تاریخ انتشار : ۲۷ بهمن ۱۳۹۴ - ۰۹:۲۱  ، 
کد خبر : ۲۸۷۴۷۹

سيد‌حسن خميني: پوپوليسم انرژي جامعه را از بين مي‌برد

(روزنامه مردم‌سالاري - 1394/06/28 - شماره 3857 - صفحه 15)

يادگار امام گفت: انرژي جامعه مانند موتور محرکه‌اي است که بايد در دست کارشناسان قرار گيرد و در غير اين صورت گرفتار پوپوليسم بي ريشه مي‌شويم.

به گزارش جماران، حجت‌الاسلام و‌المسلمين سيد‌حسن خميني طي سخناني در بيست و هفتمين گردهمايي فرماندهان مهندسي رزمي ‌جنگ جهاد که در سالن مرکز همايش‌هاي صدا و سيما برگزار شد، با اشاره به توصيه‌هاي بنيانگذار جمهوري اسلامي‌ ايران در هنگام تأسيس جهاد سازندگي، اظهار داشت: اولين کلام امام در خصوص جهاد متوسل شدن به مردمي‌است که براي فداکاري آماده بوده و هستند؛ ايشان همچنين يادآوري مي‌کنند که با فداکاري ملت مراحلي را که بسيار اهميت داشت پشت سر گذاشتيم و در ادامه هم تأکيد مي‌کنند که براي سازندگي ناچاريم به ملت متوجه شويم.

يادگار امام يادآور شد: انديشه‌اي که مي‌گفت مذهب افيون توده‌هاست و کليساها و مساجد را تبديل به انبار و اصطبل کرد، در مقطع جنگ جهاني دوم کليساهاي ارتدوکس را بازگشايي کرد زيرا در آن مقطع حضور مذهب براي به صحنه آمدن مردم مورد نياز بود.

سيد حسن خميني در ادامه با اشاره به ديگر نکته مهم در سخنان امام در خصوص جهاد سازندگي گفت: امام جلوي اين مغالطه را مي‌گيرند که وقتي کسي سوار بر مسند امور شد، سخن ملت را همان چيزي بداند که خودش مي‌گويد؛ اين مسأله از مغالطات تاريخي است که چپ و راست، انقلابي و ضد انقلابي گرفتار آن هستند و هرکس از راه مي‌رسد از قول مردم سخن مي‌گويد. براي جلوگيري از اين موضوع امام در سخن خود از تمام اقشار ملت اعم از ‌زن و مرد، پير و جوان، دانشگاهي و دانشجو، مهندسين و متخصصين، شهري و دهاتي، سخن مي‌گويند تا در آينده کسي گرفتار «خود مردم‌پنداري» نشود.

سيد حسن خميني با اشاره به بخش ديگري از سخنان امام مبني بر اينکه (تا پيش از انقلاب) بنا، بر اين بوده است که اينطور ايران را خراب کنند، اظهار داشت: در ميان حکمرانان برخي خواهان پيشرفت بوده‌اند اما قادر نبوده‌اند و برخي ديگر هم خواستار پيشرفت بودند اما به دنبال منافع شخصي هم بودند؛ عده‌اي ديگر هم اساسا بناي پيگيري چنين هدفي را نداشته‌اند، همانطور که در مقاطعي از دوران قاجار حکام وقت نمي‌خواستند پيشرفتي صورت گيرد و برخي افراد چون ميرزا حسين خان سپهسالار و اميرکبير اين قصد را داشتند اما برايشان مقدور نشد.وي با بيان اينکه در دوره پهلوي کساني به دنبال پيشرفت بودند اما راه آن را نمي‌دانستند، تصريح کرد: جرياني که اصل براي او منافع خودش باشد به جايي مي‌رسد که کاري به ساخته شدن کشور نداشته باشد.

يادگار امام با اشاره به وابستگي جريانات مختلف اجتماعي و مقامات رسمي‌در ايران به قدرت‌هاي خارجي، تأکيد کرد: وقتي سياسيون اعم از حاکميت و اپوزيسيون نگاهشان به خارجي‌ها باشد طبيعي است که نتيجه کار، عقب گرد کشور باشد. سيد حسن خميني سپس به بيان يکي از ديگر نکات مهم در سخنان امام پرداخت و يادآور شد: امام پس از تأکيد بر حضور اقشار مختلف مردم، براي جلوگيري از ابتلاي جهاد سازندگي به آفت پوپوليسم توصيه مي‌کنند که سازندگي تحت نظر اشخاص کارشناس و مأمورين دولت انجام شود و به طور توده وار کارها پيش نرود.

وي ادامه داد: انرژي جامعه مانند موتور محرکه اي است که بايد در دست کارشناسان قرار گيرد و در غير اين صورت گرفتار پوپوليسم بي‌ريشه مي‌شويم؛ پوپوليسم مانند قرص مخدر، به شدت نشاط‌آور است و همه فکر مي‌کنند طوفان شده است؛ در چنين فضايي کارها هيأتي مي‌شود و همه خوشحال هستند ولي بعد از مدتي مي‌بينند که کارها تعطيل شد! از درون اين وضعيت فساد حاصل مي‌شود و عده‌اي در اين ميان به تعبير طلبگي، «بَلَّعتُ» مي‌کنند.يادگار امام تصريح کرد: پوپوليسم مانند چرخ خودش را زير مي‌گيرد و آن کسي که روي کار بود با فاصله کمي‌به زير کشيده مي‌شود؛ همانطور که در انقلاب کبير فرانسه هرکس سر کار آمد سرش زير گيوتين رفت و بعدا براي همان فرد اين اتفاق افتاد. سيد حسن خميني اظهار داشت: پوپوليسم تخدير اجتماعي است و انرژي جامعه را از بين مي‌برد.

در اين فضا هرکس قوي تر شعار مي‌دهد نفر اول است و اگر کسي بخواهد بالاتر از او برود بايد شعارهاي خود را به مرتبه اي بالاتر از نفر قبل برساند. اين فضاي احساسي، انرژي جامعه را بدون هيچ نتيجه و بلکه با پيامدهايي کاملا منفي تخليه مي‌کند.يادگار امام در ادامه به ديگر توصيه امام خميني به جهادگران سازندگي اشاره کرد و اظهار داشت: امام به اين افراد توصيه مي‌کنند، کساني که براي سازندگي مي‌آيند در بين آنها اشخاصي نباشد که بر خلاف رويّ? ملت و اسلام، مسائلي داشته باشند و تأکيد مي‌کنند اگر چنين اشخاصي را ديدند فوراً کنار بگذارند، و نگذارند در بين جوانان و روستاييان تبليغات سوئي کنند.

امام با اين سخن خود توجه مي‌دهند که در کار جهاد نظارت امري لازم است. وي خطاب به جهادگران گفت: مراقب باشيد دين‌زدايي و معنويت‌زدايي در جامعه صورت نگيرد؛ همانطور که بايد مراقب باشيم بر خلاف رويه و مسير ملت کاري انجام نشود.سيد حسن خميني با تأکيد بر اولويت بخشي به امور در اداره کشور، نکته اي ديگر از سخنان امام را مورد اشاره قرار داد و يادآور شد: امام از کساني که قصد تشرف به مکه، مدينه و عتبات عاليات به قصد انجام اعمال مستحبي را دارند تقاضا مي‌کنند که امروز ثوابي بالاتر از اينکه به برادرهاي خودتان کمک کنيد، وجود ندارد. يعني وظيفه اوليه، ساختن جامعه است و اين کار از هر عبادت مستحبي، مهم تر است و مي‌توان به قصد قربت الهي مشغول کار شد. لذا شما مي‌توانيد با ساختن يک پيچ يا مهره ثوابي بالاتر از حج عمره نصيب خود کنيد.

وي با بيان اينکه اين ديدگاه ثمره نگاه يک فقيه در پايان عمر فقهي اوست، تصريح کرد: ما بعضا جاي کارها را با هم گم مي‌کنيم، در حالي که بايد توجه کنيم کارهاي بر جا مانده زيادي در کشور وجود دارد. يادگار امام در ادامه سخنان خود به يکي از پيام‌هاي امام به جهادگران سازندگي يادآور شد: امام به در اين پيام مي‌فرمايند که دشمنان حقيقي اسلام، زرمداران حيله گر، قدرتمداران بازيگر و مقدس مآبان بي‌هنر هستند؛ زيرا کسي که به دنبال منافع خود است به حيله روي مي‌آورد، کسي که دنبال قدرت است لاجرم به بازيگري مقابل مردم روي مي‌آورد و کساني که تقدس مي‌فروشند با مردم معامله کرده و آنان را تحقير مي‌کنند.

http://mardomsalari.com/Template1/News.aspx?NID=229193

ش.د9402836

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
پربیننده ترین
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات