسرائیل بدل شود.

رادیو فردا می‌افزاید: رهبر جمهوری اسلامی همچنین اصرار دارد تا جلوی مسیرهای نفوذ آمریکا گرفته شود. صحبت‌های وی درستی فرضیه تحول در سیاست خارجی و داخلی نظام در دوره پسا توافق را بیش از پیش در معرض تردیدهای جدی قرار داد.

در بخش دیگری از این تحلیل آمده است: رهبری با بسط دیدگاهش درباره حق‌الناس در انتخابات، تفسیر هاشمی رفسنجانی را رد کرد. او دخالتش در انتخابات سال 88 را نیز مصداقی از حق‌الناس اعلام کرد. در حالی که رفسنجانی می‌کوشد تا رویکرد رهبر جمهوری اسلامی در انتخابات 92 را به منزله نگاه جدید و متفاوت با گذشته در چارچوب مفهوم مذهبی «حق‌الناس» جلوه دهد، اما موضع‌گیری اخیر ]آیت‌الله[ خامنه‌ای این تلاش را نقش بر آب ساخت.

 

هیجان توافق خوابید حال بورس بدتر شد

خوش‌بینی‌های قبل از توافق هسته‌ای، به بدبینی و ناامیدی در بازار بورس تبدیل شده است.

سایت فرارو از سایت‌های حامی دولت نوشت: شاخص بورس به رقمی پایین‌تر از رقم نخستین روز کاری سال 94 رسید. شاخص امروز 62/391 است در حالی که پانزدهم فروردین کار خود را با 2099 واحد صعود و رسیدن به رقم 67/827 شروع کرده بود. حال بورس به این زودی‌ها خوب نمی‌شود. اوضاع و احوال بازار سرمایه و روند رکودی حاکم بر آن سبب شده تا هیچ اطمینانی نسبت به آینده تالار شیشه‌ای وجود نداشته باشد.

به این ترتیب و در حالی که میانگین بازدهی سهامداران بورس در یک ماه اخیر به کمتر از 1/5 درصد رسیده است که سهامداران صنایع مطرحی همچون فرآورده‌های نفتی، فلزات اساسی، خودرو، سایر معادن، بانک‌ها و کانه‌های فلزی بیشترین زیان را در یک ماه اخیر نصیب سهامداران خود کردند. حتی می‌توان گفت که اوضاع خیلی خراب‌تر از این حرف‌ها است و شاخص بورس امروز به رقمی پایین‌تر از رقم خود در اولین روز کاری سال 94 رسید.

حمید میرمعینی کارشناس ارشد بازار سرمایه در گفت‌وگو با فرارو با بیان اینکه خوش‌بینی‌های قبل از توافق هسته‌ای به دلایلی از بین رفته و حتی به ناامیدی و بدبینی تبدیل شده است، گفت: امروز نخستین روز زیان‌دهی شاخص در سال 94 است. شاخص از اولین روز کاری امسال پایین‌تر آمد و به عبارتی بازدهی آن منفی شد.

وی با بیان ادامه شاخص‌های ریسک سیاسی افزود: دلیل دوم سیاست‌گذاری‌های اقتصادی دولت است. به عنوان مثال در قالب بودجه 95 می‌بینیم که بودجه سال بعد نه تنها انبساطی‌تر نیست بلکه انقباضی هم هست. به گفته آقای نوبخت هفتاد درصد درآمد دولت از منابع داخلی تأمین می‌شود؛ یعنی عمده این هفتاد درصد از مالیات تأمین خواهد شد، در حالی اگر اقتصاد رونق نداشته باشد، این مالیات محقق نمی‌شود و دولت باز هم کسری بودجه خواهد داشت و مشکلات ادامه می‌یابد.

این کارشناس بازار بورس ادامه داد: از طرف دیگر سیاست‌های بعدی دولت اصلاً مشخص نیست. به عنوان نمونه بعد از کاهش تورم انتظار می‌رود که برنامه جهت‌دهی به سپرده نزد بانک‌ها و هدایت آنها به سوی سرمایه‌گذاری وجود داشته باشد اما متأسفانه انفعالی که دولت در راستای رونق بخشی به بازارهای اقتصادی دارد، موجب ناامیدی است.

میرمعینی نبود برنامه در سازمان بورس را نیز دلیل سوم دانست و گفت: انفعالی که از آن صحبت شد در عملکرد سازمان بورس نیز دیده می‌شود و هیچ برنامه‌ای برای ایجاد خوش‌بینی در سهامداران نیست یا برنامه‌ریزی برای اینکه این سازمان از دولت بسته‌های محرکی را دریافت کرده و به بازسازی بورس کمک کند؛ وجود ندارد.

وی همچنین انتظار ورود سرمایه‌گذاران جدید به بازار سرمایه را یکی از عوامل ناامیدکننده در این بخش دانست و گفت: بعد از تصویب برجام همه در انتظار ورود سرمایه‌گذاران جدید خصوصاً سرمایه‌گذاران خارجی بودند اما با توجه به اینکه رونقی در بازار نیست تا دگرگونی ایجاد کند و امنیتی نیست که سرمایه‌گذاران را ترغیب کند، به نظر نمی‌رسد که سرمایه‌گذاران خارجی وارد شوند یا اگر بیایند هم مقدار سرمایه‌گذاری آنها چندان قابل ملاحظه باشد که بتواند در اقتصاد تحرک ایجاد کند.

 

قانون‌دانی و قانون شکنی درباره تکلیف قانون اساسی؟!

کاش رئیس جمهور بنا بر ادعای خود حقوقدان می‌ماند و به تحریف اصول قانون اساسی درباره لزوم بررسی توافقات بین‌المللی در مجلس نمی‌پرداخت.

وبسایت الف در یادداشتی نوشت: کاش رئیس‌جمهورمان حقوقدان می‌ماند! جناب رئیس‌جمهور به وضوح محتوای اصل 125 قانون اساسی را تحریف کرده و طلبکارانه می‌پرسند: «چرا ما می‌خواهیم یک فشاری را از لحاظ حقوقی بر مردم ایران وارد کنیم، فشاری که ما هیچ الزام و نیازی به آن نداریم؟»

فارغ از بازی‌های سیاسی جاری، چرا مجری قانون اساسی فرمایشات خود را بر تحمیلات بی‌اساس بر محتوای صریح اصلی از قانون اساسی متکی کرده است؟ اصل مورد اشاره رئیس جمهور بوضوح تصویب را مقدم بر امضا دانسته و نه برعکس آن! جناب روحانی در یک بازی کلامی تقدم و تأخر را جابجا کرده و از استدلال سست خود نتیجه مطلوبش را جستجو می‌کند!

روحانی می‌گوید: «طبق قانون اساسی و براساس اصل 77 و 125 که در واقع این اصل بیشتر بند 77 آن را بیشتر تبیین می‌کند، در اصل 125 قانون می‌گوید وقتی یک توافقنامه و معاهده‌ای را رئیس جمهور یا نماینده رئیس‌جمهور امضاء می‌کند باید آن را برای تصویب به مجلس فرستاد. ما چیزی را امضاء نکردیم نه تنها رئیس‌جمهور بلکه نماینده رئیس جمهور هم چیزی را امضاء نکرده است... به مجلس فرستاده شدن برجام معنایش این است چیزی که رئیس جمهور تاکنون امضاء نکرده است، رئیس جمهور آن را امضاء کند و معنای دیگرش آن است چیزی که وزیر خارجه تاکنون آن را امضاء نکرده، امضا کند و این در ادامه به مجلس برود و به تصویب برسد... اصل 125 قانون اساسی کاملاً این بحث را روشن می‌کند، براساس این اصل گفته شده چیزی که رئیس جمهور یا نماینده‌اش امضاء کرد به مجلس فرستاده شود. در حالی که ما چیزی را امضاء نکردیم و نیازی هم نبوده امضاء کنیم و بطور کلی برجام قاعده‌اش بر این بوده که دولت‌ها با یکدیگر تفاهم کنند و توافق نهایی در شورای امنیت سازمان ملل به تصویب برسد.»

اما متن اصل 125قانون اساسی: «امضای عهدنامه‌ها، مقاوله‌نامه‌ها، موافقت‌نامه‌ها و قراردادهای دولت ایران با سایر دولت‌ها و همچنین امضای پیمان‌های مربوط به اتحادیه‌های بین‌المللی پس از تصویب مجلس شورای اسلامی با رئیس جمهور یا نماینده قانونی اوست».

«الف» با اشاره به «آیین‌نامه چگونگی تنظیم و انعقاد توافق‌های بین‌المللی» نوشت: «به رغم شبهه‌ای در دیگر تعاریف موجود نسبت به انطباق برجام با تکالیف قانونی ترتیبات توافقنامه‌هایی اینچنین، بندهای جیم و دال ماده هفت فصل دوم آیین‌نامه مذکور تحت عنوان «چگونگی تنظیم و انعقاد توافقهای حقوقی تشریفاتی»، کاملاً برجام را در تعریف توافقنامه حقوقی تشریفاتی می‌گنجاند. به فرض موکول کردن اعتبار سند برجام به قطعنامه شورای امنیت (متکی بقول آقای روحانی) همچنان با یک «توافقنامه حقوقی تشریفاتی» و ترتیبات مقرر آن از جمله تصویب مجلس شورای اسلامی روبرو هستیم. بدیهی است که شورای امنیت سازمان ملل متحد در شمول سازمان‌ها، مجامع و اتحادیه‌های بین‌المللی می‌گنجد و یکی از موضوعاتی که قانون مذکور مقرر داشته تا در چارچوب قرارداد حقوقی تشریفاتی منعقد و تصویب گردند دقیقاً چنین توصیفی دارد؛ ماده هفت- ج: در مورد توافق‌های چند جانبه بین‌المللی که در چارچوب یا تحت نظارت سازمان‌ها، مجامع و اتحادیه‌های بین‌المللی منعقد می‌شود.»

یا اینکه اگر تصور کنیم تعریف رئیس جمهور از برجام بعنوان روش اجرای ان‌پی‌تی صحیح می‌باشد نیز شرایط تغییر نمی‌کنند. روحانی در کنفرانس مطبوعاتی اخیر گفت: «تمام بحث‌ها برای درست اجرا شدن معاهده‌ای بوده که قبلاً ایران جزء آن معاهده شده و مجلس قدیم هم این موضوع را در رژیم قبل تصویب کردند و به صورت قانون درآمده بود.» همچنان توافق مورد ادعای ایشان تحت هر نام و عنوانی مشروط بر طی مسیر «توافقات حقوقی تشریفاتی» معتبر محسوب می‌شود.

در همین قانون به وضوح این خصوصیات بر شمرده شده‌اند؛ ماده هفت-د: «برای بیان قواعد، شرایط اجرا، تمدید، تکمیل، تفسیر یا اصلاح دیگر توافقهای حقوقی تشریفاتی، در صورتی که اجازه انجام آن توسط دستگاه دولتی در توافق‌نامه حقوقی تشریفاتی لحاظ نشده باشد».

*************************************

روزنامه قدس

 

هشدار سعودی‌ها به زائران

 

مفتی سعودی: تحلیل ورزشی حرام است!

العالم: محمد صالح المنجد، مفتی سعودی، با صدور فتوایی، شغلِ تحلیلگر ورزشی را حرام اعلام کرد. او در این فتوا گفته است تحلیلگران ورزشی و هنرمندان، عمر خود را تلف می کنند و این کارشان سودی برای آنها نزد خدا ندارد و سبب علو درجه و آمرزش گناهانشان نمی شود.

 

استقرار جنگنده های روسیه در سوریه

قدس آنلاین: ارتش روسیه چهار فروند جنگنده این کشور را در غرب سوریه مستقر کرد. این اقدام در راستای اعزام افراد و تجهیزات نظامی ارتش روسیه به سوریه انجام می شود.

 

نقش برخی مسؤولان در زمین خواری

عصرایران: مصطفی افضلی فرد- سخنگوی کمیسیون اصل 90 مجلس- گفت: برخی مقامها و مسؤولان در زمین خواری و کوه خواری نقش اصلی دارند.  وی گفت: ما در نامه خود به برخی وزارتخانه‌ها حتی مستندات تخلفات را هم ضمیمه کردیم، اما متأسفانه آقایان هنوز هیچ اقدامی نکرده‌اند.

 

حقوق 30 میلیون تومانی آقای استاندار!

جهان: عبدالحسن مقتدایی، استاندار خوزستان صبح پنجشنبه در همایش بازگشایی مدارس، گفت: باید همه سازمانها و ادارات سهم خودشان از درآمد پاییز را برای حل مشکلات مدارس فرسوده و آموزش و پرورش اختصاص بدهند، در این راستا اولین گام را نیز خودم برمی دارم و ۱۰ میلیون تومان را که ۳۵ درصد حقوقم است به آموزش و پرورش هدیه می کنم. با این حساب حقوق ماهانه استاندار خوزستان حدود ۳۰میلیون تومان می شود.

 

تبلیغ «مو» در انتخابات آمریکا

فرادید: هیلاری کلینتون- نامزد دموکرات انتخابات ریاست جمهوری آمریکا- در اقدامی کنایه آمیز به دونالد ترامپ رقیب جمهوری خواه خود از جیمی فالون مجری برنامه «امشب» خواست موهایش را بکشد.  جیمی فالون مجری برنامه نیز در همراهی با شوخی هیلاری کلینتون پس از کشیدن موهایش بی‌کم و کاست این جمله را تکرار کرد و گفت «درست است؛ موهای خودش است».

 

هشدار سعودی‌ها به زائران

فرارو: در حالی که خیل زائران مسجدالحرام با وجود ناامنی‌های اخیر، برای انجام مناسک حج راهی مکه می‌شوند، سعودی‌ها با اعلام بیانیه‌ای تهدیدآمیز زائران خانه خدا را از هرگونه تجمع سیاسی بر حذر داشتند.

 

فساد در وزارت دفاع آمریکا

مشرق: باراک اوباما رئیس جمهور آمریکا اریک فینینگ از مقامات وزارت دفاع این کشور را که به صورت علنی خود را همجنس باز معرفی کرده، به عنوان فرمانده نیروی زمینی ارتش آمریکا به سنا معرفی کرده است.

 

غنیمت گرفتن خودروهای داعش

گروه سیاسی: خبرها حاکی است به تازگی خودروهای داعش که توسط برخی نیروهای ویژه به غنیمت گرفته می شود به ارتش متحد عراق تحویل داده می شود تا از آن در بخش لجستیک نیروهای مسلح این کشور استفاده شود.

 

************************************

روزنامه جمهوری اسلامی

 

برگزاری جلسه کمیسیون نظارت مجمع تشخیص مصلحت نظام

آیت‌الله هاشمی رفسنجانی دیروز در جلسه کمیسیون نظارت مجمع تشخیص مصلحت نظام، با یادآوری اهداف تدوین سیاست‌های کلی نظام، به خصوص اصلاح اصل 44، به سخنان مقام معظم رهبری در جلسه سران برای بررسی میزان موفقیت اجرای سیاست‌های اصل 44، استناد کرد و گفت: رهبری در آن جلسه با صراحت تاکید کردند که من از این اصل، انتظار انقلاب اقتصادی داشتم، اما پس از مدت‌ها آثاری از اجرای آن در جامعه نمی‌بینم.

رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام با یادآوری بندهایی از سیاست‌های کلی اصل 44، به مصوبه مجمع برای محل‌های شش گانه مصرف درآمدهای واگذاری‌ها اشاره کرد و گفت: اگر درست اجرا می‌شد، درآمد دولت هم از راه مالیات بخش‌هایی که واگذار می‌شدند، بالا می‌رفت.

وی با تاکید بر هدف اصلاح اصل 44 که ارتقای اقتصادی کشور و رونق اشتغال و تولید بود، گفت: باید بررسی کنیم که چرا به اهداف سیاست‌های کلی نرسیدیم و راه‌های جبران برای عقب‌ماندگی‌های چند ساله اخیر را که در افق چشم‌انداز ترسیم شده بود، پیدا نماییم.

رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام با یادآوری مجدد سخنان رهبری در جهت کم کردن حضور و دخالت دولت، به واگذاری طرح‌های مهم و همچنین جلوگیری از وابستگی اقتصاد کشور و بودجه دولت به نفت اشاره کرد و گفت: رهبری تاکید داشتند که در کوتاه زمان ممکن، این مصوبات عملی شود که مجمع پس از بررسی‌ها، کم کردن نقش و حضور دولت را به دوره‌های پنج ساله و ده ساله رسانده است که البته شاهدیم که سال‌ها پس از تصویب همان سیاست‌ها، هنوز بودجه دولت به درآمدهای نفتی وابسته است و فراز و فرود آن را در کاهش سال‌های اخیر نفت دیده‌ایم.

آیت‌الله هاشمی رفسنجانی فلسفه وجودی کمیسیون نظارت مجمع تشخیص مصلحت نظام را که وظیفه مصرّح رهبری در قانون اساسی است و ایشان به مجمع واگذار کردند، نظارت بر اجرای درست مصوبات مجمع و سیاست‌های کلی دانست و گفت: باید از مسئولان سابق و فعلی بخش‌های مربوطه جهت توضیح و ارائه گزارش در جلسات کمیسیون دعوت شود که دبیرخانه این کار را انجام خواهد داد.

در آغاز این جلسه که دستور آن مربوط به رسیدگی به عملکرد اجرای سیاست‌های کلی اصل 44 بود، آقای محسن رضایی، دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام گزارشی از چگونگی قرار گرفتن این موضوع در دستور جلسه مجمع تشخیص مصلحت و کمیسیون نظارت ارائه کرد. سپس آقای دانش‌جعفری، دبیر کمیسیون نظارت نیز توضیحی درباره چگونگی تهیه این گزارش توسط وزارت امور اقتصادی و دارایی ارائه نمود.

در ادامه جلسه دکتر طیب‌نیا، وزیر امور اقتصادی و دارایی ـ دکتر شاپور محمدی، معاون اقتصادی وزارت‌خانه و مهندس میرعلی اشرف عبدالله‌پوری حسینی، رئیس کل سازمان خصوصی سازی گزارشی از چگونگی اجرای سیاست‌های کلی اصل 44 قانون اساسی ارائه کردند.

با توجه به طولانی بودن گزارش مسئولین وزارت اقتصادی و دارایی و سوالات متعدد اعضا کمیسیون نظارت، مقرر گردید ادامه بحث به جلسه بعدی کمیسیون نظارت موکول شد. همچنین مقرر گردید از مسئولین سابق وزارت امور اقتصادی و دارایی نیز برای توضیح درباره چگونگی اجرا و یا عدم اجرای مصوبات مربوط به اصلاح اصل 44 و به ویژه واگذاری‌ها و درآمدهای حاصل از آنها، دعوت به عمل آید.

 

*************************************

روزنامه خراسان

 

خبرآنلاین مدعی شد

تصویری در گروه های تلگرامی بازنشر می شود با این زیر نویس: «عکس یادگاری محمود احمدی نژاد در مراسم تشییع پیکر آیت ا... خزعلی».در این تصویر اگرچه دوربینی دیده نمی شود اما از آنجا که زاویه ایستادن احمدی نژاد و فرد کنار وی با دیگرانی که در صف نماز ایستاده اند، متفاوت است، این گمانه را تقویت می کند که وی در هنگام نماز میت در حال گرفتن عکس یادگاری با فرد دیگری است .

 

ذره بین دولت روی حمایت از نخبگان درمناطق محروم

 

مورخ یکشنبه 1394/06/29 شماره انتشار 19074

 

بر اساس دستور دولت به تعدادی از استانداران مستقر در مناطق مرزی کشور، مقرر شده با توجه به اهمیت موضوع و تاکید مسئولان ارشد اجرایی مبنی بر ضرورت مهار روند مهاجرت نخبگان و نیروهای متخصص از برخی مناطق محروم و جذب نیروی کارآمد در بخش های مختلف استان‌های مذکور، گزارشی از فعالیت های انجام شده در زمینه هایی مانند ایجاد انگیزه کافی برای کاهش روند مهاجرت این افراد از شیوه هایی مانند اعطای امتیازات ویژه و سایر تسهیلات مادی و معنوی تهیه و ارائه شود.

 

************************************

روزنامه ایران

 

احتمال حضور آمانو در جلسه کمیسیون برجام

معاون کنسولی و امور مجلس وزارت امور خارجه حضور آمانو در جلسه امروز کمیسیون برجام را محتمل دانست و گفت: این موضوع با نظر مثبت وزارت امور خارجه در حال پیگیری است. حسن قشقاوی روز گذشته به ایرنا گفت: به دنبال درخواست کمیسیون ویژه بررسی برجام برای حضور یوکیا آمانو، وزارت امور خارجه این موضوع را با نظر مثبت در دست پیگیری دارد. وی خاطرنشان کرد: چنانچه هماهنگی لازم بخوبی صورت گیرد، احتمالاً عصر یکشنبه آمانو در کمیسیون برجام حضور می‌یابد. همزمان، برخی از خبرگزاری ها حضور «آمانو» درکمیسیون را در ساعت 14 امروز قطعی اعلام کردند.

 

************************************

روزنامه جام جم

شماره خبر: 2100286549199195417

پایگاهی آمریکایی به‌نقل از منابع اسرائیلی از محاکمه و حبس یکی از نیروهای عالیرتبه موساد به جرم جاسوسی برای ایران خبر داد.

به‌گزارش آنا، «آ.آ» از نیروهای موساد و ملقب به «زندانی X2» است که در سال 2004 بازداشت و پس از سیر مراحل تحقیقات در بخش تحقیقات سازمان اطلاعات و امنیت داخلی اسرائیل (شاباک)، به‌طور محرمانه به 14 سال حبس محکوم شد.

 

***********************************

روزنامه وطن امروز

 

حقوقدانان در کمیسیون برجام چه گفتند؟

 

کمیسیون ویژه برجام مجلس جلسه دیروز خود را با حضور حقوقدان‌ها و با محوریت بررسی ابعاد حقوقی الزام‌آور و تعهدات برجام تشکیل داد. به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی مجلس شورای اسلامی، در این جلسه وحید احمدی به عنوان رئیس کمیته حقوقی کمیسیون ویژه بررسی برجام چند سوال مطرح کرد و گفت: در سوال اولیه این موضوع به ذهن می‌رسد که آیا برجام تعهدآور است یا خیر و اگر در بین اساتید کسی بر این باور است که تعهدآور و الزام‌آور نیست دلایل خود را اعلام کند. نماینده مردم هرسین و کنگاور در مجلس شورای اسلامی افزود: همچنین توضیح دهید گلوگاه‌های جدی در بحث برجام از لحاظ حقوق بین‌الملل کدام فرازهاست به این معنا که بدانیم نواقص حقوقی این سند در  کجاست تا بتوانیم با در نظر گرفتن آن تصمیم درست را اتخاذ کنیم. سیدفضل‌الله موسوی یکی از اساتید حقوق بین‌الملل در این جلسه توضیح داد: درباره برجام 2 گروه مدافع و منتقد وجود دارد، مدافعان بر این باورند در این سند به‌خوبی نحوه برداشته شدن تحریم‌ها لحاظ شده است و آنها به‌طور کلی این موضوع را عنوان می‌کنند اما ما حقوقدان‌ها باید براساس دلایل و موارد حقوقی از آن دفاع یا از آن انتقاد کنیم. این حقوقدان با تأکید بر اینکه در حقوق بین‌الملل 2 نکته اصلی درباره معاهده‌ها وجود دارد، گفت: بر این اساس معاهده نباید نابرابر باشد اما در مذاکرات ایران با گروه 1+5  یک طرف ایران به تنهایی بود و طرف دیگر ۶ قدرت جهانی وجود داشت بنابراین این مذاکرات نابرابر بود. وی همچنین ادامه داد: در موضوع دوم تهدیدها مدنظر قرار می‌گیرد به این معنا که نباید تفاهمی براساس تهدید صورت بگیرد که اگر چنین شود براساس کنوانسیون ۱۹۶۹ وین آن معاهده لغو می‌شود اما در طول مذاکرات شاهد بودیم طرف مقابل مدام ما را با گزینه نظامی تهدید می‌کرد. موسوی توضیح داد: توصیه می‌کنم دولتمردان از این 2 نکته برای فرصتی در آینده استفاده کنند تا در صورتی که لازم بود توافق را باطل کنند. در معاهده ۱۹۷۵ بین ایران و عراق شاهد بودیم صدام به این دلیل از ادامه تعهد سر باز زد که تحت فشار بود هر چند این استدلال به لحاظ حقوق بین‌الملل درست نبود. این حقوقدان برای بررسی موضوع برجام ۷ سوال پیشنهادی مطرح کرد و ادامه داد: باید بررسی شود آیا برجام از نظر حقوق بین‌الملل معاهده محسوب می‌شود یا خیر یا صلاح است که نظام تصمیم بگیرد این توافق به تصویب مجلس برسد و همچنین لازم است بدانیم از نگاه حقوق بین‌الملل برجام و قطعنامه شورای امنیت چه اصالت و رابطه‌ای دارند. وی ادامه داد: برخی اعتقاد دارند بعضی بندهای برجام لازم‌الاجرا و تعهدآور است بنابراین باید بررسی کنیم آیا همه برجام تعهدآور است یا بخشی از آن. نکته دیگری که باید مدنظر گرفت مدت اتمام قطعنامه و برجام است چرا که قطعنامه بعد از ۱۰ سال به پایان می‌رسد اما در برجام مواردی بعد از ۱۰، ۱۵و ۲۵ سال و در برخی موارد تعهد بی‌انتها باقی می‌ماند. این سوال به وجود می‌آید که تفاوت اتمام تعهدات در قطعنامه و برجام چه ارتباطی با هم دارند. به گفته موسوی، لازم است اجرای داوطلبانه پروتکل الحاقی از لحاظ حقوق بین‌الملل بررسی شود و گفته شود آیا نیاز به تصویب مجلس دارد یا خیر. در سوال آخر این حقوقدان نیز مطرح شد مذاکرات و متن برجام مطابق قانون الزام دولت به حفظ دستاوردهای هسته‌ای هست یا خیر. اسماعیل بقایی از حقوقدانان تیم مذاکره‌کننده هم در این جلسه عنوان کرد: اینکه آقای موسوی چند پیش‌فرض را برای بحث برجام در نظر گرفتند مناسب نمی‌دانم، ایشان تأکید دارند جمهوری اسلامی ایران از موضع ضعف وارد مذاکرات هسته‌ای شده، همچنین تهدید را عامل دیگری برای بر هم زدن برجام پیشنهاد می‌کنند اما موضوع این است که ما ۳۵ سال است با تهدید روبه‌رو هستیم و با اراده توانستیم به تنهایی مقابل تهدیدها بایستیم. وی با بیان اینکه در طول ۱۲ سال گذشته و بویژه

۲۲ ماه مذاکرات ایران آگاهانه وارد میدان گفت‌وگو شده است، ادامه داد: حضور ایران در مذاکرات این نکته را به جهانیان مخابره کرد که ما توانستیم به تنهایی مقابل قدرت‌های جهانی با اقتدار بایستیم و از منافع ملت

کوتاه نیاییم.

 

*************************************

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
پربیننده ترین
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات