تاریخ انتشار : ۰۶ ارديبهشت ۱۳۹۵ - ۰۹:۴۸  ، 
کد خبر : ۲۸۹۸۸۳

اعتراف آمریکا به شکست راه‌حل نظامی در سوریه

(روزنامه جمهوري اسلامي ـ 1394/08/10 ـ شماره 10444 ـ صفحه 16)

نشست وین درباره بحران سوریه، نخستین بازتاب خود را بروز داد و آمریکائیها که 4 سال حامی تروریسم و جنگ‌افروزی در سوریه بودند، با پذیرش شکست راهبرد نظامی خود، سرانجام مجبور به پذیرش راه‌حل سیاسی شدند.

معاون وزیر خارجه آمریکا: بحران سوریه راه حل نظامی ندارد

معاون وزیر خارجه آمریکا اعلام کرد، بحران سوریه راه‌حل نظامی ندارد. وی درعین حال افزود: دخالت مسکو در جنگ سوریه نتایج ناخواسته‌ای خواهد داشت و روسیه را وارد باتلاق کرده و موجب ناخشنودی سنی‌های سراسر منطقه می‌شود.

به گزارش خبرگزاری رویترز، این در حالی است که آمریکا با انجام حملات هوایی علیه داعش و همزمان حمایت از گروه‌های مخالف دولت سوریه به دنبال تضعیف بشار اسد، رئیس جمهوری سوریه است.

وی در ادامه تاکید کرد که بحران سوریه هیچ راه حل نظامی ندارد.

آمریکا 50 نیروی ویژه به سوریه می‌فرستد

سخنگوی کاخ سفید این مساله را تایید کرد که آمریکا قصد دارد 50 نیروی ویژه برای مشاوره به مناطق تحت کنترل کردها در شمال سوریه اعزام کند. به گزارش شبکه خبری راشاتودی، جاش ارنست، سخنگوی کاخ سفید از دادن اطلاعات بیشتر درباره اعزام نیروهای ویژه آمریکایی به سوریه امتناع کرد اما بر این مساله تاکید کرد که هیاتی از مشاوران ویژه آمریکایی به سوریه اعزام می‌شوند تا ظرفیت نیروهای محلی را برای مقابله با داعش تقویت کنند.

در همین حال اشتون کارتر، وزیر دفاع آمریکا اعلام کرد: تصمیم اعزام نیروهای ویژه آمریکایی به سوریه برای همکاری با نیروهای عرب و کرد محلی آخرین اقدام دولت آمریکا برای مقابله با داعش در این کشور محسوب نمی‌شود.

وی ادامه داد: ما به دنبال تداوم این همکاری برای مقابله با داعش هستیم. آمریکا قرار است به زودی برنامه حملات هوایی خود را برای مقابله با داعش با اعزام جنگنده‌های F-15 به پایگاه هوایی ترکیه تقویت کند و این امر فرصتی را برای تشدید حملات هوایی آمریکا علیه داعش ایجاد می‌کند.

یکی از مقام‌های ارشد دفاعی آمریکا در این باره گفته است که واشنگتن قرار است ده‌ها جنگنده F-15 را به پایگاه هوایی اینجرلیک در ترکیه بفرستد.

وزیر دفاع آمریکا ادامه داد: نیروهای آمریکایی در شمال سوریه در جایی مستقر می‌شوند که جنگنده‌های روسی نمی‌توانند آنجا را بمباران کنند. بنابراین لازم نیست که در این باره با روس‌ها گفت‌وگو شود. اخیرا توافقی میان دو طرف برای امنیت پرواز جنگنده‌های روسی و آمریکایی در حریم هوایی سوریه امضا شده است که به این ترتیب از برخورد جنگنده‌ها حین عملیات علیه داعش جلوگیری می‌کند.

وقوع درگیری‌های شدید در حومه حلب

ارتش سوریه به همراه نیروهای قدس فلسطین پس از اینکه حملات تروریست‌ها از محورهای شرق، جنوب و جنوب غرب استان حلب را دفع کرد، موفق شد 50 تروریست را از پای درآورد.

به گزارش «فارس»، پس از پیشروی‌های چشمگیر نیروهای سوری و رزمندگان حزب‌الله لبنان، دو گروه تروریستی «جبهه النصره» و «نورالدین الزنکی» از صبح روز جمعه و از محورهای شرق، جنوب و جنوب غرب استان «حلب» حملاتی را از سه محور علیه مواضع نیروهای ارتش آغاز کردند.

به گزارش فارس، صدها تن از عناصر تروریستی جبهه النصره و گروه نورالدین حملاتی را از غرب شهر حلب از مناطق «جمعیه الشویحنه»، «الفاملی هاوس» و «اللیرمون» و کارگاه «المیم» ترتیب دادند و مواضع نیروهای ارتش سوریه را با خمپاره و موشک مورد هدف قرار دادند و با موشک‌های «تاو» آمریکائی یک تانک ارتش را منهدم کردند.

هدف اصلی حملات تروریست‌ها در دو محور غربی و جنوبی شهر حلب فشار بیشتر به نیروهای سوری برای عقب نشینی از شهرک خان طومان بوده است.

متن کامل بیانیه 9 بندی نشست وین درباره حل سیاسی بحران سوریه

وزرای امور خارجه کشورهای شرکت‌کننده در نشست وین برسر بحران سوریه در پایان نشست خود بیانیه‌ای صادر کردند.

متن این بیانیه بدین شرح است:

مقامات کشورهای چین، مصر، اتحادیه اروپا، فرانسه، آلمان، ایران، عراق، ایتالیا، امارات، انگلیس، سازمان ملل و آمریکا در نشستی در وین، گردهم آمدند تا اوضاع وخیم سوریه و راههای پایان دادن به خشونت‌ها در این کشور را در سریعترین زمان ممکن بررسی کنند.

شرکت کنندگان در نشست ضمن مذاکراتی صریح و سازنده، به بررسی مسائل مهمی پرداختند. با وجود اختلافات اساسی میان شرکت کنندگان نشست وین، همه طرفها در خصوص مسائل ذیل به تفاهم رسیدند.

1) وحدت، استقلال، تمامیت ارضی و ماهیت سوریه مسائلی اساسی هستند.

2) موسسات دولتی بدون تغییر باقی خواهند ماند

3) حقوق همه سوری‌ها، صرف نظر از قومیت و مذهب آنها باید محفوظ بماند

4) ضرورت دارد تا همه تلاش‌های دیپلماتیک برای پایان دادن به جنگ سوریه تسریع شود

5) دسترسی‌های بشردوستانه در سراسر خاک سوریه تامین خواهد شد و شرکت کنندگان نشست وین بر حمایت‌های خود از آوارگان سوری داخل خاک این کشور، پناهجویان و کشورهای میزبان آنها خواهند افزود

6) داعش و دیگر گروههای تروریستی طبق نظر شورای امنیت سازمان ملل متحد و توافق شرکت کنندگان نشست وین باید منکوب شوند.

7)شرکت کنندگان نشست وین‌ مطابق با اعلامیه 2012 ژنو و قطعنامه شماره 2118 شورای امنیت سازمان ملل متحد از سازمان ملل متحد دعوت کردند نمایندگان دولت سوریه و مخالفان آن را به منظور تشکیل روندی سیاسی منتهی به تشکیل دولتی غیر فرقه ای، فراگیر و معتبر و متعاقب آن تدوین قانون اساسی جدید و برگزاری انتخابات گردهم جمع کند. این انتخابات باید تحت نظارت سازمان ملل متحد و منطبق با بالاترین استانداردهای شفافیت و مسئولیت پذیری و آزادانه و بیطرفانه باشد و همه سوری‌ها از جمله آوارگان سوری مقیم خارج واجد شرایط در آن شرکت کنند.

8) این روند سیاسی تحت هدایت مردم سوریه و متعلق به آنها خواهد بود و مردم سوریه درباره آینده کشورشان تصمیم خواهند گرفت.

9) شرکت کنندگان نشست وین به اتفاق سازمان ملل متحد مودالیته‌هایی برای برقراری آتش بسی سراسری در سوریه در تاریخی معین و همسو با این روند سیاسی خواهند یافت.

شرکت کنندگان نشست وین طی روزهای آتی سعی خواهند کرد اختلافات باقیمانده را کاهش دهند و بر توافقات فی مابین بیفزایند. وزرای امور خارجه کشورهای شرکت‌کننده در نشست وین ظرف دو هفته آینده برای پیگیری این مذاکرات گردهم خواهند آمد.

شکست اساسی عربستان در مقابل ایران

ایران به عنوان یکی از حامیان اصلی اسد، بازیگر اصلی است و عدم حضور آن در این گفتگوها بسیار نامعقول بود، به قول یکی از دیپلمات‌های آمریکایی، دعوت نکردن از ایران در این اجلاس نادیده گرفتن واقعیت است.

روزنامه ایرلندی «آیریش تایمز» نوشت: نشست وین پایان یافت اما دعوت از ایران برای شرکت در مذاکرات در خصوص اوضاع سوریه نشان از شکست اساسی رقبای سرسخت ایران از جمله عربستان سعودی و بلند پروازی‌های آن در منطقه داشت.

به گزارش این روزنامه، تصمیم آمریکا که ظاهرا با پشتیبانی عربستان اتخاذ شده است در حمایت از دعوت از ایران برای ملحق شدن به مذاکرات بین‌المللی «وین دو» به منظور یافتن راه حلی برای جنگ داخلی سوریه از چند جنبه نقطه عطف دیپلماتیک خوشایندی بود. این اولین مرتبه است که تهران در اجلاسی بین‌المللی در مورد این جنگ چهار ساله شرکت می‌کند و در عین حال نشان از شکست اساسی برای رقبای سرسخت آن یعنی عربستان و بلند پروازی‌هایش برای رهبری منطقه است.

ایران به عنوان یکی از حامیان اصلی اسد، بازیگر اصلی است و عدم حضور آن در این گفتگوها بسیار نامعقول بود، به قول یکی از دیپلمات‌های آمریکایی، دعوت نکردن از ایران در این اجلاس نادیده گرفتن واقعیت است.

حضور گسترده نظامی روسیه در سوریه نشان داد پافشاری غرب برای برکناری اسد به عنوان بخش مهم نتیجه مذاکرات در این زمینه غیر واقعی است. آنها گفتند اسد با کشتار مردم خود هرگونه پیشرفتی را در مذاکرات با مانع مواجه کرده است. ایران، مانند روسیه می‌گوید از راه حل سیاسی در سوریه حمایت می‌کند اما اسد باید بخشی از این فرایند باشد.

با این حال، اکنون ظهورداعش، تردید متحدان منطقه‌ای مانند لبنان و مصر در مورد لزوم خروج اسد از قدرت و لزوم ایجاد هدف مشترک با ایران و روسیه موجب شده است آمریکا و غرب سطح بلند پروازی‌های خود را به شدت کاهش دهند. اکنون هدف، توافق بر روی چارچوب یک نقشه راه برای انتقال سیاسی قدرت در سوریه است که اسد رئیس دولت آن نباشد. دیپلمات‌ها معتقدند می‌توان به اجماع بین‌المللی در این زمینه دست یافت و دمشق نیز احتمالا آن را خواهد پذیرفت.

http://jomhourieslami.net/?newsid=67921

ش.د9404358

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
پربیننده ترین
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات