فرهنگی >>  فرهنگی >> ویژه ها
تاریخ انتشار : ۱۲ آبان ۱۳۹۴ - ۱۱:۴۵  ، 
کد خبر : ۲۸۳۴۱۸

هر روز یک برنامه ضدفرهنگی!

این نگاه ضدفرهنگی و ضددینی یک نگاه غربی استعماری است که گاهی بر احکام دین و آیات قرآن غالب می‌شود، امروزه تسامح و تساهل‌هایی در امر فرهنگ و دین صورت می‌گیرد که مسئولین باید آن را جدی بگیرند.
پایگاه بصیرت / دکترلاله افتخاری*
مسئولین فرهنگی کشور در اجرا دچار یک نوع وادادگی شدند، حتی نسبت به احکام دین تساهل و تسامح به خرج می‌دهند در حالی که آموزه‌های قرآن کریم چنین رفتاری را برنمی‌تابد. اگر تسامح و تساهل نسبت به احکام دین جایز بود حضرت اباعبدالله الحسین(ع) این کار را می‌کردند.
متاسفانه هر روز یک برنامه ضدفرهنگی به بهانه‌های مختلف در کشور صورت می‌گیرد؛ گاهی به بهانه دفاع از حقوق زنان آیات صریح سوره نور نادیده گرفته می‌شود.
این نگاه ضدفرهنگی و ضددینی یک نگاه غربی استعماری است که گاهی بر احکام دین و آیات قرآن غالب می‌شود، امروزه تسامح و تساهل‌هایی در امر فرهنگ و دین صورت می‌گیرد که مسئولین باید آن را جدی بگیرند.
لازم است که مردم، مجلس‌، شورای عالی انقلاب فرهنگی و علما به خصوص در این دو ماه محرم و صفر وارد این عرصه شوند و نگذارند مهمترین شاخصه جمهوری اسلامی که همان فرهنگ است کمرنگ شده و یا استحاله شود.
دلایل فعالیت های ضد فرهنگی در دولت
1. دولت تعداد افراد و میزان فعالیت معاونت قرآن و عترت نوپای وزارت ارشاد را کم کرده و تا به امروز که سال 94 در حال تمام شدن است بودجه این بخش فرهنگی را نداده است، به نظر بنده همانقدر که در دیگر عرصه‌های فرهنگی دقت و توجه دولت وجود دارد، این مسائل نیز باید از توجه و عنایت دولت دور نماند.
2.دولت قوانین و مصوباتی که در مجلس یا شورای عالی انقلاب فرهنگی تصویب می‌شوند را به دقت و به درستی اجرا نمی‌ کند، بلکه با نگاه سلیقه‌ای اجرا می‌شوند.
3.بخش مهمی از فرهنگ، مسائل مربوط به زنان و خانواده است ماده 230 و 227 برنامه پنجم از مواد بسیار ارزشمندی هستند که دنیا به دنبال این است که چنین مصوبات ارزشمندی داشته باشند اما متاسفانه توسط مسئولین اجرایی کاملا با بی‌مهری مواجه می‌شود.
4.قانون تسهیل ازدواج جوانان تقریبا به مدت یک دهه است که تصویب شده ولی متاسفانه ما اثری از اجرای آن نمی‌بینیم در حالی که عمده دغدغه خانواده‌ها مشکلات جوانان است.
5.در حقیقت مهمترین وجه تمایز نظام جمهوری اسلامی ایران با سایر نظامهای دنیا و مهمترین وجه تمایز انقلاب ایران با سایر انقلابهای دنیا همین مسئله فرهنگ است فلذا کسی که در این نظام مقدس لباس مسئولیت به تن می‌کند باید بداند که در این نظام نسبت به فرهنگ بیش و پیش از هر مسئله دیگری توجه داشته باشد.
6.متاسفانه در کشور ما وقتی می‎خواهند تقلیل نیرو انجام دهند از بخش فرهنگی شروع می‌کنند، مشکل عمده دیگر این است که به ظرفیت‌های نظام توجه نمی‌شود به این معنا که فعالیت‌های فرهنگی به ساختار و اتاق فکر مستحکمی نیاز دارد و تامین این ساختار و اتاق فکر به عهده دولتهاست. دولت نیز باید با این ساختار، فرهنگی را از حوزه‌های علمیه و صاحب نظرانی که به درستی درک موضوع کرده‌اند بگیرد اما متاسفانه شاهد هستیم که به این مسائل توجهی نمی‌شود و فرهنگ همواره مظلوم است متاسفانه برخی اقدامات فرهنگی که صورت می‌گیرد هم با استفاده از برداشت شخصی، سلیقه‌ای و ناقص افرادی که تخصص ندارند انجام می‌شود.
راهکارها
 1.شورای عالی انقلاب فرهنگی و مجلس شورای اسلامی باید با دقت، قوت و جدیت بر اجرای صحیح مصوبات خود نظارت کنند.
2.مسئولین باید نگاه سیاسی به فرهنگ نداشته باشند بلکه یک نگاه واقعی و نظارت دقیق باشد تا اگر خلع یا نقصی وجود دارد سریعا متوجه آن شوند و درصدد رفع آن خلع و نقص برآیند.
3.مسئولین همچنان باید مراقب منافذ نفوذ دشمن در عرصه‌های فرهنگی بوده، این منافذ را شناسایی کنند و به رفع آن بپردازند.
4.رفتار معقول این است که مسئولین از نظرات افراد صاحب‌نظر در امور فرهنگی استفاده کنند و راه درمانی برای آن پیدا کنند.
متاسفانه امروز ما کمتر شاهد این برخورد عاقلانه هستیم برای مثال در مورد افرادی که به بهانه‌های اقتصادی دچار انحرافات اخلاقی شده‌اند مسئولین فرهنگی به جای این که این بیماری را ریشه‌یابی و درمان کنند و این افراد گرفتار را به سمت زندگی سالم و حیات طیبه هدایت کنند صورت مسئله را پاک می‌کنند یا با برخوردی انفعالی و غرب گرایانه آن انحرافات اخلاقی را به عنوان یک شغل در نظر می‌گیرند در حالی که در قرآن صراحتا ذکر شده است با چنین افرادی باید برخورد شود، آیات صریح قرآن را نمی‌شود با برداشت و تاویل شخصی تغییر داد.
* سخنگوی فراکسیون زنان مجلس شورای اسلامی/
تهیه و تنظیم: سید محمد مشکوة الممالک
نظرات بینندگان
آخرین مطلب
پربیننده ترین
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات