تاریخ انتشار : ۲۶ فروردين ۱۳۹۵ - ۰۸:۱۹  ، 
کد خبر : ۲۸۹۲۵۶

آيت‌الله‌ هاشمي‌ رفسنجاني: ما براي انتخابات با قانون سروکار داريم

(روزنامه مردم‌سالاري - 1394/08/07 - شماره 3890 - صفحه 15)

حتي حکومت‌هاي استبدادي براي تداوم کارهاي خويش صحبت از رأي مردم مي‌کنند

رييس مجمع تشخيص مصلحت نظام، تصريح کرد که اگر حاکمان عربستان دست از رفتارهاي عجولانه و کينه‌توزانه بردارند و عاقلانه رفتار کنند، ايران حاضر است در جهت تقويت امنيت منطقه و برگشتن ثبات سياسي و امنيتي به جهان اسلام همکاري و کمک کند.به گزارش ايسنا، آيت‌الله ‌هاشمي‌رفسنجاني در ديدار اقشار مختلف مردم استان همدان و جمعي از فعالان سياسي و اجتماعي اين استان به سوابق اسلامي، شيعي و انقلابي مردم استان همدان در مقاطع مختلف تاريخ ايران و بويژه در زمان مبارزه و پيروزي انقلاب اسلامي ‌اشاره کرد و گفت: مردم متدين اين استان، از اولين گروه‌هاي مردمي ‌بودند که جرقه انقلاب را زدند و تا پايان مبارزه و حتي پس از پيروزي و در زمان تثبيت، دفاع مقدس، سازندگي و تداوم آن، نقش خويش را به خوبي ايفا کردند. 

هاشمي‌رفسنجاني با بيان اين نکته که «بخواهيم يا نخواهيم جامعه ايران آگاه شده»، گفت: جامعه‌اي که آگاه شد، سياسي مي‌شود و الان جامعه ما در سايه انقلاب اسلامي‌و کاري که امام راحل کرد و مردم را به مسير درست دفاع از آرمان‌هاي مکتب اسلام و مذهب اهل بيت هدايت نمود، سياسي است.

وي در بخش ديگري ازسخنان خويش با اشاره تلويحي به اوضاع کشور در هشت سال گذشته به برنامه‌هاي سياسي اقليت افراطي در اين روزها اشاره کرد و گفت: کساني که به فکر اين هستند تا از مسير انحراف افکار عمومي ‌به اهداف خود برسند، اشتباه مي‌کنند، چون جامعه آنها را نمي‌پذيرد و مهمترين استناد اين شرايط، انتخابات سال 92 است که در آن فضاي سنگين، مردم به پاي صندوق‌هاي رأي آمدند و با انتخاب خويش اعلام کردند که اين هشت سال تجربه تلخ براي همه تاريخ ايران کافي است و اگر کسي مي‌خواهد به خاطر قدرت در ميدان باشد و رقبا را با بي‌اخلاقي‌ها بيرون کند، با سد محکم مردم روبه‌رو مي‌شود که حرف‌هاي خود را با رأي مي‌زنند.

هاشمي‌رفسنجاني به مقطع ثبت‌نام خويش و ايجاد زلزله سياسي در سراسر کشور اشاره کرد و گفت: وضع امروز ايران را با همان شرايط مقايسه کنيد و مطمئن باشيد مردم ايران حتي در روستاهاي دوردست فهميده‌اند که چه کساني با شعارهاي مردم فريب به فکر ماندن در قدرت هستند و چه کساني دلسوز انقلابند. رئيس مجمع تشخيص مصلحت نظام در بخش ديگري از سخنان خويش در خصوص نگراني حاضران درباره سرنوشت برجام، اظهار داشت: با کار هنرمندانه و سياسي تيم مذاکره کننده، مقاومت‌هاي دولت در مقابل فشارهاي سياسي اقليت‌هاي تندرو و هدايت‌هاي رهبري، به شرايطي رسيده‌ايم که مردم خواهان رفع تحريم‌هاي ظالمانه هستند و مخالفان مذاکرات هسته‌اي و برجام نيز فهميده‌اند که در اين شرايط نبايد برخلاف مسير جريان افکار عمومي‌حرکت کنند.

هاشمي‌رفسنجاني نامه رهبري و پاسخ رئيس‌جمهوري به نامه ايشان را دو سند تاريخي در ماجراي فعاليت‌هاي هسته‌اي ايران و فرجام مردم پسند برجام خواند و گفت: بعضي‌ها فکر مي‌کنند که مي‌توانند با گرفتن زمان و سپردن اين مسأله به بعد از انتخابات، خوبي‌هاي انجام اين کار را به نفع خويش مصادره کنند، اما اشتباه مي‌کنند، چون همه کارها زمانبندي شده و دو طرف متعهد به رعايت زمان هستند. وي در اين خصوص تأکيد کرد: رهبري نظام مواظبت مي‌کنند تا از حقوق مردم ايران در امروز و آينده تجاوز نشود و دولت نيز با ملت و رهبر در اين مسأله همراه است و هرکس ايران و انقلاب را دوست دارد، قطعاً علاقمند است تحريم‌ها برداشته شود.

وي با تأکيد بر اهميت حضور مردم در انتخابات به شرايط امروز و فضاي جامعه در ابتداي سال 92 اشاره کرد و گفت: در آن فضاي سنگين مردم به پاي صندوق‌ها آمدند و امروز علاوه بر مردم بخش عظيمي ‌از مسؤولان کشور در همه استان‌ها و شهرستان‌ها امانتدار رأي مردم در صندوق‌ها هستند، پس وقتي مردم آماده هستند، مجري انتخابات آماده است و رهبري نيز رأي مردم را حق‌الناس خوانده‌اند، بايد اميدوار بود که بهترين انتخابات تاريخ انقلاب در سرنوشت‌سازترين انتخابات برگزار مي‌شود که البته شرط اساسي آن حضور فراگير مردم است.

هاشمي‌رفسنجاني بر نقش رسانه‌ها براي تشويق و ترغيب مردم در جهت حضور در انتخابات تأکيد کرد و گفت: براي صداوسيما هم بايد حضور باشکوه مردم اصل باشد، چون رسانه ملي نيز نبايد جناحي عمل کند که البته اگر چنين کند، نتيجه معکوس مي‌گيرد، آنگونه که در انتخابات گذشته گرفت، چون مردم همه چيز را مي‌دانند. رئيس مجمع تشخيص مصلحت نظام با تأکيد بر اين نکته که «دميدن روح نا اميدي در جامعه زمينه خوبي ندارد»، گفت: البته حوادث سياسي را نمي‌توان صد در صد پيش‌بيني کرد و نظر داد، ولي در شرايط بيداري مردم، آن چه قريب به يقين اتفاق مي‌افتد، حضور پرشور آنان در انتخابات و انتخاب دلسوزان واقعي است.

هاشمي‌رفسنجاني در ادامه سخنان خويش به نهادينه شدن دموکراسي در جوامع بشري اشاره کرد و گفت: حکومت‌ها به تدريج به سوي مردمي‌شدن مي‌روند و حتي حکومت‌هاي استبدادي براي تداوم کارهاي خويش صحبت از رأي مردم مي‌کنند. رئيس مجمع تشخيص مصلحت نظام در ادامه سخنان خويش به شرايط بد و نا مناسب منطقه اشاره کرد و گفت: در افغانستان مردم و همسايه‌ها به نا امني‌ها عادت کرده‌اند و تمام کارهايي که آمريکا و ناتو در راستاي اهدافي که براي مبارزه با مواد مخدر و مهار نا‌امني‌ها مي‌کردند، نتايج معکوس داد که هر دو مورد چندين برابر شد. وي به خطرات بالفعل و بالقوه داعش در منطقه اشاره کرد و گفت: داعش تخم‌گذاري و بذرپاشي کرده و با طالبان و القاعده که همه آنها انديشه‌هاي وهابي و نهرواني دارند، با تحجر مردم را تهديد مي‌کنند و اگر عقلاي منطقه‌اي و جهاني چاره‌انديشي نکنند، دير يا زود اين آتش همه جا را مي‌سوزاند.

رئيس مجمع تشخيص مصلحت نظام وضع عراق را نگران کننده و شرايط سوريه را مبهم توصيف کرد و گفت: اوضاع يمن نيز به نا‌امني‌هاي منطقه اضافه شده که اگر اين شرايط مزمن شود، درمانش غيرممکن مي‌شود و مي‌بينيد که تروريست‌ها چگونه تمرکز حواس را از مخالفان خويش گرفته‌اند و در اين وانفسا مي‌شنويم که چندي قبل در قندوز افغانستان و اخيراً در يمن بيمارستان پزشکان بدون مرز را نيز بمباران مي‌کنند. وي در بخش ديگري از سخنان خويش به خامي‌هاي حاکمان فعلي عربستان در سياست داخلي و خارجي اشاره کرد و گفت: حاکمان عربستان، در کنار اشتباه تجاوز به يمن، اخيراً با تأييد حکم اعدام آيت‌الله نمر اشتباه تاريخي ديگري را مرتکب شد‌ه‌اند که مطمئناً تاوان بدي براي آن خواهند پرداخت.

رئيس مجمع تشخيص مصلحت نظام به اعلام حکم اعدام آيت‌الله نمر در زمان حاکميت ملک عبدالله و درخواست خويش از ملک عبدالله و قبول ايشان اشاره کرد و گفت: اجل به ملک عبدالله فرصت نداد و حاکمان امروز که نشان دادند، ناپخته و خام عمل مي‌کنند، دارند دست به اقدامي‌مي‌زنند که شبيه اقدام رژيم پهلوي، پايه‌هاي آنان را سست مي‌کند.

وي، شيخ نمر را شخصيتي بزرگوار، مجاهد، دوست داشتني و معتقد اصيل به عقايد ديني توصيف کرد و گفت: هزاران مريد آيت‌الله نمر ساکت نمي‌نشينند. هاشمي‌رفسنجاني با تأکيد بر اين نکته که «انتظار مي‌رود، حاکمان وهابي عربستان اين اشتباه تاريخي را مرتکب نشوند»، گفت: آيت‌الله نمر يک فرد است، اما تنها نيست و يک امت پشت سر ايشان است که يک ذره هم از عقايد خود دست بر نمي‌دارد.رئيس مجمع تشخيص مصلحت نظام به انفجار چند مسجد شيعيان در شرق عربستان و اخيراً تکرار آن انفجارها در جنوب اين کشور اشاره کرد و گفت: حتي اگر اين اقدامات کار داعش هم باشد، جاي نگراني دارد.وي با تأکيد بر ضرورت حفظ و تقويت وحدت جهان اسلام، گفت: اگر حاکمان عربستان دست از رفتارهاي عجولانه و کينه‌توزانه بردارند و عاقلانه رفتار کنند،

ايران حاضر است در جهت تقويت امنيت منطقه و برگشتن ثبات سياسي و امنيتي به جهان اسلام همکاري و کمک نمايد.هاشمي‌رفسنجاني در بخش پاياني سخنان خويش در پاسخ به نگراني بعضي از حاضران در خصوص انتخابات اسفندماه، گفت: همه بايد مواظب باشيم و کسي که ايران، انقلاب، امام و آرمان‌هاي شهدا را دوست دارد، نبايد کارهاي تندي کند که مردم نا‌اميد شوند و بايد فضايي ايجاد نماييم که مردم، گروه‌ها، احزاب، تشکلات و جناح‌هاي مختلف در فضايي دوستانه و عاقلانه، رقابتي جدي نمايند تا هر چه اکثريت مردم مي‌خواهند، از صندوق‌هاي رأي بيرون بيايد.

وي با تأکيد بر اين نکته که رضايت جامعه از نتيجه انتخابات براي تداوم توسعه و تغيير نگاه بين‌المللي به ايران ضروري است، گفت: ما براي انتخابات با قانون سروکار داريم که حتي اگر مواردي را هم قبول نداشته باشيم، بايد مراعات کنيم که قانون‌گريزي و قانون‌ستيزي در هيچ شرايطي پسنديده نيست.

رئيس مجمع تشخيص مصلحت نظام به عنوان آخرين جمله در اين ديدار تأکيد کرد: تبليغات انتخابات بايد صحيح و سالم باشد تا اکثريت مردم رأي خود را اعلام کنند که امنيت ايران در غوغاي نا‌امني منطقه تداوم يابد، شرايطي که دنيا را متعجب کرده که چگونه مردم و خيل جوانان تحصيلکرده در شرايط تحريم با اميد آينده‌اي بهتر از انقلاب و کشور خويش دفاع مي‌کنند که البته همه اين شرايط به برکت خون شهيدان است.

http://mardomsalari.com/Template1/News.aspx?NID=232810

ش.د9402914

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
پربیننده ترین
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات