صفحه نخست >>  عمومی >> آخرین اخبار
تاریخ انتشار : ۱۹ بهمن ۱۳۹۴ - ۰۹:۴۴  ، 
کد خبر : ۲۸۷۱۰۱

انقلاب را چگونه معنا کنیم؟

«هنوز در مفاهیمی از انقلاب اجماع نظر نداریم. هنوز نیاز است که ما انقلاب را معنا کنیم و انقلابی بودن را تفسیر کنیم؛ چه کسی انقلابی است؟ و انقلاب به چه معناست و تداوم راه انقلاب چیست؟» [...]
پایگاه بصیرت / مصطفی قربانی
یادداشت: حجت‌الاسلام والمسلمین روحانی، رئیس‌جمهور کشورمان دیروز در مراسم جایزه کتاب سال، در بخشی از سخنان خود گفت: «هنوز در مفاهیمی از انقلاب اجماع نظر نداریم. هنوز نیاز است که ما انقلاب را معنا کنیم و انقلابی بودن را تفسیر کنیم؛ چه کسی انقلابی است؟ و انقلاب به چه معناست و تداوم راه انقلاب چیست؟» رئیس‌جمهور در ادامه افزود: «‌همه ما به خیابان‌ها آمدیم و گفتیم استقلال، آزادی، جمهوری اسلامی، اما هنوز هم نیاز است راجع به این سه واژه تبیین کنیم. ...» در این زمینه توجه به چند نکته ضروری به نظر می‌رسد:
۱- طرح این‌گونه مباحث در اوضاعی که در دهه چهارم انقلاب اسلامی قرار داریم و این انقلاب افزون بر تثبیت در داخل کشور، الهام‌بخش ملت‌های دیگر بوده و همچنین در هندسه قدرت نظام جهانی تغییراتی ایجاد کرده است، مناسب نبوده و می‌تواند سبب سوءاستفاده بیگانگان و دشمنان انقلاب شود و این تلقی و خیال خام را به ذهن آنها متبادر کند که گویا عده‌ای از نخبگان در درون حاکمیت نظام جمهوری اسلامی ایران خواهان بازنگری و تجدیدنظر در اصول انقلاب اسلامی هستند.
۲- برای درک و فهم معنای هر انقلابی باید به دیدگاه‌های رهبر آن انقلاب یا ایدئولوگ‌های آن رجوع کرد و از آنجا که در فرایند تکوین و پیروزی انقلاب اسلامی، تشکیل نظام جمهوری اسلامی ایران و تثبیت آن، ‌حضرت امام خمینی(ره) افزون بر داشتن نقش فرمانده عملیات انقلاب و معمار نظام اسلامی، ایدئولوگ اصلی انقلاب نیز بوده‌اند، بنابراین برای درک و فهم معنای انقلاب اسلامی، تعریف انقلابی بودن، راه‌های تداوم انقلاب اسلامی و... لاجرم باید امام(ره) و آثار و گفتار ایشان مرجع اصلی باشد.
۳- از آنجا که نظام‌های انقلابی نیز مانند سایر نظام‌ها همواره با چالش‌های نظری و عملی متعددی روبه‌رو می‌شوند، که حل و فصل این چالش‌ها در درجه نخست به گره‌گشایی از آنها در سطح ایده و ارائه راه‌حل‌های نظری منوط است، ارائه هرگونه راه‌حلی برای مسائل مذکور نباید با اصول اساسی انقلاب مغایرت داشته باشد؛ زیرا انقلاب را «صیرورتی دائمی» دانسته‌اند و اصول آن نباید در گذر حوادث روزگار کم‌رنگ شود یا مورد غفلت قرار گیرد.
نظرات بینندگان
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات