تاریخ انتشار : ۲۹ دی ۱۳۹۴ - ۱۱:۱۴  ، 
کد خبر : ۲۸۶۲۲۳
دبیر شورای ‌عالی امنیت ملی و برخی نمایندگان مطرح کردند

هشدار نسبت به برخورد انتخاباتی با «برجام»

(روزنامه شرق - 1394/06/22 - شماره 2396 - صفحه 3)

کمیسیون ویژه برجام و ماجراهایش تمامی ندارد. ترکیب این کمیسیون در آغاز تشکیل، حاکی از این بود که نگاه خاصی در آن حاکم خواهد بود. حال برخی نمایندگان مجلس به ترکیب و عملکرد و نگاه کمیسیون برجام انتقاد دارند و آنان را از برخورد جناحی و سیاسی با برجام برحذر می‌دارند. حتی دبیر شورای‌عالی امنیت ملی هم به این موضوع واکنش نشان داده است. رفت‌وآمد میهمانان خوانده و ناخوانده به این کمیسیون و سخنانی که بر زبان می‌رانند افکار عمومی را به خود مشغول کرده است. حضور اعضای تیم فعلی مذاکره‌کننده هسته‌ای ایران به‌عنوان مهمانان اصلی و ضروری در این کمیسیون هم حتی حاشیه‌ساز بود. نوع مواجهه با سیدعباس عراقچی و همراهانش انتقادات بسیاری برانگیخت.

تاجایی‌که عباسعلی منصوری‌آرانی، نماینده مردم آران و بیدگل در مجلس گفته بود: «متأسفانه برخی از نمایندگان نسبت به بعضی میهمانان با احترام و نسبت به گروهی دیگر با تندی و بی‌احترامی برخورد می‌کنند اما مردم به‌خوبی متوجه انگیزه‌های برخورد دوگانه این نمایندگان می‌شوند». اشاره آرانی به حضور افرادی مانند سعید جلیلی و فریدون عباسی بود که اکنون هیچ مسئولیتی در قبال پرونده هسته‌ای ایران ندارند. سعید جلیلی در تمام سال‌هایی که مسئول پرونده هسته‌ای ایران بود نه خود را مجاب به پاسخ‌گویی به مجلس می‌دانست و نه اساسا مجلس دغدغه‌ای برای سؤال از او داشت. آرانی درهمین‌رابطه به خبرگزاری ایلنا گفته بود: «هم‌اکنون تیم مذاکره‌کننده کتابچه‌ای را به‌عنوان «برجام» در اختیار کمیسیون گذاشته و سؤال اینجاست که نتیجه شش سال فعالیت‌های تیم آقای جلیلی کجاست؟!». بااین‌حال جلیلی و عباسی به کمیسیون ویژه رفتند و هرآنچه خواستند بیان کردند. البته سخنان این دو نفر با واکنش جدی رئیس سازمان انرژی اتمی مواجه شد.

صالحی چه گفته بود؟

پس از اینکه جلیلی و عباسی به طرح دیدگاه‌های خود در کمیسیون ویژه برجام پرداختند و ادعاهایی درباره برجام و نقش خود در گذشته مطرح کردند، علی‌اکبر صالحی در کمیسیون حاضر شد و به این ادعاها واکنش نشان داد. رئیس سازمان انرژی اتمی گفته بود: «این حالت ایده‌آل بود که غنی‌سازی ٢٠ درصد بود، آب سنگین اراک بود، آنها هم می‌آمدند از ما عذرخواهی می‌کردند و تحریم‌ها را هم برمی‌داشتند. اگر شما می‌توانید بیایید مذاکره کنید. می‌گویند حق غنی‌سازی و فلان و فلان را ما گرفتیم، خب اگر این‌طور است، سند را امضا هم می‌کردید دیگر و کار را تمام می‌کردید».

شاید نقطه اوج سخنان صالحی آنجایی بود که نسبت به قربانی‌شدن مردم ایران برای اثبات شجاعت دیگران هشدار داد و گفت: «ممکن است فردا شجاعی پیدا شود که برود قلب رآکتور اراک را سرجایش بگذارد و با زن و بچه‌اش برود آنجا زندگی کند، آخر که چی؟ مگر شجاعت به این مسائل است، می‌خواهند ٨٠ میلیون نفر را به دلیل اینکه بگویند شجاع هستند، به خطر بیندازند. مسائل ایمنی در هسته‌ای با ایمنی در ایران‌خودرو فرق دارد؛ اگر در ایران‌خودرو اتفاقی بیفتد همان شعاع خود را تحت تأثیر قرار می‌دهد. شما اتفاق‌هایی مثل چرنوبیل را دیده‌اید... آقای عباسی را به خدا واگذار می‌کنم، اصلا ایشان شهیدپرور، فاتح خرمشهر و چیزای دیگر هستند و ما...».

نگاه جناحی به برجام

بزرگ‌ترین آفت ضد انسجام ملی

با ادامه رویکرد کمیسیون ویژه به بررسی برجام و نوع مواجهه با میهمانان، علی شمخانی، دبیر شورای‌عالی امنیت ملی، با بیان اینکه نگاه جناحی به برجام به هر شکلش، چه بخواهد به عنوان ابزاری در خدمت جناح خاصی قرار گیرد و چه بخواهد به عنوان ابزاری در جهت حذف جناح خاصی قرار گیرد، بزرگ‌ترین آفت ضدانسجام ملی است. علی شمخانی عصر دیروز در حاشیه مراسم ترحیم برادر وزیر کشور در جمع خبرنگاران این مطلب را در پاسخ به پرسش خبرنگاری بیان کرد که نظرش را درباره سخنان رئیس مرکز پژوهش‌های مجلس مبنی بر ضرورت انتخاباتی‌نشدن بررسی برجام جویا شده بود.

او گفت: «این موضوع بزرگ‌ترین آفت ضدانسجام ملی است که باید همه از آن دوری کنیم». از سویی دیگر نوذر شفیعی، عضو کمیسیون ویژه برجام، با اشاره به اینکه دیدگاه کلی مجلس به برجام مثبت است، گفت: «به اعتقاد بنده حتی در صورت منفی‌بودن نظر کمیسیون ویژه برجام، تصمیم نهایی برعهده شورای‌عالی امنیت ملی است». نوذر شفیعی در گفت‌وگو با «خانه ملت» درباره علت حضور اعضای سابق تیم مذاکره‌کننده در جلسات کمیسیون ویژه برجام، گفت: «در مجلس پیش‌بینی نشده است که به برجام رأی منفی داده شود و قرار است برجام را بررسی کنیم و به اعتقاد بنده تصمیم نهایی بر عهده شورای‌عالی امنیت ملی است».

کمیسیون ویژه برجام ابزار تبلیغات انتخاباتی نشود

نوع کنش کمیسیون ویژه برجام، منتقدان دیگری از داخل مجلس هم داشت؛ رئیس مرکز پژوهش‌های مجلس با بیان اینکه بحث هسته‌ای مربوط به مسائل امنیت ملی است، گفت: «نباید بگذاریم کمیسیون ویژه به ابزاری برای تبلیغات انتخاباتی تبدیل شود». کاظم جلالی در پاسخ به اینکه رویکرد جناحی برخی از نمایندگان حاضر در جلسات کمیسیون ویژه برجام چه تأثیری در روند بررسی خواهد گذاشت٬ گفت: «به نظر می‌رسد نباید بگذاریم کمیسیون ویژه به ابزاری برای تبلیغات انتخاباتی تبدیل شود٬ چراکه رهبری نیز تأکید فرمودند در بحث هسته‌ای از دوقطبی‌شدن جامعه جلوگیری کنیم».

جلالی مأموریت کمیسیون ویژه را بیش از ارائه گزارش ندانسته و گفت: «وظیفه اصلی کمیسیون برجام که از سوی مجلس به آن محول شده، ارائه گزارش درباره برجام و تقدیم آن به صحن علنی مجلس است٬ بنابراین اعضای این کمیسیون باید صرفا به بررسی متن برجام بپردازند و پس از بررسی متن٬ بدون نقب‌زدن به گذشته، گزارش خود را تقدیم مجلس کنند». جلالی خاطرنشان کرد: «باید مراقب باشیم مبادا مسئله مهمی مانند برجام تبدیل به وسیله‌ای برای تبلیغات انتخاباتی و محل اختلاف جریان‌های سیاسی قرار گیرد، زیرا اشتباه است اگر برجام را در فضای انتخابات مطرح کنیم. ما در ایران اسلامی باید مراقب باشیم که اسیر این بازی سیاسی نشویم و از برجام در تبلیغات انتخاباتی استفاده نکنیم».

اینکه کمیسیون برجام سیاسی و جناحی برخورد می‌کند، سبک و بی‌پایه است

البته دیگرانی هم بودند که از رویکرد کمیسیون برجام دفاع کردند. احمد توکلی، نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی گفت: «این حر‌‌ف‌ها که کمیسیون برجام سیاسی و جناحی برخورد می‌کند، سبک و بی‌پایه است؛ هر چقدر حسن و قبح برجام آشکارتر شود، قدرت مانور دولت بیشتر خواهد شد. به گزارش خبرگزاری مهر، احمد توکلی عصر دیروز در جمع خبرنگاران با اشاره به توافق هسته‌ای ایران و غرب و بررسی آن در کمیسیون ویژه مجلس اظهار کرد: همه صاحب‌نظران در زمینه توافق هسته‌ای باید اظهارنظر کنند؛ چراکه اتفاق بزرگی رخ داده است، آقای جلیلی (مذاکره‌کننده سابق هسته‌ای) هم یکی از صاحب‌نظران است».

یک بام و دو هوای بهارستان

حضور جلیلی در مجلس و سخنرانی در روزهایی که هیچ مسئولیتی ندارد آن‌قدر ابهام‌برانگیز بوده که حتی سخنان او را در رده بعدی اهمیت قرار دهد. جلیلی شش سال مسئول مذاکرات هسته‌ای بود و هرگز در هیچ مقطعی نه به مجلس و نه به مردم توضیحی درباره روند مذاکرات هسته‌ای نداده بود. غلامرضا تاجگردون در همین رابطه به خبرگزاری ایسنا گفته بود: «اینکه ما از آقای جلیلی اطلاعات بگیریم اشکالی ندارد و دست ما هم بسته نیست. برخی دوستان هم مکرر می‌گفتند که آقای جلیلی حرف‌هایی دارند که باید بزنند، اما یکی از سؤالات جدی از ایشان این بود که چرا در زمانی که خودتان مذاکرات را هدایت می‌کردید یک بار هم به مجلس نیامدید گزارش بدهید».

باید دید کمیسیون برجام چه سرانجامی می‌یابد و روند دعوت میهمانان به این کمیسیون به چه سمت‌وسویی می‌رود. حتی در روزهای اخیر صحبت از حضور روحانی و احمدی‌نژاد به این کمیسیون هم بود که البته به‌سرعت تکذیب شد. اما نتیجه هر چه باشد، نوع کنش کمیسیون برجام نتوانسته ابهامات تناقض مجلس درباره پرونده هسته‌ای در گذشته و حال را توجیه کند.

http://sharghdaily.ir/News/73292

ش.د9402567

نظرات بینندگان
پربیننده ترین
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات