بین الملل >>  سیاست خارجی >> اخبار ویژه
تاریخ انتشار : ۰۴ آبان ۱۳۹۴ - ۰۸:۲۶  ، 
کد خبر : ۲۸۳۱۸۰
لزوم واکنش قاطع وزارت خارجه به توهین های مکرر عادل الجبیر

جهل جبیر

عربستان در شرایط کنونی در وضعیتی نیست که بخواهد ایران را تهدید کند، اما عدم برخورد قاطع وزارت خارجه ایران در چند هفته گذشته باعث شده است که سعودی ها قدم به قدم پیش بیایند و اتهام زنی ها و تهدیدهای خود را علیه ایران بیشتر کند
پایگاه بصیرت / یوسف شفیعی
پایگاه بصیرت/گروه بین الملل/یوسف شفیعی/ از زمانی که ملک عبدالله پادشاه عربستان مُرد و جای خود را به ملک سلمان داد، بنا به گفته مقام معظم رهبری اداره مملکت سعودی به دست چند جوان خام و بی تجربه افتاده است که با آداب دیپلماسی هیچ آشنایی ندارند.
 در همین ارتباط وزیر خارجه عربستان در چنده ماه اخیر به صورت مکرر علیه ایران با زبانی هتاکانه موضع گیری کرده و کشورمان را به تجاوزگری متهم کرده و حتی ایران را تهدید نیز کرده است. به دنبال فاجعه منا، عادل الجبیر وزیر خارجه رژیم آل سعود با ادعای این که ایرانی‌ها در گذشته با تظاهرات و آشوب در مکه سبب شهادت زائران شده‌اند، در واکنش به سخنان رئیس جمهور کشورمان گفت: ایران و رئیس جمهوری ایران آخرین کسانی‌اند که باید از دموکراسی و سلامت حجاج حرف بزنند. پس از این اظهار نظر، وزیر خارجه سعودی ایران را متهم به تجاوز گری و جنگ افرزی کرد.

جهل جبیر 
به دنبال این اظهار نظرها و سکوت دستگاه دیپلماسی کشورمان متاسفانه این روند نه تنها از سوی عربستان متوقف نشد، بلکه به بهانه های مختلف همچنان ادامه دارد. هرچند مرضیه افخم سخنگوی وزارت امور خارجه در برابر این اظهارات عجیب و خصمانه " عادل الجبیر" واکنش نشان داده و اظهار داشته شرایط عربستان در منطقه به گونه‌ای نیست تا از دخالت ایران در امور داخلی صحبت کند ولی حقیقت آن است که بعد از صحبت‌های تند "الجبیر" عکس العمل چندان خاصی از سوی مقامات ایران به ویژه در سطح وزیر نداشتیم.
در صورت ادامه داشتن این سکوت، سعودی ها مطئمنا با جسارت بیشتری به اتهام زنی علیه ایران ادامه خواهند داد. دولت محترم روحانی، سیاست خود را در تعامل با کشورهای منطقه تعریف کرده است که هیچکس نمی تواند مخالف این سیاست باشد، چرا که در روابط بین الملل اصل بر رابطه است نه قطع رابطه، اما در این مسیر باید توجه داشت که همه چیز فدای این رابطه نشود و سه اصل اساسی در سیاست خارجی ما یعنی عزت، حکمت و مصلحت رعایت شود.
عربستان در شرایط کنونی با بحران های داخلی و منطقه ای زیادی روبرو است. این کشور در باتلاق یمن بیش از هفت ماه است که دست و پا می زند و نمی تواند در برابر مردم یمن که چندان از امکانات نظامی برخوردار نیستند، پیروز شود.
 از سوی دیگر این کشور با کسری بودجه بسیار بالایی در داخل کشور مواجه شده که برخی رسانه ها معتقدند این کشور تا سال 2020 از لحاظ اقتصادی ورشکسته خواهد شد.
 در بعد سیاسی نیز این کشور مشکلات شدیدتری دارد. جنگ قدرت بین شاهزادگان هنوز ادامه دارد و حتی شدیدتر نیز شده است. اخیرا روزنامه ایندیپندنت به نقل از یکی از شاهزادگان سعودی فاش کرد که از 12 پسر ملک عبدالعزیز بنیانگذار سعودی، 8 تن از آن ها با ادامه پادشاهی ملک سلمان مخالف هستند و 75 درصد علما نیز خواستار به قدرت رسیدن احمد بن عبدالعزیز، کوچکترین پسر ملک عبدالعزیز هستند. این مشکلات داخلی و خارجی تمرکز را از مقامات این کشور گرفته است. البته اگر در کنار همه این ها، بحران سوریه و عراق را نیز اضافه کنیم اوضاع بغرنج تر می شود، چرا که عامل اصلی این بحران ها دلارهای سعودی است و هیچ کس مدیریت مستقیم تروریست های داعشی و تکفیری را توسط بندر بن سلطان، رئیس پیشین دستگاه امنتی عربستان، در سال های اخیر را فراموش نمی کند. وی مستقیما تروریست های تکفیری را سازماندهی کرد و روانه سوریه نمود، افتضاح کاری او تا جایی بود که ملک عبدالله مجبور شد در اواخر عمر وی را برکنار کند، اما راه او را دیگر وابستگان سعودی ادامه دادند و همچنان عربستان بزرگترین حامی تروریست ها در منطقه و کانون تروریسم پروری است. 
اکنون وزیر خارجه سعودی با فرافکنی و اتهام زنی به ایران قصد دارد اوضاع را مدیریت کند و جنایات کشورش را بپوشانند. بعید نیست که اگر موضع گیری قاطعانه ای در برابر اکاذیب وزیر خارجه خام سعودی صورت نگیرد، رسانه های وابسته به سعودی ها افکار عمومی منطقه را در برابر شایعات خود تسخیر کنند.
سکوت در برابر سعودی ها نه تنها باعث بهبود روابط ایران و عربستان نخواهد شد، بلکه به نوعی "پیام ضعف" تهران را به ریاض مخابره خواهد کرد. عربستان در شرایط کنونی در وضعیتی نیست که بخواهد ایران را تهدید کند، اما عدم برخورد قاطع وزارت خارجه ایران در چند هفته گذشته باعث شده است که سعودی ها قدم به قدم پیش بیایند و اتهام زنی ها و تهدیدهای خود را علیه ایران بیشتر کند و شبکه های اجتماعی و رسانه ای با موج سواری بر این موضوع، جنگ روانی عربستان علیه ایران را تشدید کنند. هر چند جهل الجبیر نبست به عواقب این موضوع گیری آشکار است و نمی داند آینده نگری در سیاست خارجی چه معنایی دارد، اما کوتاهی در مقابل سخنان جاهلانه می تواند سبب به کرسی نشستن این اکاذیب شود./
نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۲
در انتظار بررسی: ۰
کیوان
Iran, Islamic Republic of
۰۸:۳۴ - ۱۳۹۴/۰۸/۰۴
0
0
جهل جبیر جهل صغیر و کبیر آل سعود
محمود
Iran, Islamic Republic of
۲۲:۱۱ - ۱۳۹۴/۰۸/۰۴
0
2
(اقای ظریف!) یکی به این زبان نفهم بگه آنی که سرزمین های باصطلاح عربی و متاسفانه اسلامی را اشغال کرده رژیم اشغالگر قدس است نه ایران. ایران قدرتمند دارد بی عرضگی ها ی حکام سرسپرده عرب را جبران می کند
نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات