صفحه نخست >>  عمومی >> آخرین اخبار
تاریخ انتشار : ۱۸ آبان ۱۳۹۴ - ۱۰:۱۷  ، 
کد خبر : ۲۸۳۶۳۵

نشریه اخبار و تحلیل‌ها 18 آبان 94 شماره 4230

امام خامنه‌ای(مدظله‌العالی) شعار «مرگ بر آمریکا»ی ملت ایران دارای پشتوانه قوی و عقلانی است. (12/8/94)
نشریه اخبار و تحلیل‌ها word
نشریه اخبار و تحلیل‌ها pdf


حرف روز
پاسخ به یک تهدید
«اشتون کارتر» وزیر دفاع آمریکا در گفت‌وگویی که به‌تازگی «آتلانتیک» آن را منتشر کرد، عرب‌های حوزه خلیج‌فارس و مصر را به عدم مقابله مؤثر با دشمنان‌شان متهم کرد و در ادامه ایران و داعش را در کنار هم، دشمنان اعراب دانست! این سخنان اگرچه موضع متناقض غرب را علیه تروریست‌های داعش آشکارتر می‌کند، اما تهدید علیه جمهوری اسلامی ایران را به همراه دارد.
در واکنش به این سخنان تهدیدآمیز، سردار دهقان، وزير دفاع و پشتيباني نيروهاي مسلح روز گذشته با بیان اینکه امروز دیگر شاخ غول شكسته است و كسي از قيافه و ژست حمله آمريكا نمي‌ترسد، گفت: «روزگاري آمريكا و ماشين جنگي آن، داراي اهميت و تأثيري بود، لكن امروز حتي بچه‌هاي كوچه و خيابان هم تهديدات و چنگ و دندان نشان دادن مسئولان نظامي آمريكا را به سخره مي‌گيرند و با آن هماوردي مي‌طلبند.»
اگرچه تهدیدات آمریکا علیه جمهوری اسلامی ایران چیز تازه‌ای نیست و «گزینه‌های روی میز» او برای مقابله با کشورمان نیز امروز بیشتر به یک حرف تکراری بدل شده است؛ اما موضع‌گیری اخیر کارتر شمای دیگری از تهدید است که نشان می‌دهد، آمریکایی‌ها با شناختی که از معادلات منطقه‌ای و جایگاه و قدرت جمهوری اسلامی ایران پیدا کرده‌اند، در ادامه پروژه «جنگ‌های نیابتی» و «ایران‌هراسی» به دنبال این هستند که برخی کشورهای منطقه را به مقابله با ایران تحریک کنند.  
این موضوع نشان از درماندگی آمریکا در برابر اقتدار و نفوذ روزافزون جمهوری اسلامی ایران در منطقه دارد، آنها به خوبی دریافته‌اند که با قدرت نظامی و تجهیزاتی خود، توان مقابله با ایران را ندارند و اگر غیر از این بود، لحظه‌ای درنگ نمی‌کردند.

ترجمه
پیشروی‌ها و موفقیت‌های تازه حوثی‌ها در یمن
گروه ترجمه- خبرگزاری «فرانسه» 9 نوامبر 2015 (18 آبان) در مقاله‌ای به پیشروی‌ها و موفقیت‌های حوثی‌ها در جنوب یمن پرداخت و نوشت: منابع نظامی روز یکشنبه گفتند: حوثی‌ها مواضعی را در جنوب یمن بازپس گرفتند؛ آنها این مواضع را در درگیری‌های ماه‌های اخیر از دست داده بودند. نیروهای سودانی نیز که در قالب ائتلاف تحت رهبری عربستان فعالیت می‌کنند، در این منطقه حضور داشتند. یک منبع نظامی می‌گوید: «پیشروی‌های حوثی‌ها خطری جدی و واقعی برای نیروهای طرفدار حکومت و نیروهای ائتلاف به شمار می‌رود». نیروهای وفادار یمن که از پشتیبانی حملات نیروهای ائتلاف به لحاظ تجهیزاتی و تسلیحاتی بهره‌مند هستند، حوثی‌ها را از عدن بیرون رانده‌اند و در حال حاضر، «عدن» مقر موقت مراکز فرماندهی دولت تحت حمایت کشورهای خلیج‌فارس است.
در ادامه مقاله آمده است: پایگاه هوایی «العناد» در استان لحج حدود 50 کیلومتری شمال دریای سرخ قرار دارد. منابع نظامی گفتند: حوثی‌ها شهر دمت، دومین شهر بزرگ استان داله را بازپس گرفتند. شورشیان ساعت‌ها این شهر را محاصره و نیروهای وفادار به منصورهادی را مجبور به خروج از این شهر کردند. همچنین شورشیان یک پایگاه نظامی در شهر ساحلی ذوباب در نزدیکی تنگه باب‌المندب را به تصرف خود درآوردند.
در پایان مقاله آمده است: اوایل ماه گذشته، نیروهای طرفدار دولت شهر «ذباب» را تصرف کردند که در تسلط آنها بر باب‌المندب مؤثر است. این تنگه گذرگاه مهم دریایی در جهان به شمار می‌رود. وفاداران به دولت مارب را در دست دارند و در عین حال صنعا تحت تسلط حوثی‌های مورد حمایت ایران است. حوثی‌ها متحد نیروهای وفادار به عبدالله صالح، رئیس‌جمهور مخلوع یمن نیز هستند. اواسط ماه سپتامبر وزیران دولت هادی پس از شش ماه تبعید به عدن بازگشتند. سازمان ملل می‌گوید، از آغاز جنگ در ماه مارس تاکنون حدود پنج هزار نفر در یمن کشته شده‌اند. بان کی‌مون، دبیرکل سازمان ملل روز یکشنبه به عربستان رفت تا برای گفت‌وگوهای صلح یمن تلاش‌های تازه‌ای صورت گیرد.

گزارش روز
دلیل حاشیه‌سازی‌ها چیست؟
رئیس‌جمهور روز گذشته، در حالی با یک روز تأخیر پا به نمایشگاه خالی از منتقدان مطبوعات گذاشت که قصد داشت، سخنان عجیبی را بر زبان آورد که واردکردن اتهام «ضدانقلاب» و «پلیس مخفی» به رسانه‌های منتقد دولت تنها بخشی از آن بود. رئیس دولت یازدهم که سخنان خود را با حمایت از بخش خاصی از مطبوعات آغاز کرده بود، ضمن نکوهش جوانمرگ‌کردن مطبوعات، گفت: «رسانه‌ای که هنوز متولد نشده، بال و پر نگشوده و خود را به خوبی معرفی نکرده است، به دلایل واهی مورد تاخت‌وتاز دیگران قرار می‌گیرد، کلمه تعطیل و توقیف باید آخرین کلمات در یک رسانه باشد.» اظهاراتی که بی‌درنگ ماجرای روزنامه هتاک «مردم امروز» را به ذهن متبادر می‌کند، روزنامه‌ای که به دلیل پیوستن به جنبش حمایت از هتاکان به پیامبر اسلام(ص) توقیف شد! روحانی حرف‌های خود را با حمله به بخش دیگری از مطبوعات ادامه داد و گفت: «مگر قابل تحمل است که در کشوری برخی رسانه‌ها برای همیشه از تنبیه و توقیف و تعطیل و تهدید مصون باشند و یک حاشیه امن امنیتی دائمی برای آنها مقرر شده باشد.» اگرچه ساعاتی بعد، سخنگوی قوه قضائیه این حرف را بی‌اساس خواند، اما صحبت‌های حسن روحانی برای تهیه خوراک «بی‌بی‌سی فارسی» کافی بود و رسانه سلطنتی انگلیس بلافاصله به استقبال این سخنان رفت و تلاش کرد که آنها را به برخی از رسانه‌ها منصوب کند.
البته سخنان رئیس دولت در آیین بازگشایی نمایشگاه مطبوعات، پایان سخنان جنجالی وی نبود؛ حسن روحانی در جریان حضور خود در نمایشگاه در دیدار همسر «احسان مازندرانی» که به‌تازگی با اتهامات امنیتی دستگیر شده است، این قلم‌به‌دست تندرو را سرمایه انقلاب دانست و قول داد که پیگیر وضعیتش باشد!
اظهاراتی که تناقض‌گویی‌های حسن روحانی را کامل کرد! و افکار عمومی را در برابر این سؤال قرار داد که حسن روحانی از طرح این سخنان چه چیزی را دنبال می‌کند؟!
 
اخبار
1- خیز جدید آذربایجان برای تصاحب هنر ایران زمین
  در پاویون جمهوری آذربایجان در «اکسپو» 2015 میلان، کتاب نفیسی با نام «مینیاتور» با کاغذ گلاسه و چاپ رنگی، در 250 صفحه با جلد سخت و در قطع خشتی بزرگ منتشر و در آن هنر مینیاتور آذربایجانی معرفی شده است. در این کتاب با امتناع از ذکر نام «ایران»، شهرهای اردبیل، تبریز، ارومیه و مراغه (در استان‌های اردبیل و آذربایجان شرقی و غربی ایران) تا ایروان (پایتخت جمهوری ارمنستان) و باکو (پایتخت جمهوری آذربایجان)، قلمرو هنر این کشور توصیف شده است. نکته عجیب‌تر این است که در صفحه‌های متعدد این کتاب، تصویرهایی از کتاب‌های قدیمی خطی و نگارگری ایرانی به منزله نمونه‌هایی از مینیاتور آذربایجان ارائه شده است. در بالای تصویرها نیز نام آثار، ادیبان و داستان‌های مختلفی، چون شاهنامه فردوسی، دیوان حافظ، خمسه نظامی، گرشاسب‌نامه، کلیله‌ودمنه، هفت‌اورنگ و... با تلفظ فارسی، اما به خط لاتین آمده است. با فرض پذیرش فرامرزی‌بودن هنرهای تمدن منطقه‌ای، از این‌گونه اقدامات مفاهیم خوبی برداشت نمی‌شود؛ به ویژه آنکه بر پیشانی کتاب نیز آمده است، این کتاب را بنیاد «حیدر علی‌اف» منتشر کرده است. سکوت مسئولان ایرانی با توجه به حضور جدی کشورمان در اکسپو 2015 میلان قابل تأمل است.
2- برنز: باید مخالفان بشار را زودتر تقویت می‌کردیم
  معاون سابق وزیر خارجه آمریکا و رئیس کنونی اندیشکده «کارنگی» با بیان اینکه واشنگتن در مسئله سوریه اشتباهاتی داشته است، گفت: کاخ سفید باید زودتر به تسلیح گسترده‌ مخالفان سوری اقدام می‌کرد. «بیل برنز» قائم‌مقام سابق وزارت خارجه آمریکا که گفته می‌شود، در جریان مذاکرات دوجانبه ایران و آمریکا در زمینه مسئله هسته‌ای نقشی کلیدی داشته است، در گفت‌وگو با نشریه «فایننشال‌تایمز» با بیان اینکه واشنگتن باید پیش از آغاز عملیات روسیه در سوریه دست به اعلام منطقه پرواز ممنوع در نقاطی از سوریه می‌زد، افزود: همین حالا هم آمریکا باید تحرک نظامی خود را در سوریه افزایش دهد تا اوضاع برای یک «راهکار سیاسی» مهیا شود. به گفته وی، «ما باید با ایجاد اهرم فشار، دیپلماسی را توانمند کنیم. این همان کاری است که (ولادیمیر) پوتین، رئیس‌جمهور روسیه هم دارد انجام می‌دهد.» او در ادامه به وضعیت روسیه پوتینی هم پرداخت و گفت: رئیس‌جمهور روسیه تلاش می‌کند تا «وضعیت روسیه به عنوان یک قدرت را احیا کند... البته به نظرم این به معنی بازسازی اتحاد جماهیر شوروی نیست».

اخبار کوتاه
**  رادیو صدای آمریکا با انتشار گزارشی در پایگاه اینترنتی خود فاش کرد: نظامیان تروریستی داعش برای افزایش نیرو و توانایی‌های خود در جنگ‌ها، از «کاپتاگون» استفاده می‌کنند؛ اما حقیقت این است که برخلاف تصور همگان، جوانان عربستانی بزرگ‌ترین مشتری این ماده مخدر روان‌گردان هستند. مناطق تحت اشغال تروریست‌های مسلح در سوریه، به بزرگ‌ترین مرکز تولید مواد مخدر روان‌گردان در جهان تبدیل شده‌ است. تروریست‌ها از درآمد فروش این مواد، برای خرید سلاح استفاده می‌کنند. از سوی دیگر، طبق آمار «دفتر مقابله با مواد مخدر و جرم» سازمان ملل متحد، کشورهای عربی حاشیه خلیج‌فارس بازار اصلی مواد تولید شده در سوریه هستند.
**  «ایلیا تاراسنکو» رئیس شرکت هواپیماسازی مسافری سوخو در روسیه، با اعلام آمادگی دوباره برای فروش هواپیماهای مسافری فوق مدرن سوپرجت 100 به ایران، اعلام کرد: با رفع تحریم‌های ضدایرانی امکان تحویل حدود 100 فروند سوپر جت یکصد نفره به ایران بررسی خواهد شد و در صورت عقد قرارداد فروش هواپیما، امکان ورود طرف‌های ایرانی در برنامه ساخت این هواپیما بررسی می‌شود. با توجه به مشارکت شرکت‌های اروپایی در ساخت این هواپیما، سوخو نمی‌تواند به‌تنهایی در این زمینه تصمیم بگیرد.
**  دیده‌بان حقوق بشر اعلام کرد: عربستان از ابتدای سال 2015 دست‌کم 144 نفر را گردن زده است، حال آنکه این آمار برای تمام سال قبل از آن، 87 نفر بود. بیشتر اعدامی‌ها به جرایمی در ارتباط با قاچاق مواد مخدر متهم شده‌اند. مقامات سعودی درباره افزایش گردن‌زنی‌ها توضیحی ارائه نداده‌اند؛ اما احتمالاً گسترش فقر در شبه‌جزیره، کارگران خارجی را به انجام اعمال خلاف قانون وادار می‌کند.
**  با مماشات مسئولان دانشگاه، یک انجمن دانشجویی در دانشگاه بین‌المللی امام خمینی(ره) قزوین، عکس‌هایی از سران فتنه را در دانشگاه نصب کرد. در پی عضوگیری انجمن در شرف تأسیس دانشجویان ترقی‌خواه ایران در دانشگاه بین‌المللی امام خمینی(ره)، عکس‌های سران فتنه، از جمله مهدی کروبی، میرحسین موسوی و همچنین رئیس‌جمهور اسبق در این دانشگاه نصب شد.
**  رئیس مرکز تحقیقات وزارت راه، مسکن و شهرسازی از ایجاد مرکز تحقیقات مشترک در زمینه مسکن و شهرسازی با کشور آلمان خبر داد و گفت: آمارهای اخیر نشان داد که متجاوز از ۱۵ میلیارد دلار اتلاف انرژی در ساختمان‌ها وجود دارد.
 

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
پربیننده ترین
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات