صفحه نخست >>  عمومی >> آخرین اخبار
تاریخ انتشار : ۰۴ آذر ۱۳۹۴ - ۱۵:۱۸  ، 
کد خبر : ۲۸۴۲۰۱

داعش به روی پرده می رود

مخاطبان اصلی این فیلم بینندگان خارج از کشور هستند. گفتگوها کاملا به زبان عربی است و بازیگران آن لبنانی، مصری و سوری هستند. البته این فیلم برای مخاطبان ایرانی به فارسی دوبله خواهد شد. زینب مغنیه، خواهر عماد مغنیه یک نقش مهم را در این فیلم بازی می کند.
روزنامه گاردین نوشت: ایران نبرد جدیدی را ضدداعش در پیش گرفته است.
به گزارش بصیرت،این روزنامه انگلیسی در پایگاه اینترنتی خود و در گزارشی به قلم علی اسکاتن افزود: آوازهای سرزمین من داستانی عاشقانه - تبلیغی است که هدف آن مجاب کردن اعراب درمورد این مسئله است که ایران به منزله سنگری در مقابل غرب و [گروه تکفیری صهیونیستی] داعش محسوب می شود.
در این فیلم فضایی خاکی در رباط کریم، شهری در نزدیکی تهران نشان داده می شود که در آن یک فرمانده با انبوه ریش به زبان عربی برای گروهی از مردان مسلح آماده شهادت سخنرانی می کند.پرچم سیاه دولت اسلامی یا [گروه تکفیری صهیونیستی] داعش در پس زمینه تصویر دیده می شود.
فیلم آهنگ های سرزمین من به سفارش صدا وسیمای جمهوری اسلامی ایران ساخته شده و قرار است در هفته های آینده پخش شود. صدا وسیما هدف از تولید این فیلم را مقابله با تبلیغات [گروه تکفیری صهیونیستی] داعش عنوان کرده است.
مخاطبان اصلی این فیلم بینندگان خارج از کشور هستند. گفتگوها کاملا به زبان عربی است و بازیگران آن لبنانی، مصری و سوری هستند. البته این فیلم برای مخاطبان ایرانی به فارسی دوبله خواهد شد. زینب مغنیه، خواهر عماد مغنیه یک نقش مهم را در این فیلم بازی می کند. بیشتر بخش های این فیلم در جنوب لبنان فیلم برداری شده و موضوع آن جریان عشق یک مرد مسلمان و یک زن مسیحی است.
زمانی که ناصر برای آماده کردن مقدمات عروسی از روستا دور است، داعش سارا را می رباید. اکنون ناصر باید برای بازگرداندن وی راهی پیدا کند. فیلم نامه نویسان می گویند داستان آن را براساس حوادثی که در رابله، سوریه روی داده است، نوشته اند که احتمالا به حادثه سال 2012 اشاره دارد، حادثه ای که در جریان آن شورشیان مخالف بشار اسد صدها روستایی مسیحی را ربودند.
این فیلم زمانی پخش می شود که برای ایران از حساسیت بالایی برخوردار است. به دنبال توافق هسته ای ایرانیان امیدوارند بتوانند جایگاه خود را به عنوان یک رهبر منطقه ای دوباره به دست آورند. از این رو جمهوری اسلامی باید تصویری از خود ترسیم کند تا با کمک آن جهان عرب را متقاعد سازد که افزایش قدرت این کشور به نفع آنها است.
فیلم آهنگ های سرزمین من نشان دهنده آن است که تهران مرحله جدیدی از دیپلماسی علنی را پیش گرفته و به دنبال جلب مخاطبان عرب و القای پیام هایی درطرفداری ایران به آنها است از جمله این که ایران نگران سرنوشت تمام ساکنان منطقه حتی سنی ها و مسیحیان است و این که خطر اصلی که منطقه را تهدید می کند از سوی غرب و متحدان آن است.
در سال 2006 تهران مرکز مقاومت در برابر غرب و اسرئیل محسوب می شد. نتایج نظر سنجی خدمات تحقیقاتی زاگبی در این سال از آن حکایت داشت که میزان محبوبیت ایران در میان کشورهای عرب و مسلمان حدود 75 درصد است.
اکنون که توافق هسته ای در مراحل اولیه اجرا قرار دارد، جمهوری اسلامی خود را برای دوران جدیدی آماده می کند. با توجه به کاهش تحریم ها، تجار اروپایی به سمت ایران سرازیر شده اند. دیپلمات های ایرانی هم پس از آنکه به مشارکت در مذاکرات صلح سوریه دعوت شدند، به وین سفر کردند. با این وجود جهان عرب هنوز در مورد افزایش قدرت ایران تردید دارد. حال این پرسش مطرح است که آیا صنعت فیلم ایران می تواند، افکار آنها را تغییر دهد؟ احتمالا نه به تنهایی اما داستان های عامه پسند بر روی صفحه نقره ای می تواند آغازگر این راه باشد.
در همین حال سایت آمریکایی رادیو فردا در گزارشی به ساخت فیلمی با موضوع داعش و با عنوان "آوازهای سرزمین من" در تهران پرداخته است.رادیو فردا که وابسته به سرویس جاسوسی و اطلاعاتی آمریکا (CIA) است، نوشته است: این روزها فیلمی در تهران جلوی دوربین است که در آن به موضوع «داعش» و ماجراهای پیرامون آن پرداخته می‌شود. این فیلم که کارگردانش عباس رافعی است،‌ چند هفته پیش در جنوب لبنان کلید خورد و گروه پس از فیلمبرداری هشتاد درصد از کار به تهران آمدند تا سکانس‌هایی را که امکان ضبط آنها در لبنان وجود نداشته، در ایران مقابل دوربین ببرند.
این سکانس‌ها که در تهران و رباط کریم با نصب و ساخت دکورهای لازم فیلمبرداری می‌شود،‌ مربوط به صحنه‌های درگیری و جنگ داعش با سایر گروه‌هاست.
این سایت آمریکایی که از ساخت چنین فیلمی دچار نگرانی شده، بدون ارائه هیچ دلیل، این پروژه سینمایی را سفارش شده و با مضمون خاص خواند و مدعی شد: با گسترش بحران‌های منطقه و درگیری‌های داعش،‌ برخی فیلمسازان با آماده کردن فیلمنامه‌هایی با موضوع داعش،‌ درصدد جلب نظر نهادهای دولتی برای تأمین بودجه مورد نیاز ساخت فیلمشان برآمدند.
اولین پروژه مرتبط با داعش با نام «آوازهای سرزمین من»،‌ توسط عباس رافعی که سابقه ساخت چند فیلم سینمایی مانند «کیمیا و خاک» با موضوع انقلاب ۵۷ و «آزاد راه» با موضوع روحانیت را در کارنامه‌اش دارد، به تهیه‌کنندگی امیرحسین شریفی و با سرمایه‌گزاری مرکز بین‌الملل صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران چندی پیش در لبنان کلید خورد.
سایت وابسته به سرویس جاسوسی آمریکا در ادامه افزود: «‌فیلم "آوازهای سرزمین من" که به نوعی محصول مشترک ایران و لبنان محسوب می‌شود، از حمایت‌های مادی و معنوی ‌حزب‌الله لبنان هم بی‌بهره نیست و حتی سیدجواد حسن نصرالله، فرزند سیدحسن نصرالله (دبیرکل حزب‌الله لبنان) سر صحنه فیلمبرداری این اثر در لبنان حضور پیدا کرده است. جالب اینکه سیدجواد حسن نصرالله، چند ماه پیش به همراه فاطمه مغنیه (دختر عماد مغنیه) در ایران حضور یافتند و در مراسم اختتامیه جشنواره مقاومت، ‌از آنها تجلیل شد. از دیگر نکات قابل توجه فیلم «آوازهای سرزمین من»، حضور زینب مغنیه،‌ خواهر عماد مغنیه (از فرماندهان سابق حزب‌الله لبنان)‌ به عنوان بازیگر در این فیلم است. زینب مغنیه که علاقه ویژه‌ای به بازیگری و بخصوص تئاتر دارد،‌ چندی پیش حتی برای آموزش دوره تئاتر خیابانی به ایران سفر کرده بود و زیر نظر افرادی چون دکتر قطب‌الدین صادقی، مجید امرایی و شهرام کرمی آموزش دیده بود.»
او که پیش از این حتی سابقه بازیگری در یک سریال عربی را نیز داشته است،‌ در گفت‌وگویی در باره علاقه عماد مغنیه به سینما و موسیقی ایران گفته است: «حاج عماد خیلی به موسیقی و سینمای ایران علاقه داشت. به خصوص به موسیقی سنتی ایران، این علاقه به گونه‌ای بود که یک ساعت پیش از شهادت آهنگ امشب در سر شوری دارم محمد اصفهانی را گوش می‌داد...»


نظرات بینندگان
آخرین مطلب
پربیننده ترین
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات