صفحه نخست >>  عمومی >> پرسمان
تاریخ انتشار : ۰۳ اسفند ۱۳۹۴ - ۱۸:۳۲  ، 
کد خبر : ۲۸۷۷۷۷

برنامه اصلاح‌طلبان برای انتخابات چیست؟

آنچه پس از استقرار دولت یازدهم در فضای سیاسی بیشتر احساس می‌شود، تلاش ویژه جریان منسوب به اصلاح‌طلبان برای برجسته‌سازی نقش خود در حوزه‌های اجتماعی، اقتصادی و سیاسی در بستر دولت یازدهم است. راهبرد کلان اصلاح‌طلبان، تسخیر فضای اجتماعی و به تبع آن، تسخیر فضای سیاسی به نفع خود است. آنچه بر اهمیت کار می‌افزاید و امیدواری جریان اصلاحات را دوچندان می‌کند، برگزاری انتخابات در ظرف زمانی و شرایط پسابرجام است. 
1-  برنامه اصلاح‌طلبان تلاش برای دستیابی به قدرت در دهمین دوره مجلس و احیای دوباره حضور خود در سپهر سیاست ایران است. به همین منظور تلاش می‌کنند با اجماع‌سازی و ائتلاف با گروه‌های همسو و تعامل سازنده با دولت و حتی جریان‌های مطرودی چون نهضت آزادی، زمینه‌های ورود خود به قدرت را فراهم آورند. گفتنی است که این جریان، با بخشی از نیروهای حاضر در دولت کنونی و بخشی از فتنه‌گران نگاه مشترکی به مجلس دهم و خبرگان دارند. 
2- به‌دنبال کسب یک اکثریت تعیین‌کننده در مجلس دهم و خبرگان پنجم هستند تا بتوانند رهبر تعیین کنند و بر این اساس، تلاش می‌کنند در برنامه‌های انتخاباتی خود از زمینه ها و عوامل زیر بهره‌برداری کنند:
-  بهره‌برداری از تغییرات سنی رأی‌دهندگان: بی‌شک استفاده از تغییر ذائقه و نگاه متفاوت نسل جدید رأی اولی از برنامه‌های اصلاح‌طلبان برای تغییر ترکیب مجلسین است. 
-  بهره‌گیری از بستر دولت اعتدال: همان‌گونه که افرادی چون ابراهیم اصغرزاده اعلام کردند، دولت یازدهم برای اصلاح‌طلبان به‌مثابه رحم اجاره‌ای است. از‌این‌رو، اصلاح‌طلبان که از دور دوم انتخابات شوراهای اسلامی شهر و روستا با ادبار مردمی مواجه شده‌اند، می‌کوشند با استفاده از بستر دولت، زمینه حضور مجدد خود در قدرت را فراهم کنند، به‌ویژه اجرای برجام و برخی گشایش‌ها در اوضاع اقتصادی می‌تواند به این جریان فرصت عرض اندام بیشتری بدهد.
- استفاده از شور انتخاباتی مجلس برای پیشبرد اهداف خود در خبرگان: همزمانی این دو انتخابات، می‌تواند به دوقطبی‌شدن انتخابات خبرگان دامن بزند و این موضوع، یکی از اهداف جریان اصلاحات در ارتباط با انتخابات خبرگان است. اصلاح‌طلبان با ایجاد جامعه مجتهدان مصلح و جوان و مصادره‌کردن بیت امام(ره) و استفاده از عناوین منسوب به امام(ره) تلاش می‌کنند بر فضای انتخاباتی و نتایج انتخابات تأثیر بگذارند. 
نظرات بینندگان
آخرین مطلب
پربیننده ترین
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات