صفحه نخست >>  عمومی >> آخرین اخبار
تاریخ انتشار : ۱۹ فروردين ۱۳۹۵ - ۰۷:۰۷  ، 
کد خبر : ۲۸۸۸۶۹

اخبار ویژه روزنامه‌های 19 فروردین ماه

روزنامه کیهان **

تعجب نیویورک تایمز از واردات تجملی در روزگار تحریم ایران

یک روزنامه آمریکایی از ترویج تجمل‌گرایی بالا در میان برخی طبقات در ایران به ویژه پس از توافق هسته‌ای ابراز شگفتی کرد.

نیویورک‌تایمز می‌نویسد: بازار و جامعه ایران به سمت تجمل‌گرایی و مصرف محصولات با برند خارجی سوق داده شده است. ورود به این بازار جذاب و پر زرق و برق چندان هم برای تولیدکنندگان خارجی عاری از دشواری نیست.

این گزارش می‌نویسد: بازار صنعت لوکس و تجمل‌گرایی در ایران که برای دهه‌ها کنار زده شده بود طی 12 ماه گذشته کانون توجه «سنگین وزن‌های بازار تجملات گرانبهای جهان» قرار گرفته‌اند. 30 سال انزوا و ریاضت‌طلبی ایران سپری شد و ایران به یمن توافق هسته‌ای، به اقتصاد جهانی بازگشت.

«مرگان استنلی» صاحب تجارت مشهور و نامدار آمریکایی؛ این رویداد را بزرگ‌ترین واقعه برای اقتصاد جهان بعد از فرو ریختن «دیوار برلین» ارزیابی کرده است. ایران 80 میلیون نفری با اکثریت جمعیت تحصیلکرده و جمعیت رو به رشد لایه‌های میانی جامعه با درآمد متوسط که اکثر هم اشتهای وافری به مصرف کالاهای مصرفی به خصوص استفاده از تلفن همراه دارند، دریچه‌ای تابنده را به روی تمام برندهای غربی گشوده است(!) این برندها برای شکار فرصت‌ها و شاید هم مخاطرات حضور در ایران با هم مسابقه گذاشته‌اند و مترصدند شعباتی در ایران دایر کنند.

«روبرتو کاواللی» ‌Roberto cavalli اولین برند قابل ملاحظه محصولات لوکس موجود در ایران است که در ماه فوریه یک باب فروشگاه بزرگ دو طبقه در محله مرفه‌نشین «زعفرانیه» تهران دایر کرد.

«رناتو سمه راری» مدیر عالم این شرکت در مورد بازار مصرف ایران می‌گوید: «مصرف‌کنندگان ایرانی به خصوص طبقه ثروتمند جامعه ایران که از مشتریان ثابت بازارهای استانبول و دوبی هستند، مسحور کیفیت؛ زرق و برق، رنگارنگی و زیبایی اجناس خارجی‌اند و همین نکته بر اهمیت سرمایه‌گذاری فوری در ایران دلالت می‌کند».

«سمه راری» می‌افزاید: ما هم با علم به این اشتیاق وافر در ایران؛ به سرعت وارد عمل شده و پیشتاز ورود اجناس لوکس به ایران شدیم؛ نه فقط به این دلیل که ایران دومین کشور ثروتمند منطقه بعد از عربستان است بلکه به این دلیل که پشت سر ما جمع زیادی از رقبای ما در انتظار ورود به ایران ایستاده‌اند. محصولات آرایشی، پیشتاز ورود برندهای خارجی به ایران است.

گفته می‌شود که محصولات آرایشی فرانسوی «سفورا» ‌Sephora تا پایان امسال هفت فروشگاه زنجیره‌ای در ایران دایر خواهد کرد که البته این موضوع یقینا با اخم و ترش‌رویی‌هایی در داخل ایران مواجه شده است.

نیویورک‌تایمز می‌افزاید: با وجود بسیاری از موانع، به باور بسیاری از صاحب‌نظران امر تجارت، با عنایت به اشتیاق وافر ایرانی‌ها به محصولات خارجی، این کشور بیشتر از هر کشوری دیگر عرصه بسیار مناسبی برای عرضه برندهای خارجی است. با وجود همه مشکلات و موانع موجود؛ شمار انبوهی از برندهای لوکس غربی راه خود را به درون بازار مصرف ایران باز کرده‌اند.

با اعمال تحریم‌های ایران، امکان سرمایه‌گذاری شرکت‌های خارجی در ایران که سود سرشاری را نیز برای آنها به همراه داشت ناممکن شد. اما مشخصه منحصر به فرد ایران در این است که حتی در دوران تحریم‌ها هم بازار واردات کالا در کشور گرم بود.

آنچه در گزارش نیویورک‌تایمز مستتر است این واقعیت است که کالای لوکس و پرتجمل در دوره تحریم‌های ضدایرانی، از تحریم‌ها استثنا بوده و ظاهرا تعمدی برای رواج تجمل‌گرایی از این طریق در میان بوده است.

عارف برای نوبت دوم انصراف می‌دهد؟!

موضوع ریاست مجلس دهم و گرایش به عارف یا لاریجانی باعث اختلاف در میان محافل مدعی اصلاح‌طلبی شده است.

روزنامه زنجیره‌ای آفتاب یزد از قول علی صوفی رئیس ستاد ائتلاف اصلاح‌طلبان تهران نوشت: افراد مورد حمایت لیست امید باید به ریاست عارف رأی دهند.

وی می‌افزاید: کاندیدای مشترک اصلاح‌طلبان عارف خواهد بود و در این هیچ تردیدی نیست. وی در مورد این سؤال که در مورد ریاست دکتر عارف با چهره‌هایی چون کاظم جلالی که از نزدیکان آقای لاریجانی است، صحبتی شده است؟ می‌گوید: انتظار از آقای کاظم جلالی و افرادی چون ایشان به دلیل اینکه در فهرست امید قرار گرفته بودند، این است که به ریاست آقای دکتر عارف رأی دهند چرا که از آنها یک میثاق‌نامه‌ای گرفته شده که عضو فراکسیون اصلاحات باشند و این عهد و پیمان از آنها گرفته شده است و از آنها توقع است که از تصمیمی که فراکسیون اصلاح‌طلبان و حامیان دولت قرار است بگیرد حمایت کنند.

اما در مقابل روزنامه آرمان در تحلیلی از ریاست لاریجانی حمایت کرد و نوشت: «اکنون تکلیف کرسی ریاست تا حدودی مشخص شده است و به نظر می‌رسد از میان عارف از طیف اصلاح‌طلبان و لاریجانی از اردوگاه میانه‌روها یکی بر کرسی ریاست خواهند نشست. البته باید این موضوع را مد نظر داشت که طیف گسترده‌ای از اصلاح‌طلبان تمایل به بقای لاریجانی بر کرسی ریاست مجلس دارند و بر این اعتقاد هستند قدرت رایزنی و تأثیرگذاری او به مراتب بیشتر از عارف است.»

در این میان طیفی از اصلاح‌طلبان علی لاریجانی از طیف اصولگرایان را غیرقابل اعتماد می‌دانند و در مقابل طیفی دیگر پیش از این به صراحت گفته‌اند عارف اصلاح‌طلب قلابی و بدلی است. در حالی که بعید است لاریجانی به ریاست عارف تن دهد، عارف و حامیانش به اصلاح‌طلبان گفته‌اند که عارف یک بار به خاطر روحانی در سال 92 ایثار کرده و کنار رفته و اکنون نوبت اوست که در میدان باقی بماند. ریاست لاریجانی تیر خلاص به آخرین امیدهای اصلاح‌طلبان نسبت به مجلس دهم تلقی می‌شود و حمایت از عارف نیز موجب شکاف میان برخی حامیان جدی لاریجانی و اصلاح‌طلبان خواهد شد.

برخی کانال‌های خبری تلگرام از محتوای جلسات خصوصی دکتر عارف با هوادارانش خبر می‌دهند. کانال تلگرامی اخبار محرمانه نوشت: شنیده شده است که خانواده دکتر عارف در نشست‌هایی که با هواداران و اصلاح‌طلبان دارند تأکید می‌کنند که ایشان دیگر نباید مرد انصراف شناخته شود و نمی‌گذاریم ایشان از کاندیداتوری ریاست مجلس انصراف دهد!

به گزارش ایسنا، عارف در جمع خبرنگاران گفته است: هیچ توافقی بین من و آقای لاریجانی برای ریاست مجلس صورت نگرفته است.

سودای ریاست مجلس برای عارف در حالی است که طیف اصلاح‌طلب تاکنون در اقلیت مجلس دهم قرار دارد و این در حالی است که برخی افراطیون مجلس ششم و شماری از نشریات زنجیره‌ای صراحتاً منتخبان اصلاح‌طلب را «غیرجدی»، «غیرسیاسی» «تصادفاً و از سر ناچاری در فهرست گذاشته شده»، «فاقد تجربه پارلمانی و سیاسی» و«فاقد برنامه و هویت اصلاح‌طلبی» معرفی کرده‌اند. در واکنش به این توهین‌ها، عارف ضمن گله از مطبوعات اصلاح‌طلب، گفت: این مطبوعات نباید برای دفاع از رد صلاحیت‌ شده‌ها به منتخبین مردم تهران حمله کنند.

به گزارش ایسنا، عارف در مراسم تقدیر از اعضای ستاد ائتلاف امید با اشاره به این که «برخی تعابیر اکنون نه صحیح است و نه به صلاح است» اظهار کرد: ما از منتخبین دفاع می‌کنیم. من از رسانه‌های اصلاح‌طلب می‌خواهم به منتخبین ما کم لطفی نکنند.

مجوز واردات کالاهای لوکس ساز مخالف با اقتصاد مقاومتی

صدور مجوز واردات کالاهای لوکس و غیر ضروری، سازناکوک برای اقتصاد مقاومتی است.

روزنامه جم با اشاره به این اقدام عجیب دولت نوشت: همواره موضوع واردات کالاهای مصرفی بخصوص کالاهای لوکس در میان کارشناسان و مسئولان دولتی مورد بحث و بررسی قرار داشته، اما با انتشار ابلاغیه جدید اسحاق جهانگیری معاون اول رئیس جمهور مبنی بر آزاد بودن واردات کالاهای لوکس در سال جاری، این بحث دوباره داغ شد.

از لحاظ تاریخی، توجه به واردات کالاهای لوکس در دولت قبل و همزمان با تلاطم بازار ارز و تشدید تحریم‌های اقتصادی آغاز شد؛ به نحوی که دولت دهم در نیمه دوم سال 91 پس از اتفاقات ارزی، تصمیم گرفت واردات کالاهای اولویت 10 نظام تعرفه‌ای که همان کالاهای لوکس هستند را ممنوع کند. این ممنوعیت تا زمان روی کارآمدن دولت یازدهم ادامه داشت.

مسئولان جدید از جمله محمدرضا نعمت‌زاده، وزیر صنعت رویکرد متفاوتی نسبت به ممنوعیت واردات کالاهای لوکس داشتند و بتدریج زمزمه آزادسازی واردات کالاهای لوکس مطرح شد، به طوری که 20 بهمن 1392 با مصوبه هیئت وزیران، ثبت سفارش کالاهای اولویت 10 (کالاهای لوکس و غیر ضروری) با ارز متقاضی و پرداخت دو برابر تعرفه آزاد شد.

این اقدام با انتقادات زیادی مواجه شد، اما 11 اسفند 1392 نعمت‌زاده با دفاع از آزاد شدن واردات کالاهای لوکس به خبرنگاران گفت: اولویت‌بندی کالاها و ممنوع کردن واردات، دو کار غیرقانونی از سوی دولت گذشته بوده و سیاست‌های اقتصاد مقاومتی هیچ ارتباطی به فهرست ممنوعه وارداتی ندارد.

این مصوبه در دو سال گذشته نیز پابرجا ماند و واردات کالاهای لوکس، آزاد بود و حتی کارت زردی که نمایندگان مجلس در جلسه 9 دی 1393 به نعمت‌زاده، بابت وفور واردات کالاهای غیرضروری دادند نیز این روند را اصلاح نکرد.

در سال جاری به علت تأکیدات صریح رهبر معظم انقلاب بر اقدام عملی برای اجرای اقتصاد مقاومتی و حمایت از کالاهای تولید داخل،‌انتظار می‌رفت دولت در تصمیم خود در آزادسازی واردات کالاهای لوکس تجدیدنظر کند که با ابلاغیه معاون اول رئیس جمهور مشخص شد این انتظار، برآورده نشده است. براساس ابلاغیه معاون اول رئیس جمهور، واردات کالاهای لوکس و غیر ضروری در سال 95 (سال اقتصاد مقاومتی، اقدام و عمل) با ارز متقاضی و پرداخت دو برابر سود بازرگانی مجاز شده است.

توصیه کارشناسان اقتصادی این است که در جهت اجرای اقتصاد مقاومتی باید تا جای ممکن مصرف کالاهای خارجی را کاهش داد، حتی باید تلاش کرد کالاهای ضروری را هم به مرور در داخل کشور تولید و از خروج ارز تا حد ممکن پیشگیری کرد و از این رو باید در جهت تأمین نیازها در داخل کشور گام برداشت. حال سؤال اصلی این است؛ در سالی که مقام معظم رهبری بر اجرای سیاست‌های اقتصاد مقاومتی تأکید فرموده‌اند، آیا واقعاً نیازی به واردات کالاهای لوکس وجود دارد؟

سؤال مردم از خاصیت برجام نگرانی بزرگ روحانی در انتخابات 96

صادق زیباکلام برای دومین بار نسبت به کارنامه اقتصادی روحانی و احتمال عدم انتخاب مجدد وی در سال 96 ابراز نگرانی کرد.

زیباکلام در مصاحبه با عصر ایران ابتدا می‌گوید: در مجموع آقای روحانی در حوزه سیاست‌ خارجی با مشکل و تنگنای خاصی روبرو نیست و اتفاقاً سیاست خارجی نقطه قوت دولت ایشان بوده است. در این باره می‌توان به تنش‌زدایی با غرب و حتی آمریکا و پیشرفت‌هایی که در منطقه به دست آمد اشاره کرد.

وی افزود: تنها ابر سیاهی که در آسمان موفقیت روحانی در دور دوم وجود دارد مسئله اقتصاد است. رکود همچنان سنگینی می‌کند و بسیاری از انبارهای واحدهای خصوصی و دولتی پر از کالا است بدون آنکه مشتری برای آنها باشد. همچنین با جمعیت جوان بیکار بالای 8 میلیون نفر دست و پنجه نرم می‌کنیم و علایمی نمی‌بینیم که نشان دهد در سال 95 جهش اقتصادی اتفاق خواهد افتاد.»

زیباکلام توضیح نداده اگر قرار باشد با وجود واگذاری امتیازات بزرگ در مذاکرات هسته‌ای، همچنان رکود در سال جاری هم برقرار باشد و بیکاری گسترش یابد، بنابراین مردم چگونه باید حتی مذاکرات را موفق ارزیابی کنند.

وقتی گفتیم تحریم‌ها برداشته شد معنایش این نبود که تحریم‌ها برداشته شد!

یک مدیرارشد بانک مرکزی می‌گوید وقتی 27 دی گفته شد همه تحریم‌ها برداشته شد به این معنا نبود که همه تحریم‌ها برداشته شده است!

کسرایی‌پور مدیر عملیات ارزی بانک مرکزی به ایلنا گفت: زمانی که 27 دی و روز اجرایی شدن برجام گفته می‌شود همه تحریم‌ها برداشته شد و هیچ مشکلی وجود ندارد به این معنی نیست که روابط از 27 دی‌ماه اصلاح و برقرار شده است زیرا اعتمادسازی زمانبر است و باید یک به یک با بانک‌ها مذاکره کرد تا رابطه کارگزاری برقرار شود.

وی در پاسخ به این پرسش که از چه زمانی حواله‌های دلاری برقرار می‌شود؟ اظهار داشت: نمی‌توان زمان دقیقی برای این موضوع اعلام کرد زیرا این امر به تحریم‌های اولیه‌ای که از سوی آمریکا مطرح شد بر می‌گردد.

وی گفت برقراری ارتباط دکمه صفر و یک و روشن و خاموش نیست.

یادآور می‌شود به هنگام توافق برجام نشریات زنجیره‌ای با کمک برخی مقامات ارشد دولتی تمام صفحات اول خود را به لغو تحریم‌ها اختصاص داده و با تیترهای بسیار بزرگ و بی‌سابقه (تمام صفحه) به عوام‌فریبی پرداختند از جمله:

- اعتماد: صبح بدون تحریم.

- آرمان: تحریم‌ها به تاریخ پیوست

- قانون: خلاص شدیم

ـ ایران: فروپاشی تحریم

- آفتاب یزد: تحریم رفت

- شرق: اینک بدون تحریم.

*********************************

روزنامه جمهوری اسلامی **

* محمود احمدی نژاد، برخی گمانه‌زنی‌ها درباره احتمال رد صلاحیتش برای حضور در انتخابات آینده ریاست جمهوری را رد کرده و گفته شورای نگهبان دلیلی برای رد صلاحیت وی ندارد. به گزارش پایش، احمدی‌نژاد انتشار این گمانه‌زنی‌ها را «خبرسازی» و «عملیات روانی» مخالفان برای ناامید کردن طرفدارانش عنوان کرده و گفته است: «واقعا چه دلیلی دارد که شورای نگهبان بنده را رد کند؟» پیش از این سایت خبری «پایش» به نقل از برخی منابع نزدیک به شورای نگهبان از احتمال رد صلاحیت احمدی‌نژاد در هر انتخابات پیش رو خبر داده بودند. احمدی نژاد اخیراً در دیدار برخی هوادارانش با وی که خواستار نامزدی او در انتخابات آینده شده‌اند از دادن پاسخ مثبت خودداری کرده اما با اشاره به اخبار مربوط به احتمال نامزدی‌اش در انتخابات گفته است: «نمی‌دانم چرا عده‌ای اینقدر ترسیده‌اند؟» وی خطاب به طرفدارانش گفت: «همین که شما امروز از من می‌خواهید در انتخابات نامزد شوم و از شنیدن خبر احتمال نامزدی ما خوشحال شده‌اید نشان می‌دهد که اینها [دولت روحانی] گند زده‌‌اند.» برخلاف این سخن احمدی‌نژاد، شورای نگهبان عاقل‌تر از آنست که عدم صلاحیت وی برای ریاست جمهوری را با توجه به عملکردها و ادبیات وی تایید کند.

* گروه تروریستی داعش در ویدیوی جدیدی با به نمایش گذاشتن تصویر سقوط برج ایفل در پاریس و همچنین تصاویر مربوط به عاملان حملات تروریستی در این شهر و بروکسل، برلین، لندن و رُم را نیز تهدید به حمله کرد. به نوشته روزنامه دیلی میل، در این ویدیوی وحشتناک منتشر شده از سوی یک گروه رسانه‌ای حامی داعش به نام گروه الوعد نشان داده می‌شود که برج ایفل فرو ریخته و از بین می‌رود. بخش عمده این ویدیو شامل تصاویر خبری مربوط به حملات تروریستی بروکسل و همچنین یک سری ویدیوی متعلق به داعش که در آنها عاملان حملات تروریستی پاریس در حال سر بریدن قربانیان در سوریه در تابستان سال گذشته هستند، است. در این ویدیو، داعش تصاویر مربوط به نابود شدن برج ایفل در شهر پاریس را که از یک بازی ویدیویی به نام «ندای وظیفه» بر گرفته شده به نمایش می‌گذارد. همچنین روایتگر این ویدیو نیز یک افراطی انگلیسی ‌زبان است که اتحادیه اروپا را به عنوان «ملت‌های صلیبی» توصیف کرده و آنها را تهدید به حمله می‌کند. داعش در این ویدیو وعده اقدامات تروریستی در اروپا را به دلیل ایفای نقش این کشورها در ائتلاف مقابله با گروه تروریستی داعش در عراق و سوریه می‌دهد.

*********************************

روزنامه خراسان**

جهان نیوز نوشت :

اگرچه هنوز تکلیف 69 کرسی دیگر مجلس دهم معلوم نیست ولی پاسخ به این سوال بسیار مهم به نظر می‌رسد که اصلاح طلبانی که خود را تاکنون پیروز مطلق انتخابات در تهران و حتی برخی شهرستان‌ها می‌دانند چرا از دو قطبی شدن مجلس به اصولگرا و اصلاح طلب به شدت واهمه دارند؟ساده‌ترین پاسخ به این سوال مهم این است که اصلاح طلبان خود دریافته‌اند که در خوشبینانه‌ترین وضعیت، یک سوم کرسی‌های مجلس را به دست آورده و سخن از پیروزی و خط و نشان کشیدن برای اصولگرایان تنها دلخوش کردن خود است.

افکار نیوز نوشت:

عبدالرضا داوری از نزدیکان محمود احمدی نژاد روز گذشته در کانال تلگرام منتسب به خود ادعا کرد: در توافق دیشب پاستور، تداوم ریاست علی لاریجانی در مجلس دهم و ریاست محمدرضا عارف بر مرکز پژوهش‌های مجلس، قطعی شد. همچنین تصویب شده است تا بودجه مرکز پژوهش‌های مجلس در دوره ریاست عارف تا 5 برابر افزایش و مرکز به اتاق فکر اصلاحات تبدیل شود. با این حال علیرضا خامسیان مسئول روابط عمومی دفتر محمد رضا عارف در این رابطه گفته، آقای داوری درباره جلسات رئیس سابق خودشان (محمود احمدی نژاد) هم اطلاعی ندارد چه برسد به آقای عارف.همان‌گونه که اخیرا آقای عارف تاکید کردند بحث مربوط به مدیریت مجلس و دیگر ارکان مجلس بعد از شکل گیری رسمی مجلس تصمیم گیری می‌شود، به همین دلیل هرگونه گمانه زنی در این خصوص محلی از اعراب ندارد.

فرارو نوشت :

صادق زیباکلام - استاد دانشگاه و فعال سیاسی اصلاح‌طلب گفت:«در حال حاضر اصولگرایان با بحران عدم محبوبیت مواجه هستند و سوال مهمی که مطرح است این است که فرض بگیریم روحانی خیلی در زمینه اقتصادی موفق نشود، آنگاه نامزد اصولگرایان چه کسی می‌خواهد باشد؟ هیچ‌یک از شخصیت‌هایی که بتوانند نامزد اصولگرایان شوند از محبوبیت برخوردار نیستند و شاید بتوان گفت جدی‌ترینِ آنها قالیباف است.»بنابراین اصولگرایان برای کسب قدرت هیچ چاره‌ای ندارند جز اینکه به سمت احمدی‌نژاد بروند و ایشان را نامزد اصلی خود بکنند؛ در غیر این صورت حتی اگر روحانی خیلی هم در زمینه اقتصادی موفق نباشد هیچ‌یک از چهره‌های مطرح اصولگرا پتانسیل رای‌آوری و رقابت با وی را ندارند.»

انتخاب خبرداد :

یک گروه طرفدار اسرائیل در انگلیس با جمع‌آوری و تهیه یک طومار، لغو سفر پاییزی ولیعهد انگلستان به ایران را خواستار شده است.چند روز پیش بود که «ساندی تایمز» از بررسی امکان سفر «پرنس چارلز» ولیعهد فعلی خاندان سلطنتی انگلیس به ایران خبر داد.در این میان پایگاه صهیونیستی «جِی‌سی» از جمع‌آوری امضا و تهیه طومار بر لغو این سفر خبر داده؛ گروه «ما به اسرائیل ایمان داریم» ترتیب‌دهنده این حرکت است.

عصرایران خبرداد :

دولت آمریکا یک شهروند سنگاپور را به اتهام نقض قوانین صادراتی‌اش علیه ایران از اندونزی مسترد و در واشنگتن دادگاهی کرده است.لیم یونگ نام (معروف به استیون لیم)، ۴۲ ساله، متهم است که هزاران قطعه الکترونیکی حساس منتقل کننده فرکانس‌های رادیویی که در ساخت بمب کاربرد دارد را به ایران فروخته است.وزارت دادگستری آمریکا مدعی است که ۱۶ مورد از قطعات الکترونیکی مذکور پیش‌تر در بمب‌های کنار جاده‌ای در عراق کشف شده است.

*********************************

روزنامه ایران**

موضع امریکا درباره آینده «اسد» خطاب به ایران و روسیه

وزیر خارجه امریکا گفت: «در صورتی که ایران و روسیه صلح می‌خواهند، بشار اسد باید برود.» به گزارش «فارس»، «جان کری» در گفت‌وگو با شبکه خبری «بلومبرگ» افزود: «من هیچ راهی برای باقی ماندن بشار اسد نمی‌بینم چون وقتی او در قدرت باشد، راهی برای پایان دادن به جنگ، پایان دادن به خشونت‌ها و یکپارچه کردن کشور وجود ندارد.» رئیس دستگاه دیپلماسی امریکا گفت: «بنابراین، ایران و روسیه و دیگران باید بدانند که اگر صلح می‌خواهند، اسد باید تن به انتقال بدهد.» وی تصریح کرد: «اینکه این انتقال چگونه صورت می‌پذیرد، موضوعی است که در مذاکرات تعیین می‌شود.»

مخالفت امریکا با فروش «سوخو30» روسی به ایران

یک مقام ارشد امریکایی گفت: «واشنگتن جلوی فروش جنگنده‌های «سوخو30» روسی به ایران را می‌گیرد.» به گزارش «انتخاب»، «توماس شانون» معاون وزارت خارجه امریکا در امور سیاسی گفت: ایالات متحده از قدرت «وتو» خود در شورای امنیت استفاده کرده و جلوی هرگونه فروش جنگنده «سوخو30» به ایران می‌ایستد. وزیر دفاع ایران اخیراً خبر داد تهران بزودی قرارداد خرید جنگنده‌های روسی «سوخو30» را امضا خواهد کرد.

مواضع ضدایرانی سفیر امارات در «واشنگتن»

رسانه‌های امریکا اخیراً مقاله‌ای از سفیر امارات در این کشور چاپ کردند که با لحنی تند ادعاهای تند ضدایرانی مطرح کرده است. به گزارش «انتخاب»، «تاور» به نقل از «یوسف العتیبه»، مدعی شده است: «یک سال پس از توافق هسته‌ای با قدرت‌های جهان همچنان همان ایران ستیزه‌جو و توسعه‌طلبی است که همیشه شناخته می‌شد و همچنان سالم و پابرجا و خطرناک‌تر از همیشه است.» وی به طور ویژه از کشورهای امریکا، امارات، عربستان، قطر، کویت، بحرین و عمان درخواست کرد در اجلاس ماه آتی شورای همکاری خلیج فارس مکانیزمی ایجاد کنند تا آنچه را که «اقدامات متجاوزانه ایران» می‌خواند را «فاش کرده و به آن پایان دهد.» او ادامه داد: «اگر مشوق‌ها نتوانند جلوی بلندپروازی‌های ایران را بگیرند، امریکا و جامعه جهانی باید برای ایران روشن کنند که با طیف گسترده‌ای از تحریم‌ها و گام‌های دیگر روبه‌رو خواهد شد، که شامل صدور قطعنامه با وجود مفاد توافق هسته‌ای می‌شود.»

مخالفت طرفداران اسرائیل با سفر «پرنس چارلز» به ایران

یک گروه طرفدار اسرائیل در انگلیس با جمع‌آوری و تهیه یک طومار، لغو سفر پاییزی ولیعهد انگلستان به ایران را خواستار شده است. چند روز پیش بود که «ساندی تایمز» خبر از بررسی امکان سفر «پرنس چارلز» ولیعهد فعلی خاندان سلطنتی انگلیس به ایران خبر داد. به گزارش فارس، پایگاه صهیونیستی «جِی‌سی» خبر از جمع‌آوری امضا و تهیه طومار بر لغو این سفر خبر داده؛ گروه «ما به اسرائیل ایمان داریم» ترتیب‌دهنده این حرکت است. «لوک آکِ‌هرست» مدیر این گروه مدعی شده: «به نظر ما، در شأن یک عضو خانواده سلطنتی نیست که از ایران دیدار و به رژیم این کشور، اعتبار ببخشد.»

آخرین وضعیت پرونده سعید مرتضوی در دادسرا

وکیل‌مدافع تعدادی از کارگران در پرونده مدیرعامل سابق سازمان تأمین اجتماعی به تشریح آخرین وضعیت این پرونده پرداخت. مصطفی ترک‌همدانی به ایلنا گفت: «بعد از آنکه پرونده مدیرعامل سابق تأمین اجتماعی از شعبه ۱۰۵۷ ویژه کارکنان دولت به دادسرا ارسال شد، دادسرا برای بررسی مواردی و تحقیقات بیشتر، پرونده را به کارشناس ارجاع داد.» وی افزود: «یکی از مواردی که نیاز به تحقیقات بیشتری داشت، موضوع پرداخت پول به نمایندگان مجلس شورای اسلامی و افراد دیگر بود که بازپرس پرونده از متهم خواست تا اسامی آنها را اعلام کند که هنوز این اقدام از سوی مدیرعامل سابق سازمان تأمین اجتماعی انجام نشده است.» ترک همدانی یادآور شد: «این پرونده در دادسرا در حال رسیدگی است و بخش‌هایی دیگر از این پرونده نیز همچنان در حال کارشناسی است که پس از تحقیقات تکمیلی از بازپرسی به دادگاه کیفری ارسال خواهد شد.»

*********************************

روزنامه وطن امروز **

هک اطلاعات اردوغان و 50 میلیون شهروند ترکیه

یک بانک اطلاعاتی شامل اطلاعات شخصی نزدیک به50 میلیون نفر از شهروندان ترکیه از جمله رجب طیب‌اردوغان، رئیس‌جمهوری این کشور به صورت آنلاین توسط یک گروه هکری منتشر شد. وقوع چنین رویدادی در طول تاریخ ترکیه بی‌سابقه است و بدان معنا است که حریم شخصی و امنیت نزدیک به 70 درصد از جمعیت این کشور به خطر افتاده است. کشور ترکیه حدود 75 میلیون نفر جمعیت دارد. افشای این حجم از اطلاعات شخصی مردم می‌تواند چالشی جدی برای دولت اردوغان باشد. گفته می‌شود این حمله سایبری با انگیزه سیاسی انجام گرفته است.

روسیه گارد ملی تشکیل می‌دهد

رئیس‌جمهوری روسیه سه‌شنبه در یک نشست امنیتی در کرملین از اتخاذ تصمیم برای تشکیل گارد ملی مبارزه با تروریسم و سازمان‌های مافیایی خبر داد و افزود: قصد داریم یک نهاد فدرالی تشکیل دهیم که دارای اختیارات اجرایی است. ولادیمیر پوتین افزود: بزودی نوعی قانون فدرال نیز درباره این موضوع تصویب خواهد شد که به‌ وضوح اختیارات مختلف تمام نیروهای امنیت داخلی را مشخص خواهد کرد.

پیش‌تر رسانه‌های روسی از بازداشت عناصر داعش که درصدد عملیات تروریستی در مسکو و سن‌پترزبورگ بودند، خبر داده بودند.

بازداشت 130 تن در پاریس

روز سه‌شنبه همزمان با آغاز کار بررسی لایحه اصلاح قانون کار در پارلمان فرانسه، هزاران نفر به دعوت اتحادیه‌های دانشجویی و دانش‌آموزی در پاریس تظاهرات کردند. به گفته پلیس پاریس، پرتاب اشیایی به سوی پلیس و درگیری با نیروهای پلیس توسط معترضان، سبب شد تظاهرات به خشونت کشیده شود. به گفته این منبع، 130 نفر به منظور شناسایی هویتشان بازداشت شدند. تظاهرات این جنبش از پنجشنبه گذشته در میدان رپابلیک آغاز شده است.

بازپس‌گیری شهرک راهبردی العیس

ارتش و نیروهای مقاومت مردمی سوریه، چهارشنبه با پشتیبانی هوایی جنگنده‌های روسیه، پس از درگیری‌های شدید با عناصر گروه تروریستی جبهه النصره، موفق شدند شهرک العیس و تپه راهبردی آن را بازپس گیرند. در جریان این عملیات موفقیت‌آمیز ارتش سوریه و همپیمانان آن، ده‌ها تن از عناصر تروریستی جبهه النصره کشته شدند و بقیه پا به فرار گذاشتند. جبهه النصره با همراهی شماری از گروه‌های تروریستی دیگر سه‌شنبه با نقض آشکار آتش‌بس چندین خمپاره به محله «شیخ مقصود» در حلب شلیک کرد که در اثر آن دست‌کم 20 غیرنظامی کشته و 50 نفر زخمی شدند.

بزرگ‌ترین رزمایش دریایی جهان در خاورمیانه

بزرگ‌ترین رزمایش دریایی جهان دوشنبه با شرکت بیش از 30 کشور جهان و از 6 قاره با هدف مقابله با مین‌های دریایی در آب‌های بحرین با هدایت ناوگان پنجم نیروی دریایی آمریکا آغاز شد. به گزارش منابع خبری، ناوگان پنجم نیروی دریایی آمریکا در منامه اعلام کرد رزمایش بین‌المللی مقابله با مین‌های دریایی که تا 26 آوریل طول خواهد کشید، بر عملیات دفاعی برای محافظت از تجارت جهانی تمرکز دارد و علاوه بر آن، محافظت از زیرساخت‌ها و عملیات دریایی در ارتباط با تردد دریایی غیرنظامی نیز در آن تمرین می‌شود.

طرح تشکیل کشور جعلی فلسطین

متی دیوید، پژوهشگر اسرائیلی و افسر سابق دستگاه اطلاعات نظامی رژیم صهیونیستی فاش کرد، طبق طرح پیشنهادی عبدالفتاح سیسی، رئیس‌جمهوری مصر به محمود عباس، رئیس تشکیلات خودگردان فلسطین حدود 1600 کیلومتر از اراضی مصر در شبه‌جزیره سینا به تشکیلات خودگردان واگذار می‌شود. براساس طرح پیشنهادی مصر، در صورتی که عباس از خواسته‌های خود مبنی بر بازگشت به مرزهای 1967 و حق بازگشت پناهجویان دست بردارد، تشکیلات خودگردان در شهرهای فلسطین‌نشین کرانه باختری، به دولت خودمختار دست خواهد یافت.

***************************************

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
پربیننده ترین
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات