صفحه نخست >>  عمومی >> آخرین اخبار
تاریخ انتشار : ۲۵ دی ۱۳۹۴ - ۰۱:۵۲  ، 
کد خبر : ۲۸۶۰۵۹

لطیفه های مردمی گزنده تر از مواضع رسمی در مقابل جیبوتی +عکس

پایگاه بریت برت نیز با اشاره به قطع رابطه جیبوتی با ایران و لطیفه ها و کاریکاتورهای منتشر شده می نویسد، "کاربران ایرانی قطع رابطه جیبوتی با این کشور را در شبکه های اجتماعی به مضحکه گرفته اند."
در پی وقایع رخ داده پس از اعدام آیت الله نمر از سوی رژیم سعودی، برخی کشورهای عربی به تبعیت از عربستان روابط دیپلماتیک خود با ایران را قطع کرده و یا کاهش دادند. در این میان می توان به سودان، سومالی، قطر، بحرین، امارات، کویت و جیبوتی اشاره کرد. لطیفه ها و پیام هایی که در این مدت دست به دست میان کاربران ایرانی شبکه هایی همچون تلگرام رد و بدل شد، سرانجام به رسانه های مجازی بیگانه نیز راه یافت این لطیفه ها که اثرگذار تر از برخی پیامهای رسمی بود باعث واکنش رسانه ها شد.
 
به گزارش بصیرت،پایگاه بی بی سی طی گزارشی در این خصوص به بررسی نحوه برخورد مردم ایران با قطع رابطه چند کشور منطقه ای و عربی می پردازد. در این گزارش آمده است، "مردم ایران در محیط آنلاین به رخدادهای سیاسی اخیر پاسخ داده اند و لطیفه های بسیاری در این باره منتشر کرده اند... این ابراز احساسات درونی از طریق طنز، نوعی تخلیه عصبانیت است... تعداد زیاد کشورهایی که با ایران قطع رابطه کرده اند موجب شده است مردم به ناچار بگویند، خوب، بیایید بخندیم!" این پایگاه ضمن ذکر چند لطیفه که از سوی کاربران ایرانی منتشر شده اند، نوشته است، "برخی از این لطیفه ها را می توان نوعی حمایت ضمنی عامه مردم از حمله به سفارت کشورها در ایران در نظر گرفت. به عنوان مثال می توان به یکی از لطیفه هایی که در تلگرام منتشر شده اشاره کرد. در این لطیفه آمده است، لطفا برای نسل آینده هم سفارت خانه نگه دارید! آنها هم حق دارند سفارت خانه ها را تصرف کنند... بر اساس پیام ها و کامنت هایی که از سوی کاربران ایرانی در شبکه های اجتماعی منتشر شده، اغلب مردم این کشور سعی دارند به هر قیمتی خود را از قطع رابطه عربستان سعودی و هم پیمانانش راضی نشان دهند." پایگاه بریت برت نیز با اشاره به قطع رابطه جیبوتی با ایران و لطیفه ها و کاریکاتورهای منتشر شده می نویسد، "کاربران ایرانی قطع رابطه جیبوتی با این کشور را در شبکه های اجتماعی به مضحکه گرفته اند."
  لطیفه های مردمی گزنده تر از مواضع رسمی در مقابل جیبوتی +عکس
اما واکنش برخی منابع دیگر خصوصاً رسانه های آفریقایی به این لطیفه ها جالب به نظر می رسد. پایگاه "میل و گاردین آفریقا" لطیفه های منتشر شده درباره جیبوتی را حاکی از اهمیت بالای این کشور و واکنش معکوس مردم ایران توصیف کرده است. در این گزارش آمده است، "ایران جیبوتی را به خاطر اقدامش به سخره گرفته است... اما آنچه که در این میان جالب توجه به نظر می رسد، چرایی واکنش ایران به قطع رابطه جیبوتی آن هم در این گستره وسیع است. اگرچه این واکنش با طعنه و توهین همراه بوده است، اما حکایت از اهمیت بالای جیبوتی برای ایران دارد، به خصوص در رابطه با یمن... جایگاهی که جیبوتی از آن برخوردار است، از لحاظ استراتژیک بی همتا است."
نظرات بینندگان
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات