تاریخ انتشار : ۲۷ بهمن ۱۳۹۴ - ۰۷:۴۸  ، 
کد خبر : ۲۸۷۴۷۰
وزير اطلاعات احمدي‌نژاد در جلسه رسمي شوراي نگهبان چه گفت؟

روايت صريح هاشمي از «رد صلاحيتش»

پایگاه بصیرت / رضوانه رضايي‌پور

(روزنامه اعتماد - 1394/06/28 - شماره 3346 - صفحه 2)

روايتي جديد و روشن‌تر از ردصلاحيتي پرحرف و حديث. تنها فرارسيدن انتخاباتي ديگر مي‌تواند فاصله آيت‌الله از روايت‌ آن روزهاي ارديبهشت ٩٢ را پر كند. هاشمي اينك صفحه‌اي ديگر از دفتر خاطرات خود را مي‌خواند، براي همه كساني كه آن روزها مبهوت ردصلاحيتي بودند كه دليل آن «كهولت سن» خوانده شد. آيت‌الله از روزهايي مي‌گويد كه به نام وي نام‌نويسي شده بود و از زلزله سياسي كه همگان انتظارش را مي‌كشيدند كه در چشم بر‌هم‌زدني با تصميمي غيرمنتظره فرو نشست.

شوراي نگهبان صلاحيت آيت‌الله هاشمي‌رفسنجاني را براي كانديداتوري انتخابات رياست‌جمهوري يازدهم رد كرد؛ خبري كه هرچند درك آن بسيار دشوار مي‌نمود اما با حمايت‌هاي آيت‌الله از كانديدايي ديگر به‌خوبي مديريت شد. آيت‌الله در وصف آن روزها مسائلي را به زبان مي‌راند كه تاكنون تنها دفتر خاطراتش مخزن آن اسرار بودند.

اسراري كه اين‌بار نام همان مقام مسوولي را مي‌برد كه چندين بار از حضور وي در جلسه رسمي شوراي نگهبان ياد كرده بود؛ حضوري كه گويا در راي اعضاي شوراي نگهبان به ردصلاحيت آيت‌الله نقش اصلي را داشته است. هاشمي‌رفسنجاني به دو سال پيش بازمي‌گردد و از گذر كشور از انحرافي كه در مسير انقلاب ايجاد شده بود ياد مي‌كند و مي‌گويد: خيلي‌ها ايجاد زلزله سياسي در انتخابات ٩٢ را به نام‌نويسي من منسوب مي‌كنند، ولي واقعيت اين است كه مردم با بلوغ سياسي و شعور انقلابي آن حماسه سياسي را خلق كردند. رييس مجمع تشخيص مصلحت نظام هرچند حماسه سياسي را از دستاوردهاي ملت ايران مي‌داند اما از فضاي آن روزهاي جامعه و نگراني يك جريان خاص از موج انقلابي مردم هم پرده برمي‌دارد.

آنجا كه مستند اين ادعاي خود را اين‌گونه با يادآوري خاطره‌اي از حضور «وزير وقت اطلاعات» در جلسه رسمي شوراي نگهبان بيان مي‌كند: «با ابراز نگراني از موجي كه در جامعه ايجاد شده بود، مي‌گفتند براساس نظرسنجي‌هاي ساعت به ساعت ما از سراسر كشور اقبال به فلاني، الان به ٧٠ درصد رسيده و اگر مهار نشود، بعيد نيست به٩٠ درصد برسد كه تمام رشته‌هاي ما را پنبه مي‌كند.» آيت‌الله براي نخستين بار نيست كه از ارديبهشت ٩٢ مي‌گويد اما نام «وزير اطلاعات وقت» در جلسه رسمي شوراي نگهبان موضوعي است كه تازگي دارد؛ موضوعي كه نه شخص آيت‌الله و نه اعضايي از شوراي نگهبان تاكنون اشاره‌اي به نام وي نداشته‌اند.

انتخابات مهم‌ترين كليدواژه سخنان اين روزهاي آيت‌الله هم هست. شايد اين براي چندمين بار طي روزهاي گذشته باشد كه هاشمي‌رفسنجاني از انتخابات و از آمادگي‌ها سخن مي‌گويد و نسبت به هر اقدامي كه باعث نااميدي مردم مي‌شود هشدار مي‌دهد؛ همان مردمي كه به گفته آيت‌الله در آينده به‌خوبي قضاوت خواهند كرد كه دولت يازدهم چگونه با تدبير و اميد، سايه جنگ، تهديد و تحريم را از فضاي كشور دور كرد.

به گزارش ايرنا، رييس مجمع تشخيص مصلحت نظام، انتخابات آينده مجلس خبرگان رهبري و مجلس شوراي اسلامي را براي كشور و انقلاب بسيار مهم دانست و گفت: بسياري از شخصيت‌هاي معتبر، باسواد و تجربه‌ديده را مي‌شناسيم كه آماده حضور در انتخابات هستند و مردم بيشتر از همه منتظرند تا حماسه سياسي را تكرار كنند.

آيت‌الله هاشمي‌رفسنجاني عصر پنجشنبه در تالار نگارستان امام خميني(ره) حسينيه جماران و در ديدار با اعضاي دبيران و روساي انجمن اسلامي مدرسين دانشگاه‌هاي سراسر كشور در پاسخ به مطالبات و مسائلي كه چند تن از استادان حاضر در جلسه مطرح كرده بودند، خاطرنشان كرد: پاسخ به موضوعات و شبهاتي كه در محيط دانشگاه‌ها مطرح مي‌شود، نياز به اقدامات عملي دارد، چون در جامعه ما كه سياسي شده، مردم و جوانان ديگر فريب حرف و شعارهاي بدون عمل را نمي‌خورند. وي، دهه ٩٠ را براي انقلاب اسلامي بسيار مهم دانست و با ارايه تحليلي از گذر كشور از انحرافي كه در مسير انقلاب ايجاد شده بود، يادآور شد: خيلي‌ها ايجاد زلزله سياسي در انتخابات ٩٢ را به نام‌نويسي من منسوب مي‌كنند، ولي واقعيت اين است كه مردم با بلوغ سياسي و شعور انقلابي آن حماسه سياسي را خلق كردند.

رييس مجمع تشخيص مصلحت نظام با يادآوري فضاي جامعه در روزهاي قبل از برگزاري انتخابات رياست‌جمهوري و نگراني يك جريان خاص از موج انقلابي مردم گفت: مستند اين ادعا، حرف‌هاي وزير وقت اطلاعات در جلسه رسمي شوراي نگهبان بود كه با ابراز نگراني از موجي كه در جامعه ايجاد شده بود، مي‌گفتند براساس نظرسنجي‌هاي ساعت به ساعت ما از سراسركشور اقبال به فلاني، الان به ٧٠ درصد رسيده و اگر مهار نشود، بعيد نيست به٩٠ درصد برسد كه تمام رشته‌هاي ما را پنبه مي‌كند. آيت‌الله هاشمي‌رفسنجاني، با تشكراز اقدام عقلاني طرفداران دكتر عارف درآن مقطع تصريح كرد: عقل سياسي و تشكيلاتي حكم مي‌كند كه وقتي مصالح عمومي و منافع ملي ايجاب مي‌كند، احزاب و گروه‌ها بايد از خواسته‌هاي جناحي خود بگذرند.

وي در ادامه سخنان خويش با اشاره به اصول مترقي قانون اساسي كشور گفت: اگر همه اصول قانون اساسي را با رعايت همه خواسته‌هاي آن اجرا كنيم، همه مردم ايران با تعدد قوميت‌ها و مذاهب راضي خواهند شد. رييس مجمع تشخيص مصلحت نظام در پاسخ به گلايه‌هاي اعضا از عملكرد بعضي از وزراي دولت، خاطرنشان كرد: در انتقاد بايد همه شرايط را در نظر گرفت و من فكر مي‌كنم دولت آقاي روحاني با اشاره به موانع سياسي و بهانه تراشي‌هاي مخالفان، در همين شكل قابل قبول بوده و حل پرونده هسته‌اي يكي از بهترين كارهاست.

آيت‌الله هاشمي‌رفسنجاني، «برجام» را نقطه اصلي و سنگين امتحان مخالفان سياسي دولت دانست و گفت: آيندگان قضاوت خواهند كرد كه دولت يازدهم چگونه با تدبير و اميد، سايه جنگ، تهديد و تحريم را از فضاي كشور دور كرد. وي با اشاره به مباحث مخالفان و موافقان توافق هسته‌اي و برجام در امريكا و اروپا، تصريح كرد: دشمنان فهميدند با سال‌ها تحريم به هيچ نتيجه‌اي نرسيدند و اگر ادامه بدهند، نه تنها نفعي نمي‌برند، بلكه ضرر مي‌كنند.

رييس مجمع تشخيص مصلحت نظام، مخالفان برجام در كشور را تندروهاي مخالف منافع ملي و مردم دانست و يادآور شد: اگر بخواهند نظر موافق و مخالف خود را تا انتخابات اسفند ماه، ادامه دهند، مردم مي‌فهمند و با حضوري مشابه انتخابات ٩٢، درس بزرگي به افراطي‌ها مي‌دهند. آيت‌الله هاشمي‌رفسنجاني در ادامه با هشدار نسبت به هر اقدامي كه باعث نااميدي مردم در جهت عدم حضور در انتخابات مي‌شود، گفت: عقلاي قوم بايد توجه داشته باشند كه برگزاري انتخابات باشكوه براي كشور و انقلاب مهم است، چون انقلاب اتمام حجت خدا به مردم ايران است كه بايد همه‌چيز در شأن يك جامعه اهل بيتي باشد.

وي، انقلاب اسلامي را حكومت بي‌نظير در جهان اسلام دانست و تصريح كرد: پس از حكومت پيامبر (ص) و حكومت چند ساله حضرت علي(ع)، سراغ نداريم كه شيعيان، حكومتي براساس ساختار سياسي خالص مكتب اهل بيت داشته باشند، هرچند بعضي از حكومت‌هاي شيعه مانند فاطميان، ادارسه، بني حمدانيان، علويان و آل بويه در مقاطعي بودند.

رييس مجمع تشخيص مصلحت نظام در ارايه تحليل از چرايي و چگونگي پيروزي انقلاب اسلامي از خرداد ٤٢ تا بهمن ٥٧، به رهبري‌هاي بي‌نظير امام (ره)، پيشگامي روحانيت و آگاهي تدريجي مردم اشاره كرد و افزود: نظامي براساس راي مردم شكل گرفت كه تمام بافته‌هاي سياسي حكومت‌هاي كمونيستي شرق و سرمايه‌داري غرب را به هم ريخت. وي با بيان خاطراتي از روند برخوردهاي ساواك نسبت به مبارزان و به خصوص بزرگان روحاني در سال‌هاي زندان، گفت: در سال‌هاي ٥٦ و ٥٧ به خاطر ترس غربي‌ها از گسترش افكار كمونيستي، رژيم پهلوي فضاي بازي را ايجاد كرد كه مبارزان و مردم از همان فرصت استفاده و انقلاب را در تاريخ ثبت كردند.

رييس مجمع تشخيص مصلحت نظام، خفقان را در هرشرايطي باعث رنجش عمومي مردم دانست و ادامه داد: ديديد كه مردم ايران با وجود خفقان شديد، با غسل شهادت به خيابان مي‌آمدند و از كشته شدن نمي‌ترسيدند. آيت‌الله هاشمي‌رفسنجاني خطاب به مسوولان نظام اظهار كرد: مردم ايران در تاريخ طولاني اسلام و ايران به وظايف خويش عمل كردند و الان وظيفه ما است كه با توجه به مجموعه شرايط دور و نزديك، كشور را بسازيم و زمينه را براي زندگي شايسته مردم فراهم كنيم. وي به همه جناح‌هاي سياسي توصيه كرد كه از حرفي كه مردم را براي حضور در انتخابات نااميد مي‌كند، بپرهيزند، چون در حكومت‌هاي دموكراسي و مبتني بر آراي مردم، انتخابات بهترين كار است.

http://etemadnewspaper.ir/?News_Id=25725

ش.د9402828

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
پربیننده ترین
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات