صفحه نخست >>  عمومی >> آخرین اخبار
تاریخ انتشار : ۱۷ دی ۱۳۹۴ - ۰۸:۰۷  ، 
کد خبر : ۲۸۵۶۸۱

اخبار ویژه روزنامه‌های 17 دی ماه

روزنامه کیهان **

نشان هُلشتاین برای مشاور شاه سعودی !

«مشاور شاه عربستان، واقعا مشاور است یا گاو هُلشتاین»؟!

داریوش سجادی با طرح این سؤال نوشت: به گزارش خبرگزاری‌ها «انور عشقی» مشاور پادشاه عربستان در گفت‌وگو با شبکه تلویزیونی «المحور» گاله دهان نامبارک خود را بیرون از اندازه بازکرده و ضمن ابراز لحیه کرده که، بعله؛ «کشورهای حوزه خلیج فارس ریه اقتصادی ایران هستند و ما کاری با ملت ایران خواهیم کرد که در خیابان‌های عربستان مانند ولگردها گدایی کنند».

یک نفر به این «نئاندرتال به جا مانده از دوران پارینه سنگی» بفرماید: آی کیو! ایرانی جماعت اگر اهل گدائی کردن بود طی 36 سال گذشته می‌بایست دست تکدی خود را پیش ارباب آمریکایی تو دراز کند نه رعایای دست چندم و بی‌هویت و لاابالی‌اش!

یک نفر به این «مالیخولیا» بفرماید: رعیت! ایرانی به اعتبار تمدن چندین هزار ساله‌اش اگر چه گدائی کردن را بلد نیست اما می‌داند گدائی کردن هم آدابی دارد و گدایان اگر دستی به تکدی دراز می‌کنند آن دست را مقابل اشراف با اصل و نسب و با اعتبار و شرف باید دراز کنند نه حکومت مجعولی که کل سابقه‌اش به «سایکس-پیکو» و 1916 و بازگشت به الطاف خفیه بریتانیای کبیر دارد!

سجادی خطاب به انور عشقی می‌افزاید: هُلشتاین! بی‌جهت فریب فشلی و لفظ قلمی دولت تدبیر و امید را نخور! در ایران اگر با کسی طرفید آن «رهبری» است که اگر اشاره‌ای کند سربازانش نماز ظهرشان را در ریاض به جا می‌آوردند! نفله! لااقل به آداب و فرهنگ عربی‌تان مقید باش و «دستی را که توان گاز گرفتنش را ندارید؛ ببوسید!»

آقای سجادی البته تکلیف مالا‌یطاق را متوجه مخاطبان انور عشقی کرد، چه اینکه اگرشعور مشاور شاه سعودی در حد گاو هُلشتاین است، شیرفهم کردن این قبیل مسائل نشدنی است؛ بالاخره گاو، گاو است.

فاصله‌گذاری رندانه اصلاح‌طلبان با دولت پس‌از بروز نشانه‌های ناکارآمدی اقتصادی

یک روزنامه اصلاح طلب از دولت خواست به اجرای سیاست تعدیل اقتصادی و افزایش قیمت‌ها که موجب رکود اقتصادی شده ادامه ندهد.

نشریات اصلاح‌طلب طی چند ماه گذشته اقدام به فاصله‌گذاری با سیاست‌های اقتصادی ناکارآمد دولت کرده‌اند و این در حالی است که دولت از جمله با تشویق و تحریک همین محافل مدعی اصلاح‌طلبی پای در زمین باتلاق مذاکره با آمریکا و اجرای سیاست‌های اقتصادی سوپرلیبرالیستی کرده است.

روزنامه اعتماد در یادداشتی نوشت: مسئله رشد اقتصادی با معضلات بسیاری رو به رو است. یکی از مهم‌ترین معضلات آن، با عنوان واقعی‌کردن قیمت‌ها رخ داده است و تاکنون تنها منجر به افزایش قیمت‌ها، بالا رفتن هزینه تولید و رکود اقتصادی شده است. در این رابطه بهتر است، به جای این طرح، به دنبال کاهش هزینه تولید و در واقع، توجیه‌پذیر کردن تولید در اقتصاد بود. آمار اخیر بانک مرکزی، در رابطه با شاخص‌های اقتصادی، نکات بسیاری را یادآوری می‌کند که پرداختن به آنها می‌تواند تا حدودی گره را از کلاف سردرگم اقتصاد کشور باز کند.

اعتماد می‌افزاید: متأسفانه در آمار فوق، خبری از نرخ رشد اقتصادی نیست و تحلیل نرخ رشد اقتصادی نیز کار ساده‌ای نیست که هر کسی بتواند آن را به راحتی انجام دهد. اما شاخص‌های اعلام شده نشان می‌دهند که رکود در اقتصاد ما وجود دارد. به همین خاطر منفی شدن بسیاری از شاخص‌ها را نمی‌توان به معنای بدتر شدن اوضاع ارزیابی کرد.

در این میان دولت قصد دارد برای مقابله با رکود از سیاست‌های تحریک تقاضا استفاده کند و از راه وام، قسط و کارت اعتباری دوباره خرید و فروش را افزایش دهد. در حالی که وقتی در کشور، رقابتی شدید برای دریافت مجوز افزایش قیمت‌ها آغاز شده، بحث تحریک تقاضا به جایی نخواهد رسید. در شرایطی که وزارت صنعت، به بسیاری از تولیدکنندگان سیمان و فولاد اجازه افزایش قیمت را داده، قیمت مسکن متعاقب این افزایش قیمت‌ها گران‌تر می‌شود و طبیعی است که سیاست تحریک تقاضا نمی‌تواند آن‌چنان که باید و شاید کارساز شود و زمینه بازگشت رکود را فراهم کند. همچنین از سوی دیگر، نظام بانکی کشور هم با کمبود منابع و بحران دست و پنجه نرم می‌کند و نمی‌تواند مانند گذشته به بخش‌های مختلف تولید در کشور تسهیلات ارایه دهد که همین امر هم موجبات مشکلات دیگری را برای تولید کنندگان فراهم آورده است. هرچند این اتفاق در گام نخست منجر به کاهش رشد نقدینگی در کشور و همچنین کاهش تورم شد ولی به هر حال ورود به دوره رونق را هم با مشکل رو‌به رو کرده است.

مهم‌ترین کاری که باید در شرایط کنونی انجام داد،‌ تلاش برای پایین نگه‌داشتن قیمت‌هاست. اگر قیمت‌ها روند کاهشی داشته باشند، به نرخی می‌رسند که برای مردم و عموم جامعه هم امکان مصرف به وجود می‌آید و این بهترین راه‌حل برای خروج از رکود است. برای کاهش قیمت‌ها هم باید قبل از هر چیز دست از سیاست‌هایی که به ویژه 20 سال گذشته وجود داشته برداشت. سیاست‌هایی که تحت عنوان واقعی کردن قیمت‌ها انجام شد، تنها حاصلی که برای کشور ایران داشت، تورم بود و با اینکه سال‌ها از اجرای این سیاست‌ می‌گذرد هنوز گشایشی در اقتصاد رخ نداده است. بهترین کار در شرایط کنونی پایان دادن به ماراتن افزایش غیرمنطقی قیمت‌هاست.

اعتماد: آمار درست بدهید همه‌چیز را گردن تحریم‌ها نیندازید

دولت‌ باید آمارهای اقتصادی را به طور شفاف اعلام کند و نباید همه‌چیز را گردن تحریم‌ها انداخت.

روزنامه اعتماد درباره یادداشتی به قلم‌ هادی حق‌شناس (نماینده سابق مجلس) نوشت: شفافیت، حداقل انتظاری است که یک جامعه از هر دولتی دارد. یکی از عناصر تاثیرگذار سرمایه اجتماعی که سرمایه‌ای برای توسعه اقتصادی تلقی می‌شود، شفافیت اطلاعات و میزان اعتماد مردم به اطلاعات ارائه شده توسط دولت است.

در یک فضای باز اقتصادی اگر دولتمردان معتقدند که باید قیمت‌ها واقعی شود و یارانه‌ها به حداقل برسد و مردم قیمت واقعی خدمات دولتی را پرداخت کنند، آن‌گاه باید این حق را برای مردم قایل شوند که اطلاعات شفاف و دقیق را دریافت کنند. البته این حق عمومی شهروندان است و جزو مهم‌ترین حقوق شهروندی هم محسوب می‌شود. گرچه در کنار این مسئله این گونه اطلاعات اقتصادی کمک می‌کند به تصمیم‌گیری بهتر فعالان اقتصادی و کاهش ریسک‌پذیری برای سرمایه‌گذاران، آنچه دو روز قبل بانک مرکزی اعلام کرد، تقریبا بخش عمده آن قبلا اعلام شده بود و به یک معنی حاوی نکات خیلی جدیدی نبود. مثلا شاخص تولید صنعتی منفی 4 درصد است، تعداد پرونده‌های بهره‌برداری شده منفی 10 درصد، تاسیس واحدهای صنعتی منفی 6/4 درصد یا پروانه‌های ساختمانی شهری منفی 36 درصد است. همین چند شاخص برای تحلیلگران اقتصادی کافی است تا بتوانند شاخص‌های کلان اقتصادی را تخمین بزنند اما بهتر بود که خود دولت و بانک مرکزی آمار رشد اقتصادی را اعلام می‌کرد.

وی ادامه می‌دهد: آنچه در شرایط کنونی شاهد آن هستیم، بخشی به تحریم‌های ظالمانه مربوط است و همان‌طور که همگان مستحضرند ما همچنان در نقل و انتقالات ارزی مشکل داریم، این اتفاق در نقل و انتقالات نفت هم وجود دارد و کاهش چشمگیر قیمت نفت هم مزید بر علت شده تا درآمدهای ارزی به شدت کمتر شود. هرچند باید به این هم اشاره کرد که وزرای اقتصادی دولت می‌توانستند رفتار و تدبیر بهتری در دو سال گذشته داشته باشند. یعنی نباید همه ‌چیز را به گردن تحریم‌ها بیندازیم زیرا مدیریت بهتر قطعا وضعیت فعلی را بهتر می‌کرد. ولی اینها دلیل بر این نمی‌شود که ما اگر آمارهای منفی داریم، رشد اقتصادی را اعلام نکنیم و تنها اعلام رشد مثبت را در دستور کار خود قرار بدهیم، باید به مردم اعتماد داشت.

زیان 150 هزار میلیارد سوغات دولت برای سهامداران بورس

سوغات دولت برای بورس در 26 ماه گذشته، زیان 150 هزار دلاری سهامداران بوده است.

به گزارش «شفاف» سهامداران بورس در 26 ماه اخیر خاطرات خوبی از دولت یازدهم نداشته‌اند و نمادها در اکثر روزها قرمز بوده است. سهامداران اکثر شرکت‌ها در این مدت زیان گسترده‌ای دیدند و حتی چند تجمع مقابل سازمان بورس برگزار شد اما با وجود وعده‌های فراوان دولتی‌ها به سهامداران، شاخص کل روند نزولی خود را حفظ کرد. وضعیت بورس آنقدر بد شد که 4 وزیر اقتصاد، صنعت، رفاه و دفاع در نامه‌ای به رئیس‌جمهور رکود شدید حاکم بر بازار سرمایه را یادآوری کرده و خواستار اقدام عاجل در این مورد شدند اما 3 ماه پس از نگارش این نامه هم اتفاق خاصی رخ نداده و همچنان بازار سرمایه در رکود شدید به سر می‌برد. در گزارش زیر به بررسی روند سقوط بورس در دولت یازدهم می‌پردازیم.

این گزارش می‌افزاید: بورس تهران پس از روی کار آمدن دولت روحانی از 12 مرداد سال 92 ظرف مدت کوتاهی با دعوت از مردم برای سرمایه‌گذاری در بورس رشدهای خیره‌کننده‌ای را شاهد بود به طوری که هر روز رسانه‌های حامی دولت تیترهای مختلفی درباره رکوردزنی بورس منتشر می‌کردند و ورود سرمایه مردمی به این بازار را نشانه اعتماد مردم به دولت تدبیر و امید و حمایت از تغییر روند دیپلماسی کشور در پرونده هسته‌ای عنوان می‌کردند. اما پس از مدت کوتاهی از توافق ژنو، مشخص شد این موارد فریبی بیش نبوده تا بخشی از دارایی مردم در این بازار با شعار رونق اقتصادی و برداشته شدن تحریم‌ها وارد بورس شود و بعد از ورود پول‌ها برنامه دیگری در دست اجرای مجریان این بازی قرار داشته است. برنامه‌ای که ظاهرا برخی ارکان بورس تهران و تیم مذاکره‌کننده هسته‌ای از آن باخبر بودند و به صورت کاملا هماهنگ شده آن را در بورس تهران پیاده کردند و تنها مردمی که با انتشار اخبار مثبت به بازار سرمایه ورود کرده بودند بی‌خبر از همه‌جا سرمایه‌هایشان را در گردابی وارد کردند که اکنون کابوس روز و شب آنها شده است.

مین‌های جنگی ایران خطرناک‌تر از موشک است

خطر مین‌های دریایی ایران برای آمریکا کمتر از موشک‌هایش نیست.

نشریه آمریکایی نشنال اینترست با اشاره به ادعای اخیر نیروی دریایی آمریکا مبنی بر شلیک موشک‌های سپاه به نزدیکی ناو هری ترومن، نوشت: در عمل، مین‌های دریایی ایران، بیش از موشک‌هایش می‌توانند ناوهای آمریکایی راتهدید کنند.

این نشریه نوشت: مین‌های دریایی می‌توانند مؤثرترین سلاح ایران برای بستن تنگه هرمز باشند. از 19 ناو آمریکایی که از جنگ جهانی دوم تاکنون غرق یا ناپدید شده‌اند، 15 ناو بر اثر انفجار مین‌های دریایی نابود شده‌اند.

یک مین قدیمی ایرانی که طراحی آن مربوط به جنگ جهانی اول بود، در 14 آوریل 1988، به ناو آمریکایی ساموئل رابرتس بشدت آسیب وارد کرد و این ناو را تا مرز غرق شدن نیز پیش برد. در فوریه 1991 نیز یکهزار و 300 مین دریایی که ارتش عراق در خلیج فارس کار گذاشته بود، سبب شد آمریکا کنترل ناوهایش در شمال این خلیج را تقریباً از دست بدهد.

نشنال اینترست خاطرنشان کرد: این مین‌ها کمتر از 25 هزار دلار هزینه داشته‌اند.

روسیه پس از 6 سال آمریکا را در فهرست تهدیدها قرار داد

روسیه پس از 6 سال، آمریکا را در فهرست تهدیدها قرارداد و اعلام کرد آمریکا امنیت روسیه را تهدید می‌کند.

مسکو در ارزیابی جدیدی، ایالات متحده آمریکا را یکی از عواملی که امنیت ملی روسیه را تهدید می‌کند، توصیف کرده است؛ اقدامی که کارشناسان آن را نشانه بارز تیرگی روابط روسیه با غرب در سال‌های اخیر می‌دانند.

به گزارش خبرگزاری رویترز، این ارزیابی که درباره «استراتژی امنیت ملی فدراسیون روسیه» نام دارد و ولادیمیر پوتین رئیس‌جمهوری آن کشور آن را در شب سال نو میلادی امضا کرد، جایگزین سندی می‌شود که در سال 2009 میلادی توسط دیمیتری مدودف رئیس‌جمهور وقت و نخست‌وزیر فعلی روسیه تایید شد.

در سند جدید اعلام شده که پیگیری یک سیاست مستقل داخلی و بین‌المللی در سوریه موجب شده است که آمریکا و متحدانش، که «سعی دارند سلطه خود را بر امور جهان حفظ کنند» دست به اقدام متقابل بزنند که احتمالاً به وارد آمدن «فشار سیاسی، اقتصادی، نظامی و اطلاعاتی» بر روسیه منجر خواهد شد. روابط بین روسیه و جهان غرب پس از مداخلات غرب و آمریکا در اوکراین تیره شد.

سال 2009 مدتی پس از انتخاب باراک اوباما، هیلاری کلینتون در اولین دیدار خود با سرگئی لاوروف در ژنو، دکمه قرمز نمادین Reset را برای تجدید روابط به وی هدیه کرد و از آن تاریخ اعلام شد روابط تنش‌آلود دو کشور، ری‌ست شده است.

هیلاری کلینتون در حالی که لبخند بر لب داشت، گفت: مایلم هدیه کوچکی به شما بدهم که نشان‌دهنده نظرات جوزف بایدن، معاون رئیس‌جمهور و من است، اینکه ما خواهان از سرگیری روابط هستیم و بنابراین، این کار را با هم انجام خواهیم داد.

آمریکا پس از آن سعی کرد از ظرفیت روسیه علیه کشورهایی نظیر ایران- در ماجرای مذاکرات هسته‌ای - استفاده کند. اما گذر زمان و تکرار شبیخون فروپاشی شوروی در اوکراین، دست آمریکا را در این ماجرا رو کرد.

*********************************

روزنامه جمهوری اسلامی **

* «ابراهیم جعفری» وزیر خارجه عراق در کنفرانس مطبوعاتی مشترک با دکتر ظریف گفت فعالیت‌هائی برای جلوگیری از اعدام شیخ نمر انجام شده بود و در دوران ملک عبدالله به من اطمینان خاطر داده شد که شیخ نمر اعدام نخواهد شد اما این اقدام و به شهادت رساندن وی ما را شوکه کرد. وی افزود: البته عراق نمی‌خواهد در امور دیگران دخالت کند ولی وقتی یک شهروند از طیف علما و موضوع مربوط به مفهوم زعامت و مرجعیت دینی و احساسات امت اسلامی باشد، نمی‌توانیم بی‌تفاوت باشیم و تلاش نکنیم. دشمنان اسلام به دنبال آن هستند که منطقه را به سوی بحران و جنگ بکشانند که هیچکس در آن پیروز نیست.

* یکی از معارضان دولت سعودی می‌گوید مستند ساختن اعدام شیخ نمر به احکام شرعی، بکارگیری شرع در خدمت طاغوت و سبک شمردن عهد و میثاق الهی است. به گزارش «العالم» سعد الفقیه در صفحه توئیتر خود نوشت: این به سخره گرفتن شعور و احساسات مردم است که رژیم طاغوتی عربستان به جای اجرای حدود الهی در حق ظالمان، معترضان به طاغوت و ظالم را به اعدام محکوم می‌کند و آن را به سیاست امنیتی نسبت می‌دهد. الفقیه افزود: دادگاه‌هایی که برای زندانیان حکم صادر می‌کنند شرعی نیستند بلکه قضاتی مزد بگیر هستند که دین و متون شرعی را به ابزاری تبلیغاتی برای خدمت به طاغوت تبدیل می‌نمایند.این مخالف سعودی با اشاره به موضع «جنبش اسلامی اصلاح» درباره جنایت اعدام النمر گفت: این جنبش معتقد است هر شخصی که دراین جنایت شرکت داشته باید به اتهام جنایت قتل تحت تعقیب قرار گیرد و مجازات شود.

* تصاویر منتشر شده از جشن عروسی اعضای گروههای افراطی صهیونیستی که جلوه‌ای هولناک از درنده‌خویی و انسان‌ستیزی این افراد را به نمایش می‌گذارد، رسوایی بزرگی برای این گروه‌ها رقم زد. گزارشگر شبکه 10 تلویزیون رژیم صهیونیستی در این باره گفت: جشن عروسی در یکی از تالارهای شهر قدس، صحنه‌های ویژه‌ای در بر داشت. عروس و داماد از افراطگرایان فعال بودند و مهمانان در طول مراسم در حالی که سرودهایی با مفاهیم نژاد پرستی و ضد فلسطینی و تهدید آمیز برای کشتار فلسطینیها می‌خواندند، سرمستانه پایکوبی می‌کردند.گزارشگر اسرائیلی گفت: اغلب مهمانان از دوستان متهمان اسرائیلی هستند که در حادثه آتش سوزی منزل خانواده دوابشه که به زنده سوزی کودک فلسطینی منجر شد دست داشتند. مهمانان در حالی که انواع اسلحه گرم و سرد در دست داشتتند، وقیحانه دست افشانی می‌کردند و بر تکرار اقدامات ضد مردم و کودکان فلسطین تاکید داشتند.گروهی از حاضران در این مراسم شرم آور، در حالی که تصویر کودک فلسطینی علی دوابشه که در اثر حادثه آتش سوزی در منزل جان باخته بود را حمل می‌کردند، بر تکرار این اقدامات علیه مردم فلسطین تاکید کردند.

* گروهک تروریستی داعش در جدیدترین اقدام وحشیانه خود، «نیسان ابراهیم» با نام واقعی «رقیه حسن محمد» را اعدام کرد. به گزارش «مشرق‌نیوز»، جرم این دختر 37 ساله سوری، انتشار جنایت‌های داعش در فیسبوک و فضای مجازی عنوان شده است.

* وزارت دفاع آمریکا می‌گوید صدها کودک تحت تکفل خانواده‌های سربازان هر سال قربانی آزار و اذیت‌های جنسی هستند. براساس این اطلاعات، آزار و اذیت افراد تحت تکفل نظامیان، معمولا به دست عضو نظامی مذکر صورت می‌گیرد و در رتبه بعد، دیگر اعضای خانواده نظامیان مرتکب چنین آزاری می‌شوند. این منبع خبری افزود: بیش از یک میلیون نفر تحت تکفل نظامیان هستند و پرونده‌های آزار و اذیت جنسی به نسبت این جمعیت، اندک است. اما برای حرفه‌ای که به عزت و نظم خود افتخار می‌کند، هر پرونده آزار و اذیت جنسی بسیار ناپسند است.طبق اطلاعات داده شده، حداقل یک هزار و 584 کودک اثبات شده است که از افراد تحت تکفل نظامیان بین سال مالی 1389و 1393 مورد آزار و اذیت جنسی قرار گرفته‌اند. از این تعداد، 840 مورد را افراد نظامی مورد آزار و اذیت قرار دادند و 322 مورد از افراد تحت تکفل نظامیان را نیز دیگر اعضای خانواده آنها مورد آزار و اذیت قرار دادند. قربانیان عمدتاً مونث بودند.

*********************************

روزنامه خراسان**

تابناک نوشت :

باهنر با بیان اینکه اصولگرایان یک لیست مشترک برای انتخابات آتی معرفی می‌کنند و اکثریت را در مجلس به دست می آورندگفت: هیچ کس از ثبت‌نام نکردن من خبری نداشت ...حتی آقای لاریجانی. ایشان از دست من نیز عصبانی بودند که چرا ثبت‌نام نکردم وقتی به من گفتند چرا مشورت نکردی که من به شوخی جواب دادم که وقتی کسی بله بگوید معمولا از بزرگترها اجازه می‌گیرد وقتی جوابش نه باشد نیاز به اجازه از بزرگترها نیست.

آخرین نیوز نوشت :

رویانیان مدیرعامل اسبق باشگاه پرسپولیس گفت: خبر رد صلاحیت من از انتخابات مجلس که در یکی از رسانه‌ها منتشر شده بود کذب است. من ردصلاحیت نشده‌ام اما شاید به این نتیجه برسم که از حضور در انتخابات انصراف دهم.

جماران نوشت :

«رابرت فیسک» نویسنده و روزنامه نگار مطرح انگلیسی در یادداشتی در روزنامه «ایندیپندنت» نوشت: هنگامی که عربستان سعودی در سال 2013 با کمک «دیوید کامرون» نخست وزیر انگلیس در شورای حقوق بشر سازمان ملل متحد پذیرفته شد، ما آن را به عنوان رویدادی مضحک در نظر گرفتیم. اکنون پس از اعدام 47 نفر از جمله یک روحانی برجسته شیعه، چنین انتصابی برای عربستان بسیار عجیب تر به نظر می رسد.

صراط نیوز نوشت :

به نوشته وب‌سایت «پانورا،» محمد بن سلمان، جانشین ولیعهد عربستان، دست و پای آیت‌ا... نمر را قبل از اعدام شکسته بود.منابع سعودی نزدیک به خانواده آیت ا... نمر فاش کردند محمد بن سلمان به طور مستقیم بر عملیات اعدام وی اشراف داشت.خانواده آیت ا... نمر اعلام کردند: مقامات سعودی وی را در کنار قبرهای مجهول الهویه دفن کردند، برخی از این قبرها متعلق به تروریست های القاعده است. مقامات سعودی به ما گفتند که حق تماس با رسانه ها و اعلام این خبر را نداریم.

تابناک مدعی شد :

موید حسینی صدر یک نماینده مجلس درباره احتمال ورود پول‌های کثیف به انتخابات مجلس دهم اظهار داشت: اکنون در یکی از شهرستان ها برادر آقای «ج.ا» همدست آقای «م.ر» که در انتخابات اقدام به نام‌نویسی کرده در دو سه روز گذشته به بهانه سالگرد درگذشت یکی از خویشاوندانش اقدام به برپایی مهمانی با حضور قریب به ۴ هزار نفر در یکی از هتل‌های شهرستان و یک مجموعه فرهنگی کرده‌ است.

تابناک مدعی شد :

بر اساس تصاویری که خبرگزاری‌ها منتشر کردند شماری از منسوبان دولت سابق در میان حمله کنندگان به سفارت و کنسولگری عربستان در تهران و مشهد بوده اند. در یکی از این تصاویر داماد صادق محصولی عضو کلیدی دولت احمدی نژاد دیده می شود.

پارسینه مدعی شد:

افرادی که تاکنون عدم احراز صلاحیتشان از سوی هیأت اجرایی انتخابات به ایشان اعلام شده، عبارتند از: حمید رسایی نماینده فعلی مجلس شورای اسلامی، مهدی کوچک‌زاده نماینده مردم تهران در مجلس فعلی، شهاب‌الدین صدر، فیاض زاهد، محمد رویانیان، شهربانو امانی، فاطمه راکعی، حبیب‌ا... کاسه‌ساز و عشرت شایق.

*********************************

روزنامه ایران**

فرمانده «ناجا»: حمله به سفارت عربستان مشکوک است

فرمانده نیروی انتظامی گفت: «اینکه گروهی در اعتراض به اقدامی تجمع کنند، طبیعی است ولی تعرض اینچنینی به یک سفارتخانه از نظر من مشکوک است چراکه هیچ فرد انقلابی و دوستدار نظامی با توجه به صراحت نظر رهبر معظم انقلاب در سال‌های گذشته، اجازه چنین تعرضی را به خود نمی‌دهد.» به گزارش «تسنیم»، سردار حسین اشتری افزود: «متعرضین سفارت عربستان گرچه شاید بگویند که نظر خیری داشته‌اند اما در زمین دشمن بازی کردند و به‌ هیچ‌ وجه نمی‌توانند خود را دوستدار نظام معرفی کنند.» وی ادامه داد: «حجت نظام در برابر تعرض به سفارتخانه‌ها از سال‌ها پیش تمام شده و ما بررسی این ماجرا را در تمامی ابعاد و حتی درخصوص احتمال تأخیر نیروهای حاضر در آن محل مورد بررسی قرار می‌دهیم.» سردار اشتری همچنین تأکید کرد: «نیروی انتظامی با قاطعیت تمام با هرگونه قانون‌شکنی که توسط هر شخص و گروهی انجام شود، برخورد می‌کند.»

تکذیب قطع و کاهش رابطه کویت با تهران

سفیر ایران در کویت، خبر قطع یا کاهش رابطه این کشور با تهران را تکذیب کرد. علیرضا عنایتی با اشاره به حضورش در وزارت خارجه کویت اظهار کرد: «وزارت خارجه کویت از من خواست تا به دیدار قائم ‌مقام وزیر خارجه «خالد جارالله» بروم. در این دیدار ایشان، اقدام برخی در حمله به سفارت عربستان در تهران را محکوم کرد و یادداشت اعتراضی را به من داد.» وی در گفت‌وگو با «ایسنا ادامه داد: «من هم در این دیدار تأکید کردم که ما نیز چنین وضعی را قبول نداریم و متأسفیم و در همین راستا آقای روحانی رئیس‌جمهوری نیز دستور مستقیم پیگیری این موضوع را داده‌اند.» عنایتی با بیان اینکه «بر این موضوع تأکید کردم که ایران نسبت به حمایت از اماکن دیپلماتیک متعهد و مسئولیت‌پذیر است»، اعلام کرد: «در این دیدار آقای خالد جارالله اعلام کرد همکارتان آقای ظفیری را از تهران برای مشورت فرا خوانده‌ایم.» سفیر ایران تأکید کرد: «ما کویت را بر مسیر حکمت و درایت می‌بینیم و ندای وفاق را از زبان مسئولان آن می‌شنویم.»

پرونده شناسایی مفقودان حادثه «منا» بسته شد

رئیس سازمان حج و زیارت گفت: «همه مفقودان فاجعه منا شناسایی شدند.» سعید اوحدی، رئیس سازمان حج و زیارت در حاشیه همایش یک روزه مدیران حج و زیارت کشور در اصفهان گفت: با تلاش گروه تفحص در عربستان با اعزام 65 خانواده درجه اول مفقودان به این کشور و شناسایی همه جانباختگان، پرونده مفقودان فاجعه «منا» بسته شد. به گزارش «ایرنا»، وی با اشاره به اینکه «79 زائر ایرانی در مقبره‌الشهدای شهر مکه دفن شده بودند» گفت: «خانواده 37 زائر دفن شده خواستار بازگشت پیکرها بودند که 11 پیکر قبلاً و 10 پیکر دیگر نیز با پرواز دیپلمات‌های ایرانی صبح امروز وارد کشور شدند. 16 پیکر باقیمانده در 2 یا سه روز آینده وارد کشور می‌شود.»

تکذیب یک خبرسازی علیه هاشمی

در پی انتشار برخی اخبار و شایعات، دفتر نشر معارف (دفتر آیت‌الله هاشمی) با انتشار اطلاعیه‌ای اعلام کرد: «در آستانه انتخابات مجلس خبرگان، جریان تخریبی علیه آیت‌الله هاشمی رفسنجانی پس از آنکه از اقدامات قبلی خود را درتخریب ایشان نتیجه معکوس گرفت، در تازه‌ترین اقدام، به جعل روی آورده و مدعی گردیده: دفتر حفظ و نشر آثار آیت‌الله هاشمی، اقدام به معرفی فردی جهت دریافت میلیاردی شده و وام مذکور را با آن فرد تقسیم کرده است! در حالی که چنین موضوعی به طور مطلق بی‌اساس بوده، نه فردی معرفی شده است و نه این دفتر وامی را دریافت کرده است.» از سوی دیگر، بانک ملی نیز با انتشار اطلاعیه‌ای تأکید کرد: «حسب سوابق مضبوط در پرونده تسهیلاتی بانک، آیت‌الله هاشمی رفسنجانی از اعداد مدیران و مؤسسین اولیه یا حال حاضر مؤسسه نیست. ضمناً دفتر نشر معارف انقلاب وابسته به ایشان طی نامه‌ شماره 1032/1622 به تاریخ 15/10/1394 معرفی اشخاص حقیقی و حقوقی را از طرف آن دفتر و کلیه مراکز منسوب به آیت‌الله هاشمی رفسنجانی رد و مراتب را کتباً به بانک ملی اعلام کرده است.» بانک ملی، تصویر نامه دفتر نشر معارف انقلاب را نی منشر کرده است.

*********************************

روزنامه وطن امروز **

الازهر و قاهره به دنبال جن!

پدیده عجیب آتش‌سوزی‌های ناگهانی از چند روز پیش موجب وحشت اهالی روستای مناصفور در استان الشرقیه در دلتای مصر شده است و آنها گفته‌اند که این آتش‌سوزی‌های «بدون دلیل» که تاکنون در بیش از 20 منزل روی داده، کار جن است. اهالی این روستا، دوشنبه با بستن جاده اصلی روستا از دولت مصر خواستند برای حمایت از آنان در برابر جن‌ها وارد عمل شود. در پی این درخواست، کمیته‌ای متشکل از شیوخ الازهر و وزارت اوقاف به همراه برخی از مسؤولان اجرایی و امنیتی دولت برای مقابله با جن به این روستا رفتند.

حکم اعدام رهبر اسلامی بنگلادش

دادگاه عالی بنگلادش حکم اعدام رئیس حزب اسلامی به جرم ارتکاب جنایت جنگی در سال 1971 را تایید کرد. اتهاماتی مانند قتل، سازمان‌دهی عملیات ترور چهره‌های فرهنگی و همچنین ریاست یک گروه شبه‌نظامی که به پاکستان وابسته است، علیه مطیع الرحمان مطرح شده است. مطیع‌الرحمان نظامی (73 ساله) از سال 2000 رهبری گروه اسلامی را به عهده داشت و در سال‌های 2001 تا 2006، در کابینه‌ای که شماری از اسلام‌گرایان در آن حضور داشتند، عهده‌دار یکی از وزارتخانه‌ها بود.

عقب‌نشینی داعش از بندر سدره

مسؤولان نظامی لیبی از بازپس‌گیری بندر سدره از گروه تروریستی داعش خبر دادند و گفتند چندین شبه‌نظامی این گروه از جمله یکی از رهبران آن را از پای درآورده‌اند. روز دوشنبه اعضای داعش حملات خود را برای تصرف شهر بندری سدره و نزدیک شدن به هلال نفتی لیبی که شاهرگ اقتصادی این کشور محسوب می‌شود، آغاز کردند. هلال نفتی لیبی که پالایشگاه‌ها و اسکله‌های صادرات نفت این کشور را در خود جای داده برای اقتصاد لیبی بسیار حیاتی است.

کشته و محاصره شدن آمریکایی‌ها در هلمند

نیروهای آمریکایی در یک درگیری با طالبان در ولایت هلمند نقره‌داغ شدند. آمریکایی‌ها که قصد داشتند به همراه ارتش ملی افغانستان در منطقه «سیفون» از شهرستان «مارجه» در جنوب افغانستان در مسیر طالبان کمین بزنند خود هدف حملات شبه‌نظامیان این گروه قرار گرفتند که منجر به سقوط ۲ بالگرد و کشته شدن ۱۶ نظامی خارجی و افغان شد. به گزارش تسنیم، پس از لو رفتن این کمین 2 بالگرد نیروهای ناتو به منطقه اعزام شدند که ابتدا یک بالگرد هدف راکت‌های افراد طالبان قرار گرفت و سقوط کرد. منابع محلی می‌گویند در این حادثه 16 سرنشین شامل نیروهای آمریکایی کشته شده‌اند. مقامات آمریکایی اعلام کرده‌اند فقط یک نظامی این کشور در سقوط این بالگرد نخست کشته و 2 تن دیگر زخمی شده‌اند. دومین بالگرد نظامی آمریکایی نیز پس از هدف قرار گرفتن بر زمین نشست 10 تا 12 سرنشین آمریکایی این بالگرد در حال حاضر زنده هستند ولی در محاصره طالبان قرار دارند.

***************************************

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
پربیننده ترین
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات