تاریخ انتشار : ۰۱ اسفند ۱۳۹۴ - ۰۹:۵۹  ، 
کد خبر : ۲۸۷۶۳۹
گزارش خبري - تحليل «جوان» از جزئيات حضور نظامي مسكو در سوريه

لشكركشي تمام‌ عيار روس‌ها مقابل تروريسم

پایگاه بصیرت / محمد بابایی

(روزنامه جوان - 1394/06/30 - شماره 4632 - صفحه 15)

افزايش تحركات نظامي روسيه در سوريه گمانه‌زني‌هاي زيادي را ايجاد كرده است، برخي معتقدند تحركات اخير روسيه نمادين است و براي اعمال فشار بر گرو‌ه‌هاي طرف مخالف سوري و همچنين غرب جهت حل سريع‌تر بحران صورت مي‌گيرد اما برخي‌از ناظران تأكيد دارند كه روسيه تصميم گرفته به صورت تمام عيار و با حداكثر توان نظاميان و تجهيزات خود را به مناطق مختلف درگيري در سوريه اعزام كند.

افزايش تحركات نظامي روسيه در سوريه گمانه‌زني‌هاي زيادي را ايجاد كرده است، برخي معتقدند تحركات اخير روسيه نمادين است و براي اعمال فشار بر گرو‌ه‌هاي طرف مخالف سوري و همچنين غرب جهت حل سريع‌تر بحران صورت مي‌گيرد اما برخي‌از ناظران تأكيد دارند كه روسيه تصميم گرفته به صورت تمام عيار و با حداكثر توان نظاميان و تجهيزات خود را به مناطق مختلف درگيري در سوريه اعزام كند.

حضور نظامي روسيه در سوريه كه با هماهنگي كامل ايران صورت مي‌گيرد، علاوه بر اهداف استراتژيكي و بلندمدتي كه دنبال مي‌كند، از جمله جلوگيري از تحقق طرح‌هاي امريكايي‌ها در سوريه و ايفاي نقش فعال در تحولات منطقه‌اي، به نظر مي‌رسد در سطح نظامي نيز اهداف مهمي را پيگيري مي‌كند. به نظر مي‌رسد مسكو تصميم گرفته است توان رزمي نيروها و تجهيزات نظامي خود را در جنگ با تروريسم كه به يكي از تهديد‌هاي مهم امنيت كشورها در قرن حاضر تبديل شده از طريق مشاركت مستقيم در مناطق درگيري سوريه به محك آزمايش بگذارد.

گزارش‌هاي منتشر شده حاكي است كه فعاليت نظامي روسيه در سوريه تقريبا طي چند دهه گذشته بي‌سابقه است. يك مقام اطلاعاتي امريكا در گفت‌وگو با سي ان ان تحركات اخير نظامي روسيه در سوريه را «قابل توجه» خواند و گفت كه اين اقدام مسكو نشان‌دهنده «اولين لشكركشي بزرگ» در خارج از مناطق «اتحاد جماهير شوروي سابق» پس از جنگ افغانستان است.

به گزارش سي ان ان پايگاه نظامي روسيه در لاذقيه مي‌تواند هواپيماهاي جنگي را در خود جاي دهد كه توانايي انجام حملات عليه اهداف زميني را دارند. نيويورك تايمز نوشت: «‌پايگاه نظامي روسيه در سوريه هم اكنون شامل موشك‌هاي زمين به هوا و همچنين هواپيماهاي جنگي با توانايي حملات هوا به هوا مي‌شود.» بنابر گزارش نيويورك تايمز، پايگاه نظامي روسيه در سوريه مي‌تواند 2 هزار پرسنل نظامي را در خود جاي دهد. رسانه‌هاي تركيه هم روز شنبه تصاويري را از لحظه عبور چندين رزمناو ارتش روسيه از آب‌هاي تركيه و ورود آنها به درياي مديترانه با هدف رسيدن به سوريه منتشر كرده‌اند. پيشتر پنتاگون نيز اعلام كرده بود كه روسيه حدود هفت دستگاه تانك پيشرفته T- 90 به سوريه اعزام كرده و در حال تقويت پروازهاي نظامي خود به اين كشور است.

اما فعاليت‌هاي نظامي روسيه صرفا به تجهيزات سنگين محدود نمي‌شود و گزارش‌ها حاكي از آن است كه اين كشور در مناطق مختلف سوريه نيرو پيدا كرده است. اليا ج مغناير، تحليلگر مسائل امنيتي و نظامي منطقه در روزنامه الراي كويت به نقل از منابع آگاه نوشت: «‌نيروهاي ويژه روسيه به حما، ‌حلب، حماس، دمشق و همچنين زبداني رسيده‌اند تا نظارت و مشاركت داشته باشند و همچنين نقشه نظامي را بررسي كنند و پيشنهاد طرح‌هاي مبارزه را بدهند. اين نيروهاي ويژه پيشنهادهاي خود را به اتاق عملياتي ارائه خواهند كرد تا طرح كامل اعزام نيروهاي ويژه و نظاميان به تمامي مناطق درگيري سوريه در صورت لزوم مشخص شود.» مغناير در ادامه به نقل از يك فرمانده ميداني در اطراف شهر زبداني آورده است: «واحدهاي كوچكي از نيروهاي رزمي روسيه در اينجا حاضر هستند كه عمدتا شامل واحدهاي تك تيرانداز، شناسايي، جنگ شهري و واحدي موشك‌هاي پيشرفته هستند.»

بنابر نوشته مغناير به نقل از منابع ميداني در سوريه، روسيه در حال حمايت و اعزام تكنولوژي‌هاي پيشرفته به صورت آرام است و براي «‌حمايت طوفاني» آماده مي‌شود. از طرف ديگر اظهارات مقامات سوريه تأييد كننده گزارش‌هاي مربوط به مشاركت نظاميان روسيه در مناطق درگيري است. وليد، معلم وزير خارجه سوريه در گفت‌وگوي اختصاصي با شبكه خبري روسيا اليوم كه شنبه پخش شد گفت: «مشاركت روسيه در جنگ عليه داعش و جبهه النصره مسئله‌اي اساسي است. همچنين مسئله‌اي جديد فراتر از تجهيز سوريه به سلاح است.»

وي در ادامه افزود: «مشاركت روسيه در جنگ عليه داعش طرح و نقشه كساني را كه عليه سوريه توطئه‌چيني مي‌كنند برهم خواهد زد و همه چيز را دگرگون خواهد كرد. اين مسئله نشان مي‌دهد كه امريكا و هم‌پيمانانش استراتژي واضحي در جنگ عليه داعش ندارند. به اين دليل كه آنها پيام روسيه را دريافت كرده‌اند و مي‌خواهند با روسيه به همكاري و هماهنگي بپردازند.» رسانه‌هاي روسي نيز مي‌گويند روسيه براي مبارزه عليه تروريسم در سوريه جدي است. پايگاه اينترنتي اسپوتنيك نوشت: «‌ايده گرفتن حسن نيت‌هاي روسيه براي حل مسالمت آميز بحران سوريه روسيه وادار كرد تا به قراردادها وتعهدات نظامي خود با سوريه عمل كند. اين كشور با ايجاد يك پل هوايي ارسال تسليحات پيشرفته به سوريه تعدادي از كشتي‌هاي نظامي خود را نيز به سمت سوريه گسيل كرد و به قول معروف شمشير را براي همه از رو بست.»

آتش‌بس 48 ساعته

نيروهاي سوريه و مقاومت لبنان با گروه‌هاي تروريستي به توافق رسيدند كه از ساعت 12 ظهر روز يك‌شنبه تا 48 ساعت در شهرك‌هاي «فوعه» و «كفريا» و «مضايا» آتش‌بس برقرار كنند. به گزارش «فارس»، حملات گسترده نيروهاي حزب الله لبنان در منطقه «مضايا» و گردان امام رضا در منطقه «الوعر» سبب شد كه حملات تروريست‌ها به اطراف دو شهرك شيعه‌نشين «الفوعه» و «كفريا» كاهش يابد. همزمان با عمليات نيروهاي مقاومت، مذاكرات دولت سوريه و مقاومت لبنان با تروريست‌هاي احرارالشام و جبهه النصره آغاز گرديد كه سرانجام به آتش‌بس 48 ساعته دست يافتند. منابع آگاه تأكيد كرده‌اند كه زبداني در آستانه آزادسازي كامل است اما مقاومت براي نجات ساكنين فوعه و كفريا مجبور شده عمليات خود را در زبداني با احتياط پيش ببرد.

http://javanonline.ir/fa/news/741558

ش.د9402851

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
پربیننده ترین
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات