صفحه نخست >>  عمومی >> آخرین اخبار
تاریخ انتشار : ۲۹ آذر ۱۳۹۴ - ۱۰:۱۹  ، 
کد خبر : ۲۸۴۸۳۲

نقش‌آفرینی یک وزیر در بازسازی روابط با ایران

پایگاه اینترنتی «المانیتور» ۲۰ دسامبر ۲۰۱۵ (۲۹ آذر) در مقاله‌ای به روابط ایران و عربستان و چشم‌انداز تحولات منطقه‌ای پرداخت و نوشت: [...]
پایگاه بصیرت / برگردان از حمید نیکو
یادداشت: گروه ترجمه‌ـ پایگاه اینترنتی «المانیتور» ۲۰ دسامبر ۲۰۱۵ (۲۹ آذر) در مقاله‌ای به روابط ایران و عربستان و چشم‌انداز تحولات منطقه‌ای پرداخت و نوشت: «در زمان مرگ پادشاه عربستان، تصویر این کشور در سطح جهان نگران‌کننده بود. برخی تحلیلگران عربستان را مسئول خیزش ناگهانی دولت اسلامی (داعش) می‌دانستند؛ عربستان به بازسازی تصویر خود نیاز داشت. در واکنش به این اوضاع و به منظور تغییر سیاست‌های فرهنگی عربستان، عادل الطریفی، به سمت وزیر فرهنگ و اطلاعات منصوب شد. انتصاب وی در مقام وزیر فرهنگ و اطلاعات، اقدام هوشمندانه‌ای بود؛ زیرا وی هم با رسانه‌های عربی و هم با رسانه‌های غربی کار کرده بود. همچنین وجه تمایز وی از دیگر افراد کابینه، داشتن تجربه طولانی کار رسانه‌ای در زمینه ایران بود. شواهد بسیاری نشان می‌دهد که الطریفی در شکل دادن سیاست عربستان در قبال ایران نقش مهمی دارد.»
در ادامه مقاله آمده است: «الطریفی در پنج سال گذشته مسئول تمام رسانه‌های فارسی‌‌زبان مورد حمایت عربستان سعودی بوده است. موضوع رساله دکترای وی، رابطه ایران با عربستان از سال ۱۹۹۷ تا ۲۰۰۵ بوده است. وی تنها عضو کابینه عربستان است که مطالعات دانشگاهی گسترده‌ای درباره ایران دارد و با برخی از ایرانی‌های مقیم خارج نیز در ارتباط است. وی بر ادامه حمایت کشورش از رسانه‌های فارسی‌زبان تأکید کرده و گفته است: اگر ایرانی‌ها درباره سبک زندگی ما بدانند، خوب است و این یک نوع گفت‌وگو میان مردم دو کشور است.»
در پایان مقاله آمده است: «الطریفی به عنوان فردی لیبرال به جو ضدایرانی در کشورش آگاه است و سال ۲۰۰۴ در مصاحبه با مجله نیویورک‌تایمز گفت: «باید صادق باشیم، وهابیت از زمانی که به وجود آمده، عامل ایجاد خشونت بوده است.» وی در رساله خود سه دلیل مهم را درباره کاهش روابط ایران و عربستان برشمرده است: «اختلافات شدید مذهبی، تفاوت‌های فرهنگی میان دو ملت و مسائل حل‌نشده در خصوص امنیت منطقه». به طور کلی باید گفت، پروژه‌های جدیدی که سبب گسترش اختلافات مذهبی و فرهنگی بین ایرانیان و مردم عربستان می‌شود، کاملاً خلاف یافته‌های رساله دکترای الطریفی است.»
نظرات بینندگان
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات