تاریخ انتشار : ۱۴ ارديبهشت ۱۳۹۵ - ۰۷:۲۴  ، 
کد خبر : ۲۹۰۳۵۲
استراتژی‌ هاشمی چیست؟

چهره‌های مورد تایید آیت‌الله برای ریاست خبرگان

پایگاه بصیرت / رضا بردستانی

(روزنامه آفتاب يزد ـ 1395/02/08 ـ شماره 4598 ـ صفحه 3)

آیت الله هاشمی که به درستی از او به عنوان یکی از استوانه‌های مستحکم و ارزشمند نظام یاد می کنند در تمامی برهه‌های حساس به ویژه در هنگامه برگزاری هر انتخاباتی مفید و موثر حضور داشته است و بی آن که به بردن و باختن یا دست یافتن و نیافتن بیندیشد خود را در معرض سخت‌ترین امتحاناتی که سربلندی نظام را تضمین می‌کرده است قرار داده حتی اگر این قرار گرفتن در مسیر تندبادهای سیاسی به قیمت چالش‌ها و حواشی ویران کننده برای وی تمام شود. این چهره ماندگار تاریخ انقلاب اسلامی همواره سعی کرده است تا در حوزه‌هایی که فعالیت داشته، بخش‌های تند و افراطی را کنترل و به آرامش فرابخواند. با حضور مرحوم آیت الله مهدوی کنی سکوت اختیار می‌کند چون وی را امین و صالح می داند و اما در هنگامه درگذشت این چهره اعتدالی که فقدان او بنیان‌های مستحکم اصولگرایان را فروریخت! قدم در میدان انتخاب شدن برای ریاست بر مجلس خبرگان نهاد و اگرچه نتیجه مطلوب وی نبود اما تن به سکوت و انفعال نداد. این روزها بازار داغ گمانه‌زنی‌ها به سمت و سویی می رود که دو مطالبه رودرروی هم قرار گرفته‌اند. خواست و مطالبه نخست ریاست طبیعی هاشمی رفسنجانی بر مجلس خبرگان به عنوان دارنده بالاترین رای در تمام کشور و رای نخست در حوزه تهران و خواست و مطالبه دیگر حضور چهره‌هایی دیگر است که برخی را هاشمی تلویحا تایید کرده است.

گمانه‌زنی‌هایی با رنگ و بوی متفاوت!

با عدم ورود برخی چهره‌های شاخص چهارمین مجلس خبرگان رهبری، درباره هیئت رئیسه و به طور خاص ریاست پنجمین مجلس خبرگان رهبری طبیعتا گمانه‌زنی‌هایی مطرح می‌شود؛ اما کدام‌ یک از چهره‌های راه یافته به دوره بعدی مجلس خبرگان، جدی‌ترین گزینه‌های در اختیار گرفتن این مسئولیت سنگین و حساس خواهند بود؟

هرچند انتخابات مجلس خبرگان تاثیر محسوس و قابل تاملی در ترکیب مجلس خبرگان رهبری گذاشت و در پنجمین دوره مجلس خبرگان برخی از چهره‌های شاخص حاضر در مجالس پیشین حضور نخواهند داشت، اما می‌توان ادعا نمود که این تغییرات آنچنان وسیع و تاثیرگذار نیست که رویکرد کلی و جهت‌گیری مجلس خبرگان را تغییر دهد یا ماهیت کلی این مجلس را دچار دگرگونی نماید! به تعبیری ساده‌تر با توجه به انتخاب مجدد بسیاری از نمایندگان خبرگان در سطح کشور، فضای کلی مجلس خبرگان پنجم نیز می‌تواند نزدیک به مجلس چهارم قلمداد شود. تفاوت اساسی مجلس چهارم و پنجم خبرگان رهبری، شکست قابل پیش بینی برخی از چهره‌های شاخص مجلس چهارم در مجلس پنجم است که مشخصاً آیت الله یزدی رئیس مجلس خبرگان رهبری برای دوره آینده در ترکیب مجلس خبرگان حضور نخواهد داشت. اگرچه برخی عقیده دارند که حضور یا عدم حضور برخی از این چهره‌ها برای راهبری مجلس خبرگان چندان چالش زا نخواهد بود، زیرا برخلاف مجلس شورای اسلامی، در مجلس خبرگان رهبری شیوخی حضور دارند که عمده ایشان تجربه راهبری و مرجعیت فکری دارند؛ اما بدون تاثیر دانستن برخی از عدم حضورها نیز چندان عاقلانه به نظر نمی رسد.‌ به نظر می‌رسد غیبت برخی چهره‌ها و مشخصا رئیس مجلس چهارم در مجلس پنجم، تنها و تنها خلا وجود گزینه محتمل برای ریاست دوره پنجم را تقویت کرده و در واقع با توجه به حفظ عمده ترکیب مجلس چهارم در مجلس پنجم، اکنون باید از میان چهره‌های راه یافته به مجلس پنجم و با بذل عنایت به تغییر رویکرد مردم در دو انتخابات خبرگان رهبری و مجلس شورای اسلامی، محتمل‌ترین گزینه‌های هیئت رئیسه و ریاست مجلس خبرگان رهبری را با توجه به نشانه‌ها و مختصات مجلس آینده، مورد بررسی قرار داد.

ترکیب هیئت رئیسه و رئیس آینده مجلس خبرگان رهبری به عنوان عناصر مهم و اصلی و در عین حال تعیین کننده در تصمیم‌سازی برای خبرگان رهبری بسیار حائز اهمیت است. به همین دلیل است که این روزها تمرکز ویژه‌ای بر ترکیب مدیریتی مجلس خبرگان پنجم صورت پذیرفته تا با تدبر حداکثری، به کرسی نشاندن ایده‌های حزبی و نگاه داشت مطالبات جامعه پرسشگر زمینه تصمیم‌گیری عاقلانه و منطقی خبرگان فراهم شود.

دو قطبی هاشمی ـ موحدی یا چند ضلعی هاشمی و چهره‌های مورد تایید وی؟!

در حالی که گزینه‌های متعددی برای خبرگان مطرح می‌شوند و در صدر این گزینه‌ها از آیت الله هاشمی رفسنجانی نام برده می‌شود؛ اما در برخی از گمانه‌زنی‌ها و با به میان آوردن اسم و چهره برخی از کسانی که چندان در دایره تفکرات آیت الله قرار نمی گیرند و با توجه به آن که عمده رای دهندگان مجدداً انتخاب شده‌اند، این احتمال را که هاشمی مجدداً در انتخابات داخلی خبرگان به عنوان رئیس انتخاب نشود، به طور گسترده‌ای در حال رسانه ای شدن و خبر سازی است اما همین گمانه‌زنی‌ها که گاه جنبه های افراطی به خود می گیرد با احتیاط یک احتمال دیگر نیز سخن به میان می آورند که هاشمی شاید از گزینه یا گزینه‌های دیگری حمایت کند، گزینه‌هایی همچون آیت الله امینی، هاشمی شاهرودی، دکتر حسن روحانی و حتی امامی کاشانی! این از آن دست ‌گمانه‌زنی‌هایی است که از احتمال عدم کاندیداتوری آیت‌الله هاشمی و حمایتش از آیت الله امینی یا آیت الله موحدی کرمانی سخن می‌رانند البته علاوه بر این نام‌ها، برخی گمانه‌زنی‌ها از احتمال کاندیداتوری آیت الله هاشمی شاهرودی نیز خبر می‌دهد که با توجه به روابط حسنه هاشمی شاهرودی و هاشمی، بعید نیست که هاشمی شاهرودی نیز از گزینه‌های مورد حمایت هاشمی باشد.

و اما در آن سوی میدان گمانه‌زنی‌های صرفا حزبی، اصولگرایان به آیت الله موحدی کرمانی به عنوان جدی‌ترین گزینه توجه دارند؛ گزینه‌ای که اگرچه در لیست هاشمی در انتخابات خبرگان رهبری قرار داشت اما به دلیل برخی مناسبات و حضور دیگر چهره‌هایی که در بالا از آنان یاد شد، می‌تواند گزینه قابل پذیرش برای رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام به شمار نیاید که در این صورت باید بررسی کرد پس چرا چنین اسمی در لیست هاشمی گنجانده شده بوده است.

در ساده و صریح‌ترین بررسی اگرچه اصولگرایان

قرار گرفته در جناح مقابل هاشمی از آیت الله موحدی کرمانی به عنوان گزینه بالقوه ریاست سخن به میان آورده اند اما نباید از نظر دور داشت که مطالبات اجتماعی و فشار افکار عمومی می‌تواند تاثیر مستقیمی در دیدگاه‌ها و نظرات نهایی آیت الله هاشمی داشته باشد که با توجه به حمایت 2 میلیون 600 هزار نفری مردم تهران این احتمال منطقی و کاملا طبیعی است.

هرچند انتخابات مجلس خبرگان تاثیر محسوس و قابل تاملی در ترکیب مجلس خبرگان رهبری گذاشت و در پنجمین دوره مجلس خبرگان برخی از چهره‌های شاخص حاضر در مجالس پیشین حضور نخواهند داشت، اما می‌توان ادعا نمود که این تغییرات آنچنان وسیع و تاثیرگذار نیست که رویکرد کلی و جهت‌گیری مجلس خبرگان را تغییر دهد یا ماهیت کلی این مجلس را دچار دگرگونی نماید! به تعبیری ساده‌تر با توجه به انتخاب مجدد بسیاری از نمایندگان خبرگان در سطح کشور، فضای کلی مجلس خبرگان پنجم نیز می‌تواند نزدیک به مجلس چهارم قلمداد شود.

http://aftabeyazd.ir/?newsid=34857

ش.د9500014

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
پربیننده ترین
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات