صفحه نخست >>  عمومی >> آخرین اخبار
تاریخ انتشار : ۲۸ دی ۱۳۹۴ - ۰۷:۳۱  ، 
کد خبر : ۲۸۶۱۵۳

اخبار ویژه روزنامه‌های 28 دی ماه

روزنامه کیهان **

شرکت‌های اروپایی همچنان نگران مجازات‌های تحریمی آمریکا

با وجود لغو احتمالی تحریم‌ها، شرکت‌های آلمانی هنوز هم جانب احتیاط را برای سرمایه‌گذاری در ایران حفظ کرده‌اند.

دویچه‌وله در گزارشی نوشت: با وجود لغو احتمالی تحریم‌ها علیه ایران شرکت‌های خودروساز آلمانی می‌گویند، هنوز هم جانب احتیاط را نگه داشته و برای ورود گسترده به بازار ایران سیر تحولات را نظاره می‌کنند.

دویچه‌وله فارسی نوشت: خودروسازان آلمانی به رغم لغو تحریم‌های غرب علیه ایران در حال حاضر قصد سرمایه‌گذاری‌های بزرگ در این کشور را ندارند. فولکس واگن، بزرگ‌ترین شرکت خودروسازی اروپا اعلام کرده که ما روند توسعه را دنبال و گزینه‌های ممکن را ارزیابی خواهیم کرد.

دویچه وله افزود: در حال حاضر هیچ تصمیم و نتیجه‌گیری قطعی‌ای در این باره وجود ندارد. آئودی و پورشه، دو شرکت زیرمجموعه فولکس واگن نیز اظهارات مشابهی کرده‌اند.

سخنگوی «بی‌ام‌و» تاکید کرده است که ورود به بازار ایران در آینده بستگی به سمت و سوی روند سیاسی و اقتصادی دارد.

دویچه وله نوشت: قرار است نمایندگی این شرکت در ایران توسط مرکز منطقه‌ای آن در دبی سرپرستی و هدایت شود، اما مسئولان این شرکت هم می‌گویند، تحریم‌ها مانع از اجرای این طرح است و به دلیل تحریم‌ها ما نمی‌توانیم برای نمونه جایی را اجاره کرده و افراد را استخدام کنیم، چون نمی‌توانیم دستمزدهایشان را پرداخت کنیم.

در همین حال سو میلارد مشاور حقوقی مؤسسه استفانسون هاروود به بی‌بی‌سی گفته است مسئله اصلی پس از اجرای برجام، غلبه بر جو نگرانی ناشی از تحریم‌هاست که همچنان وجود دارد. وضعیت تحریم‌های آمریکا قدری پیچیده است.

مشاور حقوقی مؤسسه استفانسون هاروود ادامه داد: مسئله مهم این است که ایران بتواند پرداخت‌های خود را به درستی انجام دهد.

وی گفت: مشکل اصلی این است که آمریکا روی شرکت‌های بین‌المللی خیلی فشار وارد کرده که با ایران داد و ستد نکنند.

یادآور می‌شود پیش از این به هنگام اعلام توافق وین، روزنامه اقتصادی فایننشال تایمز ضمن گزارش مبسوطی تصریح کرده بود: این توافق هزینه و ریسک سرمایه‌گذاری در ایران را بالا نگه می‌دارد.

آمریکا پس از توافق ژنو تا امروز بارها افراد و شرکت‌های مختلف را به خاطر همکاری با ایران مورد تحریم‌ها و مجازات شدید قرار داده است. جریمه برخی از این مجازات‌ها بالغ بر 8-9 میلیارد دلار بوده است.

خلق یک شبه 80 منطقه آزاد با توجیه اقتصادی یا مصرف انتخاباتی؟!

خبرگزاری دانشجو در گزارشی نوشت: «خلق یک شبه 80 منطقه ویژه اقتصادی، بهترین عنوانی است که می‌توان به لایحه ایجاد مناطق جدید آزاد تجاری، صنعتی و ویژه اقتصادی داد. با این توضیح که تفسیر لایحه ارائه شده از سوی دولت، تنها مشتمل بر پیشنهاداتی برای اعلام مناطق آزاد در هفت منطقه جدید بود؛ اما بعد از بررسی در کمیسیون اقتصادی بیش از 10 برابر شد و روی هم به 80 منطقه افزایش یافت! این لایحه اگرچه در نشست روز 29 آذر، نتوانست آرای لازمه را کسب کند اما با اصرار برخی نمایندگان دوباره در دستور کار پارلمان قرارگرفت و حالا قرار است در صحن علنی بررسی شود. اما ماجرا چه بود؟ پشت پرده اصرار نمایندگان برای ده برابر کردن یک شبه مناطق آزاد در کشور چیست؟ و اصلا آیا این مناطق تاکنون به دردی هم خورده‌اند؟! بوی انتخابات یکشنبه 29 آذرماه بود که افزایش فله‌ای مناطق آزاد تجاری، صنعتی ویژه اقتصادی، با وجود کسب 117 رای در پارلمان، نتوانست به قانون تبدیل شود و رد شد. گیر کار این بود که براساس نص برنامه پنجم توسعه، در سراسر سال‌های اجرای این قانون وضع هرگونه تضعیف و یا تخفیف مالیاتی ممنوع است؛ این‌گونه بود که محمدرضا باهنر که آن روز ریاست پارلمان را برعهده داشت، با استناد به تبصره یک ماده 117 قانون پنجم توسعه، تصویب آن را منوط به اخذ دست کم دو سوم آرای مجلس دانست. ترکان موافق این لایحه بود.

خبرگزاری دانشجو می‌افزاید: حتی اگر تصور کنیم لایحه پیشنهادی دولت برای اعلام منطقه آزاد در آن هفت ناحیه، با مطالعات مناسب و با توجیه و تعبیه زیرساخت‌های کافی و در نظر گرفتن جمیع جوانب ارائه شده بود، به نظر نمی‌رسد کمتر کسی در گتره‌ای بودن پیشنهاد افزودن آن 70 نقطه دیگر به لایحه پیشنهادی، کمترین تردیدی داشته باشد.

طراحان پیشنهاد، اگرچه پشت عناوین دهان پرکنی مانند حرکت در چارچوب اقتصاد مقاومتی و با حمایت از ساخت داخل پنهان شدند، اما واقعا مدعای «حمایت از تولید» آن هم در مناطق محروم و مرزی که فاقد زیرساخت‌های اولیه برای زندگی است، (چه برسد به کارخانه و تولید!) مضحک‌تر از آن است که قابل دفاع باشد!

این همه رانت، این همه امتیاز، این همه انواع معافیت‌های مالیاتی و گمرکی بدون کمترین نظارت؛ اگر فساد نمی‌شد عجیب بود! تخفیفات مالی و مالیاتی که قانون‌گزار نخستین‌بار در سال 1368 برای تشویق سرمایه‌گزاران در سه منطقه آزاد در نظر گرفته بود، نه تنها کمترین کمکی در راستای تقویت تولید نکرد، بلکه موجبات افزایش چشمگیر فساد و رانت‌خواری در این مناطق را فراهم آورد. نبود نظارت و شفافیت کافی در ساختار و عملکرد مناطق آزاد، امتیازات جذاب تجاری را که می‌توانست اوضاع اشتغال و صنعت مملکت را زیر و رو کند، به اختاپوس هفت سری تبدیل کرد که در تمام بدنه بروکراتیک مملکت «نفوذ» کرده است. در تمام این سال‌ها مناطق آزاد تجاری عملا به جولان‌گاهی برای مفسدین اقتصادی و حیاط خلوت دولت‌ها تبدیل شده است. متخلفین به ساده‌ترین ترفندها قانون را دور می‌زنند و حسابی از رانت‌هایی که روزگاری قرار بود به داد تولید برسد، سواستفاده می‌کنند. به این ترتیب اگر افزایش فله‌ای مناطق آزاد در کشور، آن‌چنان که کمیسیون اقتصادی مجلس شورا پیشنهاد کرده، تصویب شود؛ نه تنها نظم و ثبات پولی و مالی بازار را مختل خواهد کرد، که موجبات تعمیق فساد سیستماتیک نهادینه شده در ساختار مناطق آزاد را فراهم خواهد کرد.

بررسی آمار تراز تجاری مناطق آزاد در سال 1392 نشان می‌دهد حجم کل واردات به صادرات نزدیک به بیست و پنج برابر بوده است! (از مناطق آزاد در این سال، «132میلیون» دلار کالا صادر شد، در حالی که «3/2 میلیارد» دلار کالا وارد شد) روشن است! مناطق آزاد به اتوبانی برای واردات کالاهای عمدتا بنجل و مصرفی به کشور تبدیل شده است.

چرا باید در فهرست‌ جامعتین باشد؟

یک روزنامه خانوادگی خواستار قرار گرفتن هاشمی به عنوان سرلیست نامزدهای جامعتین شد!

روزنامه آرمان که به خانواده‌ هاشمی نزدیک است، می‌نویسد: جامعتین (جامعه مدرسین و جامعه روحانیت) این روزها بیش از همیشه فعالیت دارد و می‌خواهد بار دیگر به روزهای اوج خود بازگردد؛ یعنی آن روزهایی که تصمیم دو تشکل روحانی برای تمام اصولگرایان فصل‌الخطاب بود.

این روزنامه می‌افزاید: حالا هم قرار است انتخابات مجلس شورای اسلامی و خبرگان برگزار شود و لیست انتخاباتی جامعتین از ارزشی بالا برخوردار است. آیا آیت‌الله هاشمی در این لیست است؟ این سؤالی است که امروز در ذهن بسیاری وجود دارد و تا این لحظه پاسخ مطمئنی به آن داده نشده است اما در محتوا و لحن پاسخ‌ها می‌توان حدس زد که لیست جامعتین با حضور نام آیت‌الله هاشمی در صدر آن بیش از همیشه مورد توجه قرار خواهد گرفت. در روزگاری جامعه مدرسین توسط تعدادی از آیات عظام حوزه علمیه تاسیس شد و در دوران انقلاب و سال‌ها بعد از پیروزی آن، به عنوان مرجعی فراجناحی درخدمت اهداف انقلاب و نظام بود، اینک کمی سیاسی‌تر شده و مواضع جناحی برخی در آن بر همگان آشکار شده است. وضعیت مشابهی نیز کمابیش درباره جامعه روحانیت مبارز وجود دارد. بی‌هیچ پرده‌پوشی و تعارفی باید گفت که آیات هاشمی رفسنجانی و سیدحسن خمینی در سپهر سیاسی امروز، بسیار شناخته شده هستند. قرار گرفتن این نام‌ها در آن فهرست‌ها باعث اعتبار دوسویه می‌شود.

این فضاسازی روزنامه اجاره‌ای درباره سرلیستی در حالی است که در صدر قرار گرفتن نام هاشمی در فهرست جامعتین بحث جدی وجود دارد و بنابر برخی اخبار این احتمال از سوی جامعتین (به ویژه جامعه مدرسین) منتفی شده است. علت ماجرا روشن است چه اینکه آقای هاشمی نه‌تنها نتوانست با جریان برانداز در فتنه و آشوب آمریکایی صهیونیستی 88 (کودتای مخملی) مرزبندی کند بلکه متأسفانه به نوعی رفتار کرد که بازی در زمین دشمن بود. وی پس از آن نیز درباره موضوعاتی نظیر مبارزه با استکبار آمریکا، در مسیر تحریف خط امام(ره) قرار گرفت. مواضع هاشمی درباره سوریه و داعش نیز متأسفانه بسیار به مواضع آمریکایی‌ها شباهت داشت. او در تداوم همین موضع‌گیری‌های عجیب و غریب اظهاراتی درباره برنامه هسته‌ای و هدف ساخت بمب هسته‌ای داشت که بلافاصله مورد استقبال محافل صهیونیستی و آمریکایی قرار گرفت. همچنین حضور عناصر مسئله‌دار و فتنه‌گری نظیر عبدالحسین هراتی در دفتر و در میان مشاوران آقای هاشمی- با سابقه توهین و هتاکی علنی به حضرت امام خمینی- این تردید را که دشمن در میان اطرافیان هاشمی نفوذ کرده، جدی می‌کند.

خودزنی عربستان بر سر ذخایر مالی

«ذخایر مالی عربستان در کمتر از 4 سال به صفر می‌رسد.»

روزنامه فرانسوی لزاکو در گزارشی نوشت: کاهش سریع سهام مالی عربستان، اخیرا آل‌سعود را وادار کرده است تا قیمت سوخت خودرو در داخل این کشور را به میزان 50 درصد افزایش دهد و همچنین ممکن است مرحله بعد، حذف یارانه‌های آب و برق و نیز توقف طرح‌های ساخت و ساز در این کشور باشد؛ علاوه بر این، ریاض برای نخستین‌بار اعمال 5 درصد مالیات بر ارزش افزوده را بررسی می‌کند. تمام این تدابیر برای کنترل کسری بودجه عربستان است که در سال جاری به 19 درصد از تولید ناخالص داخلی رسیده است.

به گزارش العالم این روزنامه اقتصادی می‌افزاید: درآمدهای حاصل از فروش نفت فقط نیمی از هزینه‌های عربستان را تامین می‌کند، که این امر، ریاض را یا به قرض گرفتن یا برداشت از ذخایر مالی خود وادار می‌کند؛ به گفته کارشناسان صندوق بین‌المللی پول، با میانگین فعلی، ذخایر مالی عربستان قبل از آغاز سال 2020 از بین خواهد رفت.

بنا بر اعتقاد کارشناسان، کاهش شدید قیمت نفت ( که خود توطئه‌ای از سوی سران آل‌سعود برای ضربه زدن به ایران، روسیه و عراق بود) در کنار تامین هزینه‌های گروهک‌های تروریستی در عراق و سوریه و همچنین هزینه سرسام‌آور تجاوز عربستان به یمن و مشکلات داخلی موجب کسری بودجه رژیم عربستان شده است.

جشن چندباره روزنامه‌های زنجیره‌ای

روزنامه‌های مختلف تیترهای گوناگونی را برای فرا رسیدن روز اجرای برجام انتخاب کردند. برخی از این تیترها معطوف به ذوق‌زدگی و ایجاد هیجان و شماری دیگر دعوت به عقلانیت و واقع‌نگری است.

تیتر روزنامه‌ها به این شرح است:

- مردم‌سالاری: صبر در اجرای برجام

- شرق (تمام صفحه): اینک بدون تحریم

- آرمان: تحریم‌ها به تاریخ پیوست

- آفتاب یزد (تمام صفحه): تحریم رفت

- اعتماد (تمام صفحه): صبح بدون تحریم؛ لحظه تاریخی اعلام رأی اجرای برجام ساعت یک بامداد 27 دی 94 بود.

- قانون: خلاص شدیم

- فرهیختگان: سپیده دمید

- شهروند: تحریم خاک شد

- وقایع اتفاقیه: یک روز خوب برای دنیا

- ایران (تمام صفحه): فروپاشی تحریم

- بامداد: جشن ارزانی و شکست دیوار تحریم

- رسالت: فعالان اقتصادی؛ منتظر معجزه اقتصادی نباشیم.

- وطن امروز: آغاز راستی‌آزمایی؛ با تمام شدن تعهدات ایران، دوران اجرای وعده‌های 5+1 شروع شد.

- جام‌جم: توپ راستی‌آزمایی در زمین غرب

یادآور می‌شود مشابه همین هیجان‌آفرینی رسانه‌ای از سوی نشریات شبه‌ اصلاح‌طلب و حامی دولت پس از توافق ژنو، بیانیه لوزان و توافق ژنو هم صورت گرفته بود اما واقعیت‌های اقتصادی در بازارهای مختلف و در زندگی مردم چیزی غیر از آن هیجان بود به نحوی که امروز عمیق‌تر شدن رکود اقتصادی، کاهش درآمدهای کشور به نسبت 2 سال قبل، افزایش 600 تومانی نرخ دلار، از رونق افتادن بورس، کاهش اشتغال و افزایش بیکاری، دو برابر شدن نقدینگی با وجود اصرار دولت بر توقف پروژه‌های عمرانی و سیاست‌های انقباضی و... را همه به وضوح درک می‌کنند.

روزنامه زنجیره‌ای اعتماد که دیروز مجدداً در صف ذوق‌زده‌ها و هیجان‌سازها قرار گرفته، پریروز در صفحات داخلی هشدار داده بود: تزریق شادی پسابرجام به مثابه چاقویی دولبه است. باید در تحلیل پسا برجام واقع‌بین بود. بیش از هر چیز دولت باید کوشش کند به جای تزریق شادی به مردم، واقعیت موجود اقتصاد را نمایش دهد چه اینکه با تزریق شادی برای عملی شدن برنامه لغو تحریم‌ها، اگرچه امید گشایش و بهبود چشم‌اندازها اثرش را بر تصمیم‌های اقتصادی مردم خواهد گذاشت اما این شادی هم برای مردم و هم برای دولت به مثابه یک چاقوی دو لبه عمل می‌کند و نارضایتی ناگهانی حاصل از بی‌ثمر بودن شادی ممکن است گریبان خود دولت را بگیرد.

با این وصف باید پرسید عملکرد و نشریات زنجیره‌ای، گزارش واقعیات است یا هزینه از اعتماد عمومی برای سرخوردگی‌ها و ناامیدی‌ها و نارضایتی‌های بعدی که نتیجه آن در سبد دشمنان ملت ایران می‌ریزد؟! از سوی دیگر باید دید آیا چند ماه - یا هفته- دیگر همین روزنامه‌ها زیر تبلیغات و اغواگری‌های خود نمی‌زنند؟

*********************************

روزنامه جمهوری اسلامی **

* کشورهائی که به پیروی از عربستان سعودی با ایران قطع رابطه کردند، از آل‌سعود پول گرفته‌اند. اسناد این واقعیّت اکنون در حال افشاشدن است. افشای یک سند جدید نشان می‌دهد، سومالی در همان روزی که قطع روابط با ایران را اعلام کرد وعده کمک 50 میلیون دلاری از عربستان سعودی دریافت کرده بود. به گزارش خبرگزاری رویترز، دولت سومالی که نه این خبر را تایید و نه رد می‌کند، می‌گوید که هیچ ارتباطی میان حمایت دیرینه مالی عربستان و تصمیم سومالی برای قطع رابطه با ایران وجود ندارد. وزارت امور خارجه عربستان هم در رابطه با این سند که به دست خبرگزاری رویترز رسیده، اظهارنظری نکرد. این تازه‌ترین نشانه از روش حمایتی آل سعود برای جلب حمایت منطقه‌ای در مقابل ایران است. وزیر دارایی سومالی در رابطه با این وعده سعودی‌ها اظهار نظری نکرده است اما گفت هرگونه کمک مالی از طرف عربستان به موضع ضد ایرانی موگادیشو ارتباطی ندارد.

* وزیر دادگستری لبنان از وزرای عضو جریان «14مارس» در همنوایی با عربستان سعودی، گفت جلوگیری از «گردنکشی ایران» ضروری شده است. اشرف ریفی، وزیر دادگستری لبنان و از چهره‌های جریان 14 مارس (جریان نزدیک به آمریکا و عربستان) مدعی شد که جریان متبوعش با طرح‌های ایرانی در لبنان مقابله می‌کند. وی در گفت‌وگو با روزنامه عربستانی «عکاظ» گفت: در جلسه پنج شنبه گذشته شورای وزیران به شرکت کنندگان در جلسه دولت گفتم که «هر کسی که گمان می‌کند، لبنان یک روزی به چراگاهی برای طرح‌های ایرانی تبدیل شود، سخت در توهم است و ما با این طرح مقابله می‌کنیم». ریفی با اعتراف به اینکه خودمان را بخشی از کشورهای عربی بویژه عربستان سعودی می‌دانیم، افزود: لطف عربستان در کمک به کشورمان، ما را به دفاع از آن با همه امکانات و دفاع از سایر کشورهای عربی رهنمود می‌سازد. وزیر دادگستری لبنان و جریان متبوعش طی چند روز گذشته از مخالفت «جبران باسیل» وزیر امور خارجه لبنان، که هوادار مقاومت اسلامی است،‌ با بیانیه پایانی نشست اخیر اتحادیه عرب بشدت انتقاد کرده‌اند.

*********************************

روزنامه خراسان**

مشرق نوشت:

سرلشکر رحیم صفوی گفت: اخباری مبنی بر تأسیس پایگاه‌های جدید از سوی آمریکا برای آموزش تروریست‌ها در مرز عربستان به گوش می‌رسد.

فردا نیوز مدعی شد:

برنامه «آیینه خانه» شهاب مرادی به دلایل نامعلوم روی آنتن نمی رود. این اتفاق درست چند روز بعد از انتقاد صریح وی به سریال معمای شاه در همین برنامه رخ داده است.

آنا مدعی شد:

دلیل اصلی ممنوع‌التصویری کفاشیان به مجمع روز چهارشنبه گذشته مربوط می‌شود که در جریان مجمع مقرر شد تا به خاطر عدم توافق صداوسیما بر سر حق پخش تلویزیونی، فدراسیون فوتبال از این نهاد شکایت کند که این موضوع ناراحتی مسئولان صداوسیما را در پی داشته و آنها در نهایت دستور به ممنوع‌التصویری کفاشیان داده‌اند.

*********************************

روزنامه ایران**

ایران 7/1 میلیارد دلار از امریکا غرامت می گیرد

وزیر خارجه امریکا اعلام کرد که ایران در پرونده شکایت از واشنگتن بابت عدم اجرای تعهدات مبنی بر فروش تسلیحات در دهه ۱۹۷۰ (قبل از انقلاب) در دادگاه لاهه، 7/1 میلیارد دلار دریافت می‌کند. به گزارش فارس، جان کری در بیانیه‌ای اعلام کرد که امریکا و ایران در مورد پرونده‌ مربوط به خرید تسلیحات در دهه 1970 میلادی (زمان شاه مخلوع) از امریکا و عدم تحویل آنها به ایران پس از انقلاب، به توافق رسیدند. براساس توافق صورت گرفته، قرار است ایران علاوه بر دسترسی به 400 میلیون دلار از پول بلوکه شده خود، 3/1 میلیارد دلار بابت بهره این پول دریافت کند. جان کری در این بیانیه، توافق حاصل شده با ایران در پرونده شکایت در دادگاه لاهه را «منصفانه» و «به بهترین وجه به نفع منافع امریکا» خوانده است. این پرونده به سال 1981 برمی‌گردد، زمانی که امریکا بعد از انقلاب حاضر به بازگرداندن پول پرداخت شده از سوی تهران برای خرید تسلیحات نشد و جنگ‌افزارهای مورد نظر را نیز تحویل نداد.

تحریم‌های جدید امریکا علیه ایران

وزارت خزانه‌داری امریکا، ایران را در ارتباط با برنامه موشک‌های بالستیک خود تحریم کرد. به گزارش تسنیم، خبرگزاری فرانسه به نقل از یک مقام امریکایی اعلام کرد که وزارت خزانه‌داری ایالات متحده، ایران را در ارتباط با برنامه موشک‌های بالستیک خود تحریم کرده است. بر اساس بیانیه‌ای که دفتر کنترل دارایی‌های خارجی وزارت خزانه‌داری ایالات متحده منتشر کرد، 11 شخص حقیقی و حقوقی مشارکت کننده در برنامه موشکی بالستیک ایران در لیست تحریم‌های امریکا قرار گرفتند. خبرگزاری رویترز شنبه شب گذشته در گزارشی نوشته بود که امریکا پیش از این، قصد داشت ایران را به خاطر آزمایش‌های جدید موشکی‌اش تحریم کند که بحث تبادل زندانیان در این بین باعث به تأخیر افتادن وضع تحریم‌های جدید ضدایرانی شده بود.

استقبال عربستان از میانجیگری عراق

وزیر امور خارجه عراق گفت: «الجبیر از طرح عراق برای پایان دادن به تنش بین ریاض و تهران استقبال کرد.» به گزارش پایگاه خبری شبکه «العالم»، ابراهیم جعفری در گفت‌وگو با «سومریه» نیوز تأکید کرد: «عادل الجبیر وزیر امور خارجه عربستان در جریان تماس تلفنی به من اطلاع داد که اگر ایران یک گام بردارد، کشورش در مقابل 10 گام برخواهد داشت.»

سقوط بورس عربستان، قطر و دوبی با اجرای «برجام»

در پی برداشته شدن تحریم‌های اتمی ایران، ارزش سهام بازار بورس عربستان سعودی، بزرگ‌ترین بازار بورس در کشورهای عربی، دیروز بیش از 6 درصد سقوط کرد. به گزارش «بی‌بی‌سی»، بازارهای بورس در قطر و دوبی هم صبح دیروز شاهد سقوط مشابهی بودند. براساس این گزارش، ایران اعلام کرده که در پی لغو تحریم‌ها، آمادگی دارد روزانه 500 هزار بشکه نفت بیشتر وارد بازار کند و این اقدام احتمالاً به سقوط بیشتر بهای جهانی نفت خواهد انجامید.

درخواست تمدید استمهال بابک زنجانی از دادگاه

وکیل بابک زنجانی با توجه به پایان مهلت یک ماهه موکلش برای پرداخت بدهی به شرکت نفت «اچ‌کی»، از دادگاه انقلاب درخواست استمهال یک ماهه کرد. رسول کوهپایه‌زاده به «ایران» گفت: «از آنجا که دو روز دیگر پایان مهلت یک ماهه قاضی صلواتی به موکلم در بازگرداندن بدهی‌های شرکت نفت است و با توجه به رفع نشدن تحریم‌ها در این موعد، موکلم نمی‌تواند پول‌ها را پرداخت کند؛ لذا روز گذشته درخواست مجدد استمهال را در قالب لایحه‌ای به دادگاه تقدیم کردم که در این درخواست زمان مقتضی را اعلام کردم تا دادگاه هر چه صلاح بداند اتخاذ کند.» بنابراین گزارش، دادگاه بعدی بابک زنجانی و دو متهم نفتی سه‌شنبه (29 دی‌ماه) برگزار می‌شود.

*********************************

روزنامه وطن امروز **

بحران اقتصادی به دربار کویت رسید

شیخ صباح احمد جابرالصباح، امیر کویت دستوری برای کم کردن بودجه دیوان (دفتر) پادشاهی این کشور صادر کرد. کشورهای حاشیه خلیج‌فارس از جمله کویت در سال گذشته به دلیل کاهش قیمت نفت دچار بودجه شدید شدند و مجبور به اتخاذ گام‌هایی برای رفع این کسری بودجه در سال جدید شدند. امیر کویت در آبان‌ماه از دولت و پارلمان این کشور خواست برای جبران کاهش 60درصدی درآمدهای نفتی کشور که تامین اعتبار بودجه این امیرنشین را به خطر انداخته است هر چه سریع‌تر به فکر اصلاحات اقتصادی باشند.

آخرین اخبار از وضعیت شیخ زکزاکی

حسن بالا، عضو جنبش اسلامی نیجریه درباره آخرین وضعیت شیخ زکزاکی، رهبر شیعیان این کشور، تصریح کرد: شیخ زکزاکی و همسر وی در حال حاضر در سلامت کامل به‌سر می‌برند و در حال مداوا هستند. این عضو جنبش اسلامی نیجریه در پاسخ به پرسشی درباره لغو شدن یا نشدن ممنوعیت ملاقات خانواده شیخ زکزاکی با وی گفت: تاکنون خانواده شیخ زکزاکی موفق به ملاقات وی نشده‌اند، اما ارتش در حال بررسی این مساله است و ممکن است مجوز این ملاقات را صادر کند.

عذرخواهی پ‌ک‌ک

پ‌ک‌ک در حالی مسؤولیت انفجار چند روز گذشته ماشین بمب‌گذاری شده در جنوب شرقی ترکیه را برعهده گرفت که به دلیل کشته شدن غیرنظامیان به خصوص 3 کودک عذرخواهی کرد. این حزب با صدور بیانیه‌ای اعلام کرد: کاملا آشکار است که براساس اصول و اهداف سیاسی جنبش ما غیرنظامیان نباید مورد هدف قرار گیرند. هدف از این حمله، نیروهای امنیتی بود. 3 روز پیش، به دنبال اصابت یک راکت و بمب‌های آتش‌زا به پاسگاه‌های پلیس در استان دیاربکر در جنوب شرق ترکیه دست‌کم 5 تن کشته و 39 تن دیگر زخمی شدند.

خداحافظی رئیس‌جمهور قرقیزستان با دنیای سیاست

آلماسبیگ آتمبایف، رئیس‌جمهوری قرقیزستان گفت، با اتمام دوره ریاستم کاملا از سیاست کناره‌گیری می‌کنم و هیچ پست سیاسی اعم از ریاست‌جمهوری، نخست‌وزیری، وزیری و نمایندگی مجلس را قبول نخواهم کرد. آتمبایف پیش‌تر نیز گفته بود که، من نه آقایف و نه باقیف (روسای‌جمهوری قبلی این کشور) هستم که برای رسیدن به کرسی ریاست‌جمهوری دست به هر کاری زدند.

ادامه تظاهرات بحرینی‌ها در وفاداری به شیخ نمر

مناطق مختلف بحرین همچنان صحنه برگزاری تظاهرات در محکومیت جنایت آل‌سعود در اعدام شیخ نمر باقرالنمر، روحانی برجسته عربستانی بود. روز جمعه، تظاهراتی بنا به دعوت ائتلاف 14 فوریه جوانان بحرین برگزار شد و تظاهرکنندگان در مناطق «بنی جمره، بوری، سهله جنوبی، المالکیه، الدراز، ستره، النویدرات، المرخ، المصلى و البلاد القدیم» در حالی که پرچم بحرین و تصاویری از شیخ نمر باقر النمر و شیخ علی سلمان دبیرکل زندانی جمعیت الوفاق را در دست داشتند، به شیخ النمر اعلام وفاداری کردند. شرکت‌کنندگان همچنین سرنگونی آل‌خلیفه و آل‌سعود را خواستار شدند و بر ادامه فعالیت‌های انقلابی تا تحقق خواسته‌های مردم بحرین در رسیدن به آزادی، دموکراسی و تعیین سرنوشت تاکید کردند.

تسلیم400 شبه‌نظامی در سوریه

آزادسازی شهر «سلمی» در حومه شمالی بندر لاذقیه علاوه بر دستاوردهای نظامی، از نظر سیاسی و تبلیغاتی نیز بسیار مهم برشمرده می‌شود به طوری که بلافاصله شاهد فرار یا تسلیم شدن تروریست‌ها از جمله 400 شبه‌نظامی در حماه بوده‌ایم. البته آزادسازی شهر راهبردی «سلمی» در ریف شمالی لاذقیه اگرچه یکی از مهم‌ترین این دستاوردها بوده، اما اولین و آخرین آن نبوده است، همچنین در ریف شرقی حلب، ارتش سوریه به دروازه‌های «دیر حافر» و «الباب»، 2 پایگاه اصلی «داعش» در این منطقه رسیده، در حالی که در ریف جنوبی حلب، نیروهای مسلح این کشور با پیشروی‌های چشمگیر و گسترده خود با مرزهای استان ادلب، پایگاه «القاعده» یا بنابر ادعای این گروه «امارت اسلامی» جبهه‌النصره فاصله چندانی ندارند.

***************************************

نظرات بینندگان
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات