تاریخ انتشار : ۲۰ دی ۱۳۹۴ - ۱۰:۰۵  ، 
کد خبر : ۲۸۵۸۴۹
غيبت رؤساي جامعتين، حضور مصباح

تنها سخنران سه‌ضلعی اصولگرایی

پایگاه بصیرت / مهسا جزینی

(روزنامه شرق - 1394/06/07 - شماره 2383 - صفحه 3)

همایشی که تابلو وحدت اصولگرایی را بر دوش می‌کشید، بدون حضور ستون‌هایش برگزار شد؛ رؤسای جامعتین (جامعه روحانيت مبارز و جامعه مدرسين حوزه علميه قم) همان‌ها که بارها از سوی بزرگان اصولگرا تنها محور وحدت و ائتلاف در اصولگرایی معرفی شده‌اند؛ پنجشنبه عذر تقصیر خواستند و نیامدند. به‌جای آنها آیت‌الله مصباح‌یزدی، سخنرانی کرد و سخنرانی‌اش را هم در غیاب خبرنگاران رسانه‌های رسمی، روابط‌عمومی حزب مؤتلفه یک روز بعد منتشر کرد.

سه ضلعی مؤتلفه، ایثارگران و پایداری که می‌گویند تاکنون ٤٠ جلسه وحدت‌ساز برگزار کرده‌اند، روز پنجشنبه هم نخستین همایش خود را پشت درهای بسته برگزار کردند. آنها، اما فقط یک سه‌ضلعی از چندضلعی اصولگرایی‌اند که اصرار دارند، بگویند اصولگرایان بر محور ایده آنها به اشتراک رسیده‌اند. اولین‌بار «مجتبی شاکری»، عضو جمعیت ایثارگران انقلاب، بحث محوریت شورای فقها را در روند وحدت اصولگرایی مطرح کرد. او گفته بود: «‌در جلسات متعدد سه‌ضلع اصولگرایی؛ پایداری، مؤتلفه و ایثارگران، توافق شده است شورای فقها، یعنی آیات «مصباح»، موحدی و یزدی در رأس تصمیم‌گیری باشند». شورای فقها ایده‌ای است که نخستین‌بار در جبهه پایداری پیاده شد. آنها اعلام کردند، حتی بعد از تبدیلشدنشان به حزب هم ساختار شورای فقها را حفظ می‌کنند.

چند روز قبل هم خبرگزاری فارس تیتر زد «شورای فقها» محور وحدت اصولگرایان شد. این در حالی است که اصولگرایان تاکنون تنها و فقط از جامعتین به عنوان محور وحدت سخن گفته‌‌اند و «مصباحی‌مقدم»، سخنگوی جامعه روحانیت مبارز، صراحتا گفته است که شق سومی را قبول ندارند. او گفته بود: «این یک ادعاست و نه چیزی بیشتر. من موضع جامعه روحانیت مبارز را به صورت قاطع می‌گویم. بنای ما بر این است که در قالب دو جامعه مسائل را پیش ببریم و ضلع سومی را قبول نداریم».

حجت‌الاسلام ابراهیمی، عضو جامعه روحانیت مبارز، هم در نقل‌قولی به خبرآنلاین گفته بود آيت‌الله «مصباح‌یزدی» در نشست با آيات «يزدي» و «موحدي‌کرماني» عنوان کرده است هر چه جامعتين اعلام کنند می‌پذيرد. این یعنی «مصباح» قرار است پذیرنده تصمیمات باشد، نه یکی از اضلاع تصمیم‌ساز. حتی «حمیدرضا ترقی»، عضو شورای مرکزی حزب مؤتلفه، هم با ابراز تعجب از تیتر گزارش فارس به «شرق» گفته بود: «تا‌به‌حال من چنین چیزی نشنیده بودم. بحث شورای فقها اصلا مطرح نبوده است».

همایش روز پنجشنبه هم تا حد زیادی تأییدکننده همین ادعا بود که اصولگرایان قرار نیست و نمی‌خواهند تن به ایده این سه‌ضلعی بدهند. آن‌طور که خبرگزاری فارس گزارش داده است برای آن همایش از آیات موحدی‌کرمانی، دبیر جامعه روحانیت مبارز و یزدی، رئیس جامعه مدرسین حوزه علمیه قم، نیز دعوت شده بود ولی گفته شد که به دلیل سفر آیت‌الله موحدی‌کرمانی، پیام تصویری وی در این همایش پخش شد و آیت‌الله یزدی نیز که بنا به کسالت جسمی نتوانسته بود در این همایش حضور یابد، حجت‌الاسلام تقوی به نمایندگی از وی سخنرانی کرد. این در حالی است که متن پیام رئیس جامعه روحانیت مبارز و سخنرانی آیت‌الله تقوی در این همایش منتشر نشده است.

مصباح‌یزدی و اصرار بر اصول

اما آنها که سر نخ سخنان مصباح را در این سال‌های اخیر به‌ویژه بعد از انتخابات ٩٢ دنبال می‌کنند می‌دانند که هیچ تغییری در فحوای کلام و معنای سخنان او ایجاد نشده است. آنها که مصباح و اصرارش بر ایده گزینه اصلح را یکی از عوامل چندپارگی اصولگرایی در انتخابات ریاست‌جمهوری گذشته می‌دانند، در این دو سال به بهانه‌های مختلف سعی کرده‌‌اند او را در گعده‌های اصولگرایی وارد کنند شاید کمی مصباح کوتاه بیاید و کمی هم دیگران تا در نقطه‌ای به اشتراک برسند. مصباح اما برای خودش اصولی دارد که از آن کوتاه نمی‌آید. دیروز هم گرچه سخنانش را نه خبرنگاران که صاحبخانه یعنی روابط‌عمومی حزب مؤتلفه منتشر کرد اما بااین‌حال همان چیزی که منتشر شده هم می‌گوید که او اهل کوتاه‌آمدن نیست.

مصباح‌یزدی با اشاره به ادعای برخی که می‌خواهند عقب‌ماندگی‌ها را جبران کنند، گفت:«برخی می‌گویند نیاز به پیشرفت داریم و اگر دین هم آسیب دید دلواپس آن نباشیم، هر کس دین خود را حفظ کند! ما نباید از دیگران عقب بمانیم».

رئیس مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام‌خمینی(ره) با رد این نظر گفت: «نمی‌شود بر سر دین با کسی مصالحه کرد و سر سوزنی کوتاه آمد. ما در امر دین حق مصلحت‌سنجی نداریم. این از تعالیم قرآن است. در برابر دشمن نرمش نشان‌دادن خطر ایجاد می‌کند».

آیت‌الله «مصباح‌یزدی» با طرح این پرسش که آیا ما باید فدای دین بشویم یا دین فدای ما، گفت: «پاسخ روشن است، باید دین را حفظ کنیم و از دنیا و جاذبه‌های فریب‌آمیز آن پرهیز کنیم. باید اصالت را به دین بدهیم و از ارزش‌های دینی تا آخرین نفس دفاع کنیم. باید اصل را در حرکت برمبنای عقاید و احکام و ارزش‌های دینی بگذارید».

مشابه این سخنان را «آیت‌الله» پیش‌تر هم طرح کرده بود. او مهرماه سال گذشته در نشست وحدت اصولگرایی خطاب به حاضران در نشست «وحدت اصولگرایی» گفت: «تصور من این است که افرادی که در اینجا جمع شدند، می‌خواهند خودشان را از انحراف‌ها، سقوط‌ها و نوسانات زشت حفظ کنند و اگر می‌خواهند این‌گونه باشد، باید اصول فکری، ارزشی و روشی را رعایت کنند و اگر بنا داریم این اصول را دقیقا رعایت کنیم، ٩٩‌درصد مصونیت ما تضمین است اما اگر از ابتدا زیر حرفمان بزنیم و بگوییم امروز دوستان ما این‌جوری می‌پسندند و باید این‌گونه رفتار کنیم، فردا طور دیگری رفتار کنیم، معنایش این است که طبق ادبیات روز، جامعه ما دو گروه است؛ اصولگرا و غیراصولگرا».

پیش‌تر گفته شده بود که آیت‌الله محمد یزدی، آیت‌الله محمدعلی موحدی‌کرمانی و آیت‌الله محمدتقی مصباح‌یزدی، آخرین روز مردادماه در جلسه مشترکی درباره محورهای وحدت اصولگرایان و راه‌های رسیدن و تقویت هرچه‌بیشتر وحدت جریان اصولگرایی بحث و تبادل‌نظر کرده‌اند. در این جلسه مقرر شد در مواردی که در بین گروه‌های اصولگرا نظرهای متفاوتی روی مصادیق باشد، در صورتی که هر سه‌نفر بنابر حجت شرعی و فارغ از مسئولیت‌ها و جایگاه خود، به اولویت شخصی رسیدند، اظهارنظر کنند. شاید صحبت‌های دیروز مصباح هم اولویت‌های شخصی او بوده است که مطرح کرده است.

کنایه به هاشمی

آیت‌الله مصباح‌یزدی دیروز گوشه‌ای هم به هاشمی‌رفسنجانی زد و با اشاره به اینکه باید به‌هوش باشیم و نباید اجازه دهیم به نام امام(ره) کلام امام را تحریف کنند، گفت: «علت قرائت‌های مختلف از بیانات امام(ره) و رهبری، نفس انسان است که برخی فکر می‌کنند قرائت خودشان اولی بر قرائت ولی‌فقیه است. نباید بگذاریم به نام دین ارزش‌های دینی را تحریف کنند».

ملاقات خصوصی مصباح‌یزدی و حدادعادل

این همایش یک حاشیه هم داشت. آن‌طور که خبرگزاری‌ها منتشر کرده‌‌اند، دیداری خصوصی بین آیت‌الله «مصباح‌یزدی» و «غلامعلی حدادعادل» انجام شده است. شاید این دیدار آخرین تیر ترکش‌ها و تلاش‌های جریان اصولگرا برای راضی‌کردن آیت‌الله بوده است.

http://www.sharghdaily.ir/News/71958

ش.د9402319

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
پربیننده ترین
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات