تاریخ انتشار : ۰۸ بهمن ۱۳۹۴ - ۲۰:۲۶  ، 
کد خبر : ۲۸۶۶۱۶

الزامات برگزاری انتخابات سالم و پرشور(4)

پایگاه بصیرت / احمد قهرمانی

نامزدهای انتخابات
نامزدهای مجلس شورای اسلامی یکی دیگر از طرف های درگیر در انتخابات می باشند که بایستی با داشتن شرایط و ویژگی‌های خاص این مسئولیت و با رعایت مصالح و امنیت ملی برای مشکلات و توسعه و پیشرفت کشور برنامه ارائه دهند و با عمل به قانون در تبلیغات انتخاباتی، انسجام و یکپارچگی و اقتدار ملی را در مقابل دشمنان بالا ببرند.
۱- شرایط و ویژگی ها
ویژگی‌ها و شرایط مندرج در قانون در خصوص نامزدهای نمایندگی مجلس شورای اسلامی و خبرگان رهبری، حداقل شرایط بوده و کسانی که فاقد این شرایط هستند، نباید در این صحنه وارد شوند و توانشان را برای خدمت به مردم و نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران در عرصه های دیگری بکار گیرند. در غیر این صورت اولاً علاوه بر ایجاد زحمت برای قوای نظارتی حتی ممکن است موجب ایجاد خطا در این قوا نسبت به انتخاب و تأیید صلاحیت افراد واجد شرایط شوند و در ثانی باعث رد صلاحیت و افزایش تعداد رد صلاحیت شده‌ها و دادن بهانه به دست دشمنان برای تبلیغات منفی علیه نظام و انقلاب خواهند شد.
هر کسی که در عرصه نمایندگی از طرف مردم برای برنامه ریزی، قانون‌گذاری، پیگیری امور و حل مشکلات مردم و جامعه نامزد می شود، بایستی برای این کار تعهد، تخصص، برنامه مدون در جهت حل مشکلات و توسعه و پیشرفت جامعه داشته باشد، و با وظایف نمایندگی، حوزه های فعالیت؛ شناسایی مشکلات و نواقصات و عیب‌های حوزه فعالیتی و برنامه ریزی برای رفع آن مشکلات، شیوه ها و اصول افزایش رفاه و امنیت عمومی آشنا باشد.
۲- تبلیغات انتخاباتی
اصول و شیوه‌های صحیح و قانونی تبلیغات و معرفی خود و برنامه‌ها و خودداری از تخریب شخصیت دیگر نامزدان از اصول لازم الرعایه این عرصه می‌باشد. اعتقادات دینی و انقلابی ما دارای اصول اخلاقی زیادی است که عمل کردن به آن‌ها خود به خود باعث برد تبلیغاتی و پذیرش در میان مردم خواهد شد. اگر در تبلیغات حرف‌هایی را بزنیم که خود عامل به آن‌ها نباشیم و یا برخلاف اعتقادات مردم باشد، مورد پذیرش نخواهد بود. در تبلیغات باید خود را آنگونه که هستیم و برنامه داریم، معرفی نماییم، نه با برنامه‌های عوام فریبانه‌ای که خلاف حقیقت موجود و برای رسیدن به قدرت بکار می‌رود. در این صورت علاوه بر حل نشدن مشکلات مردم و جامعه، باعث بدبینی مردم نسبت به کاندیداهای انتخاباتی و اصل انتخابات، عدم توسعه و پیشرفت و کاهش قدرت و اقتدار ملی و در نهایت سرخوردگی از نظام خواهد شد.
باید به فضای باز سیاسی برای تبلیغات انتخاباتی، بر اساس رویکرد انتخابات کشور از سوی نامزدهای انتخاباتی توجه شود. در کشور ما که رویکرد مردم بیشتر به سوی نامزدها و عملکرد آن‌ها می باشد تا برنامه‌های حزبی؛ نامزدهای انتخاباتی بایستی از این فضا به صورت قانونی، شرعی ، معقول و منطقی و در جهت معرفی خود و برنامه‌های کاری و تحکیم پایه‌های نظام و انقلاب استفاده نمایند و از تبلیغات انتخاباتی هیجانی و احساساتی که برای جامعه مضر است؛ و یا تبلیغات سیاه که موجب نامیدی و آشوب و فتنه می شود؛ بپرهیزند.
۳- هزینه های انتخاباتی
شفافیت در هزینه‌های تبلیغاتی از دیگر اصول لازم‌الرعایه تبلیغاتی نامزدهای انتخاباتی می‌باشد. باید بدانیم که با هزینه‌های زیاد نمی‌توان آراء و نظر مردم را جذب کرد و در کشور ما معمولاً در تبلیغات انتخاباتی بین هزینه و مقبولیت رابطه معکوس وجود دارد و هر کس هزینه زیاد نماید، مردم به او اقبال کم‌تری نشان می‌دهند، با داشتن ویژگی‌هایی چون شایستگی، شناخت مشکلات و داشتن برنامه بهتر می توان موفق شد.
ریخت و پاش‌های زیاد در هزینه‌های انتخاباتی از قبیل ناهار و شام‌های گسترده و آن چنانی، پوسترهای تبلیغاتی در اندازه‌های مختلف و تعداد بالا، آلوده کردن محیط و فضای شهر با پوسترهای بیش از اندازه، استفاده از امکانات و اموال مادی و معنوی دولتی در برخی مواقع از طرف برخی از نامزدها ، راه‌اندازی کارناوال‌ها و میتینگ‌ها در سفرهای تبلیغاتی و در بعضی مواقع اقدام به خرید آرا از طرف برخی نامزدها در آراء مردم نسبت به آن نامزد تأثیر منفی می‌گذارد.
4- وعده‌های انتخاباتی
در هر انتخاباتی نامزدهای انتخاباتی برای جلب آراء مردم اقدام به دادن وعده‌هایی می‌دهند که در صورت پیروزی در انتخابات به آن عمل نمایند. در این خصوص، اولاً وعده‌ها بایستی در حوزه‌های فعالیتی نامزدها باشد تا بعد از پیروزی بتوان به آن عمل کرد. وعده‌هایی که خارج از حوزه فعالیتی و خارج از حوزه اختیارات و وظایف نامزد‌ها باشد، احتمال اجرایی و عملی شدن نداشته و شاید در جهت فریب افکار عمومی و جلب آرا برای پیروزی باشد. ثانیاً وعده‌ها از جهت قانونی بایستی امکان اجرایی شدن داشته باشند، چه بسیار وعده‌هایی که بیشتر برای جذب آرا بوده و بعد از پیروزی امکان عملی شدن ندارند و باعث رنجش مردم و حل نشدن مشکلات شده است.
5- تمکین به نتایج انتخابات
کسی که با اطلاع از قانون انتخابات و در جهت پاسخگویی به مشکلات مردم در عرصه رقابت وارد می شود بایستی به تمام قوانین کشور در این زمینه احترام بگذارد. بنابراین بعد از برگزاری انتخابات و اعلام نتایج انتخابات و نتایج اعتراضات قانونی از سوی مراجع رسمی و قانونی، بایستی نظر آنها از سوی تمام نامزدهای انتخاباتی، چه آن‌ها که برنده این عرصه رقابتی بوده‌اند و چه آن‌ها که نتوانسته اند نظرات مردم را به سوی خود جلب نمایند، پذیرفته شود و همه به برنده انتخابات کمک نمایند تا بهتر بتواند برنامه‌های خود را در جهت رشد و توسعه کشور اجرا نماید. باید بدانیم که عدم رعایت قانون و یا عدم مراجعه به مراجع رسمی و قانونی برای پیگیری اعتراضات و شکایات از سوی نامزدهای انتخاباتی باعث ترویج بی‌قانونی و تشویش اذهان عمومی و سلب آرامش و امنیت عمومی در جامعه خواهد شد.

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات