فرهنگی >>  فرهنگی >> ویژه ها
تاریخ انتشار : ۰۴ آذر ۱۳۹۴ - ۱۲:۵۵  ، 
کد خبر : ۲۸۴۱۹۰
در گفت و گوی مدیرکل گمرک استان ایلام با بصیرت مطرح شد

تازه ترین خبرها از نحوه عبور زائران از مرز مهران

تعداد 1053 دستگاه اتوبوس که عمدتاً از شهرهای تهران، کرج، قم و مشهد به عراق اعزام شده‌اند و انتقال زائرین را به شهرهای کوت، نجف، کربلا و کاظمین به طور رایگان به عهده دارند. گفتنی است کامیون‌ها و تریلرهای عراقی نیز بصورت رایگان اقدام به جایجایی مسافران اربعین می‌کنند ولی اتوبوس‌های عراقی به علت خصوصی بودن با دریافت وجه ایرانی یا دینار عراقی مبادرت به این امر می نمایند.
پایگاه بصیرت / گفت و گو با مدیرکل گمرک استان ایلام
پایگاه بصیرت؛مردم و مسئولین استان ایلام که اربعین را فرصتی برای خدمت به خاندان اهل بیت (ع) می‌دانند با همه وجود آنچه داشته‌اند در طبق اخلاص گذاشته و از زائرین اربعین حسینی پذیرایی می‌کنند. در این زمینه پایگاه بصیرت مصاحبه‌ای با برادر خلیل حیدری مدیرکل گمرک استان ایلام انجام داده که توصیه‌هایی برای عبور بدون دغدغه از مرز مهران داشته است. وی در این مصاحبه نکات ذیل را مطرح کرد :تازه ترین خبرها از نحوه عبور زائران از مرز مهران

1) بدنبال مشکلات فراوانی که برای زائرین اربعین سال 93 در خاک عراق بوجود آمد طبق توافقی که با مسئولین عراق انجام شد از چند روز پیش تعداد 1053 دستگاه اتوبوس که عمدتاً از شهرهای تهران، کرج، قم و مشهد به عراق اعزام شده‌اند و انتقال زائرین را  به شهرهای کوت، نجف، کربلا و کاظمین به طور رایگان به عهده دارند. گفتنی است کامیون‌ها و تریلرهای عراقی نیز بصورت رایگان اقدام به جایجایی مسافران اربعین می‌کنند ولی اتوبوس‌های عراقی به علت خصوصی بودن با دریافت وجه ایرانی یا دینار عراقی مبادرت به این امر می نمایند.
2)هم اکنون از مرز مهران تا شهر بدره عراق ایستگاه‌های و چادرهای صلواتی ایرانیان در کنار موکب‌های عراق دایر و به پذیرایی و خدمت‌رسانی مسافران اربعین مشغول هستند.
3)در استان ایلام به خصوص شهر مهران مردم ومسئولان بسیج شده‌اند و کلیه امکانات خود را در اختیار زائرین اربعین حسینی قرار داده‌اند و به حمدالله هیچ مشکلی در زمینه امکانات رفاهی و زیرساخت خدمات‌دهی وجود ندارد.
4)از مرز مهران به عراق با سواری شخصی امکان عبور برای مسافران وجود دارد و کسانیکه قصد عزیمت به این کشور را دارند با پرداخت 100 دلار مجوز عبور با خوروی شخصی را دریافت می‌کنند. گفتنی است مسافران با خودرهای خود می‌توانند بجز در ایام اربعین، به تمامی مکان‌های زیارتی و سیاحتی عراق مسافرت نمایند. شایان ذکر است زائرین پس از دریافت ویزا و بدون پرداخت عوارض می‌توانند وارد خارک عراق شوند. 
5)آنچه در این ایام اهمیت بسیاری دارد اینکه مسافران اربعین با توجه به تمهیدات بوجود آمده در ماههای اخیر و اعلام مسئولین ایرانی و عراقی، از مبداء اقدام به اخذ ویزای زیارتی عراق نمایند و مطمئن باشند که امکان عبور آنها همچون سال گذشته و بدون ویزا وجود ندارد. گفتنی است امکان اخذ ویزا در شهر مهران به سختی امکان‌پذیر بوده و زمان زیادی می‌برد که این موضوع با توجه به ازدحام موجود قابل پیش بینی است.
6) در مرز مهران زیرساخت‌های جدیدی احداث شده تا مشکلات اربعین سال گذشته بوجود نیاید. آنچه اهمیت این موضوع را بیش از پیش برجسته می‌کند احداث زیرساخت های طرف عراقی از جمله پایانه مرزی، و گیت‌های تردد برای تردد مسافرین و زائرین است که توسط شهرداری تهران، و سازمان حج و زیارت ایران در مرز مهران ایجاد شده است. اوضاع صدرصد بهتر از سال گذشته است و امکانات مهران برای خروج دو برابر سایر مرزهای شلمچه و چزابه است.
7)تمام مردم ایلام در خدمت زائرین اباعبدالله الحسین است و از لحاظ اسکان و تغذیه زائرین جای هیچگونه نگرانی و کمبودی نیست و در این زمینه هیات های مذهبی استان و سایر شهرستانها اقدامات قابل توجهی را انجام داده اند.
8)کسانی که اقدام به تهیه ویزای گروهی و مانیفست جمعی نموده اند لازم است که همه با هم خارج شوند.
9)به دليل تردد زوار اربعين حسيني از مرز بين‌المللي مهران براي شرکت در پياده‌روي و حضور در اجتماع بزرگ اربعين، تردد هر گونه کاميون حامل کالاي تجاري از مرز مهران  ممنوع است.
اهمیت و موقعیت مرز مهران برای تردد زائرین
مرز بین المللی مهران در 95 کیلومتری جنوب غربی استان ایلام کانون اصلی و مهم تردد زوار سوگوار حسینی به عتبات عالیات است سال گذشته در ایام منتهی به اربعین بیش از یک میلیون و 500 هزار زائر عزادار برای شرکت در آیین های سوگواری و زیارت عتبات عالیات از این مرز به کشورعراق سفر کردند که پیش بینی می شود، این میزان اربعین امسال بیش از دو میلیون نفر افزایش یابد.
طبق برآوردهای انجام‌شده امسال بیش از سه میلیون نفر در پیاده‌روی اربعین حضور می‌یابند که دراین‌ بین ۷۰ درصد آن‌ها، مرز مهران را برای ورود و بازگشت از عتبات عالیات انتخاب می‌کنند و دلیل این کار نیز امنیت و نزدیکی به شهرهای مذهبی عراق و به‌ خصوص کربلا است.
هم‌اکنون فاصله مهران تا کربلا ۲۸۰ کیلومتر، کاظمین۲۸۳، سامرا ۴۴۴ و نجف ۳۰۳ کیلومتر است و علاوه بر نزدیکی، امنیت بسیار بالای این منطقه و مسیرهای این مرز تا شهرهای مذهبی عراق باعث شده زائران بیشتر از مرز مهران در ایام اربعین استفاده کنند.
 سال گذشته بسیاری از مسئولان از حضور میلیونی زائران به مرز مهران برای رفتن به کربلا طی ایام اربعین غافلگیر شدند امکانات پاسخگوی حجم زیاد زائران نبود اما مردم و مسئولین استان ایلام با خدمت رسانی بی نظیر خود به زائران عشق و ارادت خود را به دلشدگان ولایت نشان دادند اما آنگونه که برادر حیدری اعلام کرده ناد امسال مسئولان کشوری و استانی برای خدمات‌رسانی به حضور و حرکت میلیونی مردم در ایام اربعین تمهیدات ویژه‌ای اندیشیده‌اند.
چگونه خود را به استان ایلام و مرز مهران برسانیم؟
استان ایلام در غرب کشور با استان‌های کرمانشاه، خوزستان و لرستان همسایه است و از طریق این سه استان می‌شود خود را به استان ایلام و مرز مهران رساند.
از استان کرمانشاه می‌توان از دو طریق شهرستان چرداول و شهرستان ایوان خود را به استان ایلام رساند و ازآنجا به مرز مهران رفت، همچنین از طریق استان لرستان از طریق شهرستان‌های چرداول و شهرستان دره شهر نیز می‌توان به شهر ایلام و بعد مهران تردد کرد.
از طریق استان خوزستان نیز می‌توان خود را به واسطه شهرستان دهلران به‌طور مستقیم وارد شهرستان مهران شد.
البته از شهر ایلام به سمت شهرستان مهران علاوه بر مسیر ایلام به مهران که از طریق صالح‌آباد انجام می‌شود می‌توان از طریق ایلام-ملکشاهی-مهران به مرز نیز رسید.
مسیرهای برای رسیدن به مرز مهران
۱- کرمانشاه-اسلام آباد-ایوان-ایلام-مهران، ۲-کرمانشاه-حمیل، سرابله-ایلام-مهران، ۳-خرم آباد-کوهدشت-سرابله-ایلام-مهران،۴-خرم آباد-دره شهر-بدره-ایلام-مهران، ۵-خوزستان-اندیمشک، دهلران-مهران
زائران می‌توانند با توجه به استان‌های محل سکونت در شرق، غرب، شمال و جنوب کشور از نزدیک‌ترین مسیر به استان‌های کرمانشاه، خوزستان و لرستان وارد استان ایلام شوند.
طبق گزارش های رسیده از دره شهر کسانی که در صدد هستند که از مسیر شما 3 و از طریق دره شهر به مهران برسند برای تهیه مکان اقامتی و استراحت و پذیرایی به صورت رایگان با شماره 09395173104 حاج اصغر پناهی تماس بگیرند

تازه ترین خبرها از نحوه عبور زائران از مرز مهران


تازه ترین خبرها از نحوه عبور زائران از مرز مهران

تهیه و تنظیم:داوود رنجبری


نظرات بینندگان
آخرین مطلب
پربیننده ترین
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات